Minunată pildă! Parcă nici o tâlcuire nu mai trebuie la ea. O putem
vedea şi în zilele noastre. E plină lumea de astfel de pilde. E plină
lumea de oameni care trăiesc şi mor în chipul bogatului din evanghelie.
Să cercetăm puţin această pildă.
Voi spune îndată, la început, că nu averea şi strângerea averii l-a
pierdut pe bogatul din Evanghelie. Averea şi strângerea ei nu este un
păcat. Ea ne-a fost lăsată odată cu testamentul ce i s-a dat lui Adam în
grădina Edenului: „În sudoarea feţei tale îţi vei câştiga pâinea” şi
cele de lipsă traiului. Păcatul se iveşte însă atunci când averea se
face scopul vieţii noastre; când trăim numai ca să strângem averi. Noi
nu trăim ca să strângem averi trecătoare. „Viaţa cuiva nu stă din
prisosurile avuţiei”, zicea Iisus
(Lc 12, 11). Averea e numai ui scop
trecător, de lipsă pentru traiul nostru cel trecător.
Scopul vieţii noastre este să ne îmbogăţim în Dumnezeu şi să dobândim
mântuirea sufletului. Trăind în lume, trebuie să ne grijim şi de ale
traiului, dar adevărata noastră grijă, care să se ridice peste toate
celelalte, trebuie să fie mântuirea sufletului, grija de cele
sufleteşti. O cumpănă dreaptă şi înţeleaptă trebuie să fie între grijile
cele sufleteşti şi cele trecătoare. O înţelegere dreaptă şi înţeleaptă
trebuie să fie între cele două „surori” din viaţa noastră: între Marta
cu grijile vieţii trecătoare şi Maria cu grijile vieţii celei veşnice.
Cumpăna celor sufleteşti trebuie să tragă totdeauna şi să ne atragă
spre grija de suflet. „Marta” trebuie si asculte totdeauna de „Maria”.
Aici era greşeala şi nebunia bogatului din Evanghelie. Cumpăna vieţii
lui era răsturnată cu totul. El trăia numai pentru avere. Scopul vieţii
lui era… lărgirea hambarelor şi cuvintele… bea, mănâncă şi te veseleşte.
Totul pentru cele trecătoare, nimic pentru suflet. Totul pentru lume,
nimic pentru cer.
Dacă nu băgăm de seamă, averea şi grijile cele trecătoare se pot face
o mare primejdie pentru sufletul nostru. Lăcomia averilor înăbuşe grija
de cele sufleteşti… îi face pe oameni zgârciţi… îi face să şi uite de
moarte. Ţin să amintesc aici că şi cei săraci pot cădea în ispitele
acestea. Şi cel sărac poate face un idol din puţinul ce-l are şi se
poate îneca în lăcomia celor trecătoare.
În lumina vieţii sufleteşti, averea noastră nu valorează nimic; nu
valorează nimic nici chiar toate averile din lume, pentru că un suflet e
mai scump decât toate bogăţiile lumii.
Bogatul din evanghelie îşi strânsese o avere mare şi acum era
frământat de gândul că n-avea hambare destule. Din prisosul averii, el
şi-ar fi putut face un ajutor de mântuire sufletească. În jurul lui era o
grămadă de hambare goale: casa orfanilor, văduvelor, săracilor şi
lipsiţilor. Dar în loc de acest lucru bun, el face planuri cum să-şi
cheltuiască prisosul averii în chefuri şi desfătări lumeşti. Sufletul
lui „înseta şi suspina după Dumnezeu” (Ps 61), după mânuire, însă el îl
îmbia cu… mâncare şi băutură. Ah, ce nebunie! E aceasta o nebunie de
care e plină şi lumea de azi: Evanghelia de duminică este evanghelia
vremilor de azi, pentru că şi azi cei mai mulţi oameni îşi îmbie
sufletul cu… chefuri, cu mâncări şi bătuturi. „Bea, mănâncă şi te
veseleşte”, aceste vorbe sunt parcă crezul şi credeul oamenilor de azi.
Lumea aleargă după câştiguri şi averi, pentru ca pe urmă să le poată
cheltui în desfătări şi plăceri lumeşti. Parola vremurilor noastre
este: Cât mai multe averi şi câştiguri, pentru ca să ne putem face cât
mai multe plăceri şi desfătări lumeşti.
Bogatul din evanghelie este, în special, chipul şi tipul
îmbogăţiţilor din „afaceri” şi din „politică”, al căror dumnezeu este
pântecele şi poftele.
Bogatul din pilda evangheliei a murit înainte de a-şi vedea plinit
planul cu… bea, mănâncă şi te veseleşte. Într-o noapte, moartea l-a
trecut pe neaşteptate în iad. Din toate averile şi planurile lui n-a
putut duce cu ei decât patru scânduri şi hainele de pe el. Pilda lui şi
moartea lui e pusă în faţa noastră ca o strigare. Ea strigă tuturor:
grijiţi, că scopul vieţii voastre nu sunt averile ş plăcerile.
Îmbogăţiţi-vă la Dumnezeu, căci nu ştiţi ziua şi ceasul când moartea va
curma zilele voastre.
Mai anul trecut, am citit în gazete o interesantă întâmpla e din
Italia. Într-un sat din Sicilia trăia un om după chipul bogatului din
evanghelie. Cineva s-a apucat noaptea şi a lipit pe toţi păreţi caselor
sale table de hârtie pe care era tipărită evanghelia de duminică. Treaba
asta l-a pus pe gânduri pe cel bogat. La un an, casa lui şi viaţa lui
era schimbată cu totul. Într-o casă schimbată, locuia un Zacheu mântuit.
Pilda bogatului din evanghelie ar trebui lipită pe toate casele şi
averile noastre, să ne aducă aminte neîncetat că scopul vieţii noastre
nu este numai strângerea de averi trecătoare, ci mai ales îmbogăţirea în
Dumnezeu.
Dragă cititorule! Că strângi avere să poţi trăi şi să o poţi lăsa
copiilor tăi, bine faci. Eşti chiar dator să faci aşa. Dar pentru
sufletul tău nu înseamnă nimic că vei muri în casă nouă sau veche, cu
moşie mai mică sau mai mare. Pentru sufletul tău are însemnătate numai
întrebarea: Ce avere sufletească vei avea în clipele morţii?… Cu ce
te-ai îmbogăţit în Dumnezeu?… Cu ce avere şi cu câtă avere sufletească
vei trece în cealaltă lume? Ah, ce nebunie văd eu în lume! E plină
lumea de oameni ce aleargă, strâng, zidesc, îşi lărgesc moşiile şi
hambarele, dar, vai, n-au nici o avere sufletească. Sunt săraci de orice
avere sufletească şi poate că moartea îi pândeşte. Toată truda lor şi
toată viaţa lor curge spre cele trecătoare şi poate că în noaptea asta
sau în cealaltă moartea îi va chema în cealaltă lume. Alţi fac şi mai
rău: îşi cheltuiesc vremea în chefuri, beţii şi desfătări. Se îmbogăţesc
în averea diavolului şi moartea stă gata să-i mute în iad. Ah, ce
nebunie este a trăi o astfel de viaţă pierdută pentru împărăţia lui
Dumnezeu!
Rugăciune
Iisuse, bunule Doamne! Şi eu eram pe calea nebunului din
evanghelie. Ispita lăcomiei de a strânge averi mă prinsese în ghearele
ei. Toată truda mea, toată vremea mea şi toată viaţa mea curgea spre
ispita aceasta. Ca să mă scapi de ea, Tu, Doamne, cuibul casei mele l-ai
spart şi m-ai trimis prin lume sărac şi pribeag. M-ai făcut sărac, ca
să mă pot îmbogăţi în Tine şi să-i pot îmbogăţi şi pe alţii. Lasă-mă,
Doamne, în starea aceasta… Lasă-mi mai bine lipsit şi năcăjit, decât să
mă prindă iarăşi ispita îmbogăţirii în ghearele ei. Pentru sufletul meu
nu înseamnă nimic că voi muri cu casă sau fără casă, cu moşie ori fără
moşie. Pentru sufletul meu are însemnătate numai întrebarea: Ce avere
sufletească voi avea în clipa când voi pleca în cealaltă lume?
Întăreşte-mă, Doamne, şi mă ajută să mă pot îmbogăţi în Tine.
«Lumina Satelor» nr. 47 / 20 nov. 1927, p. 4
Alte tâlcuiri la Evanghelii ale Părintelui Iosif Trifa
prezentare: Ovidiu Rus
Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2016
prezentare: Ovidiu Rus
Editura Oastea Domnului, Sibiu, 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!