Sfinţii Părinţi au rânduit ca în
duminicile din această lună, noiembrie, să fie citite în biserici o
serie de pericope evanghelice în care tema principală este bogăţia
materială şi modul în care aceasta este utilizată spre mântuirea sau
spre pierderea sufletului. Acum două duminici am văzut cum un bogat
nemilostiv şi zgârcit ajunge în iad, iar săracul Lazăr, ce cerşea la
poarta lui, este dus de îngeri în sânul lui Avraam. Apoi, duminica
trecută, am învăţat de la samarineanul milostiv că, dacă faci un mic
efort (inclusiv de natură materială), poţi salva viaţa unui om. Pe cel
bătut de tâlhari, samarineanul îl duce la o casă de oaspeţi unde îşi
asumă toate cheltuielile pe care le presupunea îngrijirea acestuia.
Duminica viitoare vom afla ce l-a întristat pe un dregător bogat căruia Mântuitorul îi dezvăluie cum poate să strângă adevăratele comori, cele din ceruri. Tot despre un bogat este vorba şi în evanghelia citită mâine în biserici (de la Luca 12, 16-21), încât ne putem întreba care este motivul pentru care se acordă atâta atenţie acestui subiect: bogăţia materială. Unii ar putea să reproşeze celor care au ales să se citească în biserici aceste pericope faptul că nu prea au dat dovadă de simţ practic, că mesajul acestor pilde se adresează celor bogaţi pe care, din păcate, rareori îi vezi venind duminica la Sfânta Liturghie. Ei bine vom vedea, până la sfârşitul articolului că, de fapt, aceste pilde ne vizează pe fiecare dintre noi, chiar şi pe cei mai săraci.
Duminica viitoare vom afla ce l-a întristat pe un dregător bogat căruia Mântuitorul îi dezvăluie cum poate să strângă adevăratele comori, cele din ceruri. Tot despre un bogat este vorba şi în evanghelia citită mâine în biserici (de la Luca 12, 16-21), încât ne putem întreba care este motivul pentru care se acordă atâta atenţie acestui subiect: bogăţia materială. Unii ar putea să reproşeze celor care au ales să se citească în biserici aceste pericope faptul că nu prea au dat dovadă de simţ practic, că mesajul acestor pilde se adresează celor bogaţi pe care, din păcate, rareori îi vezi venind duminica la Sfânta Liturghie. Ei bine vom vedea, până la sfârşitul articolului că, de fapt, aceste pilde ne vizează pe fiecare dintre noi, chiar şi pe cei mai săraci.
Dar mai întâi să ne oprim puţin asupra
pildei auzite astăzi şi din care aflăm că unui om bogat i-a rodit ţarina
din belşug. Cei care au cunoştinţe de agricultură ştiu foarte bine că
oricât de harnic ai fi, dacă Dumnezeu nu rânduieşte ploaie la timp, dacă
nu fereşte recolta de tot felul de dăunători, dacă nu potoleşte
vânturile puternice nu poţi obţine mare lucru de la culturile
respective. Agricultorul, mai mult ca oricare altul, ştie că toate sunt
la voia lui Dumnezeu şi numai El poate hotărî dacă într-un an recolta
este bună sau, dimpotrivă, pământul este pustiit. Fără îndoială că şi
bogatul căruia i-a rodit ţarina din belşug ştia că meritul nu este al
lui. Şi atunci ce face el? Ridică mâinile sale spre cer şi mulţumeşte
Domnului pentru mila şi îndurările sale? Este el recunoscător Celui de
Sus pentru binecuvântările pe care le revarsă asupra pământului său? Îi
trece măcar prin gând că din belşugul roadelor sale ar putea să mai
ajute şi pe cei mai săraci, care nu au ce pune pe masa lor? Nu. El are o
singură grijă: unde va depozita recolta întrucât hambarele sale sunt
prea mici. Şi deja îi încolţeşte în minte planul prin care va zidi
hambare mai încăpătoare după ce le va strica pe cele actuale. E ca şi
cum atunci când cineva ne-ar oferi un dar noi, în loc să-i mulţumim, am
începe imediat să ne gândim unde putem dosi acel cadou pentru a putea să
ne bucurăm doar noi de el.
Observăm că în gândirea acestui bogat
apare foarte des pronumele posesiv. El vorbeşte de “roadele mele”,
“jitniţele (hambarele) mele”, “grâul şi bunătăţile mele”, “sufletul
meu”. Aceste cuvinte ne indică un om extrem de egoist şi cu un simţ al
proprietăţii cu totul exagerat. Această atitudine, de a ne raporta la
cele din jurul sau din interiorul nostru ca şi cum ar fi cu adevărat
proprietatea noastră nu este, din păcate, specifică doar bogaţilor. Şi
cei mai săraci din punct de vedere material, vedem că se ataşează de
câte ceva (oricât de neînsemnat ar fi acel lucru) şi pot da dovadă de
mult egoism. Pentru că, aşa cum se ştie, nici bogăţia în sine nu-i un
păcat, nici sărăcia nu e o virtute, ci modul cum ne raportăm la bunurile
materiale ne diferenţiază în faţa lui Dumnezeu, ne împarte în buni şi
în răi.Primii hoţi din istoria omenirii
De fapt şi de drept ce este pe lumea
aceasta şi care să ne aparţină cu adevărat? Sfântul Nicolae Velimirovici
spune că la primii oameni, Adam şi Eva, găsim în păcatul originar şi
patima hoţiei. Ei au furat din fructul oprit, din ceea ce nu le era dat
lor. Şi urmaşii lor au moştenit această patimă de a fura de la Dumnezeu
şi de la oameni. Iar “pentru ca omul să se păzească de apucăturile
hoţeşti trebuie să privească la tot ceea ce are ca fiind ale lui
Dumnezeu. De orice lucru s-ar folosi, să ştie că foloseşte lucrul lui
Dumnezeu, nu al său. Când stă la masă şi mănâncă pâine, să mulţumească
lui Dumnezeu, pentru că a lui Dumnezeu e pâinea.”
Bogatul la care ne referim nu numai că
nu cugeta astfel de lucruri în inima sa, ci îşi face, ca un inconştient,
planuri de viitor zicându-şi: “Suflete, ai multe bunătăţi strânse
pentru mulţi ani; odihneşte-te, mănâncă, bea, veseleşte-te.” Sigur că se
nasc multe nedumeriri din aceste cuvinte. Mai întâi, de ce bogatul îşi
îndeamnă sufletul să mănânce şi să bea când se ştie că trupului îi sunt
necesare acestea? Decăderea lui spirituală era însă atât de mare încât
el reduce totul la biologic. În loc să dea sufletului hrana cea
duhovnicească, rugăciuni, lecturi de folos, meditaţii la cele sfinte, el
consideră că hrana cea trupească este suficientă şi pentru ca sufletul
să se simtă bine. Reducerea la biologic a vieţii umane este un lucru
extrem de frecvent în epoca noastră. Civilizaţia actuală pune accent pe
lucrurile care fac trupul să se simtă bine. Însă şi dacă ţi-ar fi viaţa o
continuă vacanţă, în care să poţi oferi trupului tot ce-şi poate dori,
tot nu vei avea linişte sufletească. Pe mulţi, mai ales dintre cei
foarte bogaţi, care-şi permit tot felul de lucruri, îi vezi că sunt
neliniştiţi, deprimaţi, descurajaţi. Nu puţini sunt cei care-şi pierd
minţile şi chiar se sinucid. Acestea se întâmplă pentru că, asemeni
bogatului din pilda de azi, ei îşi lasă sufletul flămând – oferindu-i
bucate – şi însetat – oferindu-i băutură. Mâncarea şi băutura sufletului
sunt rugăciunea, convorbirea cu Dumnezeu şi cu sfinţii Lui.
“Nebune! În această noapte vor cere de
la tine sufletul tău.”Iată care este răspunsul lui Dumnezeu la cele ce
gândea bogatul căruia i-a rodit din belşug ţarina. Faptul că Dumnezeu îi
spune bogatului “în noaptea aceasta vor cere de la tine sufletul tău”
nu este întâmplător. Noaptea este de fapt simbolul întunericului care a
cuprins mintea acestui bogat. În momentul în care noi avem astfel de
gânduri prin care îl alungăm pe Dumnezeu din viaţa noastră, suntem
cuprinşi de un întuneric spiritual. Lumina harului dumnezeiesc se
îndepărtează de la noi şi rămânem pradă duhurilor necurate care vor cere
sufletul nostru pentru a-l duce acolo unde este plângerea şi scrâşnirea
dinţilor. “Nebune” este un apelativ dur, dar pe deplin meritat de acest
bogat care se raporta la sine şi la cele din jur ca şi cum Dumnezeu nu
ar exista, ca şi cum el ar fi centrul universului. Ne aducem aminte că
în Psalmi se spune: Zis-a cel nebun în inima sa: “Nu este Dumnezeu!”
(Psalmi 13,1). Exact asta a spus, cu alte cuvinte, şi bogatul care se
vedea doar pe sine în tot ceea ce i se întâmpla şi care, mai mult, îşi
făcea planuri “pentru mulţi ani”. Dumnezeu îi aduce însă aminte că, aşa
cum nu el şi-a hotărât venirea pe lumea aceasta, tot aşa nu poate hotărî
el asupra duratei vieţii sale. Moartea vine năprasnic de multe ori.
Vedem cum cei din jurul nostru mor deseori pe neaşteptate. Nimic nu
poate garanta omului că va mai trăi un an sau o zi. Numai Dumnezeu ştie
momentul în care sufletul nostru va fi luat la ceruri, de aceea trebuie
să fim pregătiţi în orice clipă pentru a ne încheia socotelile cu
această viaţă, mai ales că nu luăm nimic cu noi dincolo, indiferent de
rangul şi de bogăţia pe care o avem.
În concluzie trebuie să reţinem trei aspecte, trei învăţături din pilda de astăzi.
Prima este aceea că trebuie să ne
raportăm la bunurile din lumea aceasta ca fiind proprietăţi ale lui
Dumnezeu. Noi chiar şi peste lucrurile care, din punct de vedere legal,
suntem proprietari trebuie să ne considerăm a fi doar nişte
administratori temporari. Această atitudine ne va scuti de multe iluzii
şi, mai ales, de dorinţa pătimaşă de a ne înmulţi bunurile.
În al doilea rând nu trebuie să uităm
niciodată că dincolo de faptul că trebuie să asigurăm trupului cele
necesare, esenţial este a asigura sufletului nostru cele duhovniceşti.
Peste comorile de pe pământ suntem puţină vreme stăpâni (sau
administratori, cum spuneam mai înainte), dar peste comorile pe care le
adunăm în cer cu adevărat vom fi proprietari pe vecie pentru că sunt
bunuri nepieritoare, care nu putrezesc şi nu ruginesc.
A treia mare lecţie pe care ne-o oferă
pilda de astăzi este că trebuie să ne gândim la moarte în fiecare zi, nu
doar cei în vârstă, ci şi cei mai tineri. Să fim conştienţi că nu
putem, cu puterile noastre, să ne prelungim viaţa nici măcar pentru o
secundă şi că doar Dumnezeu este izvor al vieţii noastre, aşa cum spune
şi dreptul Iov: “În mâna Lui El ţine viaţa a tot ce trăieşte şi suflarea
întregii omeniri” (Iov 12, 10).
Pr. Constantin Sturzu
Sursa: doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!