Cu acest cuvânt dumnezeiesc începe Sfânta Evanghelie
ascultată astăzi. Şi cel dintâi gând pe care ni-l inspiră icoana unei
vieţi vii, în mers. Mântuitorul spune: „Cel ce voieşte să vină după
Mine". Cum le spusese şi ucenicilor: „Veniţi după Mine". Viaţa în
Hristos este cale; e mersul nostru împreună cu El, către acelaşi ţel.
Şi Biserica numeşte zilele, săptămânile pe care le parcurgem
în acest timp, „calea Postului”. Iar în această cale a rânduit
popasuri, răspântii, pe care înaintăm, suim duhovniceşte, ca pe nişte
„temeiuri şi trepte”, cum zice Sfântul Andrei Criteanul. Şi, în şiragul
acestor popasuri duminicale, Biserica ne cheamă să medităm la Cruce,
temă fundamentală a vieţii creştine. Să cugetăm la Cruce împreună cu
Mântuitorul, cu cuvintele Lui. Căci creştinul gândeşte, vorbeşte, poartă
Crucea în Hristos, împreună cu El.
Şi a zis Mântuitorul: „Oricine voieşte să vină după Mine”.
Cuvântul Lui cheamă, nu sileşte: deşi El se descoperă pe Sine: „Calea,
Adevărul şi Viaţa” (Ioan XIV, 6). Face apel însă la voinţă, la
conştiinţă. De altfel, fără conştiinţa şi voia noastră, umblarea pe
această cale nu ar avea, spiritual, valoare, rod; nu ar fi un „mers”, o
înaintare.
Iisus Hristos ne arată calea prin cuvântul şi prin pilda
vieţii Lui, zicând: „Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de
sine”. „Greu e cuvântul acesta”, spunem şi noi adesea, împreună cu unii
dintre ucenicii Lui (Ioan VI, 5). Să te lepezi de „sine", când atâţia
dintre noi nimic nu iubim mai mult decât acest „sine". Cuvântul
Mântuitorului se adresează însă celor ce voiesc să-I urmeze şi trebuie
pătruns, înţeles în duhul lui, în duhul în care a fost conceput, grăit
şi împlinit de Domnul însuşi. Iar în acest duh şi înţeles dumnezeiesc,
să mă lepăd de mine înseamnă: să mă lepăd de acea „iubire de sine”
egoistă, care face din „şinele meu” idol. „Eu însumi idol m-am făcut”,
zice iarăşi Sfântul Andrei Criteanul. Ceea ce înseamnă, nu jertfire de
sine pentru alţii, ci jertfirea altora pentru sine. O inversiune şi
pervertire a jertfei adevărate. Altfel spus, lepădarea de sine înseamnă
izbăvirea de adorarea de sine, de egocentrism, această boală a
existenţei noastre, care e izvor şi reazem a tot păcatul: lăcomie,
desfrâu, trândăvie sau pismuire, mânie, nedreptate... şi mai ales
mândrie, slavă deşartă, care mă închide în mine, în sinea mea, mă
îndepărtează de semeni şi aşa mă osândeşte la izolare, opacitate
spirituală, nerodire, sărăcie sufletească. „Mândria e dovada unei minţi
sărace”, zice Sfântul Ioan Hrisostomul. Într-adevăr, făcând un pas şi
mai adânc în înţelegerea lepădării de sine, observăm: când eu mă văd, mă
preocup numai de mine, când sunt plin de mine, nu mai las loc să
pătrundă în suflet, în inima mea nici o rază din lumina şi iubirea lui
Dumnezeu şi a semenilor mei. În schimb, când eu reuşesc să mă golesc de
mine, „să mă lepăd”, cum zice Mântuitorul, golul acesta nu înseamnă vid,
ci un negrăit plin; e deschidere şi plinire nesfârşită din plinătatea
lui Dumnezeu şi bogăţia zidirii. Aceasta e taina şi dezlegarea, cel
puţin în parte, a chemării la lepădarea de sine. în esenţă: plin de
mine, rămân gol de restul celorlalţi, rest infinit; gol de mine, mă
umplu din plinătatea tuturor. Apostolul era fericit să spună: „Nu mai
trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine” (Gal. VI, II).
Dar, se înţelege, pilda, icoana acestei „lepădări” ne este
Mântuitorul însuşi. El mai întâi s-a lepădat de Sine. Cum învaţă Sfântul
Pavel: „Hristos Iisus, care Dumnezeu fiind în chip [...] S-a deşertat
pe Sine, chip de rob luând, făcându-se asemenea oamenilor [...] S-a
smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, şi încă moarte de
cruce” (Filip. II, 6-8). Pentru a ne primi cu toate ale noastre, cu
firea noastră omenească, fire rănită de păcat; pentru a se face om, mai
mult, chip de rob, s-a golit de Sine, s-a smerit pe Sine. N-a venit la
noi cu strălucirea, în „lumina neapropiată” a Dumnezeirii Sale, ci s-a
apropiat şi s-a unit cu noi, luând chipul nostru smerit, îmbrăcând
veşmântul, haina smereniei noastre. De aceea Sfântul Isaac Şirul zice:
„Smerenia este veşmântul lui Dumnezeu”. Şi atunci, dacă El, Dumnezeu
fiind, s-a golit pe Sine pentru a ne primi pe noi, în chip firesc,
aceasta e şi calea noastră: ne golim, ne lepădăm de noi înşine, pentru
a-L primi în noi pe Dumnezeu, pe aproapele nostru, lumea. Acesta e
primul pas al celui chemat să vină după Hristos. Dar, în chip firesc,
îi deschide calea celuilalt.
Zice Domnul mai departe: „Să-şi ia crucea sa”. Fiecare să-şi
ia crucea sa şi chiar „în fiecare zi” (Luca IX, 23). Deodată, cuvântul
ne spune că fiecare avem de purtat o cruce proprie, întemeiată pe o
chemare şi un dar, pe o nevoinţă şi un rod propriu. Dar totodată
creştinul ştie că această cruce a lui e răsădită în Crucea lui Hristos.
În mod obişnuit, când noi vorbim de cruce, înţelegem mai
întâi: nevoinţă şi încercări; sau boală, suferinţă, moarte. Dacă însă
în toate acestea, care alcătuiesc crucea mea, rămân singur, le port
singur, cu puterea şi orizontul meu mărginit, în care dincolo de
suferinţă şi moarte nu mai văd nimic decât sfârşitul, atunci, lipsit de
„harul şi adevărul” (Ioan I, 17), de lumina şi puterea lui Hristos,
lesne mă pătrunde neliniştea, descurajarea, cu întrebări fireşti, ca, de
pildă: în lumea aceasta a Ziditorului, în care pentru creştin fapta
ziditoare justifică existenţa, viaţa, binele însuşi, ce rost are o
suferinţă oarbă? Nu e absurdă, „nebunie”, cum spune.
Sfântul Pavel (I Cor. I, 18), ce sens ziditor are moartea?
Dar când crucea mea e prinsă în Crucea lui Hristos, ca mlădiţa în viţă,
ca raza în soare, atunci se luminează întreg sensul şi orizontul ei. În
Hristos Crucea nu e punct final, nu e sfârşit, ci cale; cale luminoasă
spre înviere. Crucea poartă asupra ei Soarele dreptăţii, pe Hristos. Şi
crucea noastră este şi crucea Lui, Care „a luat asupra Sa durerile
noastre” (Isaia LIII, 4). Şi atunci osteneala, nevoinţa, suferinţa
noastră, moartea însăşi, totul e săvârşit, suportat în Hristos. Şi totul
devine în El jertfă luminoasă, iubire, dăruire.
Şi, privind astfel, ni se deschide un înţeles tot mai adânc,
mai cuprinzător al crucii, al purtării ei. Şi anume, fundamental:
crucea este iubire. Nu este numai nevointă, încercare, suferinţă a mea,
pentru mântuirea mea. E şi aceasta; dar şi ceva cu mult mai mult.
Mântuirea mea este inseparabil legată de Hristos. Iar în Crucea lui
Hristos e prezent aproapele meu. Biserica, lumea. In cruce eu mă
întâlnesc deodată cu Hristos, cu semenii mei. Hristos nu poate fi
conceput, fără aceştia. „Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât pe
singurul Său Fiu l-a dat...” (Ioan III, 16). Pentru ea, pentru noi.
Crucea e fapta cea mai revelatoare a iubirii Lui. Aşa cum „cerurile spun
slava lui Dumnezeu” (Ps. XVIII, I), crucea spune, descoperă iubirea lui
Dumnezeu.
Dar în Hristos şi crucea noastră trebuie să descopere
iubirea noastră. Crucea ne vădeşte atunci iubirea, suferinţa noastră din
iubire pentru ceilalţi, pentru aproapele, şi manifestată în diverse
chipuri: osteneală, purtare de grijă, purtare a poverii lui la nevoie,
rugăciune, răbdare pilduitoare, ajutor, salvare, sacrificiu. Acestea şi
altele asemenea acestora poartă pecetea crucii. Şi toate sunt dovada
acelei realităţi, că eu nu pot să nu fiu solidar cu semenii, cu
aproapele meu, atât timp cât port numele lui Hristos, Cel ce a pătimit
pentru el. Iubirea adevărată nu poate fi străină vieţii celuilalt.
Altfel nu e iubire. Cum ai putea suporta căderea cuiva şi să nu simţi
răspundere pentru el, când eşti de o obârşie cu el; şi Hristos s-a
jertfit şi pentru tine şi pentru el. De aceea Apostolul spune: „Cine este slab şi eu să nu fiu slab, cine se sminteşte şi eu să nu ard?” (II Cor. XI, 24).
Crucea înseamnă schimbul de iubire între Hristos şi mine,
între mine şi aproapele; este un schimb de euri, de vieţi, în care îl
înţeleg, îl cunosc; simt că trăiesc aspiraţia sau durerea, destinul
semenului meu ca pe ale mele, aşa cum simte mama, ca pe ale ei, bătăile
inimii, dorurile şi durerile copilului său.
Crucea este revelaţia însăşi a iubirii şi vieţii Prea
Sfintei Treimi, în inimile noastre. E locul de întâlnire, comunicare şi
unire cu Dumnezeu şi întreolaltă. înainte de pătimirea Sa, Iisus se
ruga: „ Părinte, toţi să fie una, după cum Tu eşti întru Mine şi Eu
întru Tine, aşa şi aceştia în Noi să fie una" (Ioan XVII, 21). Aşa cum
ne poartă Dumnezeu în iubirea Lui, şi noi să ne purtăm în inimă, „să ne
iubim unii pe alţii, ca într-un gând să mărturisim Treimea cea deofiinţă
şi nedespărţită", cum rostim în Sfânta Liturghie.
Fireşte, nu trebuie pierdut din vedere că această iubire
implică suferinţă; e cruce. „A te ruga pentru alţii e a-ţi dărui sânge
pentru ei”, zicea un suflet credincios. Se poate spune că iubirea e
sângele de viaţă dătător al sufletului. în iubire transmiţi celuilalt
energie, putere din puterea ta, care izvorăşte din puterea iubirii, a
Crucii lui Hristos. De aceea e şi transformatoare, mântuitoare; şi
pentru noi şi pentru cei pe care îi iubim.
Şi aceasta mai ales pentru că iubirea se manifestă şi creşte
paralel cu scăderea păcatului. Crucea creşte deodată cu lepădarea de
sine. Scade iubirea de sine, creşte iubirea jertfelnică. Biruindu-mă pe
mine mă dăruiesc altuia. Şi câtă înfrânare am, atâta iubire am. în
purtarea crucii se descoperă astfel o legătură strânsă între răstignirea
păcatului: „ Cei ce sunt ai lui Hristos şi-au răstignit patimile,
poftele” (Gal. V, 24) şi manifestarea iubirii. Iar în acest fel, crucea
nu îngăduie nici un ascetism sau o sfinţenie egoistă, de dragul
sfinţeniei, doar al desăvârşirii proprii. Aici, sfinţenia, desăvârşirea
creştinului se încrucişează cu iubirea, ca înseşi braţele Crucii; aici
sunt şi tindere spre cer, şi îmbrăţişare a lumii. Crucea e iubire a
lumii cu iubirea lui Dumnezeu.
În această cuprindere stă şi puterea ei, pe care o
mărturiseşte Sfântul Pavel când zice: „Cuvântul crucii [...] pentru cei
ce ne mântuim este puterea lui Dumnezeu” (I Cor. I, 8). Crucea este
putere. Şi este putere pentru că e iubire. Iar în iubire e putere
pentru că în ea e viaţă. Iubirea salvează, dă viaţă. Şi aşa cum din
iubire naşte viaţa, din Crucea Domnului naşte noua viaţă: învierea.
În Hristos, aminteam şi mai înainte, crucea, moartea, nu
reprezintă ultimul cuvânt în existenţă. Crucea poartă în ea lumina şi
puterea vieţii. Zice o cântare a Bisericii: „Dacă Te-a văzut Mieluşeaua
pe Tine pe Cruce răstignit, Hristoase... cu amar s-a tânguit: Fiule prea
iubite! Ce minune este aceasta ce se vede? Iar Tu ai răspuns: Maică
Prea Curată, întru aceasta se va cunoaşte viaţa a toată lumea" (Şi
acum... a Crucii. Miercuri, a Il-a săptămână din Postul Mare, stihiră la
Utrenie). Aşa precum noaptea poartă în ea zorile dimineţii; precum
bobul de grâu pus în pământ poartă spicul, „grăuntele de grâu dacă
moare, multă roadă aduce” (Ioan XII, 24); după cum lumânarea
mistuindu-se poartă în vârful ei lumina, Crucea poartă în ea viaţa,
învierea.
Mai mult, unifică în ea prin Hristos, care unifică totul,
taina şi sensul către tot mai multă viaţă, ale întregii zidiri. Când noi
citim primul capitol al Cărţii Facerii, ne izbeşte dintr-o dată faptul
că zilele creaţiei nu încep cu „dimineaţa", ci cu „seara"; de la seară
la dimineaţă. „Şi a fost seară şi a fost dimineaţă, ziua întâi”... Şi a
fost o seară şi o dimineaţă, ziua a doua. Şi apoi... ziua a treia... şi
celealte. Şi în fiecare dimineaţă a creaţiei apărea ceva nou, începând
cu lumina, apele, pământul, plante, vieţuitoare. Iată aşadar calea
creaţiei: de la seară la dimineaţă; de la întuneric la lumină, de la
nefiinţă la fiinţă, de la osteneală la rod, de la Cruce la înviere.
Crucea poartă astfel în ea condiţia şi puterea zidirii; a
începuturilor ei şi a naşterii ei din nou. Sfântul Evanghelist Ioan
vede „Mielul jertfit încă de la întemeierea lumii” (Apoc. XIII, 8).
Jertfa este temeiul ei.
Şi, dacă orice viaţă, după un rost proniator, poartă în ea
moartea, căci se şi sacrifică pentru o altă viaţă, atunci şi moartea,
moartea în Hristos ca Jertfă, poartă în ea viaţa, ilustrată, cum s-a
spus, şi de pilda bobului de grâu: Hristos, primind fără de păcat şi de
bunăvoie moartea, El moare morţii. Şi, „cu moartea pre moarte călcând”,
descoperă o nouă viaţă: învierea.
Iar creştinul îi urmează pe acest drum al vieţii. „Mie să-mi
urmeze”, zice Mântuitorul, în cea de a treia chemare a Evangheliei
Sale. Şi care sunt dovezile, semnele prin care creştinul arată că
răspunde acestei chemări, că Ii urmează lui Hristos? Acestea sunt vădite
de întreaga lui viaţă în Biserică. Prin Botez suntem membre ale
Trupului lui Hristos Cel Răstignit şi înviat, şi prin Hristos şi în noi
trebuie să simţim cum se răstigneşte şi moare păcatul de orice fel,
mândrie, răutate sau patimi stricăcioase, şi cum se înnoieşte şi
înviază sufletul, conştiinţa noastră, în gândire, cuvinte, fapte bune,
ziditoare, de tot felul. Acestea sunt dovada vie că lucrează în noi
harul Botezului şi puterea învierii; pentru care a şi fost numită
această taină începătoare: mica înviere. De asemenea şi celelalte Sfinte
Taine: pecetluirea cu darul Sfântului Duh al lui Hristos; împărtăşirea
cu Trupul şi Sângele lui Hristos, cum a zis Domnul: „Cel ce mănâncă
trupul Meu şi bea sângele Meu are viaţă veşnică şi Eu îl voi învia în
ziua cea de apoi” (Ioan VI, 54); precum şi pocăinţa, preoţia, nunta...
Şi pe toate le susţine şi le pune în lumină iubirea. „Cunoaştem că am
trecut din moarte la viaţă pentru că iubim pe fraţi”, zice Sfântul
Evanghelist Ioan (I Ioan III, 14). Iubirea, izvor al întregii vieţi
creştine, este semnul şi arvuna învierii, rod al Crucii.
Şi acum, în această zi sfântă, privind la Cruce, la
Mântuitorul Care s-a răstignit pe ea, aşa cum El, cu o iubire
cuprinzătoare se încredinţa atunci Tatălui, se ruga să-i ierte pe
răstignitorii Săi, purta grijă dumnezeiască Mamei Sale - Prea Curatei
Fecioare - şi ucenicului, iar prin aceştia Bisericii înseşi, primea
pocăinţa tâlharului şi îl lua cu Sine în raiul iubirii Sale şi al
învierii; la fel creştinul, chemat şi el să-şi poarte crucea lui, pentru
care se şi însemnează cu ea la orice rugăciune, lucru şi drum al
vieţii sale, ca şi cu o pecete, trebuie să arate acea iubire a Domnului
său, în orice loc, în orice timp sau situaţie şi faţă de oricine. Şi
atunci, cu credinţă şi nădejde vrednic este să se roage, să rostească: „
Crucii tale ne închinăm, Hristoase şi Sfântă învierea Ta o lăudăm şi o
mărim”. Amin!
Pr. prof. Constantin N. Galeriu, (Glasul Bisericii, nr. 3-4, 1979)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!