Sfintii Apostoli Petru si Pavel erau
insa firi foarte deosebite. Cu multe calitati care-i deosebesc si care
ne fac sa ne punem intrebarea: Cum de Biserica s-a gandit sa-i
cinsteasca in aceeasi zi de sarbatoare?
1. Iata, de exemplu, in timp ce Sfantul
Apostol Petru era pescar, om simplu si necarturar, celalalt, Sfantul
Apostol Pavel, era invatat, avand dascal pe vestitul Gamaliel.
2. Sfantul Apostol Petru era o fire
entuziasta, vulcanica, voluntara, gata oricand sa-si dea viata pentru
Hristos, Sfantul Apostol Pavel insa era o fire analitica, prelucrand si
dezvoltand in Epistolele sale invatatura Sfintelor Evanghelii.
3. In sfarsit, Sfantul Apostol Petru a
fost verhovnic al Apostolilor, capetenia sau liderul lor, in timp ce
Sfantul Apostol Pavel nici macar nu a avut privilegiul de a-L vedea
vreodata pe Hristos in viata Sa pamanteasca. Cu toate acestea insa,
„Apostol al neamurilor”.
Iata, asadar, ca praznuim astazi doua
persoane sfinte foarte deosebite: unul pescar, celalalt carturar; unul –
fire entuziasta, celalalt – fire analitica de scriitor; unul –
verhovnic sau capetenie a Apostolilor, celalalt – fara sa-L fi vazut pe
Hristos vreodata -Apostol al tuturor neamurilor.
Sfantul Apostol Petru, dragii mei, era
un pescar din Betsaida Galileii. Om simplu si fara nici un fel de
scoala, dar care a invatat direct de la Mantuitorul Iisus Hristos. Vreme
de trei ani si jumatate, necarturarul si neinvatatul Petru a ascultat
invatatura Sa mantuitoare, iar cand, la Cincizecime, Duhul Sfant S-a
pogorat si i-a inundat cu dumnezeirea Sa fiinta pescarului Petru, acesta
a devenit Apostol, ba inca verhovnicul lor. El, necarturarul, care n-a
invatat niciodata la nici o scoala, a iesit in fata multimilor la
Cincizecime si a vorbit atat de dumnezeieste si atat de inalt despre
tainele lui Dumnezeu, incat nimeni nu a indraznit sa-l intrebe altceva,
decat numai: „Barbati frati, ce sa facem?” – „Pocaiti-va si sa se
boteze fiecare dintre voi in numele lui Iisus Hristos, spre iertarea
pacatelor voastre, si veti primi darul Duhului Sfant” (Fapte II, 37-38).
Sfantul Apostol Pavel, din Tarsul
Ciliciei (in teritoriul Turciei de astazi), a fost pregatit inca de
tanar la scoala lui Gamaliel, insusindu-si toata invatatura si filozofia
timpului. Pe aceasta a pus-o in slujba lui Dumnezeu, de indata ce l-a
transformat din Saul – prigonitorul, in Pavel – Apostolul neamurilor.
Astfel, Sfantul Pavel, intrarmat cu invatatura si stiinta lumii
acesteia, dar peste care s-a asternut si harul lui Dumnezeu, Care i S-a
aratat pe drumul Damascului, si dumnezeiasca invatatura a Duhului Sfant
pe care a deprins-o in chip minunat in pustiul Arabiei, devine cel mai
misionar dintre Apostoli, cel care a increstinat nu doar Asia Mica, ci
si Europa, ajungand pana in Italia si Spania. Fire analitica si
inteleapta, a preluat in Epistolele sale invatatura Sfintelor
Evanghelii, analizand-o si dezvoltand-o si aratandu-ne noua, pana
astazi, care sunt intelesurile cele mai adanci si mai profunde ale
acelora.
Sfantul Apostol Petru, fire entuziasta,
voluntara si vulcanica, este cel care totdeauna lua cuvantul in numele
grupului de Apostoli. El a raspuns atunci cand Hristos i-a intrebat la
un moment dat: „Cine spun oamenii ca sunt?”Iar ei au raspuns: „Unii,
loan Botezatorul, altii Ilie, altii Ieremia sau unul dintre prooroci.”
„Dar voi cine ziceti ca sunt?”Si a raspuns Petru: „Tu esti Hristosul,
Fiul lui Dumnezeu Celui viu. ” „Fericit esti, Simone, fiul lui Iona, ca
nu trup si sange ti-au descoperit tie aceasta, ci Tatal Meu Cel din
ceruri. Si Eu iti zic tie ca tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi
Biserica Mea si portile iadului nu o vor birui” (Matei XVI, 16-18). Asa
era Petru: cel mai pregatit dintre Apostoli sa moara pentru Hristos.
Cand Mantuitorul Hristos, vorbind de patimile ce-I erau pregatite, Si-a
vestit moartea, Petru a aratat hotarat ca si el este gata sa moara
impreuna cu invatatorul sau. Numai ca lucrurile nu au stat chiar asa
pana la urma. Totusi, pentru spiritul sau voluntar, Petru a fost pus de
catre Hristos verhovnic sau capetenie a Apostolilor. Iar celalalt,
Pavel, pentru misiunea pe care a desfasurat-o, mai cu seama in cele
trei calatorii misionare pe care le-a intreprins pe coastele Marii
Mediterane, a fost supranumit Apostolul neamurilor.
Iubiti credinciosi,
Desi firi deosebite, totusi Biserica a
hotarat ca Sfintii Apostoli Petru si Pavel sa fie praznuiti astazi
impreuna. Si aceasta nu doar pentru faptul ca amandoi sunt capetenii,
varfurile apostolilor, ci, cu siguranta, si pentru asemanarile care ii
leaga atat de mult. Oricat de deosebiti ar fi ca firi, iata si cateva
asemanari si calitati comune:
1. Si unul, si altul au fost rapiti in
lumina dumnezeiasca: Sfantul Apostol Petru pe Muntele Taborului, unde a
pregustat si a vazut inca de pe pamant ce va sa fie fericirea cea
vesnica, iar Sfantul Apostol Pavel pana la al treilea cer, cunoscand
astfel, inca de aici, taina celor viitoare. Sfantul Apostol Petru a
simtit cu inima sa, cu fiinta sa, ce inseamna imparatia lui Dumnezeu:
„Doamne, bine este sa fim noi aici; daca voiesti voi face aici trei
colibe: Tie una si lui Moise una si lui Ilie una” (Matei XVII, 4),
neindraznind sa ceara direct invesnicirea fericirii pe care o traia.
Celalalt, Sfantul Apostol Pavel, scrie despre sine insusi, fara sa
spuna lamurit ca se refera chiar la persoana sa, ca a fost rapit in
Duhul pana la al treilea cer de catre Dumnezeu si a vazut si a simtit
asemenea lucruri pe care gura nu poate sa le graiasca, urechea nu poate
sa le auda, iar la inima omului nu se pot sui (II Cor. XII).
Asemenea taine minunate a cunoscut Apostolul neamurilor inca de pe pamant.
2. O alta asemanare intre Apostolii
Petru si Pavel: amandoi au cunoscut caderea. Amandoi au incercat
departarea de Dumnezeu: Sfantul Petru ca apostat, Sfantul Pavel ca
prigonitor sau persecutor al crestinilor. Sfantul Petru ca apostat,
pentru ca s-a lepadat de Mantuitorul Hristos, in pofida faptului ca s-a
aratat gata sa moara oricand alaturi de invatatorul sau. Cand slugile
mai marilor fariseilor si carturarilor l-au recunoscut: „Nu cumva esti
si tu dintre ucenicii Lui?”, Petru s-a temut si s-a lepadat de
invatatorul sau de trei ori: „Nu cunosc pe omul acesta”. Si a cantat
apoi cocosul si si-a adus aminte Petru ca prevazuse Hristos lepadarea
lui. Si auzind cantecul cocosului, Petru, „iesind afara, a plans cu
amar”(Matei XXVI, 75). Aceasta este caderea Apostolului Petru. Ceea ce-l
aseamana cu Sfantul Apostol Pavel este ca si acesta a gustat din plin
departarea de Dumnezeu. Aceasta s-a intamplat mai inainte de convertirea
lui. Era fariseu de neam si respecta cu toata fiinta lui Legea Veche,
Mozaica. Si cu toata convingerea lui credea ca Iisus Hristos, despre
care auzise ca a propovaduit o anumita invatatura – dupa parerea
multora, si mai cu seama a fariseilor, potrivnica celei lui Moise –
credea cu toata convingerea ca Iisus Hristos fusese un impostor, un
invatator fals, un profet fals. Pentru aceasta, auzind, dupa moartea si
invierea lui Hristos, ca ucenicii Lui invatau despre Hristos ca este
viu, a luat scrisori de la mai marii sinagogii sa mearga si sa persecute
pe crestini, pe apostoli si pe oricine se va dovedi ca stie ceva despre
trupul lui Iisus, „disparut” din mormantul din Ierusalim. Plin fiind el
de aceasta ravna, sincera de altfel, a plecat catre Siria sa prinda pe
crestini si sa-i aduca in lanturi la Ierusalim, iar pe drumul
Damascului s-a intalnit chiar cu Iisus. Nu insa cu Iisus furat si mort.
Nu cu un mort furat si ascuns de ucenicii Sai, ci cu Iisus cel viu.
Acesta i S-a aratat ziua in amiaza mare si l-a intrebat: „Saule, Saule,
de ce Ma prigonesti?” „Cine esti, Doamne?” „Eusunt
Iisus, pe care tu Il prigonesti. Greu iti este sa izbesti cu piciorul
intepusa. (…) Ridica-te, intra in cetate si ti se va spune ce trebuie sa
faci” (Fapte IX, 4-5). Si a inteles Pavel, dragii mei, ca era in
minciuna, era in intuneric, iar Hristos, „Lumina” care i S-a aratat pe
drumul Damascului, i-a daruit adevarata lumina care l-a facut sa nu mai
vada in Iisus un simplu muritor, un simplu mort furat de catre ucenicii
Sai, ci sa-L vada pe Iisus viu, Iisus Dumnezeu, sa se converteasca si
sa-i daruiasca Lui intreaga sa viata de dupa aceea. Aceasta este caderea
si ridicarea lui Pavel.
3. In sfarsit, dragii mei, o alta
asemanare intre Apostolii Petru si Pavel este aceea ca amandoi au primit
cununa muceniciei la Roma, capitala Imperiului ce stapanea in vremea
aceea lumea. Sfantul Petru a fost rastignit pe cruce, cerand sa nu fie
rastignit precum Hristos, pentru ca nu se socotea vrednic, ci cu capul
in jos si cu picioarele in sus, privind spre cer, unde dorea a se
salaslui. Apostolului Pavel insa, fiind cetatean roman si neingaduind
legile romane sa fie rastigniti sau sa fie omorati in fel de fel de
chinuri barbare cetatenii romani, i-a fost taiat capul, sfarsind, si
unul, si altul, tot in „Cetatea eterna”.
Iata, dragii mei, cateva repere, cateva
cuvinte despre viata Apostolilor Petru si Pavel, prin comparatie, ca sa
le retinem mai usor. Ce ar trebui sa invatam noi de la fiecare? Pentru
ca, de aceea ii cinstim pe sfinti. Nu-i cinstim pe sfinti ca sa facem
istorie, ori naratiune, relatand in mod sec ce a facut fiecare. Ii
cinstim pe sfinti ca sa le urmam exemplul si credinta.
Ce, asadar, vom invata de la Sfantul
Petru? Ce altceva daca nu ravna, voluntariatul sau, entuziasmul sau,
faptul ca totdeauna era gata sa se ofere, sa-si dea viata pentru
Hristos. Si veti zice: „Da. Dar a cazut”. Si noi cadem. Dar sa invatam
de la Apostolul Petru sa ne ridicam, asa cum el, iesind dupa acea
tagaduire „a plans cu amar” pana cand Hristos l-a repus in dregatorie,
de trei ori intrebandu-l: „Simone, fiul lui lona, ma iubesti?” „Da,
Doamne, Tu stii ca Te iubesc” (Ioan XXI, 17), de trei ori raspunzand si
punandu-l sa pastoreasca oile cele cuvantatoare in pofida lepadarii si
caderii lui.
Ce sa invatam de la Apostolul Pavel? Sa
invatam dragostea lui pentru un Hristos pe care nu L-a vazut niciodata.
Sau L-a vazut doar in starea aceea duhovniceasca de viziune, rugaciune
si meditatie, asa cum si noi, doar in felul acesta il putem vedea pe
Dumnezeu. Nu-L vedem cu ochii acestia trupesti, dar il simtim in
rugaciunea noastra. Il simtim in inimile noastre, Il simtim in fiinta
noastra. Si sa invatam de la Sfantul Pavel spiritul acela misionar cu
care el L-a slujit pe un Hristos pe Care, mai inainte il prigonise. Sa
invatam de la Apostolul Pavel sa-l propovaduim pe Hristos nu atat cu
gura noastra, ca poate nu vom sti sa fim la fel de convingatori. Lumea
de astazi nu mai are atata nevoie de cuvintele noastre maiestrite,
pentru ca stim, slava lui Dumnezeu, am fost luminati, am fost invatati
de inaintasii nostri si stim prea bine, fiecare dintre noi, ce avem de
facut. Sa invatam de la Sfantul Apostol Pavel sa-L predicam pe Hristos
cu viata noastra. Aceasta asteapta lumea mai mult de la noi, pentru ca
ochii sunt mai credinciosi decat urechile. Lumea asteapta sa vada
exemple vii, crestini vii, care nu doar vorbesc frumos, dar care si
traiesc la fel de frumos. Care conving nu cu maiestritele lor cuvinte,
impodobite si alcatuite sa sune cat mai frumos, ci care conving cu
faptele lor, cu viata lor.
Asa au fost Sfintii Apostoli Petru si
Pavel dincolo de predica lor, necesara pentru vremea aceea, pentru ca
oamenii nu auzisera inca de Hristos, sau stiau foarte putine lucruri
despre El. Ceea ce a cucerit lumea insa a fost, mai cu seama, exemplul
lor. A fost viata lor, incununata in cele din urma cu cununa muceniciei.
Si unul, si celalalt au aratat ca atat de mult il iubesc pe Dumnezeu,
asa de mult s-au lasat patrunsi de invatatura lui Hristos, incat si-au
dat viata pentru El.
Iata ce trebuie sa invatam de la Sfintii
Apostoli de astazi, Petru si Pavel! Sa-i rugam, dragii mei, astazi, la
ziua lor, cand ei se bucura in ceruri ca Biserica le-a daruit aceasta
zi comuna de praznuire, sa mijloceasca pentru noi la invatatorul lor, ca
si noi, la locurile noastre de munca, de pe pozitiile noastre sociale,
din locurile unde traim, sa devenim, fiecare dintre noi, mici apostoli.
Dar nu numai cu limba si cu gura, ci si cu faptele si viata noastra. Ca
vazand cei din jurul nostru bucuria crestina pe care o traim noi si
suntem in stare sa o impartasim si altora, vazand exemplul nostru,
sa-si puna si ei intrebarea: „Nu cumva Sfintii acestia, Petru si Pavel,
la care crestinii se inchina, pot fi exemple bune si pentru fiecare
dintre noi si suntem datori cu totii sa le urmam credinta?”
Sa-i rugam, asadar, pe Sfintii Apostoli
Petru si Pavel sa mijloceasca la Dumnezeu pentru noi astazi, la ziua
lor si in toate zilele vietii noastre, iertare pacatelor noastre,
sanatate trupurilor si mai cu seama sufletelor noastre.
Binecuvantare in familiile noastre si in viata noastra, ca traind viata aceasta crestineste sa o dobandim si pe cealalta. Amin.
+ PS Sebastian Ilfoveanul
Sursa: Revista Glasul Bisericii nr. 5-8, 2005.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!