CUVÂNT TEOLOGIC al Părintelui Dumitru Stăniloae:
(Vindecarea lunaticului)
[…] Mărimea răului din lume şi din om nu
s-ar putea explica numai din libertatea umană. Dacă vrem o explicaţie,
care ţine seama de mărimea răului, dar nu-l vede ca pe un atribut al
realităţii, care copleşeşte orice speranţă a omului de a scăpa de el
prin libertate, trebuie să admitem ca origine suplimentară a răului
libertatea unor spirite mai puternice decât spiritul uman, capabile de
un rău cu mult mai mare; dar, totuşi, nu o origine a răului în
libertatea spiritului divin atotputernic, căci aceasta n-ar mai face
posibilă mântuirea lumii de rău şi Dumnezeu nu ar mai fi Dumnezeu.
Deşi sunt unii oameni care reuşesc să nu
fie subiecte ale răului, în practică, mulţi din ei rămân subiecte ale
lui. Ni se pare un fapt incontestabil că acest rău e mai mare decât suma
relelor pe care şi le fac oamenii, că există nişte amplificatori mai
presus de oameni ai răului făcut de oameni, în aşa măsură că ei nu pot
scăpa de el numai prin ei înşişi. Firele de rău cu care se leagă
oamenii unii pe alţii sunt răsucite şi îngroşate până la a alcătui un
complex de legături de nedesfăcut.
Cu alte cuvinte, răul manifestă
proporţii şi puteri care nu pot fi explicate numai din libertatea
noastră. Dar, pe de altă parte, omul poate ţine în frâu răul şi se poate
izbăvi de el aproape în în-tregime, ca subiect care îl săvârşeşte, dar
nu numai prin eforturile sale, ci prin eforturile sale ajutate de puterea lui Dumnezeu. Deci răul nu se dovedeşte de neînvins de către om în calitatea de subiect făptuitor al lui.
Chiar câtă vreme este stăpânit de rău,
omul aproape totdeauna mai păstrează în el resturi de bine, rezistente
împotriva răului, puteri de întoarcere spre bine, puteri de frânare a
răului şi de căinţă pentru el. Credinţa creştină consideră că numai
duhurile demonice nu mai păs-trează în ele nici un rest de bine. Răul
le-a devenit „o a doua natură“. Dar chiar răul produs de duhurile mai
puternice apare ca având totuşi originea în libertatea, şi nu în fiinţa
lor, ca unul ce este consimţit neîncetat de libertatea lor. Aceasta ne
dă să înţelegem că, chiar dacă toţi oamenii ar înceta să devină subiecte
ale răului, răul tot ar sufla asupra vieţii lor din alte izvoare
voluntare mai presus de ei. Dar putinţa oamenilor de a se elibera de
calitatea de subiecte ale răului arată în acelaşi timp că răul de care
ar suferi nu ţine de esenţa realităţii, ci vine din libertatea unor
fiinţe mai puternice.
Tocmai prin faptul că răul nu ţine de esenţa realităţii, de ens, sau de esenţa unei părţi a realităţii (ceea ce în fond ar compromite iremediabil toată realitatea, căci nu se poate separa o parte a realităţii de alta), se dovedeşte ca nedatând din eternitate şi având în el o anumită slă-biciune.
Tocmai prin faptul că răul nu ţine de esenţa realităţii, de ens, sau de esenţa unei părţi a realităţii (ceea ce în fond ar compromite iremediabil toată realitatea, căci nu se poate separa o parte a realităţii de alta), se dovedeşte ca nedatând din eternitate şi având în el o anumită slă-biciune.
Pe de altă parte, răul care doare şi
care chinuieşte cel mai mult este răul produs de o persoană prin
libertatea ei. Răul fizic, sau răul făcut fără voie, nu doare atât de
mult pe cel care-l suferă, cum chinuieşte pe cineva cel pe care-l
săvârşeşte, prin conştiinţa că ar fi putut să nu-l facă. Răul ca
fatalitate fizică (moarte, boală, cutremure), sau ca produs al unor
forţe superioare, sau ca urmări ale răului săvârşit, poate susţine un
sentiment al tragicului şi poate fi suportat ca o cruce, cu o răbdare
care fortifică spiritual şi mântuieşte. Numai răul săvârşit intenţionat
de o persoană produce în cel ce-l suferă o durere morală, un sentiment
de nedreptate, de neînţelege-re, iar în făptuitor, chinurile regretului,
sau o alterare morală, când lipsesc aceste chinuri.
Toate acestea confirmă învăţătura
creştină că răul, în proporţia lui mai mare decât cea expli-cabilă prin
libertatea umană, îşi are originea în decizia liberă a unor spirite
create, care la înce-put au fost bune.
Puterea şi slăbiciunea răului, sau a duhurilor care susţin răul
Dar explicarea răului prin libertatea
personală nu exprimă decât un aspect al lui, nu şi celălalt aspect, care
se întăreşte şi mai mult după ce răul s-a instalat în existenţă.
Răul nu e numai un act al libertăţii
lipsit de conţinut, ci un act al cărui conţinut constă într-o folosire a
puterilor naturii umane, dar contrar acestei naturi. Sfântul Maxim
Mărturisitorul zice: „Răul este abaterea lucrării puterilor sădite în
fire de la scopul lor, şi altceva nimic. Mai ales după ce s-a produs,
sau cei ce l-au produs s-au obişnuit cu producerea lui, răul înmulţeşte
slăbiciunea firii, sau a puterilor ei, sau deprinderea folosirii lor
contrar firii. Făcându-se astfel călcător de poruncă şi necunoscând pe
Dumnezeu, acela şi-a amestecat cu încăpăţânare răul în toată simţirea şi
în toată puterea cugetătoare şi aşa a îmbrăţişat cunoştinţa compusă şi
pierzătoare, producătoare de patimi, a celor sensibile“ 1. Răul
înseamnă astfel şi un minus în existenţă, un minus care creşte continuu.
Văzând acest aspect, Sfinţii Părinţi au spus că răul este o non-existenţă, sau o existenţă fără consistenţă. Nu e o lipsă totală a exis-tenţei, ci o ştirbire, o slăbire esenţială a ei,
o lipsire de ceea ce constituie cu adevărat su-portul existenţei. Prin
aceasta, răul intrat în existenţă strâmbă fiinţa acesteia şi în felul
acesta o slăbeşte. Totuşi această strâmbare şi slăbire îşi au originea
în libertate, iar durata, în consimţirea libertăţii. Nu e instalat în
fiinţă fără libertate şi nu se menţine fără consimţământul ei. De aceea
se poate spune în acelaşi timp că răul nu izvorăşte din fiinţă şi nu e
legat de ea. Prin voinţă, fiinţa poate fi tămăduită, dar numai prin
voinţa ajutată de harul lui Dumnezeu, care e un act al voinţei Lui, cu
izvorul în fiinţa Lui, care nu se poate strâmba sau slăbi.
Această strâmbare sau slăbire a naturii umane se arată în pasiunile produse de actele contra-re binelui, adică lui Dumnezeu.
Aceste pasiuni stăpânesc pe om, arată o natură slăbită, în care se
mişcă porniri pe care omul nu le poate stăpâni. Acesta e rezultatul
răului. Diavolul are şi el o astfel de pasiune. Ea nu e trupească, ci
pur spirituală. E la început pasiunea mândriei, apoi a urii faţă de Dumnezeu şi de oameni.
Dar paradoxul răului stă, pe de o parte,
în înverşunarea acestor pasiuni, pe de alta, în slăbiciu-nea celui
stăpânit de ele. El nu poate scăpa de ele, de forţa lor. Diavolul nu
poate scăpa deloc, omul poate scăpa numai prin ajutorul harului
dumnezeiesc. E un amestec ciudat de slăbiciune şi de voinţa de a rămâne
în ea. Iar slăbiciunea are în ea un amestec de violenţă. Slăbiciunea
constă în faptul că cel robit ei nu poate scăpa de pasiunile lui, nu mai
are tăria să lucreze altfel. Invidiosul nu poate scăpa de invidie, nu
vede ceea ce e bun în cel invidiat. Răul e o neputinţă violentă, sau a
violenţei, nesigură de existenţă.
În pasiuni şi în violenţa lor e în
acelaşi timp o slăbire a caracterului de persoană şi o accentuare a
caracterului de natură. Dar nu e vorba de natura naturală, ci de o
natură numită aşa pentru că nu se lasă condusă de libertatea pusă în
lucrare de persoană. Animată de spirit, natura omului e o natură a
persoanei, a libertăţii, e natura ipostaziată. Pasiunile reprezintă o
ieşire a naturii din puterea stării depline de persoană: a libertăţii, a
subzistenţei ei depline. Omul care nu mai e uman în întregime a devenit
inuman, pentru că a devenit în parte impersonal, pentru că această
natură a lui nu mai e deplin consistentă, adică în deplină comunitate cu
natura din celelalte persoane, natura personalizată simte în ea puterea
care-i vine din relaţia deplină cu natura din celelalte persoane,
pentru că poate fi prin aceasta izvorâtoare şi primitoare continuă de
acte şi gânduri noi, generoase şi bune, şi în acelaşi timp originale,
pentru că în fiecare persoană ea îşi găseşte o expresie originală, stând
în acelaşi timp în comuniune cu cele-lalte persoane.
Această natură e profund umană şi
creatoare, prin deschiderea ei, prin reciproca îmbogăţire a ei în
relaţiile pozitive dintre persoane.
Când natura a căzut în toţi la starea
aceasta de nedeplină personalizare, ea s-a rupt în bucăţi care nu
comunică deplin între ele, în indivizi care se exclud şi nu se
îmbogăţesc, ci rămân şi se afundă tot mai mult într-o sărăcie egoistă,
fiecare tinzând să-l anexeze pe celălalt, ca să se îm-bogăţească cu ceea
ce are acela, fără voia aceluia. Căci tendinţa aceasta a unuia
provoacă aceeaşi tendinţă în ceilalţi, deci o luptă generală între ei şi
o slăbire generală a naturii. Starea a-ceasta e proprie şi demonilor în
cel mai înalt grad. Ei coexistă pentru că au nevoie să se chinu-iască
unii pe alţii şi să lupte împotriva celor buni, într-o coexistenţă a
luptei care a devenit o ne-cesitate pentru ei, atestând prin aceasta că
nimeni nu poate trăi cu totul separat de cei ce au a-ceeaşi natură. „Aşa
s-a tăiat firea cea unică în nenumărate părticele, şi noi, cei ce
suntem de aceeaşi fire, ne mâncăm unii pe alţii ca reptilele şi fiarele“2. Răul
e violent nu în a zidi existenţa, ci în a o diminua şi distruge; e
violenţa neputinţei de a se întări în existenţă, violenţa lăcomiei de a
se întări pe seama altora. E avalanşa prăvălirii spre nimic a unei
realităţi, în căutarea în mod greşit a îmbogăţirii sale, e violenţa
unei realităţi care vrea să se ţină în existenţă fără Dumnezeu, izvorul
existenţei, şi fără contribuţia voluntară şi iubitoare a celorlalţi, pe
care din mândrie nu o solicită. Dar prăvălirea îşi are cauza în voinţa
liberă şi e sus-ţinută de aceasta. […]
Lucrarea duhurilor rele în lume
Dacă îngerii buni sunt aproape de
Dumnezeu, rânduiţi pe diferite trepte de apropiere de El, dar în acelaşi
timp sunt aproape şi de oameni – dintre care cei mai buni se bucură de o
sesizare mai accentuată a lor, duhurile rele sunt departe de Dumnezeu,
dar sunt aproape de oameni, şi au o influenţă puternică asupra celor
răi. Ei (demoni, n.r.) sunt sesizaţi nu numai de unii din cei răi, ci şi
de unii dintre oamenii progresaţi duhovniceşte. În pasiunile umane
şi în relaţiile pa-sionale ale celor stăpâniţi de ele colcăie ca într-o
mocirlă fierbinte şi pestilenţială aceste duhuri, care au în ele porniri
înrudite cu aceste pasiuni, aşa cum îngerii au mişcări curate înrudite
cu virtuţile şi cu gândurile curate şi înalte ale celor buni. Dacă
îngerii buni pot ancora statornic în trupurile înfrânate, dar mai ales
în sufletele bune şi în minţile lor curate, duhurile rele sunt şi mai
adânc ancorate în trupurile bântuite de porniri pasionale, în părţile
inferioare ale lor, dar şi în minţile lor care uneltesc gânduri viclene,
încorporările lor sunt mai vădite pentru că (demoni, n.r.) sunt mai
apropiaţi de lume, de oameni, pentru că oamenii stăpâniţi de ei sunt mai
mulţi, pentru că rolul lor e să pună de fapt stăpânire pe oameni, câtă
vreme al îngerilor buni este să-i elibereze, să-i ajute să fie cu
adevărat ei înşişi, în afară de orice mândrie. Prezenţa lor (a
demonilor) în cei stăpâniţi de ei se arată şi în feţele lor întunecate,
crispate, în râsul nestăpânit, în vorbe necontrolate, obscene, în fapte
nesocotite.
Dar pentru stăpânirea strânsă ce o pun
pe cei pătimaşi se vorbeşte şi de un fel de posedare a acestora de către
demoni, şi de un fel de încorporări, de apariţii ale lor. Această
apropiere face ca pasiunile produse şi susţinute de ei în unii oameni să
şi le facă ale lor proprii. Pe de altă parte,întrucât vor să atragă
pasiunile unor oameni spre persoane şi lucruri, duhurile rele iradiază
din aparenţe atractive aşezate pe suprafaţa acelor persoane şi lucruri. Se vorbeşte astfel de duhuri prezente în apă, în foc, în bani, în lucruri frumoase, în persoane de sex contrar.
Sfântul Apostol Pavel declară că
aceste duhuri sunt răspândite în văzduh, adică în jurul nostru
pretutindeni, că stăpânesc întunericul acestui veac, adică întind
întunericul peste viaţa aceasta, opunându-se să străbatem la lumina de
dincolo de ea, făcând lumea netransparentă pentru noi (Ef. 6, 12). Ele
ne leagă de suprafaţa lucrurilor, spun scrierile ascetice, făcând-o
fru-moasă, dar de o frumuseţe nespirituală, netransparentă, sau
înfăţişând-o ca pe ultima realitate, nelăsându-ne să pătrundem la
sensurile lor. Mântuitorul îl numeşte pe diavol „stăpânitorul lu-mii
acesteia“ (In. 12, 31; 14, 30; 16, 11). E vorba de lumea aceasta privită
în ea însăşi, în supra-faţa ei opacă. Această suprafaţă stricăcioasă,
dar atrăgătoare, o poate dărui Satana şi o promite şi lui Hristos (Mt.
4, 9).
Mihail Psellos spune: „În felul
acesta, demonii îşi fac convorbirea cu noi în chip ascuns, ca să nu
simţim de unde ne este războiul… Trupurile (încorporările, am zice noi)
demonice, luând de la fiinţa lor imaginativă chipuri şi culori şi
formele pe care le voiesc, le introduc în sufletul şi duhul nostru şi ne
înfăţişează prin aceasta multe lucruri, ne sugerează sfaturi, ne arată
forme, ne împrospătează amintirile unor plăceri, chipuri de patimi, ne
tulbură adeseori în stare de ve-ghe sau de somn, uneori excită şi
părţile genitale ale noastre prin mângâieri, aprinzându-le spre porniri
erotice nebune şi nelegiuite, iar adeseori iau în ajutor şi sucurile
calde din noi“3. „Introducându-se în duhul nostru imaginativ, întrucât şi ei sunt duhuri, emit cuvinte de ale patimilor şi plăcerilor.“4
Fiind duhuri, se introduc atât de intim în duhul şi trupul nostru, că
aproape îşi îmbină eul lor cu eul nostru, încât ne este greu să
distingem ce este manifestarea noastră de ce este manifestarea lor. De
aceea Părinţii cer atenţie şi o mare sobrietate la produsele
imaginaţiei, sau la „năluciri“.
Fiind apropiaţi de oamenii cu diferite
pasiuni şi susţinându-le pe acestea, demonii au în ei ceva înrudit cu
aceste pasiuni. De aceea se deosebesc după cei stăpâniţi de pasiuni
diferite. Sfântul Ioan Casian vorbeşte de cele opt duhuri ale celor opt
patimi (duhul lăcomiei pântecelui, duhul desfrânării, al iubirii de
avuţie, al mâniei, al tristeţii, al trândăviei, al slavei deşarte, al
mândriei)5. Dar ele lucrează într-o solidaritate, pentru că şi
patimile se ţin în lanţ. Chiar mândria, care pare patima cea mai
spirituală, e produsul legării de suprafaţa lumii, de o nevedere a lui
Dumnezeu ca suportul personal infinit al ei. Această vedere ar lua
spiritului creat prilejul mândriei. Întristarea vine fără voia noastră
aproape pe nesimţite, pentru nereuşita în lucruri lumeşti de mai mare
sau mai mică importanţă. Ea poate ajunge până la disperare şi la
sinucidere. Duhul cel rău se apropie întâi ca o furnică, pentru a
creşte încet, încet şi a deveni puternic ca un leu. Pe unii îi face muţi
de întristare, pe alţii surzi la cuvintele altora. Dar lucrează şi
asupra trupului şi a lumii înconjurătoare, producând atracţii sau pagube
în ea, ca să ne întristeze, ca să ne mânie, ca să slăbească credinţa în
Dumnezeu.
Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Împărăţia
vicleană şi pierzătoare a diavolului… aţâţă puterea poftitoare ca să
dorească cele potrivnice firii, îndemnând-o să aleagă cele sensibile în
loc de cele inteligibile; apoi le răscoleşte iuţimea (mânia) ca să lupte
pentru lucrul sensibil ales de poftă; în sfârşit, învaţă raţiunea să
născocească diferitele moduri ale plăcerilor celor după simţuri (ca să
slujească astfel simţurilor). Cu un cuvânt ea aşază ca stăpân peste
aceste puteri (ale sufletului) lucrurile sensibile, sau face să
domnească peste facultăţile sufletului legea pă-mântului…“ Diavolul „se
ascunde în chip nevăzut în înfăţişările lucrurilor sensibile şi cheamă
în chip amăgitor spre fiecare din ele dorinţele sufletului prin fiecare
simţ“. El „face ca fiecare patimă să fie stăpânită de ceva
corespunzător din cele sensibile. Faţa diavolului este poleiala
plăcerii, prin care pune stăpânire peste orice suflet ce se grăbeşte să o
primească şi preţuieşte mai mult lucrurile sensibile care vrăjesc
simţurile decât contemplarea celor inteligibile care îngraşă mintea“6.
Lupta împotriva ispitelor duhurilor rele
cere subţirime (agerime, n.r.) pentru a le surprinde de la început, dar
şi un efort încordat şi o tenacitate neobosită, pentru a nu ne lăsa
luaţi în stăpânire de ele. Dar lupta aceasta n-o poate duce cu succes
omul singur. Puterea şi succesul ei îi vin de la trupul lui Hristos cel
curat şi izvor al puterii de curăţie.
Dacă Satana a compromis trupul şi
sensibilitatea lui umană şi suprafaţa sensibilă a lumii, Hristos a
restabilit valoarea lui şi a lumii sensibile. El a făcut sufletul
purtător de dumnezeire şi prin aceasta a restabilit puritatea trupului
şi a sensibilităţii lui şi rolul lumii de a fi un (loc) trans-parent al
lui Dumnezeu. El a arătat că răul nu e legat în mod fatal de trup şi de
lume. El a restabilit în acelaşi timp puterea voinţei umane, de a ţine
trupul nestăpânit prin sensibilitate de suprafaţa lumii. Trupul şi
simţurile Lui au devenit în El ceea ce trebuiau să fie, organ de
sesizare curată a lumii sensibile; iar aceasta, loc transparent al
prezenţei lui Dumnezeu.
Dacă răul ar fi fost legat în mod
fiinţial de trup şi de lume, întruparea Fiului lui Dumnezeu nu ar fi
avut nici un rost. La fel, dacă omul ar fi fost iremediabil luat în
stăpânire de rău. Numai pentru că răul nu a fost legat esenţial de om şi
de lume – şi pentru că răul nu s-a produs din ini-ţiativa exclusivă a
omului, care nu a fost numai autor al răului, ci şi victimă pasivă a
lui, protes-tând prin ceea ce a rămas bun în el în mod neîncetat
împotriva răului spre care e ispitit – Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat,
având putinţa să strice chiar prin trup lucrurile diavolului (1 In. 3,
8).
Pe de altă parte, un progres real al
nostru şi al relaţiilor noastre cu semenii nu ne poate adu-ce decât
lupta cu pasiunile, ajutată de harul lui Hristos, Care Se opune oricărei
căderi a naturii Sale umane sub robia pasiunilor.
*Preotul profesor Dumitru Stăniloae, Teologia Dogmatică Ortodoxă, vol. I, Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă, Bucureşti, 2010, pp. 470-485. (Sublinierile din text aparţin redacţiei)
Note: 1 Răspunsuri către Talasie, Filocalia românească, vol. III, 8-9.
2 Op.cit, p. 16.
3 M. Psellos, Dedaemonumoperatione, P.G. 120,col. 848, 861.
4 Ibidem, col. 848.
5 Despre cele opt gânduri ale răutăţii, Filocalia românească, I, p. 97, urm.
6 Răspunsuri către Talasie, Filocalia românească, III, pp. 200-201.
Sursa: http://basilica.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!