Pr. Gabriel Basa
(Ioan 17, 1-13)
Duminica de azi, situată între praznicul Înălțării Domnului la ceruri și cel al Pogorârii Duhului Sfânt, este
rânduită a ne aduce aminte de cei 318 Sfinți Părinți
care au luat parte la lucrările primului Sinod ecumenic,
care a avut loc la Niceea, în anul 325.
În această Duminică, Biserica a rânduit a se citi pericopa evanghelică, care ne prezintă un fragment din
„Rugăciunea arhierească”, rostită de Mântuitorul înaintea ucenicilor Săi la Cina cea de Taină. Ea ne prezintă
modul în care Hristos Domnul, S-a rugat pentru Sine,
apoi pentru ucenicii Săi prin cuvintele: „Părinte Sfinte,
întru numele Tău păzește-i pe cei pe care Mi i‑ai dat,
ca ei să fie una, așa cum suntem Noi” (Ioan 17, 11),
continuând apoi să se roage pentru toți aceia care vor
crede în El: „Dar nu numai pentru ei Mă rog, ci și pentru cei ce prin cuvântul lor vor crede în Mine” (Ioan
17, 20). Era rugăciunea făcută de către Cel care știa,
cel mai bine, că ambițiile și patimile omenești aveau să
aducă dezbinări și deopotrivă fărâmițarea unității noii
Biserici creștine.
Urmând exemplul Mântuitorului, ne spune fragmentul din cartea Faptele Apostolilor, Sfântul Apostol
Pavel, fiind în orașul Milet, port la Marea Mediterană,
în Asia Mică (Turcia de azi), a invitat acolo pe „preoții
Bisericii” din Efes (Fapte 20, 17), oraș situat la nord
de Milet și în care predicase aproape trei ani, în cursul celei de a treia călătorii misionare. Cu prilejul
acestei întâlniri în Milet, Sfântul Pavel a prevenit pe
preoții din Efes de primejdiile care se vor abate asupra
comunității de acolo, prin cuvintele: „Vor intra între
voi lupi înverșunați care nu vor cruța turma; și dintre
voi înșivă se vor ridica bărbați grăind lucruri sucite, ca
să-i tragă după ei pe ucenici (Fapte 20, 30).
Cuvintele Mântuitorului și a Sfinților Apostoli,
aveau să se împlinească, mai cu seamă după ce împăratul Constantin cel Mare a dat libertate Bisericii prin
cunoscutul său Edict de la Mediolanum (azi Milano),
din anul 313. După numai câțiva ani de la acest eveniment crucial din viața Bisericii, un preot, pe nume
Arie, din Alexandria Egiptului, învăța că Iisus nu
este Dumnezeu adevărat, ci ar fi cea mai desăvârșită
creatură a Tatălui, încât, prin aceasta, el nega însăși
dumnezeirea sau divinitatea lui Iisus. Văzând că erezia lui Arie a început să prindă teren, apărând multe
tulburări și pentru că era amenințată însăși unitatea Bisericii și implicit a Imperiului, la inițiativa împăratului
Constantin cel Mare a fost convocat primul Sinod
ecumenic. Acest sinod sau consiliu al tuturor episcopilor din lumea creștină de atunci (sinodos = adunare,
icumeni = lume) s-a ținut în orașul Niceea, în Asia
Mică, nu departe de Constantinopol, viitoarea capitală
a imperiului, care atunci se construia. Au fost prezenți
318 Sfinți Părinți, episcopi din întregul imperiu roman,
inclusiv reprezentanți ai papei. Între ei s-au remarcat
episcopii Atanasie al Alexandriei, Nicolae din Mira
Lichiei, Osius din Cordoba - Spania și chiar episcopul
din cetatea Tomisului (Constanța de azi), probabil un
daco-roman.
Părinții participanți la lucrările Sinodului au condamnat erezia lui Arie și au formulat primele șapte
articole din Simbolul de credință sau Crezul pe care
îl rostim și noi la fiecare Sfântă Liturghie. Celelalte
cinci articole aveau să fie formulate la al doilea Sinod
ecumenic din anul 381. Articolele formulate la Niceea
fac referire, mai cu seamă dumnezeirea sau divinitatea
Fiului, exprimată limpede în articolul 2: „ Și într-Unul
Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut,
Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii:
Lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, iar nu făcut, Cel de o ființă cu
Tatăl, prin Care toate s-au făcut”. Aceasta, pentru că
Arie contesta tocmai calitatea de Fiu al lui Dumnezeu.
În următoarele articole, 3-7, Sfinții Părinți sintetizau,
coerent, modul în care s-a realizat mântuirea neamului
omenesc.
Această erezie care s-a stins, pe parcursul mai multor ani, era doar începutul unui lung șir de învățături
greșite, care au tulburat pacea Bisericii și care au dus
la sfâșierea unității ei. Au urmat alte șase sinoade ecumenice, la care au participat reprezentanți ai întregii
creștinătăți, și multe sinoade locale, pentru restabilirea dreptei credințe, până când în anul 1054 s-a produs „schisma cea mare”. Aceasta a însemnat producerea unei rupturi sau a unei separări, între Biserica
din fostul Imperiu roman de Răsărit, numit de acum
bizantin, și cel roman de Apus. De atunci se vorbește
de cele două mari Biserici creștine: cea răsăriteană sau
ortodoxă și cea apuseană sau catolică. Mai târziu, în
secolul al XVI-lea, din sânul Bisericii catolice s-au
desprins câteva confesiuni noi, numite „protestante”:
luterană (evanghelică), calvină (reformată), unitariană,
iar în Anglia, cea anglicană. După descoperirea Americii, noii emigranți au dus acolo și confesiunea pe
care o mărturisiseră în țara lor de origine. Așa au
apărut „Biserici” protestante de diferite nuanțe, la care
se vor adăuga mereu sute și sute de confesiuni, care
își trag originea mai cu seamă din protestantism și
care vor fi denumite „neoprotestante” sau așa-zisele,
„secte”, multe dintre ele având azi milioane de adepți.
Din America, aceste noi confesiuni sau secte au fost
propagate și în țări europene, ajungând și la noi în țară,
mai cu seamă prin foști emigranți, originari din părțile
de vest ale țării (Arad, Bihor), pe la începutul secolului al XX-lea, sau prin mijlocirea unor predicatori de
origine maghiară. Așa au apărut la noi cultele neoprotestante sau sectele (baptist, adventist, penticostal,
mai nou „martorii lui Iehova”), care produc adeseori
dezbinare și tulbură liniștea în multe parohii. Văzând
cum s-a ajuns la dezbinarea dreptei credințe, la cât de
fărâmițată este astăzi Biserica lui Hristos și în câte feluri sunt interpretate învățăturile Domnului, este firesc,
într-o astfel de Duminică, să ne întrebăm cum ar trebui
să ne comportăm noi astăzi și ce ar trebui să facem
ca să ne bucurăm cu adevărat, acum și în Împărăția
cerurilor, de toate cele pe care Dumnezeu le-a făcut
pentru noi.
În Epistola pe care Sfântul Apostol Pavel o adresa
credincioșilor din Efes, acesta îi îndemna așa: „Străduiți‑vă să păstrați unitatea duhului întru legătura păcii.
Un singur Trup (al Bisericii) și un singur Duh, așa cum
ați fost chemați la o singură Nădejde a chemării voastre;
un singur Domn, o singură Credință, un singur Botez,
un singur Dumnezeu și Tată al tuturor, Care este peste
toți și prin toți și întru toți” (Efes. 4, 3-6). Și același
Apostol le scria și corintenilor: „Vă rog, fraților, pentru
numele Domnului nostru Iisus Hristos, ca toți să fiți
într-o vorbă și în sânul vostru să nu fie dezbinări; ci să
fiți cu totul uniți în același gând și în aceeași dreaptă
judecată” (I Cor. 1, 10).
Pentru aceasta este nevoie de multă înțelepciune iar
înțelepciunea o avem din Cuvântul lui Dumnezeu. În
comuniune cu Dumnezeu ne aflăm doar atunci când
Îl primim pe Dumnezeu în viața noastră. Aceasta se
poate face fie prin comunicarea neîntreruptă cu Acesta,
respectiv prin rugăciunea făcută permanent și nu ca o
necesitate sau prin primirea Trupului și a Sângelui Său,
în cadrul Sfintei Împărtășanii, ori cu spuneau bătrânii
a Cuminecăturii. Dobândim în acest mod conștiința
că, fiind împreună cu Dumnezeu, trebuie ca și vorba
și fapta să fie, pe cât posibil, asemenea bunătății și a
dragostei de care ne bucurăm fiecare din partea Tatălui
Ceresc. Astfel ne aflăm în comuniune cu semenii, cu
tot ceea ce ne înconjoară și, implicit cu Dumnezeu.
Astăzi, ne apare ca o șansă, fără de care nu mai este
posibil a ne continua existența, ca în fața atâtor minciuni și dezinformări, a atâtor nenorociri de ordin social sau politic la care asistăm, sau a dezbinărilor de
natură confesională antiortodoxe și antiromânești, să
ne păstrăm unitatea prin rugăciune și cuminecare din
izvorul cel viu și nesecat al învățăturilor Creatorului
Cerului și al pământului, păstrat cu sfințenie în paginile Sfintei Scripturi și a Sfintei Tradiții, care să ne
aducă conștiința unității, în calitatea de fii ai Aceluiași
Părinte, cât și bucuria șansei de trăi, a fiecărei zile în
care ne este îngăduit să existăm. Amin!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!