Crăciunul - ziua Naşterii Domnului şi Mântuitorului
nostru Iisus Hristos ziua pe care cu aproape 2000 de ani în » urmă
corul îngerilor a salutat-o cu cântarea cerească: „Mărire întru cei de
sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, între oameni binevoire ” şi în care
îngerul Domnului bine vestea păstorilor de pe câmpia Vitleemului:
„bucurie mare, care va fi pentru tot poporul, căci, în oraşul lui David,
astăzi vouă S-a născut Mântuitor, care este Hristos Domnul”,
indicându-le totodată şi semnul de recunoaştere al celui născut: „ veţi
găsi un prunc înfăşat, culcat în iesle” (Luca II, 10-14).
„Un prunc înfăşat, culcat în iesle”... Cine este
acesta? Este „Cuvântul cel veşnic”, persoana a doua a Sfintei Treimi,
Fiul lui Dumnezeu, Domnul nostru Iisus Hristos, care a luat firea
omenească, s-a întrupat din Sfânta Fecioară Maria şi a trăit ca om între
oameni.
„Cuvântul S-a făcut trup şi S-a sălăşluit întru
noi...” (Ioan I, 14). În ce condiţii? Pe când primul Adam în rai a ieşit
din mâna Creatorului în plenitudinea frumuseţii şi puterii bărbatului
matur, al doilea Adam, Mântuitorul, intră în lume ca un copil slab,
neajutorat, asemenea unui nou-născut, care-şi poate exprima dorinţele
numai prin lacrimi, având trebuinţă de îngrijire totală din partea mamei
iubitoare. Şi nu se naşte în cadru de splendori exterioare, ci în
sărăcie, ieslea unui şubred adăpost de animale servindu-i de leagăn,
alături stând Maria şi Iosif, amândoi bogaţi în virtuţi cereşti, dar
săraci în bunuri pământeşti.
După ce terminase măreţul templu, aducându-şi
aminte de făgăduinţa că Dumnezeu va locui în el, Solomon exclamă: „Oare
adevărat să fie că Domnul va locui cu oamenii pe pământ? Dar dacă cerul
şi cerul cerurilor nu Te încap, cu atât mai puţin această casă pe care
am zidit-o numelui Tău ” (III Regi VIII, 27). Şi ce-ar fi spus Solomon
dacă l-ar fi văzut pe Domnul nu într-un templu splendid, împodobit cu
aur şi pietre scumpe, ci în iesle, alături de animale?
Desigur, pentru a aprecia corect sărăcia unui om
nu-i suficient a considera numai lipsurile sale momentane, ci trebuie
considerate şi pretenţiile la care ar avea drept după situaţia sa. Cel
obişnuit din tinereţe cu lipsurile simte mult mai puţin sărăcia decât
cel crescut în abundenţă. Dar „copilul din iesle” este Fiul lui
Dumnezeu, „Domnul cerului şi al pământului”, după cuvântul psalmistului:
„Al Domnului este pământul şi toate cele de pe el... ” (Ps. XXIII, 1).
Şi cum a apărut Fiul lui Dumnezeu pe pământ? „întru ale Sale a venit,
dar ai Săi nu L-au primit" (Ioan I, 11). „ Vulpile au vizuini şi
păsările cerului cuiburi, Fiul Omului însă nu are unde să-şi plece
capul” (Matei VIII, 20). Cel care a creat totul renunţă de bunăvoie la
orice splendoare, bogăţie, lux şi onoare pământească.
Motivul? Să fi pretins Acesta mântuirea noastră?
Nicidecum. Căci orice act al Mântuitorului ar fi fost suficient să
mântuiască lumea de toate păcatele. Deci? Motivul pentru care
Mântuitorul a renunţat la orice splendoare este nemărginita Sa iubire de
om, care îl determina ca în zilele copilăriei, când gura Sa încă nu
rostea cuvinte, să ne înveţe, prin exemplul Său, la smerenie.
Astfel, „ieslea din Vitleem” este primul amvon al
Mântuitorului pe pământ - s-ar putea spune primul amvon creştin, de pe
care nu s-au rostit cuvinte, din care însă s-a învăţat cu pilda vieţii.
Smerenia este virtutea specific creştină prin care
creştinul recunoaşte că toate darurile şi însuşirile sale bune nu sunt
roadele vredniciei sale, ci sunt primite de la Dumnezeu şi deci nu
trebuie să se mândrească cu ele. ,Nu că prin noi înşine suntem
destoinici să socotim ceva ca venind de la noi, ci destoinicia noastra
este de la Dumnezeu” (II Cor. III, 5). Şi Mântuitorul a utilizat orice
ocazie pentru a stărui asupra smereniei, dându-se pe Sine ca pildă:
„învăţaţi de la mine că sunt blând şi smerit cu inima ” (Matei XI, 29).
După relatările evangheliştilor, Mântuitorul se
străduia totdeauna să evite senzaţia produsă de minunile Sale. Astfel,
după minunea înmulţirii pâinilor, când mulţimea voia să-I facă mari
onoruri, se retrage în munte (Ioan VI, 15). Căci „oricine se înalţă pe
sine se va smeri, iar cel ce se smereşte pe sine se va înălţa ” (Luca
XIV, 11). Mai citim în Sfânta Scriptură că Mântuitorul nu s-a socotit
înjosit spălând picioarele ucenicilor Săi, inclusiv lui Iuda (Ioan XIII,
5). Şi cu ce măsură s-ar putea aprecia smerenia de care a dat dovadă
Mântuitorul în Patimile Sale? „S-a smerit pe Sine, făcându-se ascultător
până la moarte” (Filip. II, 8). Este trădat de unul dintre ucenici
(Iuda), renegat de altul (Petru) şi părăsit de toţi - în smerenia Sa,
tace; fiinţe umane, demne de milă, îl judecă şi îl condamnă la moarte pe
Creatorul - şi smerenia Sa tace: mulţimea îl batjocoreşte - şi smerenia
Sa tace; „ca un miel fără slas înaintea celui ce-L tunde, aşa nu şi-a
deschis sura Sa” (Isaia L, 7).
Scumpă şi măreaţă virtute este smerenia, căci a
înnobilat-o Mântuitorul. Ea este podoaba de preţ a creştinului şi-i este
necesară pentru însuşirea şi păstrarea celorlalte virtuţi. Da, credinţa
este suportul virtuţilor creştine, dar fără smerenie ea este lipsită de
consistenţă, după cum iubirea creştină autentică nu poate fi lipsită de
podoaba smereniei, care este ocrotitoarea şi a nădejdii şi a tuturor
celorlalte virtuţi.
Şi „copilul Iisus” este adus de părinţi la Templu
„ca să se facă pentru El după datina legii”. La vederea „copilului”,
Simeon, un om din Ierusalim, drept şi temător de Dumnezeu, care aştepta
mângâierea lui Israil şi căruia Duhul Sfânt îi vestise că nu va muri
până nu va vedea pe Domnul, exclamă: „Acum slobozeşte pe robul Tău,
Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că ochii mei văzură mântuirea Ta,
pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor, lumină spre
descoperirea neamurilor şi slavă poporului Tău Israel. ” (Luca II,
29-32).
Acesta, înaintat în vârstă şi simţind apropierea
morţii - singurul fapt din viaţă despre care omul are certitudine
deplină că se va întâmpla - nădăjduia, asemenea întregului popor, în
izbăvirea de sub apăsarea străină, deşi unora li se părea nădejde
zadarnică. Dar bătrânul Simeon avea nădejdea tare că odată va veni
totuşi mântuirea, căci aşa-i vestise Duhul Sfânt. Şi, iată, în pruncul
Iisus adus de părinţi la Templu bătrânul recunoaşte pe purtătorul .şi
împlinitorul nădejdii sale. Pentru el viaţa a ajuns acum la punctul
culminant, căci şi-a văzut cu ochii mântuirea. In „copilul din Vitleem”
şi-a văzut împlinite toate nădejdile, ochii credinţei des coperindui
aceasta - fapt ce-l determină să rostească, cu deplină bucurie şi
mulţumire sufletească, „rugăciunea funerară”: „Acum slobozeşte pe robul
Tău...”.
Pentru cei obişnuiţi a aprecia posibilităţile
istoriei după relaţiile de forţă, de influenţă economică, de prestigiu
social etc. poate părea inexplicabil faptul că „vederea unul copil” l-a
determinat pe bătrânul Simeon să-şi vadă împlinite toate dorinţele
vieţii şi deci cu deplină mulţumire sufletească să poată părăsi viaţa
pământească.
Dar „copilul din Templu” era Fiul lui Dumnezeu
întrupat pentru mântuirea noastră. în El recunoscuse bătrânul Simeon pe
„Unsul Domnului”, de care-i vestise Duhul Sfânt. Şi „văzând cu ochii
mântuirea”, el putea acum să-şi încheie „în pace” viaţa pământească, în
deplină mulţumire sufletească.
Dar „Pace pe pământ” vestesc şi îngerii în
cântarea lor la Naşterea Mântuitorului şi pace dorea poporul din ţara în
care s-a născut Iisus. Şi pace aduce Acesta, dar nu una de ordin
politic, naţional, economic, ci „pacea lui Dumnezeu”, înfăptuită prin
mântuirea obiectivă a lumii de păcatul originar, generând pacea
credinciosului cu Dumnezeu, pace în interiorul său sufletesc, pace cu
semenii şi care, însuşită de credincios, duce la împlinirea dorinţelor
şi aspiraţiilor sale bune.
Prăznuim Naşterea Domnului dar prăznuirea noastră
să nu se rezume la anumite datini: brăduleţi cu lumânări şi obiecte
diferite, la daruri reciproce ş.a., ci să ne interiorizăm continutul
acestei sărbători, cu suflet curat să medităm asupra mântuirii aduse de
Cel ce astăzi S-a născut şi care a spus despre Sine că este „Calea,
Adevărul şi Viaţa” (Ioan XIV, 6) şi să ne ducem viaţa după învăţătura Sa
şi după pilda vieţii Sale, spre binele nostru individual şi social.
Atunci va fi „marea bucurie” de care vorbesc îngerii la Naşterea
Domnului”.
„Cel Veşnic a devenit vremelnic”
„Cel Atotputernic - slab”
„Cel Invizibil - vizibil”
„Cel Infinit bogat - sărman!” Amin.
Diac. prof Orest Bucevschi (Glasul Bisericii, nr. 11-12, 1974).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!