Andrei este unul dintre cei 12 ucenici
ai lui Hristos. Tradiţia spune că după Înălţarea lui Hristos la Cer şi
după Cincizecime a propovăduit Evanghelia în Sciţia sau în Kolhida.
Există şi mărturii scrise, că a predicat în Bitinia şi Pontul Euxin, în
Propontida, în Calcedon şi în Bizanţ, în Macedonia, în Tracia, în
Tesalia şi în Grecia până la Herson. De la Herson s-a întors în Bizanţ
şi după ce l-a hirotonit acolo episcop pe Stahie, a venit în Peloponez.
În Patras a fost arestat de către antipatul Egheat care l-a răstignit cu
capul în jos. Acesta a fost sfârşitul
Sfântului. Dar care a fost începutul? Astăzi se citeşte acea pericopă
evanghelică care vorbeşte despre prima întâlnire a Apostolului cu
Hristos (vezi Ioan 1, 35-52).
***
Andrei era originar din Betsaida.
Aparţinea unei familii sărace de pescari. Cap al familiei era Iona.
Andrei şi fratele său, Simon, împreună cu tatăl lor aveau o barcă
pescărească şi pescuiau în lacul Galileii. Trăiau o viaţă smerită şi
liniştită. Pentru multă lume erau nişte necunoscuţi. Cei doi fraţi,
Andrei şi Petru – aşa s-a numit mai târziu Simon – erau nişte fiinţe
nobile. Interesele lor nu se limitau doar la meseria lor. Nu se
îngrijeau doar de cum vor pescui, ce vor mânca, cum vor trăi. Aveau şi
preocupări mai înalte. Ca iudei, în religia pe care o aveau, credeau în
adevăratul Dumnezeu. Credeau în toate câte le învăţau Moise şi profeţii.
Mergeau regulat la sinagogă şi prin toate câte auzeau sau citeau, în
inima lor înflorea o nădejde vie că se apropie momentul venirii lui
Hristos-Mesia, care va mântui pe Israel şi întreaga lume. Cu această
nădejde trăiau aceşti săraci pescari din Galileea. De aceea, când au
auzit că la râul Iordan s-a arătat Ioan proorocul, care profeţea că vine
Mesia şi chema lumea la pocăinţă, Andrei şi Petru au alergat şi s-au
dus la Iordan, devenind ucenicii lui Ioan Înaintemergătorul. Cât de
multţumiţi erau că-l ascultă şi că-l văd! Dar când într-o zi, Hristos,
ca un necunoscut, păşea pe ţărm, Ioan, care L-a cunoscut, plin de
bucurie şi de veselie Îl arată lui Andrei şi lui Ioan Evanghelistul şi
zice: „Iată Mielul lui Dumnezeu!”(Ioan 1, 36) sau precum a zis în altă
împrejurare: „Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii” (Ioan 1,
29). În aceste puţine cuvinte se cuprinde taina dumnezeieştii iconomii.
Să fim atenţi. După cum observă Sfântul Ioan Gură-de-Aur, Ioan nu spune
simplu „Miel”, nu Îl numeşte simplu „Miel”, ci „Mielul”. Acest articol
hotărât „l” înseamnă că Hristos nu este unul dintre mulţii miei pe care
evreii îi înjunghiau în fiecare an de Paşti, ci este Unicul Miel. Mielul
în comparaţie cu care mieii evreilor erau doar nişte icoane şi nişte
umbre. El este Izbăvitorul şi Mântuitorul lumii. Sfântul Ioan
Gură-de-Aur, tâlcuind şi cuvântul „Cel ce ridică”, observă că jertfa Sa
de pe Golgota a fost unică. Iar prin mijlocirea acestei jertfe unice se
iartă păcatele întregii lumi. Întotdeauna Hristos ridică, ia asupra Sa,
iartă păcatele lumii, prin mijlocirea credinţei şi a săvârşirii Tainei
Dumnezeieştii Euharistii.
Andrei şi Ioan, când au auzit aceste
cuvinte ale Înaintemergătorului Ioan, cuvinte care-L prezentau pe
Hristos ca Izbăvitor al lumii, au hotărât să se apropie de Hristos şi
să-L cunoască de aproape. Ioan Înaintemergătorul nu avea să se
întristeze că vor pleca de lângă el şi vor merge după Hristos. Avea să
se bucure. Pentru că aveau să-L cunoască pe Acela căruia el Îi era
Înaintemergător, precum el însuşi spusese, că nu este vrednic să dezlege
„cureaua încălţămintelor” Lui (Marcu 1, 7). În felul acesta ucenicii
aveau să progreseze spre o învăţătură şi spre o cunoaştere neasemănat
mai înaltă. Pentru că Hristos este „Alfa şi Omega, Cel dintâi şi Cel de
pe urmă, Începutul şi Sfârşitul” (Apocalipsa 22, 13). Andrei şi Ioan se
apropie de Hristos. Hristos îi vede că vin după El, se întoarce şi îi
întreabă: „Ce căutaţi?”. Ei răspund: „Învăţătorule, unde locuieşti?”.
Iar Hristos le spune: „Veniţi şi vedeţi!” (Ioan 1, 39). Ucenicii ajung
acolo unde locuia Hristos. Avea casa Lui ? Nu. Locuia provizoriu în casa
vreunui străin. În acea casă săracă Hristos i-a primit pe Andrei şi pe
Ioan şi a deschis o discuţie cu ei, care a ţinut ore întregi. Cât am
vrea să ştim şi noi ce au discutat! Evanghelia nu ne zice ce au
discutat. Dar nu există nici o îndoială că subiectul dezbaterii a fost
Împărăţia Cerurilor, care venea în lume. Iar ei, peste puţin, vor fi
chemaţi ca primi predicatori şi învăţători ai acestei Împărăţii.
Înaintea ochilor ucenicilor se deschidea o nouă lume. Pentru prima dată,
ascultau lucruri care le luminau cugetul, le încălzeau inima şi care pe
om îl zguduie, îl îndeamnă spre acţiune.
Aceasta a fost prima întâlnire a celor
doi ucenici cu Hristos. Atât de impresionaţi au fost Andrei şi Ioan de
această întâlnire, încât unul dintre ei, Ioan, care a scris mai apoi
Evanghelia, a consemnat şi ora întâlnirii, că era „ca la ceasul al
zecelea” (Ioan 1, 40). Ceasul al zecelea după ceasul ebraic, corespunde
cu ora 4 după-amiază conform ceasului nostru. Iar că impresia pe care
le-a făcut-o această întâlnire a fost uriaşă se vede şi din faptul că
Andrei, plin de entuziasm, a alergat şi l-a aflat pe fratele său Petru
şi i-a spus : „L-am aflat pe Mesia!” (Ioan 1, 46). Pentru că Hristos
este izvorul cristalin, „apa cea vie” (Ioan 4,10), copacul cel
nemuritor, „pâinea vieţii” (Ioan 6,35), lumina, soarele care luminează,
încălzeşte şi viază, mărgăritarul cel de mult preţ. Orice imagine am
folosi este inferioară realităţii. Acesta este Mesia şi Izbăvitorul
lumii.
Pentru Andrei, cel mai important moment
din viaţă a fost momentul în care L-a cunoscut pe Hristos. S-a întipărit
atât de viu în sufletul său, încât avea să-l ţină minte până în
celălalt moment. Ultimul moment din viaţă, în care şi el, răstignit, dar
mai mult, răstignit cu capul în jos, după cum am spus, şi-a dat
sufletul său pe cruce.
***
Cel mai important moment! Şi acum vă
întreb: Care este cel mai important moment din viaţa voastră? Oamenii
acestui veac ne vor răspunde la această întrebare potrivit importanţei
pe care o dau anumitor persoane sau lucruri. Pentru cel care este dator
sume uriaşe, cel mai important moment este cel în care datoria i se
şterge. Pentru cel întemniţat, cel mai important este momentul în care
închisoarea se deschide şi el iese afară. Pentru cel captiv, momentul
eliberării, pentru cel bolnav, care se primejduieşte să moară, cel mai
important este momentul în care sănătatea i se restabileşte şi iese din
spital. Pentru un student, momentul în care îşi ia diploma. Pentru
altul, momentul în care îşi face nunta. Pentru altul, momentul în care i
se naşte un copil. Iar pentru altul, momentul în care lozul său a
câştigat milioane…
Dar din toate aceste momente, neasemănat
mai important este momentul în care omul se trezeşte din somnul
păcatului şi zăreşte lumina cea dulce a credinţei în Hristos. O,
momentul în care cineva Îl cunoaşte pe Hristos, nu formal, ci
duhovniceşte, şi Îl simte de acum ca pe Mântuitorul şi Izbăvitorul lui
personal. Acest moment este cel mai important. Deoarece nicăieri în altă
parte, da, nicăieri în altă parte, omul nu poate să-şi găsească
bucuria, pacea, iubirea, izbăvirea şi mântuirea. Iubiţii mei,
îngăduiţi-mi să vă întreb pe fiecare dintre voi: Există în viaţa voastră
un astfel de moment? Răspundeţi-vă singuri!
† Episcopul Augustin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!