9 27
Plecând Iisus de acolo, doi orbi se ţineau după El strigând şi zicând: Miluieşte-ne
pe noi, Fiule al lui David. 28 După ce a intrat în casă, au venit la
El orbii şi Iisus i-a întrebat: Credeţi că pot să fac Eu aceasta? Zis-au Lui:
Da, Doamne! 2. Atunci S-a atins de ochii lor, zicând: După credinţa
voastră, fie vouă! 30 Şi s-au deschis ochii lor. Iar Iisus le-a
poruncit cu asprime, zicând: Vedeţi, nimeni să nu ştie. 31 Iar ei,
ieşind, L-au vestit în tot ţinutul acela. 32 Şi plecând ei, iată au
adus la El un om mut, având demon. 33 Şi fiind scos demonul, mutul a
grăit. Iar mulţimile se minunau zicând: Niciodată nu s-a arătat aşa în Israel.
34 Dar fariseii ziceau: Cu domnul demonilor scoate pe demoni. 35 Şi
Iisus străbătea toate cetăţile şi satele, învăţând în sinagogile lor,
propovăduind Evanghelia împărăţiei şi vindecând toată boala şi toată neputinţa
în popor.
17 1 Acestea a vorbit Iisus şi, ridicând ochii Săi la cer, a
zis: Părinte, a venit ceasul! Preaslăveşte pe Fiul Tău, ca şi Fiul să Te
preaslăvească. 2 Precum I-ai dat stăpânire peste tot trupul, ca să
dea viaţă veşnică tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui. 3 Şi
aceasta este viaţa veşnică: Să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat,
şi pe Iisus Hristos pe Care L-ai trimis. 4 Eu Te-am preaslăvit pe
Tine pe pământ; lucrul pe
care Mi l-ai dat să-l fac, l-am săvârşit. 5
Şi acum, preaslăveşte-Mă Tu, Părinte, la Tine Însuţi, cu slava pe care am
avut-o la Tine, mai înainte de a fi lumea. 6 Arătat-am numele Tău
oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din
lume. Ai Tăi erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul Tău l-au păzit. 7 Acum au cunoscut că
toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine; 8 pentru că cuvintele pe care
Mi le-ai dat le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat că
de la Tine am ieşit, şi au crezut că Tu M-ai trimis. 9 Eu pentru
aceştia Mă rog; nu pentru lume Mă rog, ci pentru cei pe care Mi i-ai dat, că ai
Tăi sunt. 10 Şi toate ale Mele sunt ale Tale, şi ale Tale sunt ale
Mele şi M-am preaslăvit întru ei. 11 Şi Eu nu mai sunt în lume, iar
ei în lume sunt şi Eu vin la Tine. Părinte Sfinte, păzeşte-i în numele Tău, în
care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem şi Noi. 12 Când eram
cu ei în lume, Eu îi păzeam în numele Tău, pe cei ce Mi i-ai dat; şi i-am păzit
şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât fiul pierzării, ca să se împlinească
Scriptura. 13 Iar acum, vin la Tine şi acestea le grăiesc în lume,
ca să fie deplină bucuria Mea în ei.
1. „Cine este Acesta?” De două mii de ani, oamenii nu
încetează a se întreba cu privire la identitatea precisă a Mântuitorului
lumii. „Cine este, oare, Acesta?” – se întrebau contemporanii Săi (Mc 4,31),
uimiţi în faţa minunilor pe care El le făcea. „Cine este Acesta?” – se întreabă
oamenii până astăzi, cu o presimţire adeseori nelămurită că de răspunsul la
această întrebare atârnă însuşi destinul lor veşnic.
Este vorba,
într-adevăr, de întrebarea fundamentală a existenţei noastre. Căci a întreba: „Cine
este Iisus Hristos?” înseamnă de fapt a întreba deopotrivă: „Cine este
Dumnezeu?” şi: „Cine sunt eu, cine suntem noi, oamenii, şi care este rostul
nostru pe pământ?”. Caracterul fundamental al acestei întrebări şi al
răspunsului corect la ea este subliniat chiar de Mântuitorul. El Însuşi ne
adresează fiecăruia în parte această întrebare. Într-adevăr, Iisus îi întreabă
pe ucenicii Săi nu numai: „Cine zic oamenii că sunt Eu?”, ci şi: „Dar voi, cine
ziceţi că sunt?”. Fericindu-l pe Apostolul Petru pentru mărturisirea: „Tu eşti
Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu”, Domnul ne lasă să înţelegem că de
răspunsul la această întrebare depinde însăşi fericirea noastră veşnică (Mt
16,13-17).
2. „Fiul lui David”. În prima Evanghelie a acestei Duminici, cei doi orbi cer vindecarea
de la Iisus, mărturisindu-L că este „Fiul lui David”. Ei strigau după Iisus:
„Miluieşte-ne pe noi, Fiule al lui David” (Mt 9,27; cf. Mt 20,30). Mărturisirea
aceasta era corectă, dar insuficientă. La iudei, „Fiul lui David” era un titlu
popular pentru Mesia. Iisus este Mesia; de aceea am zis că mărturisirea orbilor
era corectă. Dar, prin ceea ce este, El întrece speranţele iudaice. În
concepţia iudeilor, Mesia Cel aşteptat, Fiul lui David, cu toate prerogativele
şi darurile Sale, este totuşi numai un om. Din zicerile Scripturii Vechi, ei nu
descifrează taina dumnezeirii lui Mesia. De aceea, deşi corectă, mărturisirea
că Iisus este „Fiul lui David” este, în acelaşi timp, insuficientă. Deşi este
recunoscut ca „Fiul lui David” de unii dintre contemporanii Săi, cum au fost
orbii de care am amintit, sau femeia cananeiancă (Mt 15,22), sau mulţimea la
intrarea triumfală în Ierusalim (Mt 21,9.15), totuşi niciodată în Sfintele
Evanghelii Iisus nu foloseşte El Însuşi pentru Sine acest titlu. Iar dacă
Sfântul Matei foloseşte titlul de „Fiul lui David” în chiar primul verset al
Evangheliei sale – „Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui
Avraam” (Mt 1,1) –, cu scopul evident de a sublinia adevărul Întrupării,
totuşi, conştient de insuficienţa acestui titlu ca mărturisire hristologică,
el nu-l mai foloseşte niciodată după aceea în exprimările care-i sunt proprii,
ci redă numai folosirea sa de către alţii, care recunosc în Iisus pe Mesia Cel
aşteptat, dar cărora nu li s-a revelat, ca lui Petru, taina dumnezeirii Sale.
3. Iisus Hristos – Dumnezeu adevărat. În această Duminică se pomenesc Sfinţii
Părinţi de la Sinodul IV ecumenic. Trebuie să ştim că, în cea mai mare măsură,
Sinoadele ecumenice s-au ocupat tocmai de taina persoanei Mântuitorului.
Formulele aprobate de Sinoadele ecumenice au rămas ca unele dintre cele mai
adecvate mărturisiri despre Hristos.
Din faptul
că Iisus S-a născut, a trăit pe pământ şi a murit ca un om, unii au tras
concluzia că Hristos este numai creatură, nu şi Dumnezeu adevărat şi veşnic.
Aşa au făcut încă unii eretici de la începuturile Bisericii, pe care Sfântul
Apostol Ioan nu ezită să-i numească „antihrişti” (I In 2,18.22-23). Aşa va face
mai târziu Arie, care susţinea că Fiul „nu este împreună veşnic şi împreună
necreat cu Tatăl”, ci că este „creat” şi că „nu era înainte de generarea Sa”.
Erezia lui Arie a dat naştere unei mari tulburări în Biserica de la începutul
veacului al IV-lea. Această erezie a fost condamnată la Sinodul I ecumenic
(Niceea, 325), care a şi formulat prima parte a Crezului, prin care mărturisim
până astăzi că Domnul nostru Iisus Hristos este „Fiul lui Dumnezeu, Unul
Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii”; că este „Dumnezeu
adevărat din Dumnezeu adevărat” – o formulă cum nu se poate mai fericită,
propusă de Sfântul Atanasie cel Mare al Alexandriei; că este „născut, iar nu
făcut” – expresie crucială, care înseamnă că Hristos nu este creatură şi care-şi
are temeiul în mărturia Sfântului Ioan Teologul despre „Fiul Cel Unul Născut”,
singurul Fiu după fire al Tatălui (In 1,14.18; 3,16; I In 4,9); şi că este „de
o fiinţă cu Tatăl”, că, adică, posedă aceeaşi fire dumnezeiască. Ereticii au
obiectat că unele din aceste formule nu sunt biblice. Sfântul Atanasie a
răspuns că ele exprimă totuşi înţelesuri cuprinse cu claritate în Sfânta
Scriptură şi că sinodul a fost obligat să le adopte din pricina evaziunilor
arienilor (Epistola despre hotărârile
Sinodului de la Niceea, V, 18-24).
Astfel,
Sinodul I ecumenic a stabilit în formule neschimbabile că Hristos este Dumnezeu
adevărat. Sinodul al II-lea ecumenic (Constantinopol, 381) a formulat partea a
doua a Crezului, completând formularea de la Niceea cu învăţătura despre Duhul
Sfânt şi despre Biserică. Împotriva ereziei lui Macedonie, care nega deplina
dumnezeire a Duhului Sfânt, acest sinod învaţă că Duhul Sfânt „împreună cu
Tatăl şi cu Fiul este închinat şi mărit”. Apare astfel deplin formulată dogma
despre Sfânta Treime.
4. Fire și ipostas.
Unii aveau însă nedumeriri în ce priveşte modul în care Mântuitorul este în
acelaşi timp Dumnezeu şi Om. Astfel, Nestorie, episcop de Constantinopol,
învăţa că în Hristos ar fi, de fapt, două persoane, corespunzătoare celor două
firi ale Sale, divină şi umană; persoana umană s-ar fi zămislit şi s-ar fi
născut din Fecioara Maria şi în această persoană umană s-ar fi sălăşluit mai
târziu, într-un fel oarecare, persoana dumnezeiască. Criza a izbucnit atunci
când nestorienii au tăgăduit în mod public Fecioarei Maria titlul de
„Născătoare de Dumnezeu” (în greceşte: Theotokos),
în sensul că ea n-ar fi, de fapt, Mama lui Dumnezeu, ci numai a lui Hristos
(Hristotokos), cu care s-ar fi unit persoana Cuvântului lui Dumnezeu. Sinodul
al III-lea ecumenic (Efes, 431), condamnând nestorianismul, a definit
învăţătura despre unirea celor două firi în Persoana unică, preexistentă
întrupării, a Fiului şi a confirmat învăţătura Sfântului Chiril al Alexandriei
că Cel născut din Fecioara Maria era Fiul lui Dumnezeu în momentul zămislirii
şi al naşterii sale ca Om. Maica Domnului a născut, deci, un singur ipostas în
două firi, pe Dumnezeu Cel ce S-a întrupat. De aceea, ea este numită pe drept
„Născătoare de Dumnezeu”.
Am folosit
termenii „fire” şi „ipostas”. Aceşti termeni au fost folosiţi de Sfinţii
Părinţi atât pentru dogma Sfintei Treimi cât şi pentru dogma unirii dumnezeirii
cu umanitatea în persoana unică a Mântuitorului. În Sfânta Treime, aceeaşi fire
(sau natură) dumnezeiască există în trei ipostasuri (sau persoane); în Hristos,
două firi (naturi) deosebite, dumnezeiască şi omenească, sunt unite într-un
singur ipostas, adică într-o singură persoană (este ceea ce se numeşte „unirea
ipostatică”).
5. Dogma de la Calcedon. Dogma unirii ipostatice a fost definită la Sinodul al IV-lea ecumenic
(Calcedon, 451). Acest sinod s-a ţinut împotriva monofizitismului (de la
expresia greacă monophysis, care
înseamnă „o singură fire”) lui Eutihie, care susţinea că Hristos nu are decât o
singură fire sau natură, cea dumnezeiască, care „a înghiţit” firea Sa
omenească. Sinodul a reafirmat cu claritate învățătura de totdeauna a Bisericii
că în Iisus Hristos există două firi depline, cea dumnezeiască şi cea
omenească, unite într-o singură persoană. Persoana (ipostasul) în care sunt
unite cele două firi este Persoana Cuvântului veşnic. Firea umană a lui Hristos
nu are ipostasul ei propriu, distinct, ci este asumată (enipostaziată) în
Persoana divină a Fiului.
Sfinţii
Părinţi de la Calcedon mărturisesc pe „Unul şi Acelaşi Hristos, Fiu, Domn,
Unul-Născut, cunoscut în două firi, în chip neamestecat, neschimbat,
neîmpărţit, nedespărţit, deosebirea firilor nefiind desfiinţată nicidecum din
cauza unirii, ci păstrându-se mai degrabă însuşirea fiecărei firi şi concurgând
într-o persoană şi într-un ipostas, nu împărţit şi divizat în două persoane, ci
pe Unul şi Acelaşi Fiu, Unul-Născut, Dumnezeu-Cuvântul, Domnul nostru Iisus
Hristos” (am citat din formula aprobată de Sinod, după Pr. prof. D. Stăniloae, Hristologia sinoadelor, în rev. „Ortodoxia,
XXVI, 1974, nr. 4, p. 574). Este demn de notat caracterul apofatic al acestei
formule, adică faptul că ea vorbeşte despre unirea ipostatică mai mult prin
negaţii decât prin afirmaţii. Într-adevăr, unirea celor două firi este
exprimată prin patru adverbe negative: neamestecat, neschimbat, neîmpărţit şi
nedespărţit. „Noi – zice un cunoscut teolog ortodox – cunoaştem realitatea
unirii celor două firi într-o singură persoană, dar cum-ul acestei uniri rămâne
pentru noi o taină întemeiată pe distincţia-identitate de neînţeles a firii şi
a persoanei” (Vladimir Lossky, Teologia
mistică a Bisericii de Răsărit, trad. de Pr. V. Răducă, Ed. Anastasia, p.
173).
Dogma de la
Calcedon – de fapt învăţătura dintotdeauna a Bisericii, pe care o reafirmă cu
tărie acest Sinod –, anume că Iisus Hristos este Dumnezeu adevărat și Om
adevărat, că, adică El este Dumnezeu-Omul (Theanthropos)
rămâne pe totdeauna ca o piatră de temelie a Bisericii creştine (cf. Mt 16,
18). Fără această învăţătură fundamentală nu înţelegem nimic din taina Sfintei
Scripturi; şi nu înţelegem nimic din taina mântuirii.
Ne vom
referi, pe scurt, la amândouă aceste aspecte.
6. Hristos Theanthropos – cheia
Scripturii. În ce
priveşte primul aspect, trebuie să spunem ceva despre exegeza hristologică a
Scripturii. Adică despre interpretarea Sfintei Scripturi din perspectiva
divino-umanităţii (theanthropiei) lui Hristos. Pentru Tradiţia dintotdeauna a
Bisericii, Iisus Hristos, Dumnezeu adevărat şi Om adevărat, este cheia Sfintei
Scripturi. El este ascuns peste tot în Scriptură, El este „comoara ascunsă în
ţarină” (Sfântul Irineu). Nu au nici o şansă de a înţelege Scripturile cei ce
nu posedă adevărata cunoaştere a lui Hristos Dumnezeu-Omul. Astfel, de pildă,
lipsit de această cunoaştere, ereticul Marcion (sec. II) lepăda Vechiul
Testament; în schimb, prin interpretarea lor hristologică, Sfinţii Părinţi au
putut valorifica integral Vechiul Testament ca Sfântă Scriptură creştină.
În epoca
noastră, exegeza biblică apuseană este profund marcată de schimbarea fundamentală
operată în hristologie de o „teologie” care nu-şi mai merită numele. Plecând de
la presupoziţii filozofice care nu mai lasă nici un loc ideii de inspiraţie
biblică şi supranaturalului, exegeza aşa-zisă independentă îşi propune căutarea
unui „Iisus al istoriei”, profesând ceea ce s-ar putea numi o hristologie
antropologică sau o „hristologie de jos” (în engleză: „Christology from below”),
care nu este, de fapt, decât o „Iisusologie” (cf. Jürgen Moltmann, The Way of Jesus Christ. Christology in
Messianic Dimensions, London, 1990, p. 55 şi urm.). Aceasta este cu totul
altceva decât hristologia tradiţională a Întrupării. Iisus nu mai este
Dumnezeu-Omul; El nu este decât un om al lui Dumnezeu.
Este însă
absolut clar că autorii scrierilor Noului Testament cred că Iisus Hristos este
deopotrivă Dumnezeu şi Om. Iar această taină a divino-umanităţii Mântuitorului
lumii este întrevăzută încă în profeţiile mesianice ale Vechiului Testament.
Cum ar putea înţelege cineva Scriptura situându-se a priori pe o poziţie contrară
celei a autorilor Scripturii (şi, bineînţeles, contrară Autorului ei divin,
Duhului Sfânt)?
Din
perspectiva hristologiei theanthropice, Sfinţii Părinţi au valorificat textele
Scripturii prin referirea la una sau la cealaltă dintre cele două firi sau la
unirea lor în persoana unică a lui Hristos. Astfel, de pildă, Sfântul Atanasie
cel Mare zice că exegetul, asemenea unui zaraf (schimbător de bani) onest,
trebuie să privească atent fiecare text biblic despre Hristos, pentru a-şi da
seama dacă se referă la omenitatea Sa, la dumnezeirea Sa sau la raporturile
dintre cele două firi. „Cel care prezintă lucrurile privind dumnezeirea Sa nu
ignoră pe cele care ţin de venirea Sa în trup; dar, discernând pe fiecare, ca
un zaraf priceput şi încercat, el va merge pe calea cea dreaptă a evlaviei;
astfel, atunci când vorbeşte de plânsul Său, el ştie că Domnul, făcându-Se Om,
în timp ce-Şi arată omenitatea prin plâns, ca Dumnezeu îl învie pe Lazăr”
(Sfântul Atanasie cel Mare, Despre
părerea lui Dionisie, cap. 9).
Sfântul
Grigorie de Nazianz se face un astfel de „zaraf priceput” atunci când explică
aparentele contradicţii ale afirmaţiilor biblice despre Hristos prin
întrepătrunderea celor două firi:
„El a
flămânzit, dar a săturat mii de oameni…
S-a
ostenit, dar este odihna celor osteniţi…
A fost îngreuiat de somn, dar a umblat uşor pe
mare…
Se roagă, dar ascultă rugăciunile.
Plânge, dar face să înceteze plânsul.
Întreabă unde l-au pus pe Lazăr, pentru că era
Om; dar îl învie pe Lazăr, pentru că era Dumnezeu.
Este vândut, şi încă pe nimic – pe numai
treizeci de arginţi; dar răscumpără lumea…
Ca o oaie spre junghiere S-a adus, dar este
Păstorul lui Israel, şi acum al lumii întregi.
Este ca un Miel fără de glas, şi totuşi este
Cuvântul…
Este… rănit, dar vindecă toată neputinţa…
Moare, dar dă viaţa…” (Cuvântări, XXIX, 20).
Sfântul Ioan Damaschin, în tratatul său Despre credinţa ortodoxă (Dogmatica),
într‑un întreg capitol (cartea a patra, cap. XVIII), ne oferă un rezumat foarte
clar al manierei în care scriitorii patristici au încercat să distingă felurile
biblice de a vorbi despre Hristos (trad. de Pr. D. Fecioru, ed. a III-a,
Editura Scripta, Bucureşti, 1993, p. 182-188).
7. Iisus Hristos Theanthropos și
taina mântuirii omului.
În ce priveşte al doilea aspect, din perspectiva amintitei „Iisusologii”,
mântuirea nu mai este considerată ca fiind îndumnezeirea omului (cum ar putea
îndumnezei un Iisus care nu este Dumnezeu?); ea este văzută în identitatea
lăuntrică a fiinţei umane (divizată şi devenită străină sieşi), o identitate interioară
care-i va da posibilitatea de a ajunge la o umanitate morală.
Cu totul alta este învăţătura biblică despre
mântuire. Însuşi termenul „mântuire” arată că este vorba de izbăvirea de ceva
rău. Acest rău este căderea lui Adam din comuniunea cu Creatorul. Natura căzută
a omului trebuia restaurată. Aceasta a făcut-o Fiul lui Dumnezeu prin coborârea
Sa la noi şi prin asumarea firii noastre umane. Întreita stavilă ce ne desparte
de Dumnezeu – moarte, păcat, fire –, cu neputinţă de trecut pentru oameni, va fi
străbătută de Dumnezeu în ordinea inversă, începând prin unirea firilor
despărţite şi sfârşind prin biruinţa asupra morţii. Nicolae Cabasila, un mare
teolog ortodox din sec. al XIV-lea, zice: „Oamenilor despărţiţi de Dumnezeu
printr-o întreită stavilă – firea, păcatul şi moartea – Domnul le-a dat să-L
aibă din plin şi să se unească numaidecât cu El, prin faptul că El a înlăturat
una câte una orice piedică: pe cea a firii, prin întruparea Sa; pe cea a
păcatului, prin moartea Sa; pe a morţii; prin învierea Sa” (Despre viaţa în Hristos, citat după Vl.
Lossky, op. cit., p. 166).
Iubiţii mei fraţi, multe rătăciri şi mulţi „antihrişti”
sunt astăzi în lume. În numele unei libertăţi greşit înţelese, a unei libertăţi
care este, de fapt, a păcatului, sunt astăzi foarte mulţi creştinii care
leapădă învăţătura Sfinţilor Părinţi şi a Sfintelor Sinoade. Mulţi calcă în
picioare învăţătura Sinodului al IV‑lea ecumenic de la Calcedon. Se poate vorbi
chiar de o puternică tendinţă actuală de „decalcedonizare” a Creştinismului.
Să stăm neclintiţi
pe piatra cea tare a credinţei, aşa cum ne-au predat-o Sfinţii Apostoli şi
Sfinţii Părinţi! Să rămânem statornici în Biserica sfântă şi dumnezeiască a
celor şapte Sinoade ecumenice, dispreţuită de cei nevrednici, dar iubită de
Domnul şi Mântuitorul ei! Făcând aşa, vom fi şi noi întemeiaţi pe „piatra” de
neînfrânt a credinţei apostolice. Şi, ca lui Petru odinioară, Duhul Tatălui ne
va inspira mereu răspunsul cel mântuitor al credinței că Iisus este „Hristosul,
Fiul Dumnezeului Celui viu”.
PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!