E energie! Dacă nu ar fi energie
necreată – care să izvorască din fiinţa lui Dumnezeu – nu ne-am putea
împărtăşi de ea. Noi ne împărtăşim de Dumnezeu, nu participând la fiinţa
lui Dumnezeu, ci participând la energiile necreate care izvorăsc din
fiinţa lui Dumnezeu. Aşa ne împărtăşim de Dumnezeu, aşa ne unim cu
Dumnezeu. Ei, dacă noi ne putem împărtăşi de dragostea lui Dumnezeu
rezultă – ca la matematică – că dragostea lui Dumnezeu e energie,
energie necreată! Această energie care vine în om şi preschimbă
dragostea omului şi îndumnezeieşte dragostea omului.
Când ajungem la o relaţie de dragoste
adevărată cu Dumnezeu, abia atunci avem dragostea adevărată faţă de om.
Deci, dragostea faţă de om izvorăşte din dragostea faţă de Dumnezeu.
Vorbesc de dragostea adevărată faţă de om. Celelalte – tentativele
nereuşite de dragoste între oameni – pier. Atunci poţi cu adevărat să-l
ierţi pe om, atunci poţi să-l rabzi, când ai dragoste pentru el,
dragoste care izvorăşte din dragostea pentru Dumnezeu.
Cum am mai zis, prin dragostea lui
Dumnezeu ajungem la toate lucrurile bune. Tot binele, toată virtutea nu
fac altceva decât să ne scoată din egoism şi să ne unească cu dragostea
dumnezeiască. Pe măsură ce ne unim cu dragostea lui Dumnezeu, începem să
iubim cu adevărat. Iată cum putem să ajungem la iubirea adevărată
pentru celălalt. Numai transfigurându-ne iubirea noastră, întrupând în
iubirea noastră, iubirea lui Dumnezeu faţă de noi.
Am spus că dragostea e unire. Prin
dragoste îl şi creezi pe celălalt, nu doar te uneşti cu el. Dragostea e
şi creaţie, e recreaţie, e şi cunoaştere. Când îl iubeşti pe celălalt,
te uneşti cu celălalt, îl aduci în tine şi trăieşti prin el. În lipsa
dragostei trăieşti prin tine. În prezenţa dragostei ieşi din tine.
Dragostea se jertfeşte, iese în întâmpinare, slujeşte celuilalt, uită de
sine. Când iubeşti pe celălalt, tu eşti foarte mic, aproape că nu mai
exişti. Şi poate că pentru tine nici nu mai exişti. Şi te miri ce vede
celălalt la tine, de te iubeşte atâta, pentru că tu nu vezi nimic. Aţi
trecut fiecare prin treaba asta. Ce vezi, că eu nu văd nimic? De ce mă
iubeşti? Ajungi la cunoaşterea de sine prin ieşirea din sine, iar prin
trăirea sinelui celuilalt ajungi să te cunoşti pe tine. Să te vezi pe
tine.
Spuneau Părinţii că „Hristos e oglinda
omului”. Că tu numai în Hristos te întâlneşti cu tine cu adevărat. El e
oglinda ta şi în El eşti tu restaurat şi în El te întâlneşti cu tine.
Iată că şi prin celălalt. Îl iubeşti, îl aduci în tine, trăieşti prin
el. Încă o definiţie a dragostei: trăirea prin celălalt. Îl aduci pe
celălalt şi îl pui în tine, bineînţeles, fără să te desfiinţezi pe tine.
Dar trăieşti în el. Până când în relaţia de dragoste nu trăieşti prin
celălalt, nu iubeşti. Până nu trăieşti pentru celălalt, nu iubeşti.
Deci, trăirea prin el şi pentru el. Asta e dragostea. Mai mult decât
atât: tu îi transmiţi putere. E o putere pe care i-o transmiţi celuilalt
cînd îl iubeşti. El simte asta, şi devine mai puternic prin puterea pe
care i-o transmiţi tu şi devine mai bun, şi, iată, l-ai ridicat! L-ai
ridicat valoric, iubindu-l! Mai mult decât atât: iubindu-l, activezi în
celălalt potenţe pe care el le are şi nu ştie că le are. Tu-l descoperi
pe celălalt şi celălalt te descoperă pe tine, iar tu te descoperi pe
tine prin celălalt. Tu nu te descoperi pe tine prin tine însuţi, tu nu
te vezi! Numai descoperindu-l pe celălalt te vezi. Îl descoperi pe
celălalt, activezi în el potenţe pe care el nu ştie că le are, şi devine
mai mare, şi abia atunci se descoperă pe sine, când vede că e iubit.
Iubirea mea îl ajută să se vadă pe sine, îl creşte, îl potenţează şi
vede ce e şi ce poate fi, dar numai prin iubirea mea. Dacă nu l-aş iubi,
el nu ar creşte şi nu s-ar cunoaşte.
Tu nu-ţi dai seama ce poţi, ce
potenţialităţi ai, dar celălalt, care te iubeşte, vede. Ei, văzând
potenţialităţile din el, activând potenţialităţile din el, iubindu-l, îl
şi cunoşti cu adevărat. Dar el nu se cunoaşte pe el, aşa cum îl cunoşti
tu pe el iubindu-l. Iată, iubirea ca mod de realizare a cunoaşterii.
Iată, funcţia gnoseologică a iubirii. Ajungi să-l cunosti cu adevărat
numai când îl iubeşti, dar nu poţi explica cunoaşterea asta. Dacă nu-l
iubeşti, poţi zice despre cutare: îl ştiu, are calităţile astea, are
defectele astea, e tipul acesta de om. Poţi spune acestea. Dar asta e în
afara iubirii. Dar când îl cunoşti şi îl iubeşti cu adevărat, pătrunzi
în adâncurile fiinţei lui prin iubire şi nu mai poţi exprima ce ai găsit
acolo, aşa cum ai exprimat când nu îl iubeai, din afară. Din interior, e
o cunoaştere care nu poate fi cuprinsă în noţiuni, în concepte. Asta
cred că aţi experimentat-o. Te minunezi de ce e celălalt, de ce poate
fi, dar nu poţi să-i spui. Celălalt pentru tine e o minune! Dar el nu e o
minune pentru el însuşi. El nu se descoperă pe el ca minune, tu îl
descoperi pe el ca minune. Dar la fel face şi el faţă de tine, pătrunde
în adâncurile tale, îţi aduce energia lui, puterea dragostei lui şi
devii mult mai puternic şi mai sigur pe tine. Asta o dată. Plus că-ţi
activează potenţe care sunt în tine, şi începi să fii altfel, să
gândeşti altfel. Şi asta te-a făcut iubirea lui. Tu priveşti la el şi te
vezi pe tine potenţat. El te potenţează şi se imprimă de tine. Şi tu te
vezi pe tine în el şi, iată, celălalt devine oglinda ta. La fel se
întâmplă şi la tine. Când iubeşti persoana cealaltă, o ridici.
Potenţând-o prin iubire, o adânceşti foarte mult înăuntrul tău, adâncire
reală. Or el când priveşte pe urmă la tine, te vede pe tine, dar se
vede şi pe sine potenţat. Iată cum putem deveni oglinzi unii pentru
alţii. Nu numai Hristos e oglinda ta, ci şi celălalt e oglinda ta. Iată
cum putem ajunge să ne creăm şi să ne cunoaştem pe noi şi pe ceilalţi şi
să ne ridicăm prin iubire.
La iubirea noastră firească,
adăugându-se harul lui Dumnezeu – pentru că numai prin harul lui
Dumnezeu, prin energia Lui te adânceşti în iubire – vezi şi activezi.
Dar dacă nu ar fi iubirea lui Dumnezeu la care să participi, şi totul e
la nivel omului, încep patimile cu negura lor, cu ceaţa lor şi nu mai
vezi. Şi îl transformi pe celălalt în obiect prin care să satisfaci
egoismul propriu, plăcerile proprii. Tu nu mai trăieşti prin celălalt şi
pentru celălalt, trăieşti prin tine şi pentru tine, iar celălalt e un
obiect de satisfacere proprie. Vedeţi cum omoară? Pe tine nu te vezi, pe
celălalt nu-l vezi, pe tine nu te ridici, pe celălalt nu-l ridici, pe
tine nu te faci, nici pe celălalt nu-l faci. Vedeţi ce implicaţii sunt
aici prin iubire?
Spuneam că fiul risipitor s-a întors
pentru că a descoperit că e iubit. Iubirea tatălui l-a ridicat, l-a
întors, i-a dat putere. Cu asta trebuie să întoarcem noi pe oameni. Noi
suntem o asociaţie misionară şi încercăm să-i aducem şi pe ceilalţi să-i
aducem la credinţă, dar dacă nu-i iubim, dacă mergem fără iubire la
drum, numai prin idei, prin teorii, cu asta nu e de ajuns. Numai prin
iubire.
Vedeţi, şi la nivelul fizic te schimbă
iubirea celuilalt. Vedeţi, când te priveşte celălalt şi îi simţi
dragostea, te schimbi la faţă. Dragostea lui te schimbă la faţă, te
îmbujorezi la faţă când îl vezi. Atunci dacă îţi schimbă faţa trupului,
atunci îţi schimbă şi faţa sufletului. Toată fiinţa ţi-o schimbă
dragostea celuilalt. Iată, cum ne întrepătrundem, cum ne întâlnim cu noi
înşine, cum ne naştem iubind. Şi iubim cu adevărat numai în Dumnezeu,
numai participând la iubirea lui Dumnezeu.
Acesta e pasul pe care l-am făcut.
Sursa: ascortimisoara.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!