Este zugravita ca icoana
praznicala, singura pusa pe tetrapopodul obisnuit pentru inchinarea
credinciosilor in ziua praznicului sau in catapeteasma, in sirul
icoanelor praznicelor imparatesti. Pe peretii locasului de inchinare –
in biserica – este zugravita in conca de nord a absidei naosului, in
imediata vecinatate cu icoana Invierii (Voronet) sau in absida altarului
– partea de sud (Dobrovat).
Intrarea Domnului in Ierusalim – fundamentare scripturistica a evenimentului
Icoana este descrisa de
Sfintii Evanghelisti: „Iar cand S-a apropiat de Ierusalim si au venit la
Betfaghe in Muntele Maslinilor, atunci Iisus a trimis pe doi ucenici,
zicindu-le: Mergeti in satul care este inaintea voastra si indata veti
gasi o asina legata si un manz cu ea; dezlegati-o si aduceti-o la Mine.
Si daca va va zice cineva ceva, veti spune ca-I trebuie Domnului; si le
va trimite indata. Iar acestea toate s-au facut ca sa se plineasca ceea
ce s-a zis prin proorocul ce zice: „Spuneti fiicei Sionului: Iata
Imparatul tau vine la tine bland si sezand pe asina, pe manz, fiul celei
de sub jug. Mergand deci ucenicii si facand dupa cum le-a poruncit
Iisus, au adus asina si manzul si deasupra lor si-au pus Vesmintele, iar
El a sezut pe ele. Si cei mai multi din multime isi asterneau hainele
pe cale, iar altii taiau ramuri din copaci si le asterneau inaintea Lui
si care veneau dupa El strigau zicand: Osana, Fiul lui David! S-au
maniat si I-au zis: Auzi ce zic acestia? Iar Iisus le-a zis: Au
niciodata n-ati citit ca din gura copiilor si a celor ce sug Ti-ai
pregatit lauda?” (Matei 21, 1-12, 15-16). Sfintii Evanghelisti Marcu si
Luca vorbesc numai de manzul asinei nu si de asina: „Mergeti.. indata
veti afla un manz legat, pe care n-a sezut pana acum nici un om.
Dezlegati-l.” (Marcu 11, 2; Luca 19, 30). Strigatele de primire
exclamate de multime au fost variate, asa cum se desprinde din Sfintele
Evanghelii. Marcu: „Osana, bine este cuvantat cel ce vine intru numele
Domnului! Binecuvantata este Imparatia ce vine a Parintelui nostru
David! Osana intru cei de sus!” (11, 9-10); Luca: „Binecuvantat este
imparatul care vine intru numele Domnului! Pace in cer si slava intru
cei de sus!”; Ioan: „Osana! Binecuvantat este cel ce vine intru numele
Domnului, imparatul lui Israel!” (12, 13). Sfantul Evanghelist Luca
arata ca si „multimea ucenicilor bucurandu-se a inceput sa laude pe
Dumnezeu, cu glas tare, pentru toate minunile pe care le vazusera” (19,
37), dintre care cea mai mare invierea lui Lazar, cum mentioneaza
Sfintul Evanghelist Ioan despre multimi : „De aceea L-a si intampinat
multimea pentru ca auzise ca El a facut minunea aceasta – Invierea lui
Lazar” (12, 17-18). Sfantul Evanghelist Luca mai da si amanuntul: „Dar
unii farisei din multime au zis catre El: Invatatorule, cearta-Ti
ucenicii! Si El, raspunzand, a zis: Zic voua: Daca vor tacea acestia,
pietrele vor striga” (19, 39-40).
Intrarea Domnului in Ierusalim (Floriile) – evolutia compozitiei icoanei de-a lungul secolelor
Intreaga aceasta maretie a
faptului dumnezeiesc, starea de bucurie sincera a multimilor care au
strigat pentru toate minunile pe care le vazusera ca si starea de
invidie si rautate a fariseilor care reprosau Mantuitorului pentru
strigatele ucenicilor si o data cu ele si cele ale multimilor sunt
infatisate de vechii nostri iconari cu toata iscusinta ceruta de
importanta faptului dumnezeiesc al Intrarii Domnului in Ierusalim, fapt
prin care Mantuitorul se deseopera si este marturisit de multimi ca
„Imparatul lui Israel”, ca „Dumnezeu” (Luca, 19, 37). Vechimea si
evolutia compozitiei icoanei ne este prezentata succint si cuprinzator
de unul din marii nostri istorici ai artei crestine: „Sculpturi pe
sarcofage vechi ne arata compozitia orientala a scenei. In fata lui
Hristos, doi tineri invesmantati in tunici scurte, unul isi intinde
mantaua pe drumul pe care inainteaza acesta, iar celalalt se suie
intr-un copac. Hristos sta pe asin, cu amandoua picioarele de aceeasi
parte.” In secolul VI, in manuscrise ilustrate, compozitia se
imbogateste: Doi apostoli urmeaza pe Hristos, copiii il intampina cu
frunze de palmier; arhitecturi infatiseaza Ierusalimul. Aceasta este si
dispozitia scenei murale din Capadocia. In secolele X si XI insa, apar
unele amanunte modificate. Vedem astfel, in biserica El-Nazar, privitori
zugraviti la ferestrele Ierusalimului, ori, in alte monumente, asezati
intre crenelele zidului de inconjur al orasului. Pictorii Apusului, in
Europa, s-au inspirat din aceeasi traditie. La San Marco din Venetia,
copiii, tinerii sunt randuiti intr-un cortegiu ordonat. Iconografia
bizantina se desparte de Capadocia si de Apus, punand, in primul plan,
evrei cu barbi si cu capul invaluit. Se vad copii mai putini si, uneori,
unul singur; exemplu: Dafni. Incepand din secolele XI sau XII ideea
bizantina si-a facut loc in Orient si in Occident. Miniaturistii
evangheliarelor ilustrate in secolele X si XI (care reproduc modele mai
vechi) zugravesc, compozitia pe doua planuri, despartite printr-un drum
marginit cu copaci. In departare, Hristos coboara dealul, calauzit de un
ucenic; tineri si barbati in varsta, imbracati in tunici scurte, il
asteapta in fata portilor Ierusalimului. Un copil isi intinde haina pe
cale, in fata asinului, altii tin in maini ramuri de palmier. In fundul
scenei, pe marginea drumului o femeie inalta creanga de palmier in mana
dreapta. Aflam intr-o asemenea compozitie un peisaj pictat in
perspectiva. Cu vremea, compozitia pitoreasca se imbogateste.
Interesante in aceasta privinta sunt mozaicurile din Capela Palatina si
din Basilica de la Betleem (sec. XI). In Serbia si Macedonia, si anume
din secolul XIV pana in secolul XVI, pictorii s-au inspirat din
exemplele bizantine. Pastreaza totusi, mai totdeauna, motivul oriental
al celor doi copii care, unul langa altul, isi intind mantalele in calea
lui Hristos. Pictura in mozaic din Capela Palatina la Palermo (sec.
XII) sta la originea compozitiilor pitoresti din Serbia si pastreaza, la
randul ei, note vechi din monumentele secolelor VI-XI. Scena este
incadrata intr-un peisaj de dealuri, zugravite in stanga, un palmier
apare langa zidul de incinta al Ierusalimului, pe dreapta, in pragul
portilor orasului, vedem numerosi tineri si batrani, cu expresii
deosebite. „Hristos vine din dreapta si coboara poteca, asezat pe asin
alb. In stanga tine un volumen inchis iar cu dreapta face un gest de
subliniere a cuvintelor pe care le spune Apostolului Petru, in picioare,
in stanga Lui. Drumul e semanat cu verdeata. Copiii se dezbraca si
astern mantiile in fata lui Hristos. Apostolii il urmeaza”. La Mistra,
scena din biserica Peribleptos (prima jumatate a secolului XIV) prezinta
note noi : „Nu se vede orasul; langa asinul lui Hristos este pictat si
asinul cel mic, de care vorbeste Evanghelia”. La Pantanassa (prima
jumatate a sec. XV) „reapare orasul”. Dionisie de Furna, sintetizand
traditia iconografica ajunsa pana in vremea sa si calauzindu-se de
textul Evangheliilor praznicului indruma: „O cetate si in afara ei un
munte si Hristos sezand pe un magarus si binecuvantand, iar dinapoi
apostolii si dinainte pe munte, un copac, iar in copac cativa copii ce
taie ramuri cu securile si le arunca jos iar un alt copil ce se urca si
priveste in jos spre Iisus; mai in jos de magarus iarasi copii, unii
purtand crengute, altii inghesuindu-se, altii asternandu-si jos
vesmintele, altii aruncand ramuri de palmieri sub picioarele
apostolilor; iar in afara portii multime de iudei, femei si barbati,
purtand in brate ori pe umeri copii ce tin la randul lor ramuri, iar
altii il privesc pe Hristos de pe ziduri si de pe portile laturalnice
ale cetatii.” Zugravii nostri au urmat indeaproape indrumarile Erminiei
lui Dionisie din Furna urmarind si o simplificare a compozitiei prin
reducerea numarului persoanelor participante la evenimentul dumnezeiesc,
asa cum vedem in frescele bisericilor din secolele XV-XVI (Voronet,
Dobrovat s. a.) si chiar in icoanele praznicale din catapetesmele
vechilor noastre biserici sau in icoanele praznicale care se aseaza pe
iconostasul obisnuit pentru inchinare in ziua praznicului.
Intrarea Domnului in Ierusalim (Floriile) – compozitia artistica si teologica a icoanei
Cateva observatii se impun pentru a sublinia din adancimea continutului teologic al icoanei Intrarii Domnului in Ierusalim.
Chipul
Mantuitorului ocupa locul central al compozitiei; El sta pe asin –
manzul asinei – nu calare obisnuit, cu un picior pe o parte si cu alt
picior pe cealalta parte, ci cu amandoua picioarele de aceeasi parte. El
este infatisat stand ca pe un tron; nu pe tronul slavei ci pe tronul
smereniei, pe asin, animalul cel mai smerit socotit intotdeauna, fata de
cal, simbolul stapanirii acestei lumi. La acest inteles al sederii
Mintuitorului pe asin ne conduc atat cuvintele Evangheliei luate din
prooroci (Isaia 62, 11; Zaharia 9, 9): „Bucura-te foarte fiica Sionului,
iata imparatul tau vine la tine drept si biruitor, smerit si calare pe
asin, pe manzul asinei.” (Zaharia 9, 9) , cat si textele liturgice ale
slujbei praznicului. „Pe scaun in cer si pe manz pe pamant fiind purtat,
Hristoase Dumnezeule, lauda de la ingeri ai primit si cantare de la
tinerii cei ce strigau: Binecuvantat esti Cel ce vii sa chemi pe Adam
(Condacul praznicului). „Si in Sfanta Cetate ai intrat cu ucenicii Tai,
Sezand pe manzul asinei, ca si cum Te-ai fi purtat pe heruvimi, plinind
propovaduirea proorocilor.” (Stihira, glas 4, de la Laude din ziua
praznicului). Aceasta o simteau si cei ce L-au intampinat: „Vrand Tu,
Doamne, sa intri in Sfanta Cetate, stalpari de copaci multimile purtau,
laudandu-Te pe Tine Stapanul tuturor si vazandu-Te pe manz, Te priveau
ca si cum ai fi fost pe heruvimi. Pentru aceasta strigau:
Osana.” Mantuitorul, purtat de manzul asinei, se indreapta catre
multimi, cu mana dreapta binecuvantand, iar in mana stanga tine
volumenul inchis, simbolul Evangheliei; desi privirea se indreapta catre
multimi totusi mesterul iconar nu infatiseaza fata Mantuitorului din
profil, fata de noi care il privim, ci, potrivit randuielii iconografice
si datorita neintrecutului sau mestesug artistic el infatiseaza fata
din trei parti incat cu privirea Sa ne cuprinde si pe noi cei care stam
in fata icoanei. In unele icoane (Dobrovat) desi cu mana dreapta
binecuvinteaza multimile, cu fata se indreapta inapoi, fie catre
Apostoli, vrand a le spune ca din aceste multimi, care striga: „Osana”,
se, vor ridica si glasuri, nu peste mult timp, care, in vremea patimilor
vor striga: „Rastigneste-L, rastigneste-L!”, sau catre farisei, care
cereau Mantuitorului sa opreasca strigatele, spunandu-le: „Daca vor
tacea acestia pietrele vor striga.” In alte icoane (Voronet),
Mantuitorul este infatisat stand pe asin catre noi si intors catre
multimi numai cu fata, privindu-le cu sentimentul celor ce se vor
intampla in timpul patimilor cand, asa cum s-a amintit mai sus, din
randul multimilor vor striga: „Rastigneste-L!” „Sederea pe manz insemna,
potrivit comentarului liturgic al praznicului, intoarcerea neamurilor
neinfranate de la necredinta la credinta” (Idiomela, glas 8, de la
Doamne strigat-am, Vecernia de Duminica seara din saptamina Patimilor)
sau Rascumparatorul nostru cel drept a sezut pe manz ca sa piarda
cutezanta cea dobitoeeasca a vrajmasilor, care nu striga: „Toate
lucrurile laudati-L pe Domnul si-L preainaltati in toti vecii” (Cantarea
8 din canonul Utreniei praznicului). Mantuitorul a venit in lume sa
nimiceasca pacatul, sub toate formele lui, nu numai sub cea a
cutezantei, si sa aduca pe om la starea de integritate in care a fost
creat, a carui menire este sa laude pe Facatorul sau, pe Dumnezeu. „Pe
manz tanar, incalecand Imparatul Tau, Sioane, Hristos a venit sa strice
inselaciunea idolilor cea necuvantatoare si sa opreasca pornirea cea
neoprita a tuturor neamurilor, ca toti sa cante: „Toate lucrurile
laudati-L pe Domnul” (Ibidem).Desi Mantuitorul intra in Ierusalim calare
pe cel mai smerit animal, totusi multimile L-au primit ca pe un
imparat, pe imparatul lui Israel; aceasta, pentru c-a insusi Duhul Sfant
i-a luminat si indemnat sa inteleaga si sa marturiseasca pe imparatul
lui Israel: „Prea Sfantul Duh, Cel ce a invatat pe Apostoli sa graiasca
cu alte limbi straine, Acelasi a indemnat si pe tinerii evreiesti cei
fara de rautate sa strige: Osana, Celui dintru inaltime; Bine este
cuvantat Cel ce vine, imparatul lui Israel” (Stihirea, glas 1, de la
Litia praznicului). Multimile au strigat, marturisindu-L pe Mantuitorul
ca imparatul lui Israel, deci nu la indemnul Apostolilor ci la indemnul
Duhului Sfant, indemn care a putut lucra in inimile cele fara rautate.
De aceea Apostolii sunt infatisati in icoana mergand in urma
Mantuitorului, nedumeriti de maretia faptului dumnezeiesc: „Acestea nu
le-au inteles ucenicii Lui la inceput, dar cand S-a preaslavit Iisus,
atunci si-au adus aminte ca acestea erau scrise pentru El si ca acestea I
le-au facut Lui” (Ioan 12, 16), ba au strigat si ei, o data cu
multimile care veneau in urma cu ei: „Toata multimea ucenicilor
bucurandu-se, a inceput sa laude pe Dumnezeu, cu glas tare, pentru toate
minunile pe care le vazuse” (Luca 19, 37), „iar multimile care mergeau
inaintea Lui si care veneau dupa El strigau zicand: Osana!” (Matei 21,
9). „Iconarii, cel mai adesea, infatiseaza mergand in urma Mantuitorului
numai ceata ucenicilor, toata sau numai doi, cum vedem nu numai in
icoanele vechi ale inceputului vietii crestine, ci si in cele de mai
tarziu, in secolul al XVII-lea, cum vedem intr-unul din vechile noastre
manuscrise miniate.” Intrarea Domnului in Ierusalim nu este numai un
fapt de cunoastere si de marturisire a Sa ca Imparat-Dumnezeu ci si un
fapt de innoire a omului si o data cu el a intregii creaturi sau
cunoasterea si marturisirea lui Dumnezeu este un act de innoire, iar
prin starea de innoire, sau numai in aceasta stare de innoire
duhovniceasca, putem sa cunoastem si sa-L marturisim pe Dumnezeu,
laudandu-L. Starea de innoire este biruinta virtutii asupra pacatului
care inseamna moarte deci si reusita vietii asupra mortii, biruinta
totala fiind invierea cea obsteasca. Starea de innoire fiind un lucru
duhovnicesc ea se manifesta printr-o stare de bucurie care se
marturiseste prin simboluri sau semne masteriale purtatoare de simboluri
ale unei stari spirituale-duhovnioesti, in cazul de fata stalparile sau
ramurile de finic pline de seva primaverii pe care multimile le purtau
in maini si strigau cu glas de bucurie: „Osana!” Comentarul liturgic
este limpede: „Pruncii semnele biruintei purtand, Tie, Biruitorului
mortii, strigam: Osana!” (Troparul praznicului). Innoirea are ca treapta
premergatoare inlaturarea patimilor cu rugaciuni luminatoare si tinand
ramuri de virtuti sa ne sarguim a intampina pe Hristos, pe care-L
asteptam sa incalece pe manz „si gatindu-Se spre patimi, ca sa ne
mantuiasca pe noi” (Tropar de la Pesna 9 de la Utrenia de Marti in
Saptamana Patimilor). „Curatindu-ne sufletele, sa laudam pe Hristos prin
credinta, cu ramuri intelegatoare, ca si pruncii, strigand cu glas mare
Stapanului: „Bine esti cuvantat!” (Sedelna, glas 4, dupa a doua
stihologie de la slujba Utreniei praznicului). „Si muntii, adica
neamurile cele potrivnice, cu inimile impietrite, de fata Ta s-au
veselit, cantandu-Ti Tie cantare de biruinta” (Tropar Pesna 1, de la
slujba Praznicului), iar El venind in Ierusalim, spre Patima cea de buna
voie, poporul cel ce sedea intru intuneric si in umbra mortii, luand
semnele biruintei, adica ramuri de copaci si stalpari de finic, mai
inainte inchipuind invierea, L-au intampinat.” (Rugaciunea
binecuvantarii salciilor). Innoirea duhovniceasca este parga invierii
noastre cea de obste, simbolizata prin ramurile de copaci si stalparile
de finic si aratata mai inainte prin invierea lui Lazar: „Invierea cea
de obste mai inainte de Patima Ta incredintand-o, Hristoase Dumnezeule,
pe Lazar din morti l-ai sculat. Pentru aceasta si noi ca pruncii semnele
biruintei purtand, Tie, Biruitorul mortii, strigam: Osana!” (Troparul
praznicului). Starea noastra de innoire adusa prin intruparea Fiului lui
Dumnezeu si impartasita si in faptul Intrarii in Ierusalim se pastreaza
si creste prin faptele cele bune, prin virtuti, vorbind in general,
care sunt ca si stalparile cu care multimile au intampinat pe
Domnul. „Sa ne veselim aducand lui Hristos si noi acum, ca pruncii
aceia, stalpari de virtuti; sa-I intindem haine de fapte dumnezeiesti si
cu taina sa-L primim in suflete”; „Stalpari de fapte bune, sa aducem
fratilor, lui Hristos Dumnezeu.” (Stihiri, glas 6, de la Doamne
strigat-am, de la Vecernia mica a praznicului). „Sa aducem stalpari de
intelepciune.”; „Sa pregatim virtutile ca niste ramuri si ca niste
stalpari, spre intampinarea imparatului.” (Tropar, Pesna 8, de la
Tricantarea din Joia Saptamanii Floriilor) Pentru a sublinia starea de
innoire duhovniceasca impartasita de Mantuitorul prin dumnezeiescul fapt
al Intrarii in Ierusalim, iconarul teolog infatiseaza hainele asternute
in calea Mantuitorului peste care El trebuia sa treaca in culoarea
alba, simbolul curatiei sufletului („Spala-ma-vei si mai vartos decat
zapada ma voi albi”, Psalmul 50), chiar si asinul este infatisat in alb,
aratand prin aceasta ca si firea nerationala s-a impartasit de o stare
de innoire, ca o parga, o data cu cea a omului (Romani 8, 21). Prezenta
copiilor este permanenta in icoana praznicului, unul sau doi suiti in
copac, finic, pentru a taia ramurile necesare iar unul inaintea asinului
aranjand hainele si stalparile puse pe cale pentru a calca pe ele
Mantuitorul, Care sta pe asin. Copiii sunt simbolul nevinovatiei si al
curatiei sufletesti care desi datorita varstei lor nu pot sa faca prea
multe dar aduc lauda lui Dumnezeu, mai mult decat cei inaintati cu
varsta anilor dar garboviti de povara pacatelor, a impietririi
inimilor. Prezenta si fapta lor au fost spuse mai dinainte de prooroci
cu privire la Intrarea Domnului in Ierusalim (Psalmul 8, 3). Acestia au
intampinat cu strigate pe Mantuitorul la intrarea in Cetate, desi
Evangheliile nu mentioneaza; se intelege de la sine ca de la o asemenea
adunare ei nu puteau lipsi si, mai ales ei, copiii, prezenti ca in toate
imprejurarile de acest fel, ei au strigat si dupa ce Mantuitorul a
intrat in Ierusalim si apoi in templu; strigatele lor nevinovate,
sincere au facut insa pe arhierei si carturari sa se manie si sa
reproseze Mantuitorului (Matei 21, 15). Asinul care poarta pe
Mantuitorul paseste mancand din ramurile de copaci asternute de multimi.
Zugravul-teolog a infatisat in acest fel asinul pentru a arata ca
intrarea Mantuitorului in Ierusalim, triumfala, se face nu ca a
oamenilor veacului vrednici de o asemenea intrare, calari pe cai;
Mantuitorul foloseste asinul, cel mai umil animal, si acesta, pasind in
toata voia lui, biruit de fragezimea ramurilor de copaci si nu este nici
macar condus de cineva pentru a da faptului un aspect de intrare
triumfala, solemna; nu era nevoie de aceasta pentru ca cei care au iesit
in intampinarea imparatului lui Israel nu erau manati de maretia din
afara a faptului, care lipsea cu totul, ci multimile erau manate, sa
intampine cu bucurie, de Duhul Sfant, Care stapanea in acel moment
inimile lor, ale celor fara rautate: „Multimea cea fara rautate, firea
care inca era prunceasca, cu dumnezeiasca cuviinta Te-a laudat pe Tine
Imparate al lui Israel si al ingerilor. Cu stalpari de finic si cu
ramuri, Hristoase Te-a laudat multimea si a strigat: „Bine esti
cuvantat!” (Pesna 7 slujba praznicului). Compozitia icoanei, cortegiul
faptului, se desfasoara nu cum ne-am fi asteptat, realist, pe orizontala
ci pe verticala; chiar si acolo unde orizontala este mai intinsa, nu cu
mult decat verticala, se desfasoara tot intr-un cadru pe un plan
adunat, cu o tendinta de inaltare; aceasta pentru a sugera ideea si
invatatura teologica a faptului dumnezeiesc de coborare a lui Dumnezeu
la om, la oameni, „ca toti sa fie una” si sa-i ridice din adancul
pacatului la inaltimea imparatiei celei ceresti. „Sioane, munte Sfant al
lui Dumnezeu si Ierusalime, ridica-ti ochii tai imprejur si vezi pe
fiii tai adunati intru tine; ca iata au venit de departe sa se inchine
imparatului Tau. Pace spre Israel si mantuire neamurilor” (Pesna 5,
Utrenia praznicului). „Multimea cea de Dumnezeu aleasa a sfintilor
sihastri, impreuna cu poporul, adunati-va sa intampinati cu stalpari pe
Hristos, strigand: „Bine esti cuvantat!” (Stihira, glas 4, la Doamne
strigat-am de la Vecernia de joi seara pentru Vinerea Saptamanii
Floriilor). „Doi sfinti apostoli, care Te stiau pe Tine, Hristoase, ca
esti Unul din Treime, au fost trimisi acum de Tine ca sa aduca manzul,
fiul asinei, precum scrie; pe care smerindu-Te ai sezut. Indura-Te ca sa
gasesti cu voia Ta sederea intru inaltime a tuturor celor ce Te iubesc
pe Tine.” (Ibidem) Arhitectura cladirilor Cetatii Ierusalimului ca si
muntele, se desfasoara pe verticala; muntele este infatisat cu piscuri
abrupte, foarte inalt pentru a sugera ideea de inaltare spre cele
inalte, de innoire si bucurie a intregii lumi: „Sa vesteasca veselie
mare pentru mila; dealuri si toti muntii si lemnele dumbravii sa salte.”
(Pesna 4 de la slujba Praznicului) Numarul multimilor care au
intampinat pe Mantuitorul este redus la minimum cuprinzand totusi toate
starile sociale si varstele: copii si varstnici, femei si barbati,
fariseii si carturarii, infatisand pe fiecare cu starea sa sufleteasca
cu care a participat la dumnezeiescul fapt al intrarii Domnului in
Ierusalim; este geniul artei icoanei si invatatura Bisericii Ortodoxe
privind teologia sa vizuala cu aceeasi sobrietate pe care o vedem si in
Sfinita Scriptura, mai ales in Sfanta Evanghelie.
Intrarea Domnului in Ierusalim – Duminica Floriilor
Intrarea
Domnului in Ierusalim, petrecandu-se a doua zi, dupa Sambata, in ziua
cea dintai a saptamanii, Duminica, aceasta Duminica este numita in
cartile de slujba Duminica Stalparilor, pentru ca Mantuitorul a fost
intampinat cu stalpari, ramuri de finic si alti copaci existenti in Tara
Sfanta. Poporul nostru dreptcredincios numeste de obicei aceasta
Duminica, si este mentionata inca din vechime si in cartile de slujba,
Duminica Floriilor sau Floriile. Niciodata in vorbirea obisnuita poporul
nostru nu zice Duminica Stalparilor Potrivit rainduielii liturgice, in
aceasta zi suint aduse la biserica ramuri de salcie care la timpul sau
suint binecuvaintate printr-o rugaciune speciala si apoi impartite
credinciosilor pe care le tin in mana in timpul slujbei si apoi le iau
cu ei acasa, ca cele care sunt impartasite de binecuvantarea praznicului
si le pastreaza, folosindu-le pentru nevoile duhovnicesti ale familiei
si cuprinsului gospodariei (Simeon Florea Marian).Smicelele, ramurile de
salcie aduse in Duminica Floriilor, sunt in stare de vegetatie
inaintata, cu acei „mitisori” care sunt, din punct de vedere botanic,
florile lor deci salcia este inflorita, semn sigur al venirii
primaverii, cand intreaga fire amortita in timpul iernii incepe sa
revina la viata, sa invie. Deci aducand in Duminica Stalparilor ramuri
de salcie inflorita zicem ca de aici poporul nostru a dat Duminicii
Stalparilor denumirea de Duminica Floriilor. Mai este si o alta
explicatie, potrivit careia denumirea de sarbatoarea Floriilor, data
Duminicii Stalparilor, intrarii Domnului in Ierusalim, vine de la o
sarbatoare a romanilor, Floralia, adica sarbatoarea inchinata florilor
sau zeitei florilor, sarbatoare care avea loc, cum era si firesc, la
inceput de primavara cand incepeau sa infloreasca pomii si iarba
campului. Imbisericirea unei asemenea sarbatori era un lucru obisnuit in
viata stramosilor nostri care au imbratisat crestinismul nu numai in
timpul apostolic, cel mai devreme, dar si cu cea mai mare usurinta de
asimilare ca cei care aveau o credinta aproape monoteista, adica
henoteista, cum bine se stie. Crestinismul nostru a increstinat
„colindele” si mai ales sarbatorile pagane inchinate soarelui, ingloband
aceasta sarbatoare celei a „Soarelui dreptatii”, lui Hristos Dumnezeu,
indeosebi Nasterii Domnului; aceasta sarbatoare pagana nu era in religia
nerevelata altceva decit o, instrainare a inchinarii primilor oameni
Facatorului cerului si al pamantului, Celui care a facut luminatori pe
taria cerului in ziua a patra, inchinare prin care, ca urmare a
pacatului, omul a cinstit faptura in locul Facatorului ei (Romani 2,
25). Desi florile salciei nu sunt atat de atragatoare sau prea parfumate
fata de multe altele, totusi poporul nostru care foloseste ramurile de
salcie inflorita in Duminica Stalparilor a numit sarbatoarea, Duminica
Floriilor sau simplu Floriile, aceasta pentru a exprima bucuria mare a
sarbatorii pe oare o traieste si mai ales mesajul teologic-biserioesc al
sarbatorii: innoirea, invierea pe care nu poate sa o simbolizeze si
exprima in chipul cel mai plenar decat floarea. Firea omului pamantului
nostru stramosesc, firea florei tarii noastre clocoteste in chip tainic
si izbucneste in chip vadit de bucuria primaverii, atat a celei a firii
nerationale cat si mai ales a firii rationale, a omului, fiul credincios
al Bisericii mosilor si stramosilor nostri. In aceasta zi de Florii
numarul mare de credinciosi, si in zilele care urmeaza, se innoieste si
se umple de nemarginita bucurie prin Sfanta Taina a Spovedaniei si apoi a
Cuminecaturii, precum bucuria Intampinarii Domnului cand a intrat in
Ierusalim a fost prelungita si dupa intrarea Sa in Sfanta Cetate, in
Templu, prin glasul copiilor care strigau: „Osana”, asa si bucuria
Floriilor, a Intrarii Domnului in Ierusalim este prelungita deci in
zilele urmatoare primind pe Domnul Euharistie in trupurile si sufletele
lor curatite prin Sfanta Taina a Spovedaniei. Daca icoana Intrarii
Domnului in Ierusalim plasticizeaza, infatiseaza, in linii si culori,
faptul dumnezeiesc descris de cuvintele Evangheliei, intiparind deci mai
limpede chipul si mesajul praznicului, denumirea de Florii vine sa
imbogateasca si sa sublinieze intelesul adanc duhovnicesc al faptului
dumnezeiesc si la care facem partasa si firea lumii florale, a florei
pamantului nostru stramosesc. Suntem singurii care facem partasa
sarbatorii flora sub chipul ei plenar: in starea de inflorire. In toate
Bisericile crestine sarbatoarea Intrarii Domnului in Ierusalim se
numeste simplu Duminica Stalparilor. Intelegem si de aici mesajul
icoanei, acela de a infatisa chipul lumii innoite; orice sarbatoare
imparateasca – praznic imparatesc – este un fapt duhovnicesc de innoire,
de restaurare, de intoarcere a chipului lumii la „frumusetea cea
dintai”, prin harul lui Dumnezeu adus de intruparea Sa. Starea noastra
de innoire cu care vom fi imbracati la invierea obsteasca este
infatisata de textul liturgic din Saptamana Floriilor si sub chipul
infloririi: „Ca in locul acestor rani trupesti de acum, striga sfintii
mucenici, imbracaminte luminata va inflori noua la inviere” (Stihira,
glas 5, de la Stihoavna Utreniei de Joi din Saptamana Floriilor),
inflorirea fiind starea plenara a frumusetii si a bucuriei
lumii. Termenul este foarte des folosit de imnografii Bisericii, termen
fata de care poporul nostru a fost foarte receptiv folosindu-l, cum
vedem, cu dreapta socoteala si cu adanc simt teologic si in denumirea
praznicului Intrarii Domnului in Ierusalim – Floriile.
+ Pimen Suceveanul
sursa: ortodoxianeamului.wordpress.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!