Arhimandrit Conferenţiar Doctor Vasile Miron
„Auzi-mă, Doamne auzi-mă,
ca să cunoască poporul acesta că Tu,
Doamne, eşti Dumnezeu şi că Tu le
întorci inima la Tine.” (III Regi, XVIII, 37)
ca să cunoască poporul acesta că Tu,
Doamne, eşti Dumnezeu şi că Tu le
întorci inima la Tine.” (III Regi, XVIII, 37)
Iubiţi credincioşi!
Când Dumnezeu a pregătit omenirea pentru venirea pe pământ a
Domnului nostru Iisus Hristos, a ales din rândurile poporului evreu
bărbaţi înţelepţi, virtuoşi, drepţi şi cinstiţi ca să călăuzească
poporul la lumina dreptei credinţe şi să-l ferească de primejdia căderii
în idolatrie.
Asemenea bărbaţi providenţiali au fost profeţii. Inspiraţi de
Duhul Sfânt, aceşti mesageri ai voii divine şi organe ale revelaţiei au
prevestit viitorul, au condamnat fărădelegea şi păcatul, au transmis
oamenilor cuvântul adevărului dumnezeiesc, au cultivat şi apărat
credinţa într-un singur Dumnezeu şi au proorocit timpurile mesianice,
pregătind astfel calea spre „legea harului şi a adevărului” (I Ioan, I
,17), Legea Noului Testament a Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
Pentru rolul lor de îndrumători spirituali şi interpreţi ai
voii şi legii lui Dumnezeu, profeţii au fost numiţi „tribuni sacri ai
poporului”. Ei reprezentau vocea lui Dumnezeu care mustra, mângâia,
îndemna şi trezea conştiinţele adormite, iar în materie învăţătorească
şi educativă erau suprema autoritate religios-morală. Profeţii
propovăduiau cu înflăcărare cuvântul adevărului revelat, tălmăceau
poporului planul dumnezeiesc, anunţau împlinirea făgăduinţelor mesianice
şi sfătuiau pe contemporani să se întoarcă pe calea cea dreaptă şi să
vieţuiască după poruncile lui Dumnezeu.
Predica lor era însoţită adeseori de acte supranaturale:
semne, minuni şi proorocii, pentru a confirma lucrarea proniatoare a lui
Dumnezeu în lume şi cârmuirea Lui în istorie. Activitatea profeţilor
s-a încheiat „la plinirea vremii” (Galateni IV, 4), când s-a întrupat
Mântuitorul nostru Iisus Hristos, ultimul profet fiind Sfântul Ioan
Botezătorul, aşa cum însuşi Domnul a spus: „Toţi proorocii şi Legea au proorocit până la Ioan” (Matei XI,13).
În rândul profeţilor se înscrie la loc de cinste figura
luminoasă a Sfântului Proroc Ilie Tesviteanul a cărui pomenire o
săvârşim noi astăzi şi despre a cărui viaţă şi activitate vom încerca să
vă vorbim în cele ce urmează.
Iubiţi credincioşi!
Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul se bucură de o popularitate
şi cinstire deosebită în rândurile credincioşilor şi Biserica noastră
Ortodoxă i-a rânduit o zi de mare prăznuire pentru că virtuţile şi
faptele lui minunate strălucesc ca nişte diademe scumpe peste veacuri şi
sunt pilde demne de urmat pentru noi. El a fost „om pământesc, cu slăbiciuni asemenea nouă”
(Iacov V,17), însă a trăit ca un om ceresc, a fost un om al rugăciunii
şi al împlinirii voii lui Dumnezeu, a avut o curăţie sufletească
asemenea îngerilor, o răbdare neclintită asemenea mucenicilor, o
credinţă dreaptă şi statornică asemenea apostolilor, un curaj uluitor în
înfruntarea rătăcirilor idolatre şi a nelegiuirilor de tot felul şi o
râvnă neistovită în slujirea lui Dumnezeu şi a oamenilor. Sfânta noastră
Biserică îl numeşte în cântările ei „îngerul Domnului care suflă cu
râvnă dumnezeiască”, pentru că era însufleţit de zel sfânt faţă de
Dumnezeu, faţă de triumful adevărului dreptei credinţe şi faţă de
împlinirea faptei de milostenie şi de binefacere către semenii săi.
Era originar din Tesba Galaadului şi a activat ca profet în
regatul lui Israel în secolul IX înainte de Hristos în vremea domniei
lui Ahab, un rege imoral şi netrebnic care săvârşise atâtea „fapte rele
înaintea ochilor Domnului” încât întrecuse în fărădelegi pe „toţi cei ce au fost înaintea lui”
(III Regi, XVI,30). Acest rege îşi luase de soţie pe Isabela, o femeie
păgână, care l-a atras la rătăcirea idolească, îndemnându-l să renunţe
la cinstirea adevăratului Dumnezeu şi să îmbrăţişeze credinţa popoarelor
păgâne care se închinau zeului Baal şi zeiţei Aşera (Astarta). Răutatea
atinsese apogeul în clipa când regele a înălţat altare şi temple
acestor zeităţi, silind poporul să părăsească slujirea Dumnezeului lui
Avraam, a lui Isaac, a lui Iacov, şi să se închine lui Baal şi Astartei
şi să le aducă jertfe.
Această cumplită nelegiuire a aprins mânia celui Prea Înalt
şi braţul Său a lovit cu tărie şi fără cruţare pe cei rău-credincioşi.
Unealta pedepsirii necredinţei şi înşelăciunii idoleşti şi instrumentul
lucrării proniatoare a lui Dumnezeu a fost în acel moment de crâncenă
orbire şi întunecare sufletească Sfântul Mare Prooroc Ilie. Prin râvna,
credinţa şi înţelepciunea sa şi prin puterea lui Dumnezeu, el „a biruit
păgânătatea şi pe cei fără de lege i-a mustrat şi i-a ruşinat”. Parcă îl
vedem cum se prezintă în faţa regelui Ahab mustrându-l cu îndrăzneală
şi ameninţându-l cu pedeapsa lui Dumnezeu pentru nebunia şi idolatria în
care atrăsese tot poporul. „Viu este Domnul Dumnezeul lui Israel
înaintea Căruia slujesc eu; în aceşti ani nu va fi rouă, nici ploaie
decât numai când voi zice eu” ( III Regi, XVII, 1) „pentru că te-ai
lepădat de Dumnezeul cel adevărat şi te-ai închinat la dumnezei falşi
şi mincinoşi”. Acestea zicând, a plecat dinaintea lui Ahab. Din clipa
aceea cerul s-a încuiat şi s-a făcut secetă mare încât nici o picătură
de ploaie sau de rouă n-a picat de sus pe pământ timp de trei ani şi
jumătate şi poporul îndura foamea, lipsa şi sărăcia.
Pentru a-l cruţa de foame şi sete şi pentru a-l izbăvi de
răzbunarea Isabelei, Domnul i se arată lui Ilie şi îl sfătuieşte
zicându-i: „Du-te de aici, îndreaptă-te spre răsărit şi te ascunde
la pârâul Cherit, care este în faţa Iordanului. Apă vei bea din acel
pârâu, iar mâncare am poruncit corbilor să-ţi aducă acolo!” (III Regi XVII, 3-4).
În acest chip minunat a fost hrănit alesul şi plăcutul lui
Dumnezeu Ilie. Corbii îi aduceau pâine şi carne în fiecare zi, iar setea
şi-o potolea adăpându-se cu apă din pârâu. Secând pârâul din cauza
secetei, profetul primeşte înştiinţare de la Domnul să se îndrepte către
Sarepta Sidonului, căci acolo îi poruncise unei femei văduve să-l
hrănească. Femeia era săracă lipită pământului ca şi locuitorii
ţinutului, căci nu avea decât „o mână de făină într-un vas şi puţin untdelemn într-un urcior”
(III Regi, XVII, 12) şi, totuşi, la rugămintea profetului, se lasă
înduplecată şi îi pregăteşte acestuia o turtă ca să-şi astâmpere foamea,
căci se încredinţase în cuvintele lui atunci când i-a zis: „Nu te
teme, ci du-te şi fă cum ai zis, dar fă mai întâi o turtă pentru mine şi
adu-mi-o, iar pentru tine şi pentru fiul tău vei face mai pe urmă, căci
aşa zice Domnul Dumnezeul lui Israel: Făina din vas nu va scădea şi
untdelemnul din urcior nu se va împuţina până în ziua când va da Domnul
ploaie pe pământ” (III Regi XVII, 13-14).
Minunea se întâmplase întocmai, căci Dumnezeu îi
răsplăteşte bunătatea femeii, făcând ca ultimul gram de făină şi puţinul
untdelemn pe care îl mai avea să nu se împuţineze, ci să prisosească
pe toată durata secetei, după cuvântul Domnului grăit prin Ilie.
Dărnicia femeii şi felul în care a recompensat-o Dumnezeu ne arată cât
de mult valorează fapta milosteniei. Tot cu acest prilej Sfântul Prooroc
Ilie a mai săvârşit o minune. Întâmplându-se ca să moară fiul văduvei ,
profetul reuşeşte să-l readucă la viaţă prin puterea rugăciunilor sale
şi să-l încredinţeze mamei lui spunând: „Iată, copilul tău este viu” la
care văduva, cu sufletul plin de recunoştinţă, îi răspunde: „Acum cunosc şi eu că tu eşti omul lui Dumnezeu şi cu adevărat cuvântul lui Dumnezeu este în gura ta” (III Regi XVII, 23-24).
În cel de-al treilea an al secetei Domnul i-a poruncit
Sfântului Ilie să se înfăţişeze înaintea regelui Ahab şi să-l combată în
mod public pentru necredinţa şi idolatria sa. Aceasta este a doua oară
când profetul îl înfruntă în mod deschis şi categoric zicându-i: „Tu
şi casa tatălui tău eşti cel ce aduci nenorociri peste Israel pentru
că aţi părăsit poruncile Domnului şi mergeţi după baali. Trimite dar
acum şi adună la mine în muntele Carmel tot Israelul dimpreună cu cei
450 de prooroci ai lui Baal şi cu cei 400 de prooroci ai Aşerei care
mănâncă la masa Isabelei” (III Regi XVIII, 17-19). La porunca
profetului s-a adunat pe Carmel mulţime mare de popor împreună cu
căpeteniile lui Israel şi slujitorii lui idoleşti. Momentul era
hotărâtor şi soarta urma să fie pecetluită. Fiii lui Israel trebuiau să
aleagă din două variante una singură: să practice cultul lui Baal sau să
se întoarcă la slujirea adevăratului Dumnezeu. Numai un semn
dumnezeiesc mai putea scoate la lumină adevărul şi sfântul nu ezită să-l
învedereze şi să-l sugereze, pregătind, în acest sens, condiţiile
săvârşirii minunii. „Până când veţi şchiopăta în amândouă picioarele?
Dacă Domnul este Dumnezeu, urmaţi Lui! Şi dacă este Baal, urmaţi
aceluia” (III Regi XVIII, 21) spunea el, adresându-se poporului care
aştepta cu înfrigurare clipa decisivă, şi, ca să demonstreze tuturor
celor prezenţi că Dumnezeul cerului şi al pământului este unicul şi
adevăratul Dumnezeu, invită ambele tabere la o celebrare religioasă. „Daţi-ne
doi viţei, a zis Ilie către popor; ei să-şi aleagă unul, să-l taie
bucăţi şi să-l pună pe lemne, dar foc să nu facă, iar eu voi tăia bucăţi
pe celălalt viţel şi-l voi pune pe lemne şi foc nu voi face. Apoi voi
să chemaţi numele dumnezeului vostru, iar eu voi chema numele Domnului
Dumnezeului meu. Şi Dumnezeul care va răspunde cu foc, acela este
Dumnezeu. Şi a răspuns tot poporul: ‹‹Bine ai grăit!››” (III Regi
XVIII 22-24). Acum Dumnezeul cel adevărat trebuia să-şi manifeste
puterea divină şi să răspundă cu foc, ca poporul să creadă într-Însul şi
să-L proslăvească. Propunerea a fost acceptată în unanimitate şi
preoţii lui Baal s-au conformat deciziei Sfântului Ilie. O zi întreagă
s-au rugat, s-au frământat şi s-au agitat peste măsură, încât, „se
înţepau după obiceiul lor cu săbii şi cu lănci până ce curgea sânge. Dar
n-a fost nici glas, nici răspuns, nici auzire. Atunci a zis Ilie
Tesviteanul către proorocii lui Baal: ‹‹Daţi-vă acum la o parte ca să-mi
săvârşesc şi eu jertfa mea! ››” (III Regi, XVIII, 28-29). Mai
întâi a luat 12 pietre după numărul celor 12 seminţii ale lui Israel, a
zidit din pietrele acestea jertfelnic în numele Domnului, a pus pe el
lemne şi a aşezat deasupra lor viţelul cel junghiat. Apoi, a turnat apă
din belşug, şi, căzând în genunchi, s-a rugat cu stăruinţă zicând: „Auzi-mă, Doamne, auzi-mă, ca să cunoască poporul acesta că Tu, Doamne eşti Dumnezeu şi că Tu le întorci inima la Tine.” (III Regi XVIII, 37). Rugăciunea a fost ascultată şi din înălţimea cerului „s-a
pogorât foc de la Domnul şi a mistuit arderea de tot şi lemnele şi
pietrele şi ţărâna şi a mistuit şi toată apa care era în şanţ” (III
Regi XVIII, 38), iar poporul, copleşit de măreţia acestei minuni, a
căzut cu faţa la pământ, slăvind pe Dumnezeu şi zicând: „Domnul este Dumnezeu. Domnul este Dumnezeu.”
(III Regi XVIII ,39). Acum toţi s-au convins că Dumnezeul lui Ilie este
Dumnezeul cel adevărat, Dumnezeul părinţilor lor, al lui Avraam, al lui
Isaac şi al lui Iacov, iar închinarea la idoli este o ficţiune şi o
înşelăciune. Pentru a-i întări şi mai mult pe fiii lui Israel în această
convingere, Dumnezeu îşi arată bunătatea Sa, trimiţând ploaie
binefăcătoare pe pământul pârjolit şi însetat de arşiţa secetei. După
biruinţa adevărului împotriva păgânătăţii, Sfântul Proroc Ilie
peregrinează în pustiu, unde este protejat şi hrănit în chip minunat de
un înger, apoi se retrage la muntele Horeb, locuind într-o peşteră. Aici
i se arată Domnul „ în adiere de vânt subţire” şi îi porunceşte să
meargă la Abel-Mehola ca să-l ungă pe Elisei, fiul lui Şafat, prooroc în
locul său. Tot la porunca Domnului este trimis să-l mustre din nou pe
Ahab pentru că la insistenţele soţiei sale a osândit la moarte nedreaptă
pe sărmanul Nabot ca să-i răpească şi stăpânească via. Proorocul i-a
prezis că pentru această nelegiuire vor fi crunt pedepsiţi atât el cât
şi Isabela sa, lucru care s-a şi împlinit în curând, căci regele a murit
în lupta cu sirienii şi în locul unde s-a scurs sângele lui Nabot au
lins câinii sângele său, iar Isabela, căzând dintr-un turn înalt, s-a
prăbuşit la pământ şi a murit şi câinii i-au mâncat trupul ei în faţa
cetăţii aşa cum a prevestit profetul. Cu această întâmplare misiunea
Sfântului Ilie se încheie.
Pentru virtuţile sale alese, pentru viaţa austeră şi pentru
râvna sa înflăcărată cu care a mărturisit cuvântul şi voia lui
Dumnezeu, acest înger pământesc şi om ceresc nu a gustat paharul morţii,
ci a fost înălţat cu trupul la cer. După ce a traversat împreună cu
ucenicul său, Elisei, Iordanul, pe care îl despărţise în două cu mantia
sa, s-a îndreptat spre pustie şi „pe când mergeau ei aşa pe drum şi
grăiau, deodată s-a ivit un car şi cai de foc şi despărţindu-i pe unul
de altul, a ridicat pe Ilie în vârtej de vânt la cer.” (IV Regi II,
11). În timp ce se înălţa spre cer în car de foc, i-a căzut mantia,
care a rămas în posesia ucenicului Elisei, despărţind şi el cu ajutorul
acesteia apele Iordanului. Acesta a continuat în Israel lucrarea
profetică a lui Ilie, fiind socotit de toţi urmaş al său. Aceasta este
istorisirea pe scurt a vieţii şi faptelor minunate ale Sfântului Proroc
Ilie.
Şi ceilalţi profeţi au făcut minuni, au prevestit venirea
Mântuitorului Hristos şi au avut viziuni, însă, personalitatea Sfântului
Prooroc Ilie îi covârşeşte în chip uimitor. El a fost figura profetică
cea mai populară şi cea mai iubită de poporul israelit, iar Biserica
Ortodoxă l-a aşezat în locul de cinste al marilor prooroci, numindu-l
chiar „temeiul proorocilor” şi „al doilea mergător înainte al venirii
lui Hristos”, căci, la sfârşitul veacurilor va combate în mod vădit
înşelăciunea lui Antihrist (Apocalipsă XI, 6-7).
Poporul lui Israel l-a iubit pentru că l-a înfruntat cu
îndrăzneală pe regele Ahab care îi împila şi le batjocorea credinţa
patriarhilor. Acelaşi popor a întrevăzut în persoana profetului Ilie pe
cel ce vestea existenţa şi fiinţa lui Dumnezeu, ca „Cel ce este” (Ieşire
III, 14) şi lucrează în lume. El a exprimat acest adevăr cu tărie şi în
nenumărate rânduri prin cuvintele: „Viu este Domnul Dumnezeu Căruia Îi
slujesc”….Deci, nu Baal şi nu idolii cei făcuţi de mâini omeneşti
trebuie cinstiţi şi adoraţi, ci numai El, „Cel ce este”, Dumnezeu,
fiinţa absolută şi eternă trebuie preaslăvit. Atât de mult intrase în
conştiinţa poporului Israelit acest profet, încât atunci când trimişii
din Ierusalim vin la Sfântul Ioan Botezătorul să afle cine este, îl
întreabă: „Nu cumva eşti Ilie?” (Ioan I, 21). Însuşi Mântuitorul,
vorbind despre Ioan Botezătorul, spune: „Şi dacă voiţi să înţelegeţi, el
este Ilie, cel ce va să vie” (Matei XI, 14), iar când îi întreabă pe
ucenici în părţile Cezareii lui Filip ce părere au oamenii despre
Persoana Sa, aceştia îi spun că unii dintre conaţionali îl identifică cu
Ilie. Cât de mare este cinstea şi vrednicia cu care Dumnezeu l-a
împodobit în împărăţia Sa cea cerească pe Sfântul Proroc Ilie reiese şi
din relatarea evenimentului schimbării la faţă a Mântuitorului, expusă
de sfinţii evanghelişti. Când Domnul şi-a dezvăluit o parte din slava Sa
dumnezeiască şi faţa Sa strălucea ca soarele, iar hainele Sale se
făcuseră albe ca lumina, s-au arătat în această privelişte înălţătoare
cele două figuri luminoase ale Vechiului Testament, grăind despre
patimile înfricoşătoare şi mântuitoare ale Domnului. Unul dintre
personaje era Moise, prin care s-a transmis Legea, iar celălalt era Ilie
Proorocul care a apărat-o cu riscul de a-şi primejdui viaţa. Aşa cum
L-a propovăduit pe Dumnezeu pe pământ înaintea oamenilor, tot aşa se va
înfăţişa şi înaintea celei de a doua veniri a Mântuitorului cu slavă ca
să vestească lumii apropierea judecăţii de apoi şi să-L prezinte pe
Iisus, Fiul lui Dumnezeu, Cel de o fiinţă cu Tatăl. În faţa lui vor
rămâne înmărmuriţi şi ruşinaţi toţi cei ce l-au tăgăduit pe Hristos şi
i-au călcat poruncile Lui, aşa cum odinioară evreii părăsiseră credinţa
în adevăratul Dumnezeu şi se închinau lui Baal.
Iubiţi credincioşi!
Prăznuirea Sfântului Prooroc Ilie nu constituie pentru noi
cei de astăzi doar un prilej de comemorare şi cinstire a unei
personalităţi religioase care a strălucit pe firmamentul istoriei acum
aproape trei mii de ani în urmă şi a întors lumea de la rătăcire la
adevărata credinţă. Sărbătoarea de astăzi ne îndeamnă pe toţi să păşim
pe urmele proorocului şi să imităm faptele lui. „Chintesenţa religiei”,
spune Fericitul Augustin, „este ca să practicăm ceea ce sărbătorim şi
să facem din obiectul cultului nostru, regula vieţii noastre”.
Râvna Sfântului Ilie pentru credinţă şi adevăr să ne fie şi
nouă pildă de statornicie în credinţă, în dragostea faţă de Dumnezeu şi
de aproapele şi în lucrarea faptelor bune. Rugăciunea fierbinte a
Sfântului Ilie şi postul său îndelungat şi osârduitor să reprezinte
pentru noi un imbold lăuntric de a ne îndeletnici cât mai des cu
rugăciunea, cu citirea cărţilor de folos sufletesc şi cu înfrânarea de
la patimi, de la îmbuibare şi de la plăceri lumeşti. Viaţa curată,
ascetică şi sfântă a Proorocului Ilie să devină pentru noi cei de astăzi
model şi îndreptar al vieţii noastre creştineşti. Să ne dezbrăcăm de
patimi, de vicleşuguri, de pizme şi de răutăţi prin pocăinţă sinceră şi
stăruitoare ca să ajungem la asemănarea cu Dumnezeu „prin faptă bună
şi prin viaţa curată”, aşa cum a înţeles să facă Sfântul Prooroc Ilie
căci numai „cei curaţi cu inima vor vedea pe Dumnezeu” (Matei V,8).
„Nu vă amăgiţi: Nici desfrânaţii, nici închinătorii la idoli, nici
adulterii, nici malahienii, nici sodomiţii, nici furii, nici lacomii,
nici beţivii, nici batjocoritorii, nici răpitorii nu vor moşteni
împărăţia lui Dumnezeu” (I Corinteni VI, 9-10), spune Sfântul Apostol
Pavel.
Prin post, prin rugăciune, prin abstinenţă şi prin
neîncetată cugetare la Dumnezeu, Sfântul Ilie a învins slăbiciunile
firii omeneşti şi a petrecut viaţă îngerească pe pământ. Exemplul său
devine pentru noi o mărturie neclintită că orice om pământean, cu
neputinţe şi slăbiciuni, se poate îndrepta înaintea lui Dumnezeu. Prin
nevoinţă sinceră şi râvnă necontenită de a sluji lui Dumnezeu şi
oamenilor în duhul dragostei creştineşti, fiecare dintre noi poate
deveni un cetăţean al cerului, un prieten şi un casnic al lui Dumnezeu
aşa cum s-a învrednicit să ajungă Sfântul Ilie care a rămas peste
veacuri un model de sfinţenie, de curăţie şi de slujire jertfelnică
pentru toate categoriile de oameni: pentru preoţi, ierarhi şi păstori de
suflete şi pentru credincioşi.
Să-l rugăm pe Sfântul Proroc Ilie să mijlocească înaintea
lui Dumnezeu pentru noi şi pentru întreaga lume ca să ne dăruiască pace,
ploaie timpurie şi târzie, să sporească credinţa noastră, dragostea,
rugăciunea şi râvna noastră pentru Biserică şi pentru îndeplinirea
faptelor bune, spre slava lui Dumnezeu şi mântuirea sufletelor noastre.
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!