1. Sfântul Andrei s-a născut în Betsaida, orăşel pe
malul lacului Ghenizaret din Galileea, fiind fiul lui Iona şi fratele
lui Simon-Petru. Înainte de a fi Apostol al Domnului, Andrei a fost
ucenic al Sfântului Ioan Botezătorul.
Dar, dacă a auzit, a doua zi
după Botezul lui Iisus în Iordan, pe dascălul său Ioan, arătând pe
Iisus şi zicând: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”
(Ioan 1, 29), Sfântul Andrei, lăsându-l pe Ioan, a urmat lui
Hristos, zicând fratelui său Petru: „Am găsit pe Mesia, care se
tâlcuieşte Hristos” (Ioan 1, 41). Şi astfel, l-a atras şi pe Petru spre urmarea Domnului. Drept aceea, Sfântului Andrei i se mai spune şi Apostolul cel întâi chemat.
Din
zilele acelea, ca şi ceilalţi Apostoli, Sfântul Andrei a urmat
Mântuitorului, însoţindu-L pe drumurile Ţării Sfinte, adăpându-se din
izvorul nesecat al dumnezeieştilor descoperiri pe care le aducea
Mântuitorul. A fost martor faptelor minunate săvârşite de Domnul, s-a
împărtăşit din cuvântul dumnezeiesc, dătător de viaţă, al credinţei
celei noi întemeiată de Hristos, şi, mai presus de toate, a văzut
Pătimirile Domnului, a plâns moartea Lui pentru noi şi s-a întărit în
credinţă, în ziua Învierii.
La rândul ei, Tradiţia Bisericii ne
spune că, după Înălţarea Domnului la cer şi după Cincizecime, Apostolii
au tras la sorţi şi au mers în toată lumea, pentru propovăduire.
Sinaxarele bizantine amintesc că Apostolul cel întâi chemat a
propovăduit în Bitinia şi Pont, precum şi în alte ţinuturi ce se află
lângă Marea Neagră, ajungând în Sciţia, la Dunăre, unde a zăbovit
propovăduind geto-dacilor, romanilor şi grecilor aflaţi atunci acolo.
Însemnătatea
vestirii Evangheliei la sciţi este sprijinită de faptul că cele mai
vechi mărturii amintesc mai ales de această misiune în partea de apus a
Pontului Euxin. Astfel, potrivit mărturiilor Sfântului Ipolit al Romei
şi ale scriitorilor bisericeşti Origen şi Eusebiu de Cezareea, Sfântul
Andrei a predicat sciţilor şi tracilor. Prin Sciţia se înţelege atât
Sciţia Mare, adică sudul Ucrainei de astăzi, cât şi Sciţia Mică, adică
Dobrogea de astăzi.
Plecând din Dobrogea, Sfântul Andrei s-a
îndreptat spre miazăzi, punând episcop la Odessos (Varna de astăzi) pe
Sfântul Amplie, unul dintre cei 70 de ucenici. A propovăduit de asemenea
în Tracia şi la Bizanţ, unde a pus episcop pe Sfântul Stahie, precum şi
în Macedonia, unde l-a rânduit episcop pe Sfântul Urban (aceşti trei
ucenici ai Sfântului Andrei fiind prăznuiţi la 31 octombrie).
Apostolul
a străbătut toate aceste locuri nu în grabă, ci zăbovind în fiecare şi
răbdând multe împotriviri şi primejdii, dar pe toate biruindu-le cu
ajutorul lui Hristos. La urmă a străbătut Elada şi a ajuns în ţinutul
Peloponezului, unde pe mulţi i-a adus de la idoli la Hristos. La Patras,
lângă Corint, a pus episcop pe Sfântul Stratrocleu şi, din porunca
dregătorului Egeat, a primit moarte de mucenic, fiind răstignit pe o
cruce de măslin în forma literei X, căreia i s-a spus de atunci „Crucea
Sfântului Andrei”. Unii socotesc că Apostolul a pătimit pe vremea
împăratului Nero (54-68), dar alţii cred că în timpul lui Domiţian
(81-96).
Sfintele sale moaşte au fost mutate la Constantinopol în
anul 357, dar capul Sfântului a fost trimis înapoi la Patras în veacul
al IX-lea. După cucerirea Constantinopolului de către cruciaţi în anul
1204, moaştele au fost duse în Italia, la Amalfi, iar în 1460 şi capul
i-a fost dus la Roma, pentru a nu cădea în mâinile păgânilor. În anul
1964 Vaticanul a trimis înapoi la Patras capul Sfântului, ca semn al
frăţietăţii creştine.
Întrucât acest Sfânt Apostol a adus la
lumina cunoaşterii lui Hristos pe aceia dintre strămoşii noştri care
locuiau în Dobrogea, Biserica Ortodoxă Română îl cinsteşte în mod
deosebit, ca întemeietor al ei. În anul 1995 Sfântul Sinod a hotărât
înscrierea sărbătorii lui cu cruce roşie în calendar. În anul 1996 capul
Sfântului Andrei a fost adus spre închinare la Iaşi şi Galaţi, iar în
anul 2011 la Bucureşti, Sibiu şi Alba Iulia.
În februarie 1997, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române l-a proclamat pe Sfântul Apostol Andrei ca Ocrotitor al României, iar în anul 2002 a hotărât ca sărbătoarea lui să devină Sărbătoare Naţională Bisericească. În 2012, Parlamentul României a declarat ziua de pomenire a Sfântului Apostol Andrei – 30 noiembrie, ca sărbătoare legală. Semn al cinstirii neamului nostru faţă de Sfântul Apostol Andrei este şi faptul că noua Catedrală a Mântuirii Neamului poartă hramul Sfântul Apostol Andrei, Ocrotitorul României, pe lângă hramul Înălţarea Domnului, care este şi Ziua Eroilor Români.
Pentru rugăciunile Sfântului Andrei, Apostolul Tău cel întâi chemat, Hristoase Dumnezeule, miluieşte-ne pe noi. Amin.
2. Sfântul Ierarh Andrei Şaguna
s-a născut din părinţi temători de Dumnezeu, ai căror strămoşi erau
„vlahi” sau „aromâni”,vieţuitori în Balcani, care, din cauza stăpânirii
turceşti, în veacul al XVIIIlea, sau refugiat în câteva ţări creştine,
din Imperiul Austriac. Familia Şaguna când, din voia lui Dumnezeu, a
adus pe lume pe Anastasie, viitorul sfânt ierarh al Ardealului, se găsea
în oraşul Mişcolţ, în nordestul Ungariei.
Era în preajma
Crăciunului din anul mântuirii 1808. Vrednica sa mamă, Anastasia, a dat
pruncului nounăscut numele ei, care înseamnă „înviere”. După ce a
venit pe lume Anastasie, la câţiva ani tatăl său a plecat la cele
veşnice. Astfel, Anastasia Şaguna se regăseşte în faţa necazurilor
vieţii cu trei copii: Evreta, Ecaterina şi Anastasie, rămaşi orfani de
tată.
Înfruntând mari lipsuri materiale, a reuşit să facă din ei
oameni crescuţi în frică de Dumnezeu, păstrători ai sfintelor predanii
ortodoxe. Anastasie a fost dat să înveţe la cele mai bune şcoli ale
timpului: şcoala primară „grecovalahă” din Mişcolţ, întreţinută de
parohia aromânească de acolo, gimnaziul „inferior” din Mişcolţ,
gimnaziul „superior” (liceul) din Pesta (azi Budapesta), apoi la
Universitatea din acel oraş, unde a făcut studii strălucite de Filosofie
şi Drept.
La terminarea studiilor, tânărului Anastasie i se
deschidea în faţă o frumoasă carieră de avocat, judecător sau profesor.
Însă la îndemnul evlavioasei sale mame, a plecat la Vârşeţ (în Banatul
sârbesc de azi) şi sa înscris la Seminarul teologic româno-sârb de
acolo. La absolvire intră ca frate în mănăstirea sârbească Hopovo, unde,
la nici 25 de ani, a cerut să fie tuns în monahism.
A primit
numele Sfântului Apostol Andrei, cel întâi chemat. Era un călugăr
învăţat, cu studii de drept, filosofie şi teologie, bun cunoscător al
limbilor română (inclusiv dialectul aromân), maghiară, germană, sârbă,
greacă, latină şi slavonă. Cu toate acestea, noul ostaş în slujba
Domnului Hristos sa ostenit întru smerenie şi ascultare desăvârşită,
lucrând cu timp şi fără timp în împlinirea virtuţilor, sporind în
evlavie şi rugăciune curată, desăvârşindu-se duhovniceşte şi
înălţânduse, prin cunoaştere, către asemănarea cu Dumnezeu.
A
fost apreciat foarte mult de ierarhii ortodocşi sârbi, care l-au rugat
să părăsească liniştea mănăstirii şi să activeze în cadrul Mitropoliei
de la Carloviţ. Făcând ascultare, împlineşte această chemare şi, timp de
13 ani, activează ca rector, asesor (consilier) mitropolitan, profesor
de seminar şi ca egumen la patru mănăstiri sârbeşti (Iazak, Beşenovo,
Hopovo şi Covil).
În vara anului 1846 mitropolitul de la Carloviţ
la numit„vicar general” al Episcopiei româneşti vacante a
Transilvaniei, cu sediul la Sibiu; în decembrie 1847 „soborul”
protopopilor ardeleni la propus ca episcop, fiind confirmat de Curtea
imperială din Viena şi hirotonit arhiereu de către mitropolitul din
Carloviţ în Duminica Tomii a anului 1848.
Chiar în ziua
hirotonirii a plecat spre Sibiu, unde poporul român ortodox îl aştepta
ca pe un izbăvitor. S-a implicat direct şi cu multă dăruire în toate
acţiunile de reabilitare a identităţii culturale şi spirituale a
naţiunii românilor ardeleni, pe primul loc fiind recunoaşterea lor ca
„naţiune” egală în drepturi cu maghiarii, saşii şi secuii şi
desfiinţarea iobăgiei.
În plan bisericesc Mitropolitul Andrei
Şaguna a luptat cu mult curaj, timp de 15 ani, pentru ieşirea Bisericii
româneşti din Ardeal de sub jurisdicţia Mitropoliei sârbeşti de la
Carloviţ, sub care a fost aşezată în mod abuziv de Curtea imperială de
la Viena. Lupta lui a fost încununată de izbândă în decembrie 1864, când
sa aprobat restaurarea vechii Mitropolii a Ardealului (desfiinţată în
1701 de autorităţile de stat de atunci), iar Andrei Şaguna a devenit
arhiepiscop al Sibiului şi mitropolit al românilor din Ardeal, Banat şi
„părţile de vest” (Crişana).
El a întocmit apoi o lege de
organizare, cunoscută sub numele de Statutul organic, aprobată de un
Congres naţionalbisericesc în anul 1868, prin care se prevedea
autonomia Bisericii sale faţă de stat, dar şi participarea laicilor la
conducerea vieţii bisericeşti, în probleme administrative şi economice.
Biserica din Ardeal s-a condus după acest statut până în anul 1925, dar
principiile lui de bază sau păstrat şi în Statutele următoare până azi.
Mitropolitul Andrei a fost un adevărat „ctitor” al învăţământului şi
culturii româneşti din Ardeal.
El a reorganizat vechea şcoală
teologică de la Sibiu ca un Institut teologicpedagogic, cu două
„secţiuni”, în care se pregăteau viitorii preoţi, dar şi învăţătorii
celor aproximativ 800 de şcoli primare din Ardeal, îndrumate de Biserică
(mai mult de jumătate fiind înfiinţate în timpul lui). Tot el a
întemeiat Gimnaziul cu opt clase din Braşov (actualul Colegiu „Andrei
Şaguna”), un Gimnaziu la Brad, în judeţul Hunedoara, o şcoală „reală
comercială” în Braşov, a iniţiat cursuri pentru neştiutorii de carte în
fiecare parohie.
La Sibiu a înfiinţat o „tipografie diecezană”, în
care sa tipărit ziarul „Telegraful Român” (din ianuarie 1853 până azi,
în mod neîntrerupt), „Calendarul” eparhial (numit azi „Îndrumătorul
bisericesc”, din 1852 până azi), o serie de manuale pentru şcolile
primare, dar şi manuale pentru învăţământul teologic (unele scrise de el
însuşi), toate cărţile de slujbă, unele în mai multe ediţii, o nouă
ediţie a Bibliei, în 18561858 şi multe altele.
Tot Şaguna a fost
acela care a obţinut acordul autorităţilor pentru înfiinţarea
Asociaţiunii transilvane pentru literatura şi cultura poporului român
(ASTRA). A acordat burse, din fondurile Arhiepiscopiei, unor tineri care
urmau studii gimnaziale şi universitare, din rândul cărora sa format
elita intelectuală a Ardealului de altădată. El a organizat
actuala reşedinţă mitropolitană din Sibiu, a ctitorit biserica din
Guşteriţa (azi cartier al Sibiului) şi a îndemnat preoţii şi
credincioşii să contribuie cu banii şi braţele la ridicarea unor
biserici şi clădiri şcolare. Intenţiona să zidească o catedrală în
Sibiu, dar nu a reuşit să strângă banii necesari pentru începerea
lucrărilor.
A fost un ales rugător şi postitor, un desăvârşit
liturghisitor, predicator şi păstor de suflete, care a păstrat în
permanenţă legătura cu clerul şi credincioşii. A trecut la cele veşnice
la 16/28 iunie 1873, fiind îngropat lângă biserica mare din Răşinari,
aşa cum a rânduit el însuşi prin testament, fiind prohodit de un singur
preot, „fără predică şi fără pompă”.
Cu toată smerenia lui, cu
adevărat călugărească, poporul drept-credincios la cinstit cum se
cuvine şi după moarte, socotindul între cei mai de seamă ierarhi pe
care ia avut Ardealul. Sfântul Sinodal Bisericii Ortodoxe Române la
trecut în rândul Sfinţilor în anul 2011, rânduindu-i pomenirea în ziua
de 30 noiembrie. Pentru ale lui sfinte rugăciuni, Doamne, Iisuse
Hristoase, Dumnezeul nostru, miluieştene pe noi. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!