1 Intrând în corabie, Iisus a trecut şi a venit în cetatea Sa. 2
Şi iată, I-au adus un slăbănog zăcând pe pat. Şi Iisus, văzând credinţa
lor, a zis slăbănogului: Îndrăzneşte, fiule! Iertate sunt păcatele
tale! 3 Dar unii dintre cărturari ziceau în sine: Acesta huleşte. 4 Şi Iisus, ştiind gândurile lor, le-a zis: Pentru ce cugetaţi rele în inimile voastre? 5 Căci ce este mai lesne a zice: Iertate sunt păcatele tale, sau a zice: Scoală-te şi umblă? 6
Dar ca să ştiţi că putere are Fiul Omului pe pământ a ierta păcatele, a
zis slăbănogului: Scoală-te, ia-ţi patul şi mergi la casa ta. 7 Şi, sculându-se, s-a dus la casa sa. 8
Iar mulţimile, văzând acestea, s-au înspăimântat şi au slăvit pe
Dumnezeu, Cel care dă oamenilor asemenea putere. ( Matei 9,1-8 )
1. Taina iertării păcatelor.
Evanghelia de astăzi ne vorbește despre vindecarea slăbănogului din
Capernaum. Accentul teologic în această istorisire mateiană este însă nu
atât asupra minunii vindecării trupești, ci asupra unei alte mari
minuri de care dă seama această întâmplare, anume minunea (și taina)
iertării păcatelor.
Şi în textul paralel de la Marcu
(2,1-12) este vorba de iertarea păcatelor şi minunea vindecării acelui
om paralizat vine ca o dovadă că „putere are Fiul Omului a ierta
păcatele pe pământ” (v. 10). Totuşi, în Evanghelia a doua accentul cade
mai ales pe minunea vindecării trupeşti. De aceea, la Marcu, ne sunt
date detalii cu privire la modul cum a ajuns slăbănogul în faţa lui
Iisus, lăsat fiind printr-o spărtură făcută în acoperiş de cei patru
inşi care-l purtau (v. 3-4). La fel de impresionantă este ieşirea din
scenă a celui vindecat: „Şi s-a sculat îndată şi, luându‑şi patul, a
ieşit înaintea tuturor” (v. 12a). Iar cei prezenţi, sunt marcaţi, în mod
evident, de minunea vindecării trupeşti: toţi „erau uimiţi şi slăveau pe Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am văzut niciodată” (v. 12b).
La Matei însă, prin modificări aparent
puţin importante în raport cu textul de la Marcu, se operează o
deplasare de accent, de pe minunea vindecării pe tema iertării
păcatelor. Astfel, Sfântul Matei lasă deoparte detaliile neobişnuite ale
intrării în scenă a slăbănogului; la fel, ieşirea acestuia din scenă
este mult simplificată: evanghelistul spune simplu că el, „sculându‑se,
s-a dus la casa sa” (v. 7). Şi aceasta deoarece în relatarea mateiană
locul central nu îl ocupă slăbănogul şi vindecarea sa trupească, ci Iisus şi lucrarea Sa de iertare a păcatelor „pe pământ”.
În cuprinsul pericopei, expresiile cele mai importante sunt cele care
se referă la iertarea păcatelor – „iertate sunt păcatele tale”, în v. 2b
şi 5a; şi „a ierta păcatele”, în v. 6a – şi la „puterea” lui Iisus de a
o săvârşi (v. 6a şi 8b).
2. „Este mai mare lucru a ierta păcatele decât a tămădui un trup”.
În ansamblul Evangheliei de la Matei este subliniată ideea că Iisus a
venit în lume spre iertarea păcatelor. Încă de la vestirea îngerului
către dreptul Iosif, despre naşterea Mântuitorului, numele Iisus este explicat astfel: „căci El va mântui pe poporul Său de păcatele lor”
(Mt 1,21). Iar la sfârşitul Evangheliei, redând cuvântul Domnului Celui
înviat că I s-a dat „toată puterea în cer şi pe pământ”, evanghelistul
înţelege, desigur, că de această putere universală ţine şi puterea
iertării păcatelor.
În pericopa acestei Duminici, tema
iertării păcatelor apare încă de la început. Ea este introdusă chiar
prin cel dintâi cuvânt pe care Mântuitorul îl adresează slăbănogului:
„Îndrăzneşte, fiule! Iertate sunt păcatele tale!” (v. 2b). Această
iertare a păcatelor slăbănogului nu este un simplu mijloc al vindecării
trupeşti. Este adevărat că adeseori în Sfânta Scriptură păcatul apare
drept cauză a bolilor trupeşti (Lev 26,14-16; Deut 28,21-22; II Paral
21,15.18-19; In 5,14; 9,2; I Cor 11,30). Totuşi, slăbănogul nu se şi
vindecă de boala sa trupească prin singurul cuvânt de iertare a
păcatelor, ci va fi nevoie şi de un al doilea cuvânt al Mântuitorului:
„Scoală-te, ia-ţi patul şi mergi la casa ta”. De unde ar rezulta că
păcatul nu era cauza – sau, în orice caz, nu era singura cauză – a bolii
sale (cf. In 9,3). Pe de altă parte, iertarea păcatelor, adică minunea
vindecării duhovniceşti, este prezentată ca fiind de mult mai mare
importanţă decât cea a vindecării trupeşti: „Căci ce este mai lesne a
zice: Iertate sunt păcatele tale, sau a zice: Scoală-te şi umblă?” (v.
5). Este limpede că Iisus înţelege că „mai lesne” este a zice al doilea
cuvânt. Astfel, Domnul învaţă că a vindeca numai prin cuvânt o boală
atât de grea precum aceea a slăbănogului care-I fusese adus pe o targă
este un lucru cu mult mai uşor decât iertarea păcatelor. Şi El
săvârşeşte vindecarea trupească a slăbănogului ca o dovadă a puterii
Sale de a ierta păcatele: „Dar ca să ştiţi că putere are Fiul Omului pe
pământ a ierta păcatele, a zis slăbănogului: Scoală-te, ia-ţi patul şi
mergi la casa ta” (v. 6). Iată cum parafrazează Sfântul Ioan Gură de Aur
acest cuvânt al Mântuitorului (din v. 5-6): „Ce vi se pare mai uşor: a
înzdrăveni un trup slăbănogit sau a ierta păcatele sufletului? Negreşit,
e mai uşor să înzdrăveneşti un trup slăbănogit; că pe cât este mai bun
sufletul decât trupul, pe atât este mai mare lucru a ierta păcatele
decât a tămădui un trup; dar pentru că iertarea păcatelor este o lucrare
ce nu se vede, iar vindecarea trupului una care se vede, adaug acum şi
ceea ce este mai uşor, dar mai săritor în ochi, ca prin aceasta să aveţi
dovada că am săvârşit şi ceea ce este mai greu, dar nevăzut” (Omilii la Matei, XXIX, 2, în volumul: Sfântul Ioan Gură de Aur, Scrieri, Partea a treia, PSB, 23, Bucureşti, 1994, p. 365-366).
3. Iisus are puterea de a ierta păcatele.
Împotriva cuvântului de la început de iertare a păcatelor reacţionează –
deşi nu pe faţă, ci numai în forul lor interior – „unii dintre
cărturari”. În rostirea lui Iisus ei vedeau o hulă, pe temeiul
învăţăturii bine stabilite în iudaism că numai Dumnezeu poate ierta
păcatele. Paralelele de la Marcu (2,7) şi de la Luca (5,21) ne arată
chiar cum formulau ei această obiecţiune: „Cine poate să ierte păcatele,
fără numai Unul Dumnezeu?” Ideea cărturarilor este justă. Într-adevăr,
numai Dumnezeu poate ierta păcatele. Ei ignorau însă faptul de căpetenie
că Iisus este Dumnezeu. Necredinţa lor în dumnezeirea Mântuitorului îi
face să cugete „rele” în inimile lor (v. 4). Prin vindecarea trupească a
slăbănogului, Iisus îşi dovedeşte puterea dumnezeiască, deci, implicit,
puterea de a ierta păcatele.
Iată, deci, un fapt bine stabilit: că Iisus are puterea de a ierta păcatele.
Textul Evangheliei acestei Duminici însă
ne obligă să facem un pas mai departe în interpretare. Numai făcând
acest pas vom descoperi o trăsătură specifică lui Matei în relatarea
despre vindecarea slăbănogului din Capernaum; şi vom înţelege că aceasta
şi este cea mai importantă trăsătură a textului mateian.
Mai întâi o remarcă: în toate cele trei
texte sinoptice ale vindecării slăbănogului din Capernaum, în legătură
cu iertarea păcatelor „pe pământ” se foloseşte pentru Mântuitorul titlul
de Fiul Omului (Mt 9,6; Mc 2,10; Lc 5,24). Folosind acest titlu, pe
linia profeţiei lui Daniel (7,13-14), Mântuitorul arată că are în vedere
nu numai perioada prezenţei Sale trupeşti printre oameni, ci deopotrivă
lucrarea Sa „pe pământ” de după Înălţarea la cer, ca Cel preamărit de-a
dreapta Tatălui. El este prezent în Biserica Sa, conform făgăduinţei pe
care a făcut-o după Înviere: „Iată, Eu sunt cu voi în toate zilele,
până la sfârşitul veacului” (Mt 28,20). De unde rezultă că ceea ce a
făcut atunci cu slăbănogul, adică faptul de a-i fi iertat păcatele, e o
lucrare pe care El o săvârşeşte neîncetat cu toţi cei care vin la El cu
credinţă. Aşadar, pentru credincioşii creştini, iertarea păcatelor nu
este o simplă speranţă, amânată pentru viitorul eshatologic. Iisus iartă
păcatele aici şi acum. Cuvintele de instituire a Sfintei Euharistii
arată că sângele jertfei Sale se varsă „spre iertarea păcatelor” (Mt
26,28 şi loc. par.). Iar această jertfă reprezintă o permanenţă în
Biserică, în conformitate cu porunca pe care El ne-a lăsat-o: „Aceasta
să faceţi spre pomenirea Mea” (Lc 22,19; I Cor 11,24-25).
4. Puterea iertării păcatelor dată „oamenilor”.
Matei face însă un pas mai departe. În celelalte două Evanghelii
sinoptice, relatarea se încheie cu menţionarea uimirii celor prezenţi,
care exclamă: „Asemenea lucruri n-am văzut niciodată”, după Marcu
(2,12), sau: „Am văzut astăzi lucruri minunate”, după Luca (5,26). Este
clar că şi unul şi celălalt au în vedere minunea vindecării trupeşti. În
schimb, încheierea de la Matei, pe de o parte – şi pe linia orientării
generale a pericopei mateiene –, atrage atenţia asupra minunii celei mai
mari, aceea a iertării păcatelor; iar pe de altă parte evidenţiază
faptul că puterea iertării păcatelor este un dar pe care, prin Hristos,
Dumnezeu a dat-o Bisericii şi că ea se exercită prin oameni: „Iar
mulţimile, văzând acestea, s-au înspăimântat şi au slăvit pe Dumnezeu
Cel Care dă o putere ca aceasta oamenilor” (Mt 9,8).
Într-adevăr, Evanghelia de la Matei nu
numai că ni-L prezintă pe Iisus-Fiul Omului ca pe Cel ce iartă păcatele,
ci subliniază faptul că El a dat această putere şi Sfinţilor Apostoli
şi, prin ei, Bisericii Sale. În două rânduri, în această Evanghelie,
Mântuitorul se referă în mod direct la puterea iertării păcatelor dată oamenilor.
Anume, prima dată în cuvântul adresat lui Petru, după ce acesta, la
Cezareea lui Filip L-a mărturisit că este „Hristosul, Fiul lui Dumnezeu
Celui viu”. Fericindu-l pentru această descoperire primită de la Tatăl,
Iisus a adăugat: „Şi Eu îţi zic ţie, că tu eşti Petru şi pe această
piatră voi zidi Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui. Şi îţi
voi da cheile Împărăţiei cerurilor şi orice vei lega pe pământ va fi
legat şi în ceruri, şi orice vei dezlega pe pământ va fi dezlegat şi în
ceruri” (Mt 16,16-19).
5. Iertarea păcatelor – Sfântă Taină a Bisericii.
Textul acesta este foarte important deoarece arată că iertarea păcatelor se săvârşeşte în Biserică.
Mântuitorul îşi exprimă aici, în mod direct, intenţia de a întemeia
Biserica, a cărei temelie este credinţa în mesianitatea şi divinitatea
Sa, mărturisită de Sfântul Petru în numele tuturor Apostolilor. Hristos
este „Capul trupului, adică al Bisericii”, zice Sfântul Apostol Pavel
(Col 1,18), care-i scrie, printre altele, ucenicului său Timotei: „Ca să
ştii, dacă zăbovesc, cum trebuie să petreci în casa lui Dumnezeu, care
este Biserica Dumnezeului Celui viu, stâlp şi temelie adevărului” (I Tim
3,15). Sfinţii Părinţi numesc adeseori Biserica „spital” (duhovnicesc),
deoarece ea este locul în care ne vindecăm de ranele păcatelor; iar pe
părinţii duhovnici, care administrează darul iertării păcatelor, ei îi
numesc „doctori”.
Deşi cuvântul citat este adresat lui
Petru, aceasta nu înseamnă că numai acest Apostol a primit puterea de a
lega şi de a dezlega, adică puterea iertării păcatelor. Un alt text de
la Matei ne arată că, de fapt, Mântuitorul a dat această putere tuturor
Apostolilor. Este vorba de un cuvânt al Său din aşa-numita „cuvântare
bisericească” (sau despre viaţa comunitară): „Adevărat grăiesc vouă:
Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer, şi oricâte veţi
dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer” (Mt 18,18).
Aceste cuvinte sunt întărite de
Mântuitorul Hristos după Înviere. Sfânta Evanghelie de la Ioan ne spune
că, arătându-li-Se ucenicilor Săi în seara Duminicii Învierii, Domnul
le-a dat nu numai făgăduinţa, ci şi harul iertării păcatelor: „Şi Iisus
le-a zis iarăşi: Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit
şi Eu pe voi. Şi zicând aceasta, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi
Duh Sfânt; cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le
veţi ţine vor fi ţinute” (In 20, 21-23). Avem aici ceea ce putem
considera un cuvânt testamentar al Domnului Celui înviat. Acest cuvânt
este deosebit de important, Domnul spunând că trimiterea Sa de către
Tatăl spre iertarea păcatelor se prelungeşte în lume prin trimiterea
ucenicilor Săi, purtători ai Duhului Său Celui Sfânt.
6. Preoții și harul iertării păcatelor.
Am spus şi în alte rânduri că Sfântul Matei este, prin excelenţă, un
exponent al Bisericii sale. Numeroase texte şi trăsături specifice
primei Evanghelii ilustrează preocuparea bisericească a
evanghelistului. El scrie din Biserică – fiind membru activ al Biserici
sale şi, cum o arată opera sa, ca un neîntrecut învăţător creştin
(catehet) – şi pentru Biserică. Încheind pericopa acestei Duminici cu
referirea la faptul că Dumnezeu a dat oamenilor puterea
iertării păcatelor, Sfântul Matei are în vedere o situaţie prezentă în
mod permanent în Biserică, unde oamenii sfinţiţi prin Taina Hirotoniei
împărtăşesc tuturor harul vindecării duhovniceşti. Câte leagă şi
dezleagă ei pe pământ sunt legate şi dezlegate şi în cer. Dumnezeu
confirmă în cer ceea ce săvârşesc pe pământ cei mandataţi de Hristos cu
harul iertării păcatelor. Sfântul Ioan Gură de Aur zice că mai ales
pentru aceasta este cu totul minunată şi înfricoşată slujirea preoţească
şi mai mare decât slujirea îngerilor: „Au şi stăpânitorii pământului –
zice el – puterea de a lega; dar leagă numai trupurile. Puterea de a
lega a preoţilor, însă, leagă sufletele şi străbate cerurile; Dumnezeu
întăreşte sus în ceruri cele făcute de preoţi pe pământ; Stăpânul
întăreşte hotărârea dată de robi. Ce oare altceva a dat Dumnezeu
preoţilor decât toată puterea cerească? Domnul a spus: „Cărora veţi
ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine vor fi ţinute”
(In 20,23). Ce putere poate fi mai mare ca aceasta? Domnul a spus
iarăşi: „Tatăl a dat toată judecata Fiului” (In 5,22). Văd, însă, că
toată această putere a fost încredinţată de către Fiul preoţilor. Au
fost înălţaţi la slujba aceasta atât de mare, ca şi cum de acum s-ar fi
mutat în ceruri, ca şi cum ar fi depăşit firea omenească, ca şi cum ar
fi scăpat de toate patimile omeneşti” (Despre preoţie, 5, în vol.: Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Grigorie de Nazianz şi Sfântul Efrem Sirul Despre preoţie, trad., introd. şi note de Pr. D. Fecioru, Bucureşti, 1987, p. 59-60).
7. O Sfântă Taină pentru noi.
Taina iertării păcatelor este o minunată lucrare a lui Hristos, mereu
prezentă în Biserica Sa. Este o taină asupra căreia şi mai târziu, ca şi
în zilele petrecerii în trup a Mântuitorului, cugetă „rele” oamenii
neduhovnicești. Redând opoziţia cărturarilor iudei faţă de Iisus şi
acuza pe care I-o aduceau că „huleşte”, Sfântul Matei are în vedere,
desigur, şi opoziţia iudaismului, din vremea în care îşi scria el
Evanghelia, faţă de Biserica lui Hristos şi faţă de Sfintele Taine ale
ei. Astfel de „cărturari” necredincioşi n-au lipsit niciodată. Totdeauna
s-a lovit Biserica de opoziţia lor. Astăzi, nu mai puţin ca altădată,
sunt destui cei care contestă şi hulesc învăţătura mântuitoare a
Bisericii despre taina iertării păcatelor şi despre puterea exercitării
ei în Biserică, prin episcopi şi preoţi. Contestă această învăţătură
mulţi dintre creştinii din afara spaţiului ortodox, care nu recunosc
Taina Hirotoniei şi nici faptul că în Biserică a fost dată oamenilor
puterea iertării păcatelor. Dar, în mod practic, şi cei care se
consideră „ortodocşi”, dar refuză să vină la Sfânta Taină a Mărturisirii
sau chiar o batjocoresc, sunt şi ei dintre cei care, ca şi adversarii
de odinioară ai Mântuitorului, cugetă „rele” împotriva acestui mare har
pe care El l-a lăsat Bisericii spre mântuirea noastră.
Slăbănogul cu totul neputincios din
Evanghelia acestei Duminici ne închipuie pe fiecare dintre noi. Prin noi
înșine, suntem cu toții ca și acest om, cu totul neputincioși în a face
ceva pentru vindecarea, pentru mântuirea noastră. Cu toții avem nevoie
să ajungem în fața Domnului Hristos Mântuitorul și să auzim de la El
acest cuvânt: „Iertate sunt păcatele tale!” Nu cumva, deşi ne considerăm
credincioşi, n-am ajuns încă să preţuim îndeajuns acest mare har ce ne
stă la îndemână? Nu cumva, în loc să ne folosim cu smerenie şi cu
încredere de puterea cerească negrăită, mereu prezentă în Biserica lui
Hristos, suntem şi noi înclinaţi să cugetăm „rele” la adresa oamenilor prin care se exercită această putere?
Sau poate că, asemenea slăbănogului,
suntem lipsiţi de îndrăzneală. Poate că păcatul ne-a făcut necutezători.
Să nu deznădăjduim! Să venim la Domnul şi la Biserica Sa cu credinţa
slăbănogului şi a celor care-l purtau, ca şi noi să auzim de la El
cuvântul: „Îndrăzneşte, fiule! Iertate sunt păcatele tale!”
PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
LUMINA EVANGHELIEI
Exegeze la Evangheliile duminicale
Editura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!