Îngerii cu păstorii slavoslovesc şi magii cu steaua călătoresc. Că pentru noi S-a născut
Prunc tînăr, Dumnezeu Cel mai înainte de veci. (Condacul praznicului)
Încă de la începutul lumii simţite şi văzute, Preabunul şi
Preaînduratul Dumnezeu i-a mîngîiat pe strămoşii noştrii Adam şi Eva,
care căzuseră în păcate, cu nădejdea izbăvirii şi mîntuirii,
făgăduindu-le un Răscumpărător. A căzut mai întîi femeia în păcat şi s-a
făcut pricină de moarte şi lui Adam şi la tot neamul omenesc. Adam,
aducîndu-şi aminte de cuvintele lui Dumnezeu pe care le-a zis către el,
că în ziua cînd veţi mînca din pomul oprit, cu moarte veţi muri
(Facere 2, 17), era foarte întristat şi deznădăjduit, căci credea că
îndată va muri şi el şi femeia lui. Dar, auzind de la Dumnezeu cuvîntul
pe care l-a zis către şarpe că sămînţa femeii va zdrobi capul şarpelui (Facere 3, 15), a înţeles că nu va muri îndată, ci mai are de trăit şi va naşte fii.
Deci, înţelegînd că prin sămînţa femeii se va izbăvi din tirania
şarpelui, s-a bucurat şi din covîrşitoarea bucurie ce a luat această
tainică înţelegere, a numit pe soţia sa "Eva", adică viaţă (Facere 3,
20). Şi acest lucru l-a făcut strămoşul nostru Adam pentru două pricini:
mai întîi avea să fie maica tuturor celor vii (Facere 3, 20); iar al
doilea, că din ea, prin Fecioara Maria, avea să se nască Iisus Hristos
viaţa noastră, Care face vii pe toţi cei omorîţi cu păcatele, dar care
cred în El.
Deci iată, fraţilor, că cele ce atunci în chip tainic se închipuiau,
astăzi cu totul se luminează şi se împlinesc. Astăzi bucuria cea veche a
lui Adam se înnoieşte şi bucuria lui se face bucurie de obşte la tot
neamul omenesc, fiindcă astăzi Fiul lui Dumnezeu şi Fiul Fecioarei a
venit în lume, prin Care şarpele cel înşelător, adică diavolul, s-a
biruit. Astăzi, prin Eva cea tainică, Maria, Hristos Viaţa noastră a
intrat în lume. Astăzi Adam cel Nou vine să mîntuiască pe cel vechi şi
Fiul lui Dumnezeu se face Fiul Omului (Ioan 13, 31), ca să ne facă pe
noi oamenii fii ai lui Dumnezeu după har (Ioan 1, 12). Astăzi Cel ce Se
naşte cu trup, Cel nezidit Se zideşte şi Cel neîncăput Se face încăput.
Astăzi Mesia Hristos vine la noi cu fire străină de a Sa, adică cu fire
omenească.
Să ne aducem aminte cum şi în cel fel a binevoit Dumnezeu a Se
apropia de poporul lui Israel pe muntele Sinai, ca să-i dea Legea cea
veche. Dumnezeiasca Scriptură ne arată prealuminat, că acolo a venit
Dumnezeu cu slavă şi nesuferită spaimă la poporul Său; cu tunete, cu
fulgere, cu sunet de trîmbiţă, cu nori deşi şi cu ucidere de pietre; cu
săgeţi şi cu moarte a ameninţat Dumnezeu pe cei ce se vor apropia de
muntele Sinai, întru care se pogorîse (Ieşire 19, 12-16). Dar cînd vine
Hristos Dumnezeu pe pămînt să plinească Legea (Psalm 18, 8) şi altă Lege
nouă să dea neamului omenesc, că cele vechi au trecut, se apropie de
noi pe o cale cu totul nouă faţă de cea din muntele Sinai.
Atunci Dumnezeu Şi-a ales un munte pentru a se apropia de poporul
Său, iar acum o Fecioară preasfîntă şi preacurată; acolo s-a coborît pe
vîrful muntelui (Ieşire 19, 20), iar aici în pîntecele cel preacurat al
Fecioarei Maria se sălăşluieşte, în peşteră smerită Se naşte şi în
ieslea dobitoacelor Se aşează (Luca 2, 7), ca pe noi oamenii să ne
mîntuiască prin harul Său şi de dobitoceasca viaţă să ne izbăvească.
Acolo se coboară cu mare slavă şi spaimă, iar aici, în Betleemul Iudeii,
se apropie de neamul omenesc cu neasemănată blîndeţe şi smerenie, ca un
Prunc nevinovat.
Acolo pe Sinai, poporul lui Israel s-a cutremurat şi s-a înspăimîntat
foarte tare, de glasul tunetelor şi al trîmbiţelor care răsunau cu
tărie şi de fumegarea muntelui (Ieşire 19, 16); iar aici Se naşte
Hristos în liniştea nopţii şi o stea pe cer vesteşte magilor că
Împăratul slavei S-a pogorît la noi. Acolo, tunete şi fulgere şi nori
întunecaţi, precum şi trîmbiţe ce răsunau cu glas tare, vestesc
apropierea Domnului de poporul Său, iar aici la naşterea din Betleem,
îngerii, păstorii, magii şi steaua vestesc lumii întruparea lui
Dumnezeu.
Porunceşte în Sinai lui Moise să oprească poporul ca să nu se apropie
să vadă slava Lui şi să nu moară mulţime dintre ei (Ieşire 19, 21); iar
aici, un înger cu multă blîndeţe se apropie de păstorii cei ce făceau
pază împrejurul turmelor de oi şi le zice: Nu vă temeţi, căci iată
vestesc vouă bucurie mare, care va fi la tot poporul. Astăzi în cetatea
lui David vi S-a născut un Mîntuitor, Care este Hristos Domnul (Luca 2, 9-11). Şi odată cu vestirea îngerului Gavriil, îngerii din cer cu mare bucurie slăveau pe Dumnezeu, zicînd: Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pămînt pace, între oameni bunăvoire (Luca 2, 14).
Acolo nimeni, afară de Moise, nu se putea apropia de Dumnezeu, de
frică să nu moară (Ieşire 19, 21); iar aici, o Fecioară nevinovată
strînge în braţele sale pe Atotţiitorul Dumnezeu, iar fericitul Iosif,
în peştera cea săracă, găseşte un loc Celui ce pretutindeni este
neîncăput, Care are cerul scaun şi pămîntul aşternut picioarelor Sale
(Fapte 7, 49). Dobitoacele cele necuvîntătoare stau în peşteră aproape
de Domnul şi Făcătorul a toate şi nu se ard, nici nu se mistuiesc de
Dumnezeul nostru, Care este foc mistuitor. (Ieşire 3, 2).
Magii şi păstorii vin cu evlavie şi se închină lui Dumnezeu Celui
întrupat şi nu se ucid cu pietre, nici nu se ard cu fulgere. Cel ce a
dat legea lui Moise în muntele Sinai, acum nu Se mai ascunde în negură
şi nori întunecaţi, ci Se arată Prunc preablînd şi preanevinovat. Cel
ascuns, acum Se arată; Cel nevăzut atunci, acum Se vede; Cel neapropiat,
Se apropie de noi şi prea aproape de noi Se face, Cel înfricoşat şi
necuprins cu mintea nu mai vine înconjurat de foc, de negură şi de
lumină ca pe muntele Sinai, ci vine înfăşurat în scutece copilăreşti,
prea sărace pentru Dumnezeu, şi toţi care voiesc pot să-L privească pe
Hristos şi să vorbească cu El fără nici o frică. Atunci, din cer vorbea
Dumnezeu casei lui Iacov şi fiilor lui Israel (Ieşire 20, 22); iar acum,
pe pămînt pogorîndu-Se Dumnezeu, semnele pogorîrii Sale ni se vestesc
nouă prin cele de sus; prin îngeri păstorilor şi prin stea magilor, ca
să înţelegem că, chiar şi jos pogorîndu-Se Mîntuitorul, cele de sus Îi
slujesc ca unui Dumnezeu, Care pretutindenea este şi toate le
stăpîneşte.
Acestea cugetîndu-le noi, să mărim din inimă milostivirea şi
blîndeţea cea nemăsurată cu care preabunul şi preamilostivul nostru
Dumnezeu S-a pogorît din cer la noi, şi a venit să Se facă asemenea cu
robii Săi, ca pe toţi din robia cea amară să ne izbăvească. Slavă milei
şi milostivirii Lui, slavă bunătăţii Lui celei fără de margini şi
îndurării Lui! Cu adevărat se cuvine să zicem: Mare este Domnul nostru şi mare este tăria Lui şi priceperea Lui nu are hotar (Psalm 146, 5). Şi iarăşi zicem: Dumnezeul nostru este în cer; şi pe pămînt toate cîte a voit a făcut (Psalm 113, 11).
Iubiţi credincioşi,
Dar care a fost pricina acestei pogorîri negrăite a lui Dumnezeu la
neamul omenesc? Cine a silit pe Cel nesilit să Se pogoare şi să vină la
noi, să Se facă asemenea nouă şi prea aproape de noi? De vom întreba
Sfînta şi dumnezeiasca Scriptură, ea ne va răspunde nouă că singură
dragostea cea nemărginită a lui Dumnezeu a fost pricina pogorîrii Sale
la neamul omenesc, cum auzim pe Sfîntul Evanghelist Ioan, zicînd: Că
aşa a iubit Dumnezeu lumea, încît pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat,
ca tot cel ce crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică (Ioan 3, 16).
Dar şi marele Apostol Pavel adevereşte aceasta, cînd zice: Dumnezeu Şi-a arătat dragostea Sa către noi prin aceea că, Hristos a murit pentru noi, cînd încă eram păcătoşi
(Romani 5, 8). De această nemăsurată dragoste a lui Dumnezeu faţă de
neamul omenesc vorbeşte şi Sfîntul Fotie, care zice: "Preamult sîntem
datori noi oamenii a iubi pe Dumnezeu, Care ne-a iubit pe noi". Pentru
ce? Pentru că mai întîi El ne-a iubit pe noi, acei care eram vrăjmaşii
Lui şi ne războiam cu El. Apoi zice: "O, dragoste care a înspăimîntat pe
îngeri şi pe oameni i-a înălţat la cer şi tirania diavolilor a
surpat-o! Cine nu va iubi pe Acest iubitor? Iar mai ales cine, lucrînd
ceva vrednic de darul cel atît de mare, va săvîrşi sau măcar cît de
puţină datorie va plăti? Că măcar de nenumărate ori de ar muri şi tot
nimic mare nu a făcut. Că pentru făcătorul de bine, pentru iubitorul o
face, iar nu pentru vrăjmaşi şi războinici, precum Hristos a pătimit".
La fel Fericitul Augustin, arătînd că numai dragostea a fost pricina
coborîrii lui Dumnezeu la neamul omenesc, zice: "Dumnezeu din dragoste
vine la noi şi se face om; Dumnezeu Cel nevăzut din dragoste S-a făcut
asemenea robilor Săi, din dragoste S-a rănit pentru fărădelegile
noastre, din dragoste a trimis pe Fiul Său ca să răscumpere pe robi şi a
trimis şi pe Duhul Sfînt ca să facă fii după har pe robi. Pe Fiul Său
L-a dat ca dar al răscumpărării noastre, iar pe Sfîntul Duh pentru
întîietatea dragostei faţă de noi. Şi pe Sineşi se face om spre
moştenirea învierii noastre. Dumnezeu pentru om S-a făcut om, ca să fie
El şi Ziditor şi Izbăvitor. Căci pentru ca să se nască oamenii din
Dumnezeu, S-a născut întîi Dumnezeu din oameni".
Deci, fraţilor, să înţelegem şi cu statornicie să credem că nimeni nu
a putut să-L silească pe Dumnezeu şi să-L îndemne a Se coborî pe pămînt
pînă la smerenia noastră, fără numai dragostea şi bunătatea Lui cea
fără de margini. Din această negrăită dragoste Iisus Hristos Se naşte în
peşteră din Fecioara Maria ca Prunc, Se înfaşă în scutece, Se culcă în
iesle, creşte sub ascultarea omului, primeşte botez de la om şi ia
asupra Sa toate patimile fireşti şi neprihănite ale noastre, ca să
mîntuiască pe toţi oamenii, iar în vremea Sfintelor şi Preacuratelor
Sale Patimi, atît împreună pogorîre a primit şi atît S-a deşertat de
slava Sa, pentru dragostea oamenilor, încît, după cum zice marele teolog
Grigorie: "S-a părut că aproape S-a făcut pe Sine afară de vrednicia
dumnezeirii Sale" (Cuvînt la Naşterea Domnului).
Dar oare, această pogorîre neasemănată a lui Dumnezeu Cuvîntul I-a
pricinuit Lui vreo micşorare sau scădere din slavă? Nicidecum! Ci mai
degrabă I-a adus dumnezeiască slavă, mărire şi cinste. Acest adevăr îl
arată Sfîntul Apostol Pavel, zicînd: La înfăţişare aflîndu-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultător făcîndu-Se pînă la moarte şi încă moarte de cruce (Filipeni 2, 7-8). Şi care a fost slava ce a urmat acestei pogorîri a lui Hristos Dumnezeu? Acelaşi mare Apostol ne spune: Pentru
aceea şi Dumnezeu L-a preaînălţat şi I-a dăruit Lui nume, care este mai
presus de orice nume; ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se
plece: al celor cereşti, al celor pămînteşti şi al celor de dedesubt; şi
să mărturisească toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru slava
lui Dumnezeu Tatăl (Filipeni 2, 9-11). Încă se cuvine să ştim că
prin această iconomie în timp a Domnului, adică prin naşterea Sa pe
pămînt din Fecioara Maria, mai mult ca prin toate lucrurile lui
Dumnezeu, s-a cunoscut preacovîrşitoarea şi nemăsurata Sa putere,
bunătatea, înţelepciunea şi dreptatea Sa. Căci, după mărturia
dumnezeieştilor Părinţi, aceste patru însuşiri au lucrat mai mult la
taina mîntuirii neamului omenesc.
Deci, cu mare cuviinţă se cade astăzi a ne bucura de bunătatea lui
Dumnezeu, de înţelepciunea Sa, de dreptatea şi de puterea Sa, prin care a
binevoit a lucra pentru mîntuirea noastră. Cu adevărat, toate sînt
preaminunate şi de negrăit cele săvîrşite astăzi la Naşterea Domnului
cînd vedem pe Fecioara că a născut pe Emanuel (Isaia 7, 14). Aceasta ne
arată că naşterea lui Hristos este mai presus de naştere, că Fecioara
Maria, care a zămislit prin auz de la Duhul Sfînt, astăzi naşte după
legile firii şi, în acelaşi timp, mai presus de firea noastră, pe
Mîntuitorul lumii. Naşte fără dureri şi fără de stricăciune, fiindcă
nici dulceaţă şi nici ispită de bărbat nu a cunoscut. Astăzi vedem
minuni noi urmînd celor vechi. Firea dă împrumut firii. Adam a născut la
început femeie fără femeie (Facere 2, 22) şi a rămas întru feciorie,
iar acum Prea Sfînta Fecioară naşte bărbat fără de bărbat, rămînînd
pururea fecioară. Mai presus de înţelegere şi de cuvînt Însuşi Dumnezeu a
lucrat la taina întrupării Sale.
Iubiţi credincioşi,
Mare este praznicul împărătesc de astăzi. S-a născut Hristos Domnul
din Fecioara Maria în peştera cea săracă din oraşul Betleem. Astăzi a
venit Fiul lui Dumnezeu pe pămînt ca să ne îndumnezeiască, să ne
izbăvească de întunericul necredinţei şi de legătura păcatelor şi să ne
ridice din nou la cinstea cea dintîi. Astăzi se împlinesc aproape două
mii de ani de cînd S-a întrupat Mîntuitorul lumii, de cînd S-a culcat în
iesle, de cînd L-au cinstit magii cu daruri - aur, smirnă şi tămîie -,
de cînd Îl căuta Irod să-L ucidă, de cînd I s-au închinat păstorii din
Betleem şi de cînd I-au cîntat îngerii primul colind, prima cîntare
îngerească de bucurie şi împăcare. Imnul păcii şi al împăcării între cer
şi pămînt, între Dumnezeu şi oameni pe care l-au cîntat îngerii la
Betleem este acesta: Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pămînt pace, între oameni bunăvoire.
Astăzi şi Biserica noastră Ortodoxă saltă de frumuseţea cîntărilor care au început să se cînte cu mult mai înainte de Crăciun: Hristos Se naşte, slăviţi-L; Hristos din cer, întîmpinaţi-L; Hristos pe pămînt, înălţaţi-vă. Cîntaţi Domnului tot pămîntul! (Catavasiile Naşterii Domnului).
Astăzi copiii cu steaua vestesc bucuria Naşterii Domnului în casele
noastre, iar creştinii cîntă pe tot pămîntul colinde sfinte care
veselesc inimile credincioşilor şi slăvesc pe Iisus Hristos, Care a
venit la noi să ne împace şi să ne mîntuiască.
Astăzi clopotele vestesc Naşterea Domnului pe pămînt, iar Sfintele
Biserici, pline de credincioşi, saltă de bucurie şi de frumuseţea
slujbelor, căci astăzi a venit la noi Iisus Hristos, Mîntuitorul lumii.
Astăzi toţi creştinii buni, împăcaţi unii cu alţii şi dezlegaţi de
păcate, vin la biserică să cînte, să se roage, să-L întîmpine pe
împăratul Hristos şi să se împărtăşească cu Trupul şi Sîngele Domnului.
Să ştiţi, fraţilor, că Hristos S-a născut cu trupul numai o dată la
Betleem, dar duhovniceşte Se naşte permanent în inimile şi sufletele
noastre, prin biserică, prin rugăciune, prin Sfînta Liturghie şi prin
Sfintele Taine. Căci peştera din Betleem s-a transformat în nenumărate
biserici creştine, răspîndite astăzi în toată lumea. Ieslea în care S-a
culcat Hristos este înlocuită astăzi cu Sfintele Altare în care se
săvîrşeşte Sfînta Liturghie şi se sfinţeşte Trupul şi Sîngele Domnului.
Fecioara Maria închipuieşte Biserica Legii harului întemeiată de
Hristos, pe care nici porţile iadului nu pot s-o biruiască (Matei
16, 18). Iosif închipuieşte Legea Veche, care nu poate mîntui pe
oameni. Steaua de la răsărit, care călăuzea pe magi, este învăţătura
Sfintei Evanghelii, care călăuzeşte spre Dumnezeu pe calea mîntuirii
toată lumea. Magii închipuiesc toate neamurile pămîntului chemate la
credinţa creştină. Păstorii oilor de la Betleem închipuiesc pe toţi
păstorii Bisericii Ortodoxe - episcopi, preoţi şi diaconi - care
păstoresc turma lui Hristos spre mîntuire. Iar darurile aduse de magi
închipuiesc toate faptele bune pe care trebuie să le facem şi să le
închinăm lui Hristos.
Fără păstori sufleteşti, fără Biserică, fără Sfînta Liturghie, fără
Sfintele Taine, fără credinţă dreaptă şi fapte bune, Hristos nu vine la
noi, nu Se naşte în inimile şi casele noastre şi nu ne putem mîntui.
Deci, să iubim Biserica precum iubim pe Iisus Hristos Domnul. Să
ascultăm de preoţi şi episcopi aşa cum ascultăm de Dumnezeu. Să trăim în
dragoste unii cu alţii, că toţi sîntem fraţi şi copiii lui Hristos. Să
cîntăm astăzi cîntări de laudă Pruncului Iisus Care S-a născut pe pămînt
pentru mîntuirea noastră şi să ne rugăm împreună ca Domnul păcii să
facă pace în sufletele noastre, să facă pace între toate popoarele
pămîntului, ca să ne izbăvim de războaie şi de moarte şi să putem cînta
cu toţii cîntarea pe care o cîntau îngerii la Betleem: Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pămînt pace şi între oameni bunăvoire. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!