Secolul al IV-lea, denumit pe bună
dreptate „veacul de aur al teologiei“, datorită marilor figuri
bisericeşti care au trăit în această perioadă, a fost deopotrivă şi
începutul marilor erezii. De abia ieşită din catacombe, Biserica se
vedea atacată acum nu de păgâni, ci de proprii ei membri, care nu
reuşeau să pătrundă adevărul Scripturii. Adunaţi în sinoade ecumenice,
Sfinţii Părinţii au reuşit să arate care este adevărata învăţătură a
Bisericii. Sinodul al IV-lea Ecumenic a fost cel mai mare dintre
acestea, nu numai prin numărul mare de Părinţi participanţi (630), dar
mai ales prin importanţa hotărârilor luate aici. Biserica Ortodoxă
serbează pe Sfinţii Părinţi de la Sinodul al IV-lea Ecumenic în a VI-a
Duminică după Rusalii.
Contextul crizei hristologice
După ce Sinodul Ecumenic de la Niceea
(325) arătase, prin Simbolul de Credinţă, că Fiul este „deofiinţă cu
Tatăl“, adică este egal în slavă şi putere cu Acesta, şi nu este o
simplă creatură a Tatălui, condamnând învăţătura lui Arie, accentul se
va muta, în veacul al V-lea, pe Persoana şi natura Persoanei
Mântuitorului Hristos. Faptul că cea de-a doua Persoană a Sfintei Treimi
Se făcuse om, luase aşadar trup omenesc şi suflet raţional, ridica
semne de întrebare care nu puteau fi şterse decât prin luminarea Duhului
Sfânt. Astfel, pe bună dreptate, oamenii se întrebau: Hristos, Fiul lui
Dumnezeu Cel întrupat, era mai mult Dumnezeu sau mai mult om? Trupul
Său era unul adevărat sau unul aparent? Avea El două naturi: una
dumnezeiască, prin naşterea din veci din Tatăl, şi una omenească, prin
naşterea din Fecioara Maria, după cum mărturiseşte Simbolul de credinţă
niceo-constantinopolitan? Cum era posibilă unirea divinităţii cu
umanitatea?
La toate aceste întrebări vor răspunde Sinoadele al III-lea,
dar mai ales al IV-lea Ecumenice, care vor dogmatiza înţelesul
termenului de „persoană – ipostas“. Aşadar, Sfinţii Părinţi de la
Sinodul al IV-lea aveau greaua misiune de a explica termenul de
persoană, dar mai ales de a arăta cum în Persoana Mântuitorului Hristos
există două firi: una dumnezeiască şi una umană. Cu toate că foarte mult
timp s-a crezut că noţiunea de persoană (ipostas) apare pentru prima
dată la acest sinod, adevărul este că acesta apare mult mai devreme,
fiind introdus de Sfântul Vasile cel Mare, Sfinţii Părinţi de la Sinodul
al IV-lea Ecumenic folosind teologia vasiliană în demersul lor.
Sfântul Vasile cel Mare, în umbra Părinţilor de la Sinodul al IV-lea
Cu aproape un veac în urmă, ierarhul
capadocian vorbea despre persoană (ipostas) şi fire în contextul ereziei
ariene. Pe scurt spus, firea (fiinţa sau natura) este materialul,
conţinutul din care constă o realitate. Ea e, de exemplu, lemnul din
care constă o masă, sângele din care constă trupul viu, spiritualitatea
din care constă omul interior. Pentru aceasta ea înseamnă şi ceea ce e
comun tuturor indivizilor sau lucrurilor din aceeaşi specie. Spre
deosebire de natură, dar strâns legată de aceasta, ipostasul (care, în
cazul în care desemnează umanitatea, este numit „persoană“) nu e un
adaos de conţinut, de material, la ceea ce este natura, ci este felul
propriu de a fi ca întreg de sine stătător. De pildă, o materie lemnoasă
rotunjită în întregul masă a devenit ipostas. După chiar cuvintele
Sfântului Vasile cel Mare, „fiinţa şi ipostasul se deosebesc aşa cum se
deosebeşte comunul de fiecare în parte, ca de exemplu, firea umană în
general de omul cutare sau cutare“. Astfel, Sfântul Vasile va contribui,
prin explicaţiile sale, la clarificarea termenilor de fiinţă şi
persoană, termeni care erau foarte mult denaturaţi de filosofia
aristoteliană şi care conduceau la multe neînţelegeri între Răsărit şi
Apus.
Erezia lui Eutihie pune sub semnul întrebării mântuirea adusă de Hristos
Mergând pe urmele învăţăturii Sfântului
Vasile cel Mare, Sfântul Chiril al Alexandriei şi ceilalţi Părinţi de la
Sinodul al III-lea Ecumenic au arătat că Fiul lui Dumnezeu întrupat are
o singură Persoană, dar două firi, dumnezeiască şi omenească. Cu alte
cuvinte, firea umană nu se rotunjeşte într-o persoană proprie, ci este
asumată de Persoana divină a Fiului lui Dumnezeu. Aceasta se hotăra
împotriva lui Nestorie, arhiepiscop al Constantinopolului, care învăţa
că în Hristos ar fi două persoane, una divină şi una umană, şi, în
consecinţă, Fecioara Maria nu ar mai fi fost Născătoare de Dumnezeu, ci
Născătoare de om. Astfel, cele două firi ale Fiului lui Dumnezeu
întrupat erau complet separate, între ele existând doar o relaţie
morală, iar Iisus Hristos fiind mai mult om decât Dumnezeu.
Neînţelegerile au continuat chiar şi după ce Nestorie a fost
excomunicat, şi aceasta întrucât erezia mergea într-o altă direcţie, la
fel de prăpăstioasă. Un bătrân arhimandrit din Constantinopol, Eutihie,
om cu vaste cunoştinţe teologice, dar şi foarte încăpăţânat, ducea, spre
deosebire de Nestorie, la extrem unitatea dintre cele două firi ale
Mântuitorului, spunând că, după întruparea Sa din Fecioara Maria,
Hristos n-a avut decât o singură fire, cea dumnezeiască, firea omenească
fiind absorbită de firea Sa dumnezeiască, aşa precum o picătură de apă
se pierde în imensitatea mării. Consecinţa firească a acestei erezii
este că, dacă Hristos, Fiul lui Dumnezeu, nu are, pe lângă firea
dumnezeiască, şi firea omenească completă, primită prin naşterea din
Fecioara Maria, atunci este nimicită întreaga operă de mântuire a
omului, întrucât, după cuvintele mai multor Sfinţi Părinţi, Hristos
putea mântui doar ceea ce asumase şi, de aceea, trebuia să-Şi asume
întreaga fire umană, afară de păcat.
Eutihie şi sinodul tâlhăresc de la Efes (449)
Pentru ca această tulburare din cadrul
Bisericii să nu crească, împăratul Teodosie al II-lea convoacă un sinod
ecumenic ce se va întruni în anul 449, la Efes. La acest sinod au
participat 138 de episcopi, fiind prezidat de Dioscor al Alexandriei.
După cum ne arată şi denumirea, „sinod tâlhăresc“, acesta a fost un
pseudosinod. Astfel, cel abilitat cu ordinea la acest conciliu, eunucul
Hrisafie, apropiat lui Eutihie, a făcut tot posibilul să fie opriţi
adversarii acestuia, iar pentru a da sinodului caracterul de ecumenic, a
primit pe patriarhul Constantinopolului, Flavian, şi pe delegaţii papei
Leon cel Mare. Cu toate acestea, atât Flavian, cât şi delegaţii papei
nu au reuşit să ia cuvântul în acest sinod, fiind intimidaţi şi
ameninţaţi cu ciomegele de către soldaţii aflaţi în subordinea lui
Hrisafie. De altfel, din cauza împotrivirii sale de a accepta
eutihianismul, patriarhul Flavian fu depus din treaptă, iar după trei
zile a încetat din viaţă, fiind grav brutalizat de către arhimandritul
Barsauma. Lăsând discutarea învăţăturii de credinţă pe un plan secund,
cei adunaţi la acest sinod au fost mai interesaţi să lucreze la
revizuirea condamnării lui Eutihie, anatematizat de către Sinodul de la
Constantinopol, din 448. Ulterior, episcopii adunaţi în acest sinod au
semnat mărturisirea de credinţă a lui Eutihie, care susţinea că „Domnul a
fost din două firi înainte de unire, dar după unire e numai într-o
fire“. Această mărturisire de credinţă făcea ca răscumpărarea adusă de
către Hristos să nu mai aibă nici o valoare, întrucât, ca să-l poată
mântui pe om, Dumnezeu trebuia să ia toată firea noastră umană, pe care
să o curăţească de păcat. Acest sinod se încheie la 22 august 449, iar
împăratul Teodosie al II-lea, monarh naiv şi lipsit de experienţă în
treburile politice şi problemele religioase, a probat hotărârile
„sinodului tâlhăresc“ de la Efes (449).
Sinodul al IV-lea Ecumenic de la Calcedon (451)
Pe 28 iulie 450 împăratul Teodosie al
II-lea a murit, în urma unui accident de călărie, locul său fiind luat
de sora sa, Pulcheria, sprijinitoare a Ortodoxiei, care se căsători cu
generalul Marcian. Noua pereche imperială hotărî convocarea unui nou
sinod ecumenic care să-l facă uitat pe cel din 449. În primul rând, a
fost destituit eunucul Hrisafie şi înlăturat de la curtea imperială.
Sinodul s-a ţinut între 8 şi 25 octombrie 451, la Calcedon (azi
Kadi-Koy), fiind cel mai măreţ şi impunător sinod din întreaga
Antichitate creştină. Numărul Părinţilor care au participat la acest
sinod a variat între 520-630, cifră neajunsă de nici un alt sinod
ecumenic. Şedinţa de la 22 octombrie a fost cea mai importantă, în ea
aprobându-se de către Părinţi celebra formulă dogmatică care mărturisea
pe Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, „Dumnezeu cu adevărat şi om cu
adevărat, pe Acelaşi din suflet raţional şi trup, deofiinţă cu Tatăl,
după dumnezeire, şi deofiinţă cu noi, după omenitate, după toate
asemenea nouă, afară de păcat; pe Unul şi Acelaşi Hristos, Fiu, Domn,
Unul -Născut, cunoscut în două firi în chip neamestecat, neschimbat,
neîmpărţit, nedespărţit, deosebirea firilor nefiind desfiinţată
nicidecum din cauza unirii, ci salvându-se, mai degrabă, proprietatea
fiecărei firi şi concurgând într-o persoană şi într-un ipostas, nu
împărţit şi divizat în două persoane“. Cu alte cuvinte, se arăta că
Iisus Hristos are o singură Persoană dar şi că are două firi, care, deşi
unite, nu se amestecă şi nici nu se despart, fiecare păstrându-şi
proprietăţile specifice. Formula dogmatică a fost alcătuită din
Mărturisirea antiohiană a Sfântului Chiril al Alexandriei şi din
scrisoarea Papei Leon cel Mare către Patriarhul Flavian. Astfel, această
mărturisire dogmatică e cu atât mai importantă cu cât la formularea ei
au participat atât Răsăritul, cât şi Apusul, care, până la acea dată,
aveau unele imprecizii de terminologie. Sfinţii Părinţi din acest sinod
au arătat încă o dată că, acolo unde este comuniune, este şi Duhul
Sfânt, cu ajutorul Căruia orice confuzie poate fi dezlegată şi orice
neclaritate poate fi luminată. Tocmai de aceea şi Evanghelia ce se
citeşte în Duminica a VI-a după Rusalii este Evanghelia în care
Mântuitorul Se roagă la Tatăl ca să-i ţină uniţi pe Apostoli şi, prin
ei, pe viitorii conducători ai Bisericii.
sursa: http://ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!