Apostolul de la Evrei 11, 9-10, 32-40
Prin credinţă, Avraam a locuit vremelnic în pământul făgăduinţei, ca
într-un pământ străin, locuind în corturi cu Isaac şi cu Iacov, cei
dimpreună moştenitori ai aceleiaşi făgăduinţe; Căci aştepta cetatea cu
temelii puternice, al cărei meşter şi lucrător este Dumnezeu.
Şi ce voi mai zice? Căci timpul nu-mi va ajunge, ca să vorbesc de
Ghedeon, de Barac, de Samson, de Ieftae, de David, de Samuel şi de
prooroci, Care prin credinţă, au biruit împărăţii, au făcut dreptate, au
dobândit făgăduinţele, au astupat gurile leilor, Au stins puterea
focului, au scăpat de ascuţişul sabiei, s-au împuternicit, din slabi ce
erau s-au făcut tari în război, au întors taberele vrăjmaşilor pe fugă;
Unele femei şi-au luat pe morţii lor înviaţi. Iar alţii au fost
chinuiţi, neprimind izbăvirea, ca să dobândească mai bună înviere; Alţii
au suferit batjocură şi bici, ba chiar lanţuri şi închisoare; Au fost
ucişi cu pietre, au fost puşi la cazne, au fost tăiaţi cu fierăstrăul,
au murit ucişi cu sabia, au pribegit în piei de oaie şi în piei de
capră, lipsiţi, strâmtoraţi, rău primiţi. Ei, de care lumea nu era
vrednică, au rătăcit în pustii, şi în munţi, şi în peşteri, şi în
crăpăturile pământului. Şi toţi aceştia, mărturisiţi fiind prin
credinţă, n-au primit făgăduinţa, Pentru că Dumnezeu rânduise pentru noi
ceva mai bun, ca ei să nu ia fără noi desăvârşirea.
Evanghelia de la Matei 1, 1-25
Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam.
Avraam a născut pe Isaac, Isaac a născut pe Iacob, iar Iacob a născut pe
Iuda şi pe fraţii săi. Iuda a născut pe Fares şi pe Zara din Tamar, iar
Fares a născut pe Esrom; Esrom a născut pe Aram. Aram a născut pe
Aminadav, Aminadav a născut pe Naason, iar Naason a născut pe Salmon.
Salmon a născut pe Booz din Rahav; Booz a născut pe Obed din Rut; Iobed a
născut pe Iesei, iar Iesei a născut pe David împăratul. David împăratul
a născut pe Solomon din femeia lui Urie; Solomon a născut pe Roboam;
Roboam a născut pe Abia, iar Abia a născut pe Asa. Asa a născut pe
Iosafat; Iosafat a născut pe Ioram, iar Ioram a născut pe Ozia. Ozia a
născut pe Ioatam; Ioatam a născut pe Ahaz, iar Ahaz a născut pe Ezechia.
Ezechia a născut pe Manase; Manase a născut pe Amon; Amon a născut pe
Iosia, iar Iosia a născut pe Iehonia şi pe fraţii lui, la strămutarea în
Babilon. Iar după strămutarea în Babilon, Iehonia a născut pe Salatiil;
Salatiil a născut pe Zorobabel; Zorobabel a născut pe Abiud; Abiud a
născut pe Eliachim; Eliachim a născut pe Azor. Azor a născut pe Sadoc;
Sadoc a născut pe Achim; Achim a născut pe Eliud; Eliud a născut pe
Eleazar; Eleazar a născut pe Matan; Matan a născut pe Iacob, iar Iacob a
născut pe Iosif, bărbatul Mariei, din care S-a născut Iisus, Care Se
cheamă Hristos. Deci toate neamurile: de la Avraam până la David, sunt
paisprezece neamuri; de la David până la strămutarea în Babilon, sunt
paisprezece neamuri; şi de la strămutarea în Babilon până la Hristos,
sunt paisprezece neamuri. Iar naşterea lui Iisus Hristos aşa a fost:
Maria, mama Lui, fiind logodită cu Iosif, fără să fi fost ei înainte
împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt. Iosif,
logodnicul ei, drept fiind şi nevrând s-o vădească, a voit s-o lase în
ascuns. Şi cugetând el acestea, iată îngerul Domnului i s-a arătat în
vis, grăind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria,
logodnica ta, că ce s-a zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt. Ea va
naşte Fiu şi vei chema numele Lui Iisus, căci El va mântui poporul de
păcatele lor. Acestea toate s-au făcut ca să se împlinească ceea ce s-a
zis de Domnul prin proorocul care zice: „Iată, Fecioara va avea în
pântece şi va naşte Fiu şi vor chema numele Lui Emanuel, care se
tâlcuieşte: Cu noi este Dumnezeu”. Şi deşteptându-se din somn, Iosif a
făcut aşa precum i-a poruncit îngerul Domnului şi a luat la el pe
logodnica sa. Şi fără să fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a născut pe
Fiul său Cel Unul-Născut, Căruia I-a pus numele Iisus.
Dreptslăvitori creștini,
Ultima Evanghelie care s-a rânduit de către Sfinții Părinți să se
citească ca pregătire pentru Sărbătoarea Nașterii Domnului reprezintă
Evanghelia Neamului lui Iisus. Cartea Neamului lui Iisus, așa cum își
începe Sfântul Apostol Matei Evanghelia sa, pare a fi la prima vedere o
simplă și anostă înșiruire de nume care nu prea mai au o mare valoare
pentru noi. Însă acest pomelnic al neamului după trup al Mântuitorului
ascunde multe înțelesuri profunde.
În primul rând se observă că a trecut o lungă perioadă de timp pentru
pregătirea venirii în lume a Domnului nostru Iisus Hristos. Aceasta se
întâmplă pentru trei motive:
În primul rând, Dumnezeu respectă libertatea omului. Nici cel mai
mare umanist sau liber-cugetător nu respectă atât de mult libertatea
omului precum o face Dumnezeu. El a așteptat secole și milenii întregi
până să apară un om pe pământ care să îi spună în mod liber și absolut:
„Iată robul Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” Sfânta Fecioară Maria
reprezintă rodul acestei genealogii care, după multe căderi și ridicări,
a reușit să răspundă din toată inima și cu toată puterea lui Dumnezeu.
În al doilea rând se arată multa răbdare a lui Dumnezeu, care rămâne
credincios promisiunii Sale față de om, deși omul Îl trădează mereu, se
apleacă mai ușor spre păcat, spre lucruri minore și neimportante. Asta
înseamnă că în ciuda faptului că cei mai mulți oameni își întorc față de
la Dumnezeu și nu Îl recunosc sau nu vor să Îl urmeze, El totuși
așteaptă și oferă mai departe fiecăruia ocazia să se întoarcă și să-i
răspundă chemării Lui la îndumnezeire.
În al treilea rând se observă că sensul vieții unui om nu se termină o
dată cu moartea lui, ci se continuă în veșnicie. Mulți oameni din ziua
de azi suferă cu o suferință covârșitoare lipsa de sens a acestei
vieții. Și într-adevăr, viața aceasta de pe pământ nu are nici un sens,
dacă ea nu se continuă în veșnicie, la fel cum toată istoria nu ar avea
nici o valoare, dacă în ea nu s-ar fi născut Hristos. El este Cel care
veșnic fiind, intră în istorie pentru a-l trece pe om de la o viață
limitată, la viața veșnică în desăvârșire.
Din toate acestea înțelegem valoarea nemăsurată o omului în fața lui
Dumnezeu, Care nu doar că îi respectă libertatea și îi rabdă
neputințele, limitările și căderile, dar îl și face vrednic de a-L naște
pe Dumnezeu, de a-L purta pe Dumnezeu , cu alte cuvinte de a se
îndumnezei. Prin nașterea lui Dumnezeu din Sfânta Fecioară Maria se face
început nașterii lui Dumnezeu în fiecare om care se deschide și face
voia lui Dumnezeu.
Observăm însă că acest parcurs este unul destul de lung și anevoios.
Apostolul care s-a citit astăzi vorbește îndeosebi despre credință,
tocmai că ea este baza întrupării și venirii Mântuitorului Iisus Hristos
în lume. Se vorbește astfel despre credința lui Avraam și a drepților
Vechiului Testament care au îndurat multe nevoințe, prigoniri și morți
în chinuri. Doar pentru o făgăduință, în baza unei anumite credințe ei
au avut puterea să îndure toate. De aceea observăm cât de importată este
adevărata credință în Dumnezeu. Atunci când omul are adevărata
credință, cuvintele nu mai reprezintă doar promisiuni vagi și incerte,
ci vederea și împlinirea lor, realități care se „întâmplă” sau se
„desfășoară” în veșnicie. De aceea credința reprezintă „vederea celor
nevăzute”, trăirea în timp a realității veșnice și neschimbabile.
Astfel, unii oameni nu au primit împlinirea făgăduinței în această
viață, tocmai pentru că însuși sensul vieții noastre se împlinește doar
în viața veșnică.
Mai vedem de asemenea că genealogia Mântuitorului prezintă atât
credința și nădejdea în venirea Mântuitorului și a bucuriei vieții
veșnice, dar și răbdarea pentru împlinirea acestui lucru. Răbdarea
noastră în fața necazurilor, a neputințelor și a lipsurilor este de fapt
oglinda răbdării lui Dumnezeu în fața nestatorniciei, a micimii de
suflet și a superficialității noastre.
Tocmai de aceea această înșiruire de nume a predecesorilor
Mântuitorului nu ignoră, ci mai degrabă îi și arată pe cei care au
făcute păcate mari. Astfel se citește despre Iuda care a născut
incestuos pe Fares şi pe Zara din nora lui Tamar sau despre David
împăratul care a născut pe Solomon în desfrâu din femeia lui Urie, pe
care l-a și ucis prin complot. Din aceasta înțelegem pe de o parte că
nici un păcat săvârșit de om nu este prea mare pentru îndelunga iertare
și milostivire a lui Dumnezeu. Pe de altă parte nici o cădere nu îl
poate opri pe omul care se pocăiește să îl primească apoi pe Dumnezeu.
În mod duhovnicesc mai înțelegem că fiecare om, prin genealogia lui, are
anumite tari din naștere, are anumite îndreptări spre diferite păcate.
Noi nu ne alegem părinții și rudele, și fiecare s-a născut într-un mediu
mai mult sau mai puțin propice unei dezvoltări spirituale armonioase,
dar fiecare are în cele din urmă libertatea și responsabilitatea, dar
mai ales capacitatea să se sârguiască și să îl primească pe Dumnezeu.
Dacă din acest neam de desfrânați, ucigași și idolatri s-a putut naște
Hristos, înseamnă că El poate lua din nou chip în fiecare dintre noi, în
măsura în care fiecare dintre noi se pocăiește și se întoarce la El.
Dreptslăvitori creștini,
În lecturile biblice care s-au citit astăzi se pot observa două
genealogii ale Mântuitorului: Sfântul Apostol Pavel scrie în Epistola
lui către Evrei despre Sfinții Vechiului Testament care prin credință
l-au așteptat pe Mântuitorul și promisiunea lui, în comparație cu
Sfântul Evanghelist Matei care pur și simplu enumeră pe strămoșii după
trup ai Mântuitorului, indiferent de faptele lor bune sau rele pe care
le-au săvârșit. Prin aceasta observăm că Nașterea Mântuitorului este
temei pentru dezvoltarea și desăvârșirea fiecărui om care tinde spre
îndumnezeire și rămâne în același timp necunoscută, neînțeleasă sau
privita doar ca amuzament sau basm al unei religii de către oamenii care
nu vor să creadă. Și față de unii, și față de alții, Dumnezeu Își
respectă promisiunea Sa, dar și omului libertatea. De aceea și numele de
„Iisus” înseamnă „Dumnezeu mântuiește” sau „Dumnezeu este cu noi”,
arătând că Dumnezeu mântuiește pe cei care cred în El.
Să ne ajute bunul Dumnezeu, ca după lunga perioadă de pregătire din
postul Crăciunului să ne pregătim și mai intens în aceste zile rămase
până la Sărbătoarea Nașterii Domnului, pentru a ne face vrednici cu
adevărați de primirea Pruncului Iisus spre slava Preasfintei Treimi și
spre mântuirea noastră. Amin.
© Ieromonah Athanasie Ulea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!