Potrivit dumnezeieștii Scripturi, într-o bună zi, Maria și Marta au
avut bucuria de a-L avea oaspete pe Mântuitorul Hristos. Câtă exaltare
sufletească, câtă emoție! Se pare că cele două surori și-au manifestat
în mod deosebit bucuria de a-L avea pe Hristos sub acoperișul casei lor:
Maria, dornică a interioriza fiecare clipă petrecută de Alesul Oaspete
în locuința lor, stătea „la picioarele Domnului și asculta cuvintele
Lui” (Luca X, 39); Marta, însă, mai pragmatică, a hotărât să ofere o
masă îmbelșugată în cinstea venirii Învățătorului în casa lor. Probabil,
dându-și seama că nu mai prididea cu gătitul bucatelor, I se adresează
Oaspetelui: „Doamne, nu socotești că sora mea m-a lăsat singură să
slujesc? Spune-i deci să-mi ajute” ( Luca X, 40). Spre mare ei
nedumerire, ba chiar și a unora dintre noi, Hristos nu răspunde în mod
favorabil solicitării bunei gospodine ci, dimpotrivă, îi adresează o
fină dojană: „Marto, Marto, te silești şi de multe te grijești, dar un
singur lucru trebuie. Maria, însă, şi-a ales partea cea bună care nu se
va lua de la ea” (Luca X, 41-42). Cu toate că și Hristos, ca om, avea
nevoie de hrană, totuși din această întâmplare, ne învață să prioritizăm acțiunile din viața noastră: cele spirituale întâi, iar apoi, cele materiale.
Bine, bine, dar Maria nu avea și ea trebuință de hrană? Nu cumva
atitudinea ei însemna neimplicare, delăsare? Răspunsul ni-l oferă
Fericitul Augustin: „De ce se bucura Maria atunci când asculta? Ce
mânca? Ce bea? Voi cuteza să spun că mânca pe Cel pe care-L asculta.
Vreau să spun că mânca adevărul. Nu El însuși a spus: Eu sunt Adevărul
(Ioan 14, 6)? Hristos era mâncat pentru că El era Pâinea: Eu sunt pâinea
ce s-a coborât din cer (Ioan 6, 41). Aceasta este pâinea care hrănește
și niciodată nu se împuținează”.
Maria și-a ales partea cea bună care nu se va lua la ea,
spune Sfântul Ioan Casian, arată că preocuparea Mariei, zelul ei, nu se
va sfârși vreodată, căci cine se poate sătura ascultând pe Dumnezeu!?
Însă, lucrarea Martei, chiar dacă este solicitantă, totuși fiind una
materială, este trecătoare.
La prima vedere, am fi tentați să empatizăm cu Marta, căci ea dorea
să fie o bună gospodină, o gazdă ospitalieră, dar sfârșește prin a fi
mustrată pentru abnegația ei. Să nu uităm că Oaspetele suratelor lui
Lazăr, era Dumnezeu - Omul, care întotdeauna, prin cuvintele rostite,
avea în vedere să ne învețe, să ne îndrume, să corecteze traiectoria de
multe ori greșită a vieții noastre.
Din această perspectivă, dojana adresată de Mântuitorul Hristos
Martei capătă conotații deosebite și în propria noastră existență: dacă
ținem seama că unele exegeze văd în cele două surori, Maria şi Marta,
cele două laturi ale vieţii umane, sufletul şi trupul, atunci trebuie să
recunoaștem că tindem, din ce în ce mai mult, să fim o „Martă” ocupată,
stresată şi îngândurată. Ce-i drept, existența cotidiană o cere:
cheltuieli, rate, medicamente, munca din ce în ce mai prost remunerată.
La urma urmei, nu este nici un păcat să fii prevăzător şi chivernisitor,
știind prea bine că aceasta este rânduiala din bătrâne veacuri
statornicită. Carevasăzică suntem de multe ori „Marte” ce nu mai răzbesc
cu obligațiile materiale. Dar ce facem cu „Maria”, cu sufletul din noi,
ce facem cu ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu? Nu putem renunța la
relația noastră cu Cerescul Părinte nici chiar atunci când sarcinile ce
privesc viața noastră materială sunt tot mai solicitante, când grijile
crescânde ale „Martei” ne acaparează tot mai mult. Putem să muncim cu
mare avânt, dar să n-avem spor, putem agonisi averi, dar fără a
capitaliza în Cer nimic, putem să învățăm multe şi să nu reținem ceva
vital pentru mântuire. Şi, atunci, care ar fi soluția? Să fim „Marie”
dimineața şi seara „Marta”?
Dacă privim mai cu luare aminte asupra textului scripturistic,
observăm că Mântuitorul intervine în echilibrul preocupărilor celor două
surori, atunci când Marta periclita starea firească a lucrurilor: când
Marta dorea ca Maria să aibă aceleași preocupări ca ale ei. Altfel spus,
când Marta, adică trupul, dorea să transforme sufletul, pe Maria, tot
în trup; când intenționa să materializeze sufletul. Cât timp Maria
asculta și Marta trebăluia, Domnul nu a intervenit, arătând prin aceasta
că firescul vieții noastre în aceasta constă: sufletul să se
roage, să asculte și să vorbească cu Dumnezeu, dar trupul să-și
rânduiască cele necesare pentru existența materială.
Vasăzică, fiecare parte a ființei noastre să-şi facă datoria;
sufletul să se roage, dar trupul să muncească, neuitând esențialul,
Cuvântul lui Dumnezeu, relația noastră cu Mântuitorul, partea cea bună
care ne agonisește mântuirea. Așadar, care ar fi soluția? Să încercăm să
fim o „Martă” şi o „Marie” concomitent. Să ne rugăm nu doar la plecarea
genunchilor, seara sau dimineața în fața icoanei, ci şi când muncim, să
trudim cu gândul la Dumnezeu.
Arhimandritul Mihail Daniliuc
sursa: doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!