Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula
Hristos a înviat!
Iată-ne ajunşi în cea de-a IV-a Duminică
după Învierea Domnului şi, deşi lăsăm în spate sărbătoarea cea mare,
iată-ne tot în lumina Învierii, întâlnindu-ne astăzi cu Evanghelia de la
Ioan 5, 1-15. Îngăduiţi-mi să luăm aminte la text:
„După aceea, era o sărbătoare a
iudeilor şi Iisus S-a suit la Ierusalim. Iar în Ierusalim, lângă Poarta
Oilor, era o scăldătoare, care se numeşte pe evreieşte Vitezda, având
cinci pridvoare. În acestea zăceau o mulţime de bolnavi: orbi, şchiopi,
uscaţi, aşteptând mişcarea apei. Căci un înger al Domnului se cobora la
vreme în scăldătoare şi tulbura apa şi cine intra întâi, după tulburarea
apei, se făcea sănătos de orice boală era ţinut.
Şi era acolo un om, care era bolnav de treizeci şi opt de ani.
Iisus, văzându-l pe acesta zăcând şi
ştiind că este aşa încă de multă vreme, i-a zis: «Voieşti să te faci
sănătos?» Bolnavul I-a răspuns: «Doamne, nu am om ca să m-arunce-n
scăldătoare când se tulbură apa; că, până când vin eu, altul se coboară
înaintea mea».
Iisus i-a zis: «Scoală-te, ia-ţi
patul tău şi umblă!». Şi omul s-a făcut sănătos şi şi-a luat patul şi
umbla. Dar în ziua aceea era sâmbătă. Deci ziceau iudeii către cel
vindecat: «Este zi de sâmbătă şi nu-ţi este îngăduit să-ţi iei patul».
El le-a răspuns: «Cel ce m-a făcut sănătos, Acela mi-a zis: Ia-ţi patul
şi umblă.»
Ei l-au întrebat: «Cine este omul
care ţi-a zis: Ia-ţi patul tău şi umblă?» Iar cel vindecat nu ştia cine
este. Căci Iisus se dăduse la o parte din mulţimea care era în acel loc.
După aceasta Iisus l-a aflat în
templu şi i-a zis: «Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai
păcătuieşti, ca să nu-ţi fie ceva mai rău».
Atunci omul a plecat şi a spus Iudeilor că Iisus este Cel ce l-a făcut sănătos”.
Iată-ne, aşadar, împreună-văzători lângă
Poarta Oilor a minunii pe care Domnul o săvârşeşte. Din harul cel mare
al Învierii sau prin prisma aceasta a harului Învierii vedem lucrurile
un pic altfel. Îl vedem pe Dumnezeu cel înviat vindecând şi înviind,
înainte de Înviere.
În general, versetul cel mai groaznic,
aş zice, pentru noi, contemporani cu Hristos până la sfârşitul
veacurilor, deci versetul cel mai groaznic este, sau îmi pare mie a fi,
acesta: „Dar, Doamne, nu am om ca să m-arunce-n scăldătoare când se
tulbură apa; că, până când vin eu, altul se coboară înaintea mea”.
Doamne, nu am om!
Fără îndoială că în jurul acestei Porţi a
Oilor, a acestei scăldători, se afla, iată, ne zice Evanghelia:
„mulţime de bolnavi: orbi, şchiopi, uscaţi, aşteptând mişcarea apei.” Şi
fără îndoială că toţi ochii erau aţintiţi asupra apei. Treizeci şi opt
de ani să stai cu faţa aţintită şi întoarsă către apă, ca să vezi
tulburarea apei, este o cruce grea. Este crucea celui care suferă în
singurătate. Este, dacă vreţi, singurătatea alergătorului de cursă
lungă. Aceluia care, în mo-mentul greu al suferinţei se află singur.
Singurătatea bolnavului acestuia lângă Poarta Oilor, la scăldătoare, e
singurătatea lui Hristos lângă Poarta Ie-rusalimului, pe Cruce. De aceea
Hristos înţelege prin ce trece acela. Înţelege şi pentru că omul acela
nu avea om să-l arunce-n scăldătoare. Indiferenţa de care ceilalţi
dădeau dovadă faţă de acest slăbănog de lângă scăldătoarea Vitezda ne
aduce aminte de indiferenţa cu care trecem noi pe lângă slăbănogii
noştri.
De obicei, ne impresionează profund cei
cu pi-cioare contorsionate sau cu mâini răsucite, fără un ochi, fără o
mână, fără un picior, cei al căror handicap fizic sare în ochi, loveşte
ochiul, ca să fiu mai corect, înlăcrimându-l nu de puţine ori. Dar vai
nouă, iubiţilor, căci nu sunt cu astfel de contorsionări în sufletele
lor!
Vedem avarul şi nu-i spunem că-i păcat;
vedem curvarul şi nu-i spunem că şi curvia lui este păcat; vedem beţivul
şi nu-i atragem atenţia că beţia lui este beţie şi este păcat; vedem
nonşalantul şi nu-i atragem atenţia că nonşalanta lui este păcat
împotriva Sfântului Duh; vedem indiferenţa celorlalţi faţă de care trec
pe lângă ei şi nu ne aducem aminte că indiferenţa e păcat împotriva
Duhului Sfânt, pentru că, în cele din urmă, este păcat împotriva
chipului slavei lui Dumnezeu din chipul celuilalt.
Şi era un om acolo care era bolnav de
treizeci şi opt de ani. Nu e o boală care trece de azi pe mâine, nu este
un mod de a fi de azi pe mâine. Este o suferinţă continuă care, de
obicei, slăbeşte credinţa oamenilor şi-i îndepărtează de izvorul acesta
al minunilor. Treizeci şi opt de ani să stai lângă izvor să se tulbure
apa este imens, enorm chiar. Şi oricând omului putea să-i slăbească
această aşteptare.
Dar iată: Domnul caută mai întâi la
credinţa lui. Era o credinţă dublată de fapta aceasta a aşteptării. Ce
minunată lecţie de a-L aştepta pe Hristos este acest slăbănog de la
lacul Vitezda!
Iată-l, aşadar! Întrebarea vine: Voieşti
să te faci sănătos? – cu alte cuvinte: Voieşti să te faci cum ai fost?
Sau cum poate n-ai fost niciodată. Noi nu pu-tem şti vârsta celui
slăbănogit care stătea de treizeci şi opt de ani. Putem presupune că
avea exact treizeci şi opt de ani sau patruzeci de ani. Poate că nu va
fi umblat niciodată pe picioarele lui.
Minunea cea mare pe care Hristos o
săvârşeşte aici este faptul că se vădeşte pe Sine scăldătoarea
Siloamului, Se vădeşte pe Sine Lacul Vitszda, cel care nu mai are nevoie
de înger să tulbure apa, ci izvorăşte apa vie, izvorăşte apa Duhului
Sfânt, izvorăşte apa darurilor Duhului Sfânt. Hristos descoperă aici
Biserica! Biserica este aici fântâna cu cinci pridvoare; cu cinci
pridvoare, pentru a încăpea toţi într-însa: orbi, bolnavi, şchiopi,
uscaţi, aşteptând mişcarea apei de la Sfântul Botez, pentru a putea să
renaştem în Hristos. Un înger al Domnului se coboară la noi de fiecare
dată, în fiecare Liturghie, tulburând oarecum apa aceasta cotidiană,
plină de mâl şi de mizerii, şi reîmprospătând-o cu harul lui Dumnezeu,
cu Cuvântul lui Dumnezeu, cu Euharistia lui Dumnezeu. Şi îngerul acesta
ne cheamă pe toţi, dar nu toţi avem omul să ne ducă în scăldătoarea cea
mare a Siloamului, care este Biserica.
Iată, aşadar: Domnul aude că nu are om,
bolnavul, care să-l arunce în scăldătoare când se tulbură apa, şi Se
face pe Sine om aruncător în scăldătoare. Nu-l aruncă pe om în apa aceea
a Vitezdei, ci-l aruncă pe om în baia Botezului. Nu-i spune omului
aceluia nimic altceva decât: „Scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă!”,
adică: Vădeşte prin faptele tale că te-ai făcut sănătos! Vădeşte prin
faptele tale că Harul Duhului Sfânt ţi-a dăruit ceea ce Siloamul ar fi
trebuit să-ţi dăruiască. Nu tulburarea apei este cea care vindecă de
data aceasta, ci binecuvântarea lui Dumnezeu.
Lecţia de astăzi împotriva indiferenţei
este o lecţie şi împotriva bigotismului îngust, pentru că, în cele din
urmă, cel care ţine cu bigotism Legea, nu este altceva decât tot un
indiferent cu privire la harul lui Dumnezeu. Reacţia tulburător de
prostească a cărturarilor din vremea iudeilor este aceasta că „este zi
de sâmbătă şi nu-ţi este îngăduit să-ţi iei patul”. Pasămite, Doamne, ei
nu vedeau minunea că Dumnezeu a făcut aceasta, ci lucrul cel mai
im-portant era că omul respectiv nu se putea mişca deci, vindecat de
Dumnezeu, nu se putea mişca din judecata oamenilor.
Există o pildă la Pateric în care se
spune că un călugăr tot timpul îl judeca pe aproapele său. Şi, la un
moment dat, visează noaptea cum fratele lui, călugărul celălalt, moare
şi când ajunge la Judecată, înaintea lui Dumnezeu, îngerul întreabă:
– Doamne, pe el unde-l punem, în stânga sau în dreapta?
– Ei, pe el nu-l mai judecăm, răspunse
Domnul, că l-a judecat fratele lui, Macarie, trimiţându-l în iad de la
început, chiar dacă el, iată: rugăciune a făcut în taină, milostenie a
făcut, şi toate celelalte câte le făcuse înaintea lui Dumnezeu.
„Judecătorul” îl osândise în schimb…
„Este zi de sâmbătă şi nu-ţi este
îngăduit să-ţi iei patul”. Cu alte cuvinte, e mult mai important să
păstrezi regula, decât să vedem noi că regula a fost schimbată prin
Iisus Hristos. Dar iată răspunsul acesta minunat al vindecatului: „Cel
ce m-a făcut sănătos, Acela mi-a zis: Ia-ţi patul şi umblă.”
Sfântul Simeon Noul Teolog vorbeşte, la
un moment dat, scrie un imn divin al frumuseţii divine, pentru
vindecarea orbului din naştere: „Către cine, Doamne, vor fi căutat ochii
aceea vindecaţi dacă nu spre Tine mai întâi, Izvorul luminii?” Către
cine, oare, se vor fi înălţat mâinile ca să ceară ajutor la ridicarea
din pat, dacă nu tot la mâinile lui Iisus Hristos? De altfel,
iconografia pe care o avem prezentă în Evangheliar, în cartea din care
citim Evanghelia de obicei, ni-L şi prezintă pe Domnul cu mâinile
întinse către slăbănog, încercând să-l ridice, să‑l înalţe, pentru că,
în cele din urmă, Domnul aceasta face: nu vindecă numai boala trupească,
ci, iată, vindecă şi boala aceasta a racordării la normalitate şi a
ieşirii din normalitatea aceasta legalistă şi a intrării în legalitatea
harului, în normalitatea harului lui Dumnezeu.
Ce răspunde slăbănogul? „Cel ce m-a
făcut sănătos, Acela mi-a zis: Ia-ţi patul şi umblă.” Înţelesese că
izvorul Siloamului a pierdut valoare, de vreme ce se însănătoşise şi
identifică în Cel ce l-a ridicat din pat o putere mai mare decât apa
Siloamului.
E un bobârnac, dacă vreţi, chiar peste
nasul celor care-L socotesc pe Iisus Hristos a fi un înger – şi m-am
referit acum la martorii lui Iehova – pentru că iată: la Siloam Hristos
Se arată a fi mai mult decât îngerul care tulbură apa. Se arată a fi şi
apă, şi îngerul şi scăldătoarea Vitezda deopotrivă, şi Dumnezeu şi
aproapele celui care aşteaptă să fie aruncat în apă.
Şi iată că întrebarea vine extrem de
rapid: „Cine este omul care ţi-a zis: Ia-ţi patul tău şi umblă?” Dar cel
vindecat nu ştia cine este. Impresionantă continuarea Evangheliei!
Hristos nu iubeşte spectacularul, nu face nimic pe stadioane. Nu
transmite prin televiziune vindecări miraculoase. Nu alege niciodată
calea cea mai spectaculoasă pentru a vesti Evanghelia Sa. Evanghelia Lui
ţine de discreţia lui Hristos. Minunăţia minunii ţine de minunăţia
Minunatului care face minunea. Pentru că e bucurie mare în gestul lui
Iisus Hristos şi această bucurie ne-o arată şi faptul că Dumnezeu caută
şi-l află, unde? În templu. Vedeţi! De la apa Siloamului, în templu.
Auziţi ce ne spune Evanghelia: „După aceea Iisus l-a aflat în templu şi
i-a zis: Iată că te-am făcut sănătos.” N-a alergat spre
nicăierialtundeva slăbănogul, decât către Dumnezeu. Minunată trecere din
aşteptarea Siloamului în aşteptarea lui Dumnezeu din templu! Mesia, cel
aşteptat să tulbure apele templului, venise şi institute, aşadar,
această scăldătoare cu cinci intrări şi cu nici o ieşire, care este
Biserica. Minunat lucru! Minunat lucru pentru că, în aşteptarea Lui,
omul a învăţat că Iisus Hristos este mai mult decât toate.
Domnul îi spune: „De acum să nu mai
păcătuieşti, ca să nu-ţi fie ceva mai rău”. Nu înseamnă neapărat că omul
va fi făcut păcate multe înainte, dar iată ce regulă fundamentală ne
este arătată nouă celor care primim Botezul! Pe marginea cristelniţei
suntem şi noi asemenea acestui slăbănog, care aşteptăm tulburarea apelor
prin mâna preotului, pentru a primi dinăuntru harul Duhului Sfânt.
Pogorârea aceasta în apa Botezului ne scoate la suprafaţă capabili să
luăm patul nostru şi să umblăm, fiind sănătoşi de acum. Dar de fiecare
dată să avem în minte acest: „De acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ţi
fie ceva mai rău”. Harul Botezului trebuie întreţinut întotdeauna, iar
faţa aceasta luminată de Botez trebuie s-o spălăm tot timpul cu lacrima
luminată a Pocăinţei.
A trecut Postul, dar n-a trecut
postirea. A trecut sărbătoarea, dar n-a trecut sărbătorirea. Pentru că
noi tot timpul suntem într-o sărbătorire şi într-o postire. În
permanenţă, creştini fiind, suntem în aşteptare ca Domnul să vină să
tulbure apa sufletului nostru şi să ne reaşeze acolo unde ne este locul:
ridicaţi sănătoşi în picioare.
Omul pleacă şi spune iudeilor că Iisus
este Cel care l-a făcut sănătos şi, iată, ne spune Evanghelia ceva mai
departe, un verset doar: „Pentru aceasta iudeii prigoneau pe Iisus şi
căutau să-L omoare, că făcea acestea sâmbăta”.
Sărmani iudei contemporani nouă. Luaţi
aminte! Hristos n-are o singură zi în care face minuni, ci toate zilele
în care face minuni sunt zile de sărbătoare. Duminica este ziua aceasta a
8-a a Împărăţiei lui Dumnezeu, ziua cea dintâi a săptămânii, în care
mironosiţele femei au găsit mormântul gol şi au auzit vestea cea mare:
Bucuraţi-vă! Dar „Bucuraţi‑vă!” ne spune Hristos în fiecare dimineaţă,
dacă intrăm în scăldătoarea Siloamului şi aşteptam acolo tulburarea apei
noastre de zi cu zi, prin harul lui Dumnezeu şi pogorârea Cuvântului
lui Dumnezeu şi a Trupului şi a Sângelui lui IisusHristos, către fiecare
dintre noi. Dumnezeu aşa le rânduie pe toate: să facă scăldătoare din
toate ale noastre, pentru a ne reaşeza sănătoşi în Împărăţia lui
Dumnezeu.
Acesta este harul cel mare al Duminicii
de as-tăzi! Domnul ne arată că sănătatea cea mare este aceea de a-L
identifica pe El ca Domn şi Dumnezeu, şi că bolnavii nu sunt atât de
bolnavi cum par, câtă vreme Îl aşteaptă pe Domnul nostru Iisus Hristos.
Se cuvine să adresăm un cuvânt de
mângâiere celor care, pe patul suferinţei, în chinul suferinţei, au
nevoie de dragostea noastră. Să ne rugăm Domnului ca totdeauna către ei
să se îndrepte mâna cea miluitoare a Domnului nostru Iisus Hristos, să
le tulbure boala pentru a le limpezi sufletul şi a le dărui Împărăţia
cerurilor.
Iubiţilor bolnavi, mai presus decât
suferinţa frăţiilor voastre este suferinţa Domnului nostru Iisus
Hristos, suferinţa frăţiilor voastre nefiind altceva decât prelungirea
suferinţelor Lui de pe cruce. Şi Domnul vă va identifica drept ai Lui
atunci când veţi da faţă cu El, că cine suferă cu Domnul, cu Domnul şi
învie, pentru că cine moare cu El, învie cu El.
Să ne facă pe toţi învietori cu El,
candidaţi la Învierea Lui, bucuroşi că, iată, iară şi iară putem să
răspundem la „Hristos a înviat!” cu certitudinea că „Adevărat a înviat!”
Amin.
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula,
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!