Pe
când străbăteau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va să fie dat în
mâinile oamenilor, şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Şi ei s-au
întristat foarte. De la începutul lumii şi al veacurilor, toate
popoarele de pe pământ au crezut că lumea duhurilor există şi că
duhurile nevăzute sunt adevărate. Cu toate acestea, multe popoare au
luat-o pe o cale greşită în această privinţă, dând în mintea lor o
putere mai mare duhurilor celor rele, decât celor bune şi, cu trecerea
vremii, au făcut zei din duhurile cele rele, construind temple pentru
ele, aducându-le jertfe şi rugăciuni şi bizuindu-se pe ele, pentru toate
lucrurile. Cu trecerea vremii, multe popoare s-au lepădat cu totul
de credinţa în duhurile cele bune şi au rămas numai cu credinţa în
duhurile cele rele, sau în „zeii” cei răi, aşa cum îi numeau ei; aşa
încât această lume părea ca o cursă de cai, unde oamenii şi duhurile
rele se luau la întrecere. Duhurile cele rele chinuiau oamenii din ce în
ce mai mult, şi i-au orbit, numai pentru a şterge din mintea oamenil
Şi
în zilele noastre, toate popoarele de pe pământ cred în duhuri. Şi, în
adevăr, această credinţă este corectă. Cei care nesocotesc lumea
duhurilor, o nesocotesc, pentru că ei văd numai cu ochii lor trupeşti şi
nu o pot vedea. Dar lumea duhurilor nu ar fi a duhurilor, dacă s-ar
vedea cu ochii trupeşti. Atunci, fiecare om care are mintea deschisă şi
inima neînvârtoşată de păcat, poate simţi în întreaga sa fiinţă, în
fiecare zi şi în fiecare ceas, că noi nu suntem singuri în lumea
aceasta, numai în tovărăşia naturii mute, a rocilor, plantelor,
animalelor şi altor făpturi, elemente şi fenomene, ci, că sufletele
noastre se află mereu în legătură cu lumea nevăzută, cu fiinţe nevăzute.
Dar ei greşesc, scăpându-se de duhurile cele bune şi făcându-şi zei din
duhurile cele rele, închinându-se lor.
Când
Domnul Iisus a venit pe pământ, cu adevărat toate popoarele credeau în
puterea răului şi în slăbiciunea a ceea ce este bun. Puterile cele rele
stăpâneau lumea cu adevărat, aşa încât Însuşi Hristos a numit pe
căpetenia lor, împăratul acestei lumi. Chiar şi ocârmuitorii evreilor au
pus pe seama dracilor şi a puterii lor, toate lucrările cele
Dumnezeieşti ale lui Hristos. Domnul Iisus a venit în lume ca să rupă şi
să smulgă din rădăcină credinţa slabă a oamenilor în ceea ce este rău
şi să semene credinţa în ceea ce este
bun în sufletele lor; credinţa în puterea atotcuprinzătoare a binelui şi
în firea de nebiruit şi răbdătoare a binelui. Hristos nu a năruit, ci a
întărit credinţa străveche, a oamenilor, în duhuri. Cu toate acestea,
El a dezvăluit lumea duhovnicească, aşa cum este ea cu adevărat, şi nu
aşa cum li se părea oamenilor, care se aflau sub puterea drăcească
înşelătoare. Dumnezeul Cel bun, înţelept şi atotputernic, este Domnul
atât al lumii duhovniceşti, cât şi al celei trupeşti, al lumii văzute şi
al lumii nevăzute. Duhurile cele bune sunt îngerii şi este greu de spus
care este numărul lor. Duhurile cele bune sau îngerii sunt cu mult
mai puternici decât duhurile rele. De fapt, duhurile rele nu au nici o
putere să facă ceva, dacă Atotvăzătorul Dumnezeu nu le îngăduie aceasta.
Dar duhurile cele rele sunt de asemenea foarte numeroase.
Într-un singur
îndrăcit din ţinutul Gadarenilor, pe care Domnul l-a vindecat, se
sălăşluia o întreagă legiune – câteva mii de duhuri rele. Aceste duhuri
rele au înşelat oameni şi popoare întregi în zilele acelea, tot aşa cum
astăzi, acestea înşeală pe mulţi păcătoşi, că ar fi atotputernici; îi
înşeală că, de fapt, aceste duhuri sunt singurii zei şi că nu mai există
alţii în afară de ei, iar duhurile bune nu ar exista. Dar oriunde
S-a arătat Domnul Iisus, aceştia au fugit de El cu groază. Ei au
recunoscut în El atât puterea, cât şi judecata, care îi putea vădi,
izgoni din lumea aceasta şi arunca în prăpastia iadului. Ei şi-au făcut
de cap în lumea aceasta, cu îngăduinţa lui Dumnezeu; ei s-au năpustit
asupra oamenilor, precum muştele în jurul hoitului şi au gândit că lumea
aceasta era pentru ei un adăpost sigur, ca sălaş al lor şi loc de
hrănire al lor.
Deodată,
Purtătorul a tot binele, Domnul Iisus Hristos, S-a arătat înaintea lor
şi ei au tremurat de frică şi au strigat: „Ai venit aici mai înainte de
vreme ca să ne chinuieşti?” (Matei 8:29). Nimeni nu se înfricoşează de
chinuire atât de mult cât se înfricoşează chinuitorul altora. Duhurile
cele rele au chinuit oamenii vreme de mii de ani şi şi-au găsit plăcerea
în aceste chinuiri. Dar, văzându-L pe Hristos, ei au tremurat înaintea
celui mai mare chinuitor al lor şi erau gata să meargă din oameni chiar
şi în porci, sau în oricare altă făptură, numai ca să nu fie izgoniţi cu
totul din lumea aceasta. Dar Hristos nu S a gândit să-i alunge din
lumea aceasta. Această lume este o lume a puterilor amestecate. Această
lume este câmp de luptă, în care oamenii trebuie să aleagă în chip
conştient şi de bunăvoie: să-L urmeze pe Hristos Biruitorul, sau să-i
urmeze pe dracii necuraţi şi înfrânţi. Hristos a venit ca Iubitor al
oamenilor, pentru a arăta puterea binelui asupra răului şi pentru a
întări credinţa oamenilor în bine – şi numai în bine.
Pericopa
Evanghelică de astăzi povesteşte un exemplu, printre nenumărate altele,
despre felul în care Domnul, în dragostea Lui pentru oameni, a
descoperit încă o dată puterea binelui asupra răului, şi chipul în care
S-a străduit El să întărească credinţa în bine, ca fiind atotputernic şi
biruitor. Şi iată un bărbat din mulţime a strigat, zicând:
Învăţătorule, ai milă de fiul meu, căci ste lunatic şi face spume la
gură şi scrâşneşte din dinţi. Şi de multe ori l-a aruncat şi în foc şi
în apă. Această întâmplare este povestită de alţi doi Evanghelişti:
Marcu (9:17-29) şi Luca (9:37-42). Ei adaugă unele amănunte despre boala
tânărului. El era singurul fiu la tatăl său şi era posedat de duh mut.
Când acest duh rău îl apuca, îl arunca la pământ şi tânărul făcea spume
la gură şi scrâşnea din dinţi şi înţepenea. Săgeţile duhului celui rău
erau îndreptate în acelaşi timp în trei direcţii: înspre om, înspre
întreaga zidire a lui Dumnezeu şi înspre Dumnezeu Însuşi. Băiatul era
„lunatic”.
Cum
se poate aduce hulă lunii pentru boala omului? Dacă aceasta aduce
nebunie şi muţenie într-un om, de ce nu face acelaşi lucru cu toţi?
Diavolul nu se află în lună, ci în duhul cel rău, viclean care înşeală
omul şi se ascunde: el învinuieşte luna pentru ca omul să nu-l
învinuiască pe el. Diavolul caută în felul acesta să-l facă pe om să
creadă că întreaga zidire a lui Dumnezeu este rea şi că diavolul vine la
om din natură şi nu din duhurile cele rele, care au căzut de
la Dumnezeu. Şi victimele lor sunt lovite la schimbările lunii, pentru
ca oamenii să gândească: „Vezi, acest diavol vine din lună!” – şi,
pentru că luna este de la Dumnezeu, urmează că acest diavol este de
la Dumnezeu. Aşa sunt înşelaţi oamenii de către aceste fiare prea crude
şi viclene. De fapt, tot ceea ce a zidit Dumnezeu este bun: şi întreaga
zidire se află în slujba oamenilor, pentru ajutorul lor, iar nu pentru
nimicirea lor. Deşi poate fi ceva care să împiedice mulţumirea
trupească a omului, chiar şi aceasta este spre slujirea sufletului său,
spre veselirea şi sporirea lui. „Ale Tale sunt cerurile şi al Tău este
pământul; lumea şi plinirea ei Tu le-ai întemeiat” (Psalm 88:12). „Toate
acestea mâna Mea le-a făcut … zice Domnul” (Isaia 66:2). Aşadar, cînd
toate sunt de la Dumnezeu, toate trebuie să fie bune. Izvorul poate da
numai atâta apă, câtă conţine; nu atâta cât nu are. În Dumnezeu nu se
află nici un pic de rău; atunci, cum poate veni răul de la El, Izvorul
numai a ceea ce este bun?
Mulţi
oameni neştiutori numesc rău toată suferinţa. În realitate, nu toată
suferinţa este rea, ci, există suferinţă care este lucrarea diavolului
şi mai există suferinţă care este vindecătoare de rău, răul însuşi fiind
duhul cel rău care lucrează în omul nebun şi necumpătat. Suferinţa şi
nefericirea care au căzut asupra multor împăraţi ai Israelului, care au
făcut ceea ce este rău în ochii Domnului, au fost lucrarea şi urmarea
păcatului lor. Cu toate acestea, suferinţa şi nefericirea pe care Domnul
le îngăduie să cadă asupra celor drepţi, nu este lucrarea diavolului,
ci un leac, atât pentru cei drepţi, cât şi pentru cei din jurul
acestora, care înţeleg că suferinţa lor este trimisă de la Dumnezeu
pentru binele lor. Atunci, suferinţa care vine din lovirile duhurilor
rele asupra omului, sau ca o urmare a păcatului, este rea. Dar suferinţa
pe care Dumnezeu o îngăduie să cadă asupra oamenilor, pentru a-i curăţi
în întregime de păcat, îi scoate de sub puterea diavolului şi îi aduce
aproape de Dumnezeu – această suferinţă curăţitoare nu este nici de la
diavol, nici nu este rea în sine, ci este de la Dumnezeu, pentru binele
oamenilor. „Bine este mie că m-ai smerit ca să învăţ îndreptările Tale”
(Psalm 118:71), spune înţeleptul Împărat David.
Diavolul
este rău şi calea diavolului este păcatul. În afara diavolului şi
a păcatului, nu există nici un fel de rău. Duhul cel rău este
răspunzător pentru chinuirile şi suferinţele acestui tânăr, nu luna.
Dacă Dumnezeu, în dragostea Lui pentru oameni, nu ar înfrâna duhurile
cele rele şi nu i-ar ocroti pe oameni de acestea, fie nemijlocit, fie
mijlocit, prin îngerii Săi, atunci, cât ai clipi din ochi, duhurile cele
rele ar zdrobi întreaga lume în suflet şi în trup, tot aşa cum
lăcustele zdrobesc seminţele pe câmp.
„Şi
am zis ucenicilor Tăi să-l alunge, dar ei n-au putut.” A spus Domnului
tatăl copilului bolnav. Trei dintre ucenici nu erau de faţă: Petru,
Iacov şi Ioan, care fuseseră cu Domnul pe muntele Tabor când El S-a
schimbat la faţă şi coborâseră muntele dimpreună cu El, ca să găsească
la poalele muntelui mulţime adunată în jurul celorlalţi Apostoli şi al
copilului cel bolnav. Negăsindu-l pe Hristos, tatăl cel îndurerat şi-a
adus fiul la ucenicii lui Hristos, dar nu le stătuseră lor în putinţă
să-l ajute. Ei nu l-au putut ajuta, mai întâi, pentru lipsa lor de
credinţă; în al doilea rând, pentru lipsa de credinţă a tatălui
copilului şi, în al treilea rând, pentru întreaga lipsă de cedinţă a
cărturarilor care erau de faţă, în jurul ucenicilor, cu care se aflau în
stare de război (Marcu 9:16). Credinţa slabă a tatălui se vădeşte în
cuvintele sale către Hristos. El nu vorbeşte aşa cum a făcut-o leprosul:
„Doamne, dacă voieşti, poţi să mă curăţeşti” (Matei 8:2). Acolo
vorbeşte credinţa puternică a omului. El nu vorbeşte nici ca dregătorul
Iair, când I-a cerut lui Hristos să-i aducă fiica iarăşi la viaţă:
„Venind, pune mâna Ta peste ea şi va fi vie” (Matei 9:18). Şi
aici vorbeşte un om cu credinţa puternică. El vorbeşte şi mai puţin
hotărât decât sutaşul din Capernaum, a cărui slugă era bolnavă: „Numai
zi cu cuvântul şi se va vindeca sluga mea” (Matei 8:8). Aici
vorbeşte credinţă foarte mare. Dar cel cu cea mai mare credinţă nu spune
nimic, ci numai se apropie de Hristos şi se apucă de marginea veşmântului Lui, aşa cum a făcut femeia cu scurgere de sânge şi mulţi alţii.
Acest tată
nu se poartă, nici nu vorbeşte ca aceştia, ci Îi spune lui Hristos:
„Dar de poţi ceva, ajută-ne” (Marcu 9:22). Dar de poţi ceva! Sărmanul
om; desigur că el ştia foarte, foarte puţin despre puterea lui Hristos,
ca să vorbească astfel cu Cel care poate toate lucrurile să le facă.
Credinţa sa cea slabă a slăbit chiar şi puterea Apostolilor de a-l ajuta
şi au mai ajutat la aceasta şi defăimările cele răutăcioase ale
cărturarilor împotriva lui Hristos şi a ucenicilor Lui. „Dar de poţi
face ceva”! aceasta descoperă doar o scânteie ştearsă de credinţă –
foarte, foarte mică şi care se stinge uşor. Iar Iisus, răspunzând lor, a
zis: O, neam necredincios şi îndărătnic, până când voi fi cu voi? Până
când vă voi răbda pe voi? Domnul a grăit această ocară tuturor în
general: tuturor necredincioşilor şi tuturor celor cu puţină credinţă
din Israel şi tuturor celor care se aflau în faţa Lui: tatălui
copilului bolnav, ucenicilor şi, în mai ales, cărturarilor. „O, neam
necredincios!” Cu alte cuvinte: O, neam care s-a înrobit răului,
diavolului, care crede cu neclintire în puterea diavolului, care
slujeşte diavolului cu slugărnicie, şi se împotriveşte binelui şi se
împotriveşte lui Dumnezeu; care are o credinţă slabă în bine sau
lipseşte cu desăvârşire, şi fuge de bine cu răzvrătire! Şi de aceea
Domnul adaugă cuvintele: „şi îndărătnic”. El a vrut în felul acesta să
arate de unde vine necredinţa – din stricăciune sau, şi mai lămurit –
din păcat.
Necredinţa este urmarea; stricăciunea este pricina. Necredinţa este unirea cu diavolul, dar păcatul – stricăciunea – este calea care duce la această unire.
Stricăciunea este starea de a fi căzut de la Dumnezeu şi necredinţa
este întunericul, slăbiciunea şi groaza în care este aruncat omul când
cade de la Dumnezeu. Dar vedeţi câtă grijă are Domnul şi cât de
prevăzător este El în zicerile pe care le rosteşte. El nu spune pe nume,
ci vorbeşte în general. El nu îi judecă pe oameni, ci îi deşteaptă.
Nici nu Îl preocupă să aducă vreo ocară asupra vreunui om oarecare şi
nici să-i umilească pe oameni, ci le trezeşte conştiinţa şi îi ajută ca
să se ridice deasupra lor înşile.
Ce
învăţătură mare este aceasta pentru vremurile noastre, pentru neamul
nostru, care dă drumul cuvintelor atât de grabnic şi îndată se simte
ocărât! Dacă oamenii de astăzi, numai s-ar sili şi şi-ar măsura vorbele
pe care le rostesc şi dacă ar pune capăt ocărilor unora faţă de
alţii, jumătate din răul din lume ar dispărea şi jumătate din duhurile
cele rele ar fi izgonite din mijlocul oamenilor. Auziţi cât vorbeşte de
înţelept marele Apostol Iacov, învăţând de bine din
exemplul Învăţătorului: „Toţi greşim în multe chipuri; dacă nu greşeşte
cineva în cuvânt, acela este bărbat desăvârşit, în stare să înfrâneze şi
tot trupul. Dar, dacă noi punem în gura cailor frâul, ca să
ni-i supunem, ducem după noi şi trupul lor întreg.” (Iacov 3:2-3).
Care
este semnificaţia cuvintelor lui Hristos: „Până când voi fi cu voi?
Până când vă voi răbda pe voi?” Închipuiţi-vă un om nobil şi
luminat, izgonit printre sălbatici, ca să vieţuiască împreună cu ei. Sau
închipuiţi-vă un împărat mare, lăsându-şi tronul şi coborând în
aşezământul vagabonzilor murdari, nu numai ca să vieţuiască împreună cu
ei şi ca să cerceteze felul lor de viaţă, ci şi ca să-i înveţe să
gândească, să simtă şi să lucreze ca împăraţii, cu nobleţe şi cu inimă
mare. După trei zile n-ar striga fiecare împărat pământesc: „Până când
voi fi cu voi?” N-ar fi prea multă urgie, prostie, murdărie şi duhoare
după trei zile? Dar Domnul Iisus, Împăratul împăraţilor, a rostit cu
glas aceste cuvinte, abia după treizeci şi trei de ani de vieţuire
printre oameni, care erau mai departe de înălţimea Lui, decât erau
oamenii cei mai sălbatici, de omul cel mai civilizat şi mai nobil, şi
cu mult mai departe decât vagabonzii cei mai murdari, faţă de cei mai
mari împăraţi de pe pământ. Probabil că El nu a măsurat timpul în zile
şi în ani, ci în lucrările şi minunile pe care le făcuse El înaintea
feţei miilor de oameni şi în învăţătura răspândită şi semănată în multe
mii de suflete omeneşti. Şi după toate aceste lucrări şi minuni,
învăţătura şi întâmplările ce puteau cuprinde o perioadă de o mie de
ani, aşa cum sarea dă gust pentru o mie de neamuri de oameni, El a văzut
de îndată că ucenicii Săi nu puteau vindeca un singur copil epileptic,
şi să izgonească un singur duh rău dintr-un om, cu toate că El îi
învăţase cu cuvântul şi cu exemplul, cum să alunge legiunile. Şi El a
auzit un păcătos cu credinţă puţină spunându-I: „Dar de poţi face ceva …
ajută-ne!” (Marcu 9:22).
Când
Domnul mustrase pe cei care erau de faţă, pentru lipsa lor de credinţă,
El le-a poruncit să-l aducă la El pe copilul cel bolnav: „Aduceţi-l la
Mine”. Şi El a certat diavolul şi diavolul a ieşit de îndată din copil
şi copilul s-a vindecat în ceasul acela. Aceasta este relatarea lui
Matei. Ceilalţi doi evanghelişti dau amănunte despre lucrurile care s-au
petrecut înainte de adevărata vindecare a copilului. Iată cele
trei amănunte: mai întâi, că Hristos a întrebat pe tatăl de câtă vreme
era bolnav fiul său; în al doilea rând, că El a întărit credinţa, ca o
trebuinţă de netăgăduit a vindecării; şi în al treilea rând că, pe când
copilul era adus la Hristos, diavolul îngrozitor l-a chinuit cu
înfricoşare pe copil, apoi l-a lăsat şi a plecat. „Câtă vreme este de
când i-a venit aceasta?” (Marcu 9:21), a întrebat Iisus pe tatăl
copilului bolnav. El nu a pus această întrebare pentru El, ci pentru cei
din jurul Lui. El văzuse totul limpede şi ştia că boala băiatului era
de multă vreme. Şi tatăl a răspuns: „Din copilărie”.
Să
audă şi să ştie toţi, ce suferinţe îngrozitoare vin de la duhurile
cele rele şi cât de puternic îl ocroteşte Dumnezeu pe om, fără de care
duhurile rele ar fi pierdut de foarte multă vreme atât trupul, cât şi
sufletul copilului, în întregime; şi, în cele din urmă, ce putere mare
are Fiul lui Dumnezeu asupra celui mai nebun dintre duhurile cele rele.
„Fie-Ţi milă de noi”, spune lui Hristos tatăl copilului. „De noi”, spune
el, nu numai de copil. Pentru că suferinţa copilului este în acelaşi
timp şi a tatălui şi a întregii case şi familii. Dacă s-ar vindeca
copilul, s-ar ridica o mare povară de pe multe suflete omeneşti. Iisus
i-a zis: „De poţi crede, toate sunt cu putinţă celui ce crede”
(Marcu 9:23).
Potrivit
felului obişnuit de lucru al lui Dumnezeu, aici Domnul Iisus a vrut să
facă cât mai multe lucruri bune într-o singură faptă. Un lucru bun, era
să restabilească starea de sănătate a copilului. Şi de ce să nu facă şi
altele? De ce să nu întărească credinţa tatălui copilului? Şi de ce să
nu facă în acelaşi timp un al treilea lucru bun: să arate tăria Lui cât
mai puternic cu putinţă, în aşa fel încât oamenii să creadă în El? Şi de
ce să nu facă şi un al patrulea lucru bun: să dea pe faţă necredinţa şi
stricăciunea şi purtarea linguşitoare a oamenilor faţă de lucrurile
cele rele, de duhurile cele rele şi de păcat? Şi de ce să nu facă şi al
cincilea, al şaselea şi al şaptelea şi tot binele pe care-l trage după
sine o faptă bună? Căci o faptă bună întotdeauna aduce după sine şi
multe alte fapte bune.
Dar vezi cum, încă o dată, Domnul îmbină în chip înţelept, fermitatea cu blândeţea. El dă la iveală necredinţa, vorbeşte în termeni generali, trezind credinţa în
toţi, dar nu umileşte pe cineva anume, în chip personal. Dar acum, când
El Se îndreaptă către cel care se roagă de El să-l milostivească, El
nu vorbeşte aspru, ci cu mare grijă şi cu blândeţe: „De poţi crede”.
Asemenea grijă şi blândeţe din partea lui Hristos a pricinuit lucrarea
dorită. Tatăl a strigat şi a spus cu lacrimi: „Cred, Doamne! Ajută
necredinţei mele!” (Marcu 9:24).
Nimic
nu topeşte gheaţa necredinţei cu atâta repejune ca lacrimile. În clipa
aceea, când omul acesta plângea înaintea Domnului, el se pocăia de
necredinţa lui de odinioară şi, în lăuntrul său, atunci când se afla
înaintea lui Dumnezeu, credinţa lui a crescut, clocotind ca iureşul
apelor umflate ale râurilor. Şi atunci el a dat glas cuvintelor care au
rămas ca o vestire de tărie pentru oamenii tuturor vremurilor: „Cred,
Doamne! Ajută necredinţei mele!” Aceste cuvinte arată că omul nici măcar
nu poate veni la credinţă fără ajutorul lui Dumnezeu. Omul poate veni
numai la o credinţă slabă, prin puterile lui: la o credinţă în bine şi
rău sau, cu alte cuvinte, la o îndoială în ceea ce priveşte binele şi
răul. Dar calea este cu adevărat foarte lungă, de la o anumită măsură a
credinţei, până la credinţa adevărată, şi nici un om nu poate urma
această cale, fără mâna călăuzitoare a lui Dumnezeu. „Ajută-mă, o,
Doamne, să cred întru Tine!” „Ajută-mă să nu cred în diavol!” „Ajută-mă
să scap cu totul de diavol şi să mă unesc cu Tine!” Acesta este
înţelesul cuvintelor: „Ajută necredinţei mele!”
Şi
când au adus ei copilul, apropiindu-se el, demonul l-a aruncat la
pământ şi l-a zguduit. (Luca 9:42). Acesta a fost ultimul lucru pe care
Dumnezeu l-a îngăduit diavolului, pentru ca toţi oamenii să
vadă înfricoşarea şi groaza pe care este în stare să le aducă diavolul
asupra omului, şi să se lămurească cât de puţină este puterea omului,
chiar şi puterea celor mai buni doctori din lume, ca să mântuiască viaţa
unui singur om dintr-o asemenea înfricoşare şi groază; şi aşa, văzând
puterea diavolului şi înţelegând că ei sunt lipsiţi în întregime de
orice ajutor, oamenii să poată cunoaşte puterea măreaţă şi sfântă a
Domnului Iisus. Evanghelistul Marcu citează aici cuvintele pe care le-a
rostit Domnul duhului rău: „Duh mut şi surd, Eu îţi poruncesc: Ieşi din
el şi să nu mai intri în el!” (Marcu 9:25). „Eu îţi poruncesc”, spune
Domnul. El este izvorul puterii şi tăriei şi nu are nevoie să împrumute
de la nimeni altul. „Toate câte are tatăl ale Mele sunt” (Ioan 16:15), a
spus Domnul Iisus cu un alt prilej. Şi acum, după cum vedem, El
dovedeşte aceasta prin fapte. „Eu vorbesc de la Mine; îţi poruncesc prin
puterea Mea şi cu puterea mea te izgonesc.”
Să
fie lămurit oamenilor că El nu este unul dintre prooroci, care a făcut
anumite fapte cu ajutorul lui Dumnezeu, ci Fiul Dumnezeului Celui viu,
pe care proorocii L-au vestit şi oamenii Îl aşteptau. Trebuie să mai
observăm şi partea a doua a poruncii lui Hristos către diavol: „Să nu
mai intri în el!” Deci, Domnul îi porunceşte nu doar să iasă din el, ci
să nu se mai întoarcă la copil, care pătimise îndelung. Aceasta înseamnă
că omul, chiar după ce a fost curăţit, poate să atragă din nou
necurăţia la el. Diavolul care a fost scos din om poate să se întoarcă
la el. Aceasta se întâmplă atunci când păcătosul care s-a pocăit şi a
fost iertat de Dumnezeu, se întoarce le vechiul său păcat. Atunci
diavolul intră în el din nou. De aceea Domnul porunceşte diavolului ca
nu numai să plece de la băiat, ci să nu se mai întoarcă în el nicodată;
mai întâi, pentru ca darul Lui cel sfânt să fie întreg şi desăvârşit;
şi, în al doilea rând, pentru că putem desprinde din această învăţătură
convingerea că, după ce am primit o dată iertarea lui Dumnezeu, noi
trebuie să nu ne mai întoarcem la vechiul păcat, precum nu se întoarce
câinele la ceea ce a vomat, şi, prin aceasta, să ne descoperim din nou
în faţa primejdiei de moarte, prin deschiderea uşii către duhul cel rău,
ca el să intre în noi şi să se facă stăpânul nostru.
După
această mare minune a lui Hristos, toţi au rămas uimiţi de mărirea lu
Dumnezeu, scrie Sfântul Luca (9:43). O, această uimire faţă de marea
putere a lui Dumnezeu, ar putea rămâne ca un adevăr pentru vreme
îndelungată, şi de neuitat, în sufletele oamenilor! De nu s-ar sparge
degrabă ca baloanele de săpun în apă! Dar Dumnezeu nu seamănă fără
folos. Dacă sămânţa care cade pe cale, pe piatră şi printre spini se
pierde, cea care cade pe pământ bun nu se pierde, ci va aduce roadă tot
mai departe şi însutit. Când ucenicii erau împreună cu Hristos, numai ei
singuri, aceştia L-au întrebat: „De ce noi n-am putut să-l scoatem?”
Iar Iisus le-a răspuns: „Pentru puţina voastră credinţă. Căci adevărat
grăiesc vouă: Dacă veţi avea credinţă cât un grăunte de muştar, veţi
zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo, şi se va muta; şi nimic
nu va fi vouă cu neputinţă.”
Pricina
neputinţei este necredinţa, în chip lămurit. Cu cât credinţa este mai
mare, cu atât şi puterea este mai mare, cu cât credinţa este mai mică,
cu atât şi puterea este mai mică. Domnul dăduse odinioară ucenicilor Săi
putere asupra duhurilor celor necurate, ca să le scoată şi să le
tămăduiască orice boală şi orice neputinţă (Matei 10:1). Şi pentru o
vreme ei s-au folosit bine de puterea aceea. Dar în măsura în care
credinţa lor s-a împuţinat, fie din frica de lume, ori din mândrie, tot
aşa şi puterea care li s-a dat lor a slăbit. Iată, lui Adam i se dăduse
putere peste întreaga zidire, dar Adam, prin neascultare, lăcomie şi
mândrie, a luat aceasta în uşor şi a pierdut-o.Tot
aşa şi Apostolii, prin vreo greşeală ce au făcut-o, şi-au pierdut
puterea şi tăria care li se dăduse lor. Dar această putere pierdută se
poate câştiga din nou numai prin credinţă, tot mai multă credinţă. De
aceea Domnul foloseşte acest prilej şi întăreşte în chip deosebit şi cu
tărie puterea credinţei.
Credinţa
poate muta munţii din loc; nu există ceva care să nu poată face
credinţa. Un grăunte de muştar este foarte mic, dar mirosul lui pătrunde
un întreg vas cu mâncare. (Chiril al Ierusalimului spune în Catehezele
sale nr. V: „Aşa cum un grăunte de muştar, de mărime mică, dar cu
lucrare puternică, atunci când este semănat într-un loc mic, dă muguri
mulţi şi, când a crescut, poate adăposti păsări, tot la fel şi credinţa
din suflet, foarte degrabă săvârşeşte faptele cele mai mari. Tot la fel
şi credinţa în El, că poţi primi de la El o credinţă lucrătoare
ce depăşeşte tăria omenească.”) Dacă încă ai credinţă cât un grăunte de
muştar, munţii se vor duce de la faţa ta şi se vor muta dintr-un loc
într-altul. Atunci, de ce Domnul Însuşi nu a mutat munţii? Pentru că nu a
fost trebuincios pentru El, să facă acest lucru. El a făcut numai acele
minuni care erau trebuincioase şi de folos oamenilor, pentru mântuirea
lor. Cu toate acestea, este o minune mai mare să muţi munţii din loc,
decât să schimbi apa învin, să înmulţeşti pâinile, să izgoneşti demonii
din oameni, să vindeci toate felurile de boli, să mergi pe apă sau să
potoleşti apele mării dezlănţuite de furtună şi vânturile cu un cuvânt –
sau un gând? Nu se înlătură în nici un chip faptul că, următorii lui
Hristos, pentru o anumită nevoie şi cu mare credinţă, ar săvârşi minunea
de a muta munţii din loc.
Dar
există munţi mai mari, ţinuturi muntoase mai sălbatice, poveri şi
vlăguire mai îngrozitoare pentru sufletul omului, decât grijile lumeşti,
legăturile şi lanţurile lumeşti? Cel care este în stare să doboare
muntele acesta din sufletul omului şi să-l arunce în mare, a mutat
într-adevăr munţii cei mai mari şi mai grei din lume. „Dar acest neam de
demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu post.” Postul şi
rugăciunea sunt cei doi stâlpi ai credinţei; două focuri vii care ard
duhurile cele rele. Prin post, toate patimile trupeşti sunt potolite şi
nimicite, mai ales amestecătura; prin rugăciune, toate celelalte patimi
ale sufletului, inimii şi minţii sunt domolite şi strivite: intenţiile
rele şi faptele rele, răzbunarea, zavistia, ura, răutatea,
mândria, ambiţia şi altele.
Prin
post, se curăţă mădularele trupului şi ale sufletului de murdăria
patimilor şi a năravurilor lumeşti; prin rugăciune, harul Duhului Sfânt
se pogoară în vasul gol, curăţit – şi plinătatea credinţei stă în
sălăşluirea Duhului lui Dumnezeu în om. Din vremuri nepovestite,
Biserica Ortodoxă a dat o mare greutate postului, ca leac încercat şi cu
bune urmări asupra patimilor trupeşti, şi l-a arătat ca armă puternică
împotriva duhurilor rele. Toţi cei care nesocotesc sau nu primesc
postul, de fapt, nesocotesc sau nu primesc o poruncă limpede şi
hotărâtoare a Domnului Iisus din rânduiala mântuirii omului. Rugăciunea
este întărită şi sporită prin post; credinţa se întăreşte prin post şi
prin rugăciune – şi credinţa mută munţii, scoate demonii şi face cu
putinţă, ceea ce este cu neputinţă.
Ultimele
cuvinte ale lui Hristos din pericopa Evanghelică de astăzi, par să nu
aibă nici o legătură cu întâmplarea povestită. După marea minune de
vindecare a copilului posedat de diavol, pe când oamenii se minunau de
aceasta, Domnul a început dintr-o dată să vorbească ucenicilor Săi
despre Patima Lui: „Fiul Omului va să fie dat în mâinile oamenilor, şi-L
vor omorî, dar a treia zi va învia.” De ce, după această minune, ca şi
după alte minuni ale Lui, Domnul vorbeşte ucenicilor despre Patima Lui?
Pentru ca, atunci când va veni vremea care trebuie să vină, inimile lor
să nu se teamă. El le spune aceasta după marile Lui minuni, aşa încât
această vestire mai dinainte să se asemene cu marile Lui minuni, şi
cu mărirea, cu slava şi cu bucuria cu care a fost aşteptat şi însoţit,
ca să se întipărească mai bine în minţile oamenilor. Dar El mai spune aceasta şi ca învăţătură, nu doar
Apostolilor, ci şi nouă, că după asemenea fapte mari, noi nu trebuie să
aşteptăm răsplată de la oameni, ci să fim pregătiţi pentru ceea ce este
mai rău şi pentru cele mai grele lovituri şi umiliri chiar de la cei pe
care i-am ajutat mai mult.
Cu
toate acestea, Domnul nu a spus mai dinainte numai despre suferinţa şi
moartea Lui, ci şi despre Învierea Lui. La capătul tuturor acestora va
fi Învierera, biruinţa şi slava veşnică. Domnul spune mai dinainte
ucenicilor Lui ceva ce pare cu totul nepotrivit, pentru a scoate la
iveală credinţa lor care urmează să se arate; ca să înveţe să creadă
ceea ce li se spune. Este nevoie doar de atâta credinţă, cât un grăunte
de muştar, sau chiar mai puţin, pentru ca fiecare om să se pregătească
să aştepte orice suferinţă în această lume, cunoscând cu siguranţă
faptul că, la sfârşitul tuturor lucrurilor, ei se vor afla întru
Înviere.
Trebuie
să privim toată slava lumească şi toată lauda oamenilor ca pe nimica
toată. După toate măririle pe care le poate da lumea, trebuie să ne
pregătim pentru suferinţă. Trebuie să primim tot ceea ce ne
trimite Tatăl Cel ceresc cu supunere şi ascultare. Nu trebuie să ne
lăudăm niciodată cu ceea ce am făcut pentru oameni, pentru oraşul sau
satul nostru, pentru poporul sau ţara noastră, ori să ne răzvrătim
atunci când suferinţa ne apasă. Pentru că, dacă am făcut ceva pentru cei
din jurul nostru, aceasta a fost cu ajutorul lui Dumnezeu. Cu adevărat,
fiecare lucrare bună se face de către Dumnezeu prin noi. De aceea
Dumnezeu are toată dreptatea să ne trimită suferinţă după slavă lumească, umilire
după laudă, sărăcie după bogăţie, batjocură după linguşire, boală după
sănătate, singurătate şi izolare după mulţime de prieteni. Dumnezeu ştie
de ce ne trimite asta. El ştie că toate astea sunt pentru binele
nostru.
Mai
întâi, pentru că noi trebuie să învăţăm să căutăm preţuirile veşnice şi
nestricăcioase şi ca să nu fim duşi la moarte de strălucirea făţarnică
şi trecătoare a acestei lumi; şi, în al doilea rând, pentru ca să nu
primim toată răsplata pentru lucrările şi ostenelile noastre cele bune,
de la oameni şi de la lume în viaţa aceasta, aşa încât, în lumea ce va
să vină, să nu mai avem nimic de căutat sau de primit. Să nu ni se spună
nouă la poarta Împărăţiei cerurilor: „Mergi de aici; ţi-ai primit plata
ta!” Să nu ni se întâmple nouă aceasta; să nu ne piardă pe noi pentru
veşnicie stricăciunea cea nescăpătoare a lumii acesteia, de la care am
primit mărire, laudă şi cinste. Singurul nostru Prieten, Domnul nostru
Iisus Hristos, ne învaţă că, după cea mai mare mărire, laudă şi cinste
pe care ni le dă nouă lumea, trebuie să ne pregătim să ne luăm crucea.
Mărire şi laudă veşnică să I se aducă lui Iisus Hristos, dimpreună
cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt – Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită, acum
şi pururea şi-n vecii vecilor. Amin!
sursa> https://sfantulnicolaevelimirovici.wordpress.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!