Sufletele
primesc răsplata îndată după judecata particulară, însă nu întreaga
răsplată, pe care nu o vor primi fără noi, ci înaintea tuturor, la
Judecata cea de Apoi, la care se va arăta toată omenirea.
Binele şi răul dezvoltându-se pe pământ,
cei ce le săvârşesc trebuie să primească răsplata abia la sfârşit, la
isprăvirea lucrării lor, căci abia la sfârşit se culeg toate roadele,
atunci când lucrarea, adică viaţa pe pământ, va înceta. Numai atunci
fiecare va vedea el însuşi ce întindere a atins binele sau răul ce l-a
făcut în generaţia sa şi cele ce vor urma şi fiecare va putea să-şi zică
atunci: „Autorul acestora sunt eu”. Numai atunci vom vedea că noi am
fost cauza mântuirii pentru unii sau a pierzării pentru alţii, după cum
am semănat binele sau răul. De aceea, cu dreptate zice Apostolul Pavel:
„Ca să nu ia fără noi săvârşirea fericirii lor”.
Aşadar, lipsa trupului, precum şi
rodirea făptuirii de pe pământ ce nu e isprăvită încă, fac ca prima
perioadă a vieţii sufletului dincolo de mormânt să fie nedeplină. Asta
este învăţătura Sfântului Grigorie Teologul şi a Sfântului Ioan Gură de
Aur.
La dreapta Judecată, noi vom răspunde nu
numai pentru propria noastră viaţă şi pentru propriile noastre fapte,
dar și de viaţa şi de faptele tuturor celor ce dezvoltă ideile noastre
şi le urmează. Deci această viaţă pe pământ şi dezvoltarea cugetării nu
se vor sfârşi decât în cea din urmă zi a universului. Câte blesteme vor
auzi unii atunci, din partea celor ce au fost duşi la pierzare pentru că
au urmat calea nelegiuită, răul ascuns ce l-au semănat aceia; alţii,
dimpotrivă, vor fi primiţi, prin binecuvântările acelora ce i-au urmat,
pe calea binelui. Numai atunci vom vedea, în toată strălucirea sa,
binele sau răul ce l-a făcut fiecare, dacă totuşi răul n-a fost şters
prin adevărata pocăință şi printr-o viaţă virtuoasă. Vom vedea binele şi
răul ce l-a făcut fiecare, împreună cu toate urmările lor, iar cei ce
vor fi semănat pe unul sau pe altul vor gusta ei mai întâi din roadele
lor. Aşa învaţă Sfinţii Părinţi şi Dascăli ai Bisericii cu privire la
fericirea nedeplină a drepţilor în Rai, în prima perioadă a vieţii de
dincolo de mormânt, şi la chinuirea încă neîntreagă a osândiţilor în
gheenă.
Părintele Mitrofan,
din ”Viața repausaților noștri și viața noastră după moarte”, Editura Credința strămoșească, Petru Vodă – Neamț, 2010, p. 420-421
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!