Erezia
nu înseamnă orice concepție teologică greșită, nici interpretarea
greșită a unor citate din Sfânta Scriptură sau din Sfânta Tradiție.
Erezia, așa cum sugerează și etimologia cuvântului, este alegerea unei
părți a adevărului teologic și absolutizarea lui. Cu alte cuvinte,
erezia fragmentează adevărul. Absolutizând o parte din adevăr, în esență
deformează și falsifică întreg adevărul. Atunci când, de pildă, Arie
învăța ca Hristos este un om perfect, nu spunea minciuni, ci mărturisea
adevărul. Însă nu mărturisea întregul adevăr, adică faptul că Hristos
este și Dumnezeu perfect, ci numai o parte din el. În felul acesta
denatura și falsifica întregul adevăr creștin. Nu recunoștea unirea
firii dumnezeiești cu firea umană în persoana lui Hristos, care
reprezintă temelia unirii omului cu Dumnezeu, adică esența mântuirii și
îndumnezeirii omului. Prin urmare, zdruncina temeliile Creștinismului
prin această erezie.
Așadar,
pentru Creștinism, esența ereziei constă tocmai în negarea unirii
dintre Dumnezeu și om, unire care se fundamentează în persoana lui
Hristos. Cu alte cuvinte, erezia contestă posibilitatea mântuirii și
îndumnezeirii omului.
Îndumnezeirea
reprezintă scopul pentru care a fost creat omul, «după chipul și
asemănarea lui Dumnezeu». Așadar omul a fost creat de Dumnezeu, având
chemarea de a se asemăna Creatorului său, de a deveni el însuși
dumnezeu, desigur nu după fire, ci după har, așa cum se spune în
limbajul teologic. Acest lucru însă nu putea fi înfăptuit după căderea
și subjugarea omului față de păcat. Era nevoie ca omul să regăsească
drumul spre asemănarea cu Dumnezeu, spre îndumnezeire și mântuire.
Întreaga
istorie a Vechiului Testament, care se încheie odată cu întruparea
Logosului lui Dumnezeu, mărturisește lucrarea Iconomiei divine pentru
mântuirea lumii. Iar Biserica este spațiul spiritual, în care se
realizează taina mântuirii oamenilor.
Ereziile,
care contestă această mântuire, s-au prezentat în istoria Bisericii la
două nivele: a) la nivelul însăși mântuirii oferite omului de Dumnezeu,
așa cum este cazul Docetismului, Arianismului, Nestorianismului,
Monofizitismului, etc. și b) la nivelul modului însușirii mântuirii de
către om, așa cum este cazul Varlaamismului, pe care Biserica l-a
combătut cu ajutorul Sfântului Grigorie Palama.
Ereziile
mai vechi au atacat mântuirea la primul nivel, adică în ceea ce
privește oferirea ei omului de către Dumnezeu. Dacă Hristos nu ar fi
fost om adevărat, adică dacă nu ar fi avut trup omenesc real, ci
aparent, așa cum susțineau ereticii mai vechi, așa numiții Doceți, care
au fost combătuți în mod special de către Sfântul Apostol și Evanghelist
Ioan, sau dacă Hristos a fost numai om, așa cum predicau Arianiștii,
sau numai Dumnezeu, așa cum învățau Monofiziții, sau dacă a fost și
Dumnezeu și om, dar ca două firi separate, care nu au fost unite într-o
singură persoană, așa cum susțineau Nestorienii, sau dacă a fost
Dumnezeu perfect, nu însă și om perfect, așa cum spuneau Apolinariștii,
atunci nu ar fi fost posibilă înfăptuirea lucrării mântuirii în toată
plinătatea ei.
Așa
cum ne învață Sfânta Scriptură și Părinții Bisericii, omul se
mântuiește când se află în legătură directă și se unește cu Dumnezeu,
care este izvorul vieții sale. Toate ereziile vechi neagă, parțial sau
în întregime, această credință și învățătură a Bisericii, contestând
astfel experiența pe care au avut de la început primii creștini, că
împărtășirea cu Hristos, adică participarea la Trupul și Sângele
Domnului, este împărtășire reală cu Dumnezeu, participare la viața
dumnezeiască.
Iconomahia
reprezintă o sinteză și un fel de recapitulare a tuturor ereziilor
vechi. Astfel, în perioada iconomahiei, care a durat mai mult de un veac
(726-843), au revenit în prim plan multe rătăciri ale ereziilor
anterioare. De aceea, în prima Duminică din Postul Mare, se citește
actul de condamnare a tuturor ereziilor și este proclamată credința
fermă a Bisericii în tradiția sa neîntreruptă: «Precum au vestit
Profeții, precum au învățat Apostolii, precum a primit Biserica, precum
au dogmatizat Dascălii (Bisericii), precum a convenit (întreaga)
creștinătate ecumenică, […] așa cugetăm, așa grăim, așa vestim […]»
(Synodicon-ul Sinodului VII Ecumenic).
Iconomahia
a reprezentat un fel de ideologie religioasă, care contesta și, în
ultimă instanță, respingea realitatea întrupării lui Dumnezeu, care este
condiția reînnoirii lumii și îndumnezeirii omului. Dacă Hristos nu
poate fi reprezentat în icoană, înseamnă că nu este om adevărat. Icoana
lui Hristos mărturisește și subliniază adevărul dumnezeieștii întrupări,
adeverește existența lui Dumnezeu, Care s-a arătat în lume ca să-l
mântuiască pe om.
Toate
vechile erezii, care au apărut în primul mileniu de după Hristos, au
fost combătute de cele șapte Sinoade Ecumenice. Victoria Ortodoxiei, pe
care Biserica o sărbătorește în prima Duminică din Postul Mare, este
tocmai victoria împotriva acestor erezii, care contestau posibilitatea
mânturii omului, la nivelul oferirii ei de către Dumnezeu.
A
doua Duminică din Postul Mare vine ca o prelungire a Duminicii
Ortodoxiei. În această Duminică, Biserica noastră sărbătorește victoria
împotriva unei alte forme de erezie; împotriva unei erezii care a
contestat mântuirea omului la al doilea nivel, cel al modului însușirii
mântuirii de către om. Iar în fruntea luptei Bisericii împotriva acestei
erezii a stat Sfântul Grigorie Palama, arhiepiscop al Tesalonicului.
Sfântul
Grigorie Palama s-a născut în anul 1296, din părinți foarte evlavioși
și înstăriți. La vârsta de șapte ani, Grigorie a rămas orfan de tată. În
aceste condiții, grija studiilor sale și-a asumat-o însuși împăratul,
care îl pregătea pentru ocuparea unor înalte funcții în stat. Între
timp, Grigorie a fost introdus în tainele vieții ascetice încă de pe
vremea când se afla în sânul familiei, fiind inițiat în rugăciunea
minții de către monahul aghiorit Theóliptos, care mai apoi a devenit
mitropolit de Filadelphia. Deși împăratul îi rezervase o carieră
politică, el a preferat viața monahală.
În
toamna anului 1316, pe când avea vârsta de douăzeci de ani, a pornit
către Sfântul Munte, însoțit de cei doi frați ai săi mai mici, Macarie
și Teodosie. Cei trei ani de ședere în Sfântul Munte i-a petrecut sub
oblăduirea duhovnicească a ascetului Nicodim, pe lângă mănăstirea
Vatoped. După moartea lui Nicodim, s-a mutat în mănăstirea Marea Lavră,
ca mai apoi să se retragă într-un loc pustiu.
În
anul 1325, invaziile Turcilor l-au obligat pe Palama să plece din
Sfântul Munte, dimpreună cu alți părinți aghioriți. A poposit într-un
schit din Veria, unde, timp de cinci ani, a trăit în asceză severă. În
anul 1331, invaziile Sârbilor l-au determinat să părăsească zona Veriei
și să se întoarcă în Sfântul Munte, unde și-a continuat viața
pustnicească la schitul Sfântului Sava. Acolo a luat la cunoștință
concepțiile lui Varlaam, teolog și filosof din Calabria (Sudul Italiei).
Varlaam
era ortodox și accepta toate dogmele Bisericii formulate de cele șapte
Sinoade Ecumenice. Prin urmare, nu avea concepții eretice în ceea ce
privește primul din cele două nivele amintite mai sus, ci în ceea ce
privește al doilea, adică la nivelul modului în care omul își poate
însuși mântuirea oferită lui de către Dumnezeu. Nu susținea Varlaam că
Hristos sau Sfântul Duh sunt creați, așa cum proclamau Arianiștii și
Pnevmatomahii, ci faptul că energia lui Dumnezeu, adică harul prin care
este mântuit omul, este creat. Aceasta înseamnă că omul nu intră în
legătură directă și personală cu Dumnezeu și nu se unește cu El, ci cu
ceva creat. Această afirmație nu reprezintă – în ceea ce privește
mântuirea omului – ceva diferit față de ceea ce predicau Arianiștii și
Pnevmatomahii.
Mântuirea
este un fapt ontologic, care cuprinde întreaga existență a omului și
care se înfăptuiește prin comuniunea și unirea directă și personală a
omului cu Dumnezeu. Este transmiterea vieții dumnezeiești pe care o
pierduse omul din cauza apostaziei sale față de Dumnezeu. Omul nu se
mântuiește aflând anumite adevăruri sau dobândind anumite cunoștințe
teoretice despre Dumnezeu. Iar Dumnezeu nu-l mântuiește pe om
transmitându-i informații despre El, ci îl mântuiește devenind El Însuși
om, fără să înceteze a fi Dumnezeu. Îl mântuiește prin viața și moartea
Sa, prin Crucea și Învierea Sa.
Sfântul
Apostol Pavel rezumă într-o singură frază întreaga taină a iconomiei
lui Dumnezeu pentru mântuirea omului astfel: «Mare este taina
Creștinătății: Dumnezeu S-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, S-a
vestit de îngeri, S-a propovăduit între neamuri, S-a crezut în lume, S-a
înălțat întru slavă». Această taină se trăiește în spațiul duhovnicesc
al Bisericii și, în esență, se identifică cu însuși taina Bisericii. De
aceea și Biserica, care mijlocește comuniunea și unirea omului cu
Dumnezeu, este caracterizată de către Sfântul Grigorie Palama ca fiind
«comuniunea îndumnezeirii».
Comuniunea
îndumnezeirii înseamnă o comuniune care pregătește și produce dumnezei
după har. De altfel, acesta a fost și planul din veșnicie al lui
Dumnezeu pentru om: de a-l îndumnezei prin participarea la harul
Dumnezeului treimic, așa cum sugerează și expresia «după asemănare».
Însă realizarea acestui plan dumnezeiesc presupune comsimțământul și
conlucrarea omului. Dumnezeu l-a înzestrat pe acesta cu libertate; prin
urmare nu-i impune nimic cu forța. De aceea și scopul spre care este
chemat omul se poate împlini numai prin conlucrarea sa de bună voie.
Întrucât însă omul s-a lepădat de Dumnezeu, trebuie să lupte, pentru ca,
cu ajutorul și harul lui Dumnezeu, să se regăsească pe sine și să
înainteze spre împlinirea scopului său dumnezeiesc. La această luptă ne
cheamă Biserica pe toți dimpreună și pe fiecare separat, mai ales în
această perioadă a Postului Mare.
Un
povățuitor iscusit în desfășurarea cu succes a acestei lupte este
Sfântul Grigorie Palama. Acest mare teolog al Bisericii ne învață
înainte de toate cât de necesar este să se regăsească omul pe sine
însuși, să tânjească spre Dumnezeu și să-și însușească marele dar al
mântuirii pe care i-l oferă Dumnezeu. De asemenea ne învață cât de
important este să se întoarcă omul spre sinele său lăuntric, să-și
readune mintea împrăștiată, să o direcționeze spre inimă și să asculte
chemarea pe care i-o adresează Hristos: «Iată stau la ușă și bat. Dacă
aude cineva glasul Meu și va deschide ușa, voi intra la el și voi cina
împreună cu el și el cu Mine». Aceste adevăruri și acest mod de viață a
apărat Sfântul Grigorie Palama în fața lui Varlaam. Aceste adevăruri și
acest mod de viață au fost contestate și atacate de către Varlaam și
adepții săi.
Am
putea spune că învățătura lui Varlaam nu constituie o simplă erezie, ci
o contestare și o anulare completă a darului dumnezeieștii Iconomii.
Așa cum relatează Sfântul Simeon Noul Teolog referitor la o întâmplare
din vremea sa, este vorba despre o învățătură care «anulează întreaga
Iconomie a Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos și neagă
fățiș reînnoirea chipului pierdut…».
Sfântul
Grigorie Palama a apărat tradiția autentică a Bisericii, care la
început era comună atât pentru Răsărit, cât și pentru Apus; a luptat
pentru desființarea rătăcirilor create de Schismă; a combătut învățătura
lui Varlaam, conform căreia energia, care este harul lui Dumnezeu, este
creată, accentuând faptul că Dumnezeu, prin harul său necreat, vine în
comuniune personală cu omul, se unește cu el și îl îndumnezeiește. În
felul acesta, a menținut Creștinismul nealterat, a sprijinit Ortodoxia
și a păstrat deschisă calea pentru îndumnezeirea omului.
Ruperea
vieții creștine de Biserică, care s-a semnalat în perioada modernă, a
denaturat Creștinismul, favorizând secularizarea. Și, întrucât
secularizarea a fost cansacrată și consolidată în Apus, ca mai apoi să
fie importată și să se răspândească și în Răsărit, se subînțelege că
Occidentul este mult mai secularizat decât Orientul. De aceea, e normal
ca societățile secularizate din Răsărit să fi rămas în urmă comparativ
cu cele occidentale și de aceea trebuie să le urmeze îndeaproape în
calea lor spre impas. Iar noi, de dragul modernismului, ne-am disprețuit
rădăcinile autentice, ne-am renegat bogăția spirituală, am uitat
orientarea noastră transcendentală, ajungând să pășim desculți printre
spinii secularizării.
Sfântul
Grigorie Palama, într-o fază critică a istoriei, ne-a oferit – prin
viața și învățătura sa – o bogăție imensă care să sprijine neamul și
Biserica noastră nu numai în epoca sa, ci în toată perioada întunecată a
stăpânirii turcești care a urmat. Chiar și astăzi, exemplul și
învățătura sa constituie un capitol neprețuit, menit să sprijine calea
noastră către viitor și călătoria noastră prin istorie și să inspire
dialogul nostru cu lumea creștină, dar și cu lumea necreștină a
societății noastre globalizate și pe cale de destrămare.
În
încheiere, aș vrea să fac două remarce, care au o importanță și
actualitate deosebită în zilele noastre. Prima se referă la viața
Sfântului Grigorie Palama, iar a doua la învățătura sa.
Când
Sfântul Grigorie a fost hirotonit în Constantinopol arhiepiscop de
Tesalonic, iar apoi a plecat într-acolo ca să fie întronizat, a dat
piept cu răscoala Ziloților, care l-au împiedicat să intre în oraș. De
accea, Sfântul s-a retras cu pace în Sfântul Munte, unde a rămas timp de
aproximativ un an, trăind în asceză severă. Atunci, regele Sârbilor,
Ștefan Dușan, care, profitând de războaiele civile și de răscoala
Ziloților, socotise că e momentul oportun să-și extindă stăpânirea peste
o parte însemnată a Macedoniei, a vizitat Sfântul Munte, unde a
încercat să și-l facă asociat pe ierarhul alungat din reședința sa,
promițându-i putere politică, întinse teritorii și bani din belșug. La
aceste propuneri, ierarhul smerit a dat următorul răspuns nobil: «Nu am
nici o nevoie de puteri, teritorii și bani din belșug. Dacă ia cineva un
burete îmbibat cu apă cât să încapă într-un pahar, și-l aruncă în Marea
Egee, nu va absoarbe niciodată marea nesfârșită, ci numai un pahar cu
apă, adică atât cât îi permite capacitatea sa naturală, lăsând în urmă
întreaga cantitate imensă de apă. Așa și eu am învățat de demult și mi-a
rămas până acum să trăiesc cu puțin și să mă mulțumesc cu cele
necesare. De aceea, chiar dacă mi-ai oferi tot aurul de pe pământ și din
adâncurile pământului, chiar dacă m-ai lua și m-ai scufunda întreg în
apele legendarului râu Paktolós, nu voi lua de acolo nimic mai mult
decât hrana zilnică necesară. Prin urmare, nu este necesară și nu mă
interesează deloc discuția despre multele și marile daruri și despre
ofertele tale de bani».
Cealaltă
remarcă are de-a face, așa cum am menționat mai devreme, cu învățătura
sa. Sfântul Grigorie, ca «predicator al harului», a accentuat faptul că
energia sau harul lui Dumnezeu, prin care se mântuiește omul, nu este
creată. Așadar Dumnezeul nu îl mântuiește pe om prin intermediul unui
element creat, care mijlocește între El și om, ci vine El Însuși în
legătură directă și personală cu omul, pentru a se uni cu el. De aceea,
și omul este dator să se apropie de Dumnezeu în mod direct și personal.
Rugăciunea, care s-a aflat în centrul disputei sale cu Varlaam, nu este o
simplă amintire a lui Dumnezeu sau o simplă mișcare a minții umane
către Dumnezeu, așa cum susținea Varlaam, ci împărtășire și unire
personală cu Acesta, comuniune care culminează în cadrul Sfintei
Împărtășanii.
Rugăciunea
înseamnă raportare directă la o persoană. Iar omul care se roagă cu
adevărat simte prezența acelei persoane către care adresează rugăciunea
sa. În mod special, rugăciunea lui Iisus, «Doamne, Iisuse Hristoase,
Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă», despre care Palama spunea că fiecare
credincios trebuie s-o aibă neîncetat pe buze, constituie și pentru omul
zilelor noastre cea mai potrivită și recomandată rugăciune. Aceasta ne
poate ajuta să ne redresăm și să restabilim comuniunea cu Dumnezeu și cu
semenii.
sursa: http://www.pemptousia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!