Iubiți credincioși,
Iată-ne ajunși cu toții la Porțile Postului Mare, adică în Duminica Izgonirii lui Adam din Rai sau a Lăsatului sec de brânză,
duminică ce reprezintă pentru noi o lumină pentru sufletul nostru în
toată perioada Postului Mare, care nu e altceva decât un drum spre
Golgota, o perioada lungă de urcuș duhovnicesc interior spre Înviere.
Căci numai răstigniți fiind împreună cu Hristos, vom putea și învia
dimpreună cu Dânsul.
Se cuvine ca Postul Mare să fie pentru
noi o conştientizare a plânsului lui Adam şi al Evei atunci când s-au
lipsit de frumuseţea raiului, pentru ca, trăind durerea îndepărtării de
Dumnezeu, să dorim a ne întoarce, asemenea fiului risipitor, în casa
Tatălui nostru. Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, rânduită de Sfinții Părinţi în pragul Postului Mare, ne aduce aminte de un lucru deosebit de important: bucuria şi, deopotrivă, drama libertăţii omului.
Preţuindu-ne atât de mult prin faptul că ne-a creat după chipul Său,
Dumnezeu a sădit în noi darul libertăţii, posibilitatea de a alege
drumul pe care să-l parcurgem în viaţă: către El sau către neant. Cât de
mult doreşte Dumnezeu ca făptura Sa să rămână în legătură cu Sine, să
rămână în Împărăţie, căci El nu vrea moartea păcătosului, ci să se întoarcă şi să fie viu (Iez. 18, 23) și vrea ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină (I Tim. 2,4).
Izgonirea lui Adam din Rai s-a întâmplat ca urmare a celor trei mari greșeli: neascultarea de Dumnezeu, nepostirea (adică nu s-a înfrânat) și lipsa pocăinței după ce a greșit.
De atunci și până astăzi, omul păcătos are tendința de a se scuza pe
sine acuzând pe alții. Din acest motiv, el nu se poate mântui fără
pocăință (regret sau căința pentru păcatul săvârșit și cerere de
iertare).
Sfântul Siluan Athonitul zugrăveşte în
mod grăitor tristeţea trăită de primii oameni, care, de altfel, este şi
tristeţea oricărui creştin care a înţeles şi a simţit câtă durere
pricinuieşte îndepărtarea de Dumnezeu: „Sufletul meu tânjeşte după
Domnul. Pe El îl caută cu lacrimi. Când eram împreună cu El, sufletul
meu avea odihnă şi bucurie; duşmanul nu se apropia de mine. Acum duhul
răului a pus stăpânire pe mine. Sufletul meu este hărţuit. Linişte nu
găseşte în nimic. Nu pot să-L uit pe Domnul nici o clipă. Sufletul meu
poartă dorul Lui. În mijlocul durerii ridic glasul meu şi strig: Ai milă
de mine, Dumnezeule! Miluieşte-mă pe mine, făptura Ta”. Iar în altă
parte scrie următoarele: „Adam, părintele întregii lumi, a cunoscut în
rai dulceața iubirii lui Dumnezeu și de aceea, atunci când pentru păcat a
fost izgonit din rai și a pierdut iubirea lui Dumnezeu, a suferit
amarnic și cu geamăt mare suspina în toată pustia. Sufletul lui era
chinuit de un gând: Am întristat pe Dumnezeu pe Care Îl iubesc.
Nu-i părea rău atât de rai și de frumusețea lui, cât de faptul de a fi
pierdut iubirea lui Dumnezeu, care în fiece clipă și nesăturat atrage
sufletul spre Dumnezeu. Așa tot sufletul care a cunoscut pe Dumnezeu
prin Duhul Sfânt, dar mai apoi a pierdut harul, face experiența chinului
lui Adam. Sufletul e bolnav și îi pare tare rău atunci când întristează
pe Domnul Cel Preaiubit.”
Dacă am fost cu luare aminte la
Apostolul și Evanghelia ce s-au citit astăzi, vedem că ele trasează
câteva direcţii sau căi prin care comoara împărăţiei cerurilor poate fi
câştigată: o inimă iertătoare faţă de cei care ne-au greşit în
viaţă, sinceritate şi deschidere în inimile noastre (onestitate),
dobândirea nejudecării aproapelui şi a curăţiei trupești şi sufletești.
Acestea sunt cele patru arme pe care creştinul este chemat să le poarte
de-a lungul întregii sale vieţi, dar în mod special în timpul Postului
Mare. Întreaga noastră viață trebuie să fie o neîncetată luare-aminte și
pocăință. Uşile pocăinţei sunt deschise pentru noi mai larg mai ales
în această perioadă care urmează!
Mântuitorul Iisus Hristos ne arată că
nimeni nu poate intra în post fără iertare, deoarece prin iertarea
altora se cultivă smerenia omului dornic de-a trăi în iubire milostivă.
Iertarea este începutul bun al perioadei de post. Iertându-ne unii pe
alții, și Dumnezeu ne va ierta păcatele noastre. De aceea, la Vecernia
din Duminica aceasta cerem să fim iertați de către toți și iertăm pe
toți. Iertarea aproapelui implică adesea o răstignire a propriului
egoism și deschide sufletul spre o noua stare de comunicare și comuniune
a omului cu Dumnezeu și cu semenii.
Mâine purcedem pe marea cale a pocăinței
și mântuirii, pe calea Postului Mare. Însuși Domnul și Dumnezeul nostru
Iisus Hristos ne învață cum trebuie să postim: „Când postiți, nu fiți
triști ca fățarnicii, că ei își smolesc fețele ca să se arate oamenilor
că postesc. Adevărat grăiesc vouă: și-au luat plata lor” (Matei 6, 16).
Domnul nostru Iisus Hristos ne-a poruncit, de asemenea, să fugim de
fățărnicie nu numai când postim, ci și când facem milostenie și orice
altă faptă.
Frați creștini,
Faptele noastre pot fi oribile, însă
există posibilitatea de a fi șterse definitiv printr-o pocăință sinceră.
Sfântul Nichita Stithatul, ucenicul Sfântului Simeon Noul Teolog, zice
că lacrimile unei pocăințe sincere pot să ne redea chiar fecioria
pierdută. Iar Sfântul Varsanufie cel Mare zice că dacă ne pocăim cu
adevărat în fața lui Dumnezeu și dacă știm că orice întoarcere la
acțiunile anterioare ne este de acum imposibilă, pentru că datorită
pocăinței, ceva în noi a fost distrus prin foc și de nu vom mai putea da
prilej acelei acțiuni rele de care suntem responsabili, atunci vom
putea zice că am fost iertați și că ceea ce s-a întâmplat a fost șters
din cartea vieții.
Dumnezeu Preamilostivul rabdă îndelung
fărădelegile noastre, așteptând întotdeauna întoarcerea noastră, până
acum îşi tinde către noi braţele, chemând pe cei ce rătăcesc în pustie
şi în nepătrunsele hăţişuri ale păcatului, primind pe păcătoşii care se
pocăiesc, facându-i fii ai lui Dumnezeu şi fiice ale lui Dumnezeu. Auzim
în Sfânta Evanghelie glasul Său care ne cheamă la pocăinţă – nu vă învârtoşaţi inimile voastre (Evr. 3, 15); cel ce are urechi de auzit, să audă (Mt.
13, 9) – să nu rămânem surzi la această chemare. Să ne deșteptăm din
somnul adânc al lenevirii şi al desăvârşitei nepăsări faţă de mântuire,
sculându-ne din morţi (Efes. 5, 14), noi, care suntem morți prin
nesimţire şi împietrire, prin viaţa jertfită pe de-a-ntregul trupului,
păcatului şi stricăciunii! Domnul, văzând că am petrecut în nerodire, ne
dăruiește aceste minunate zile ale postului ca să ne mântuim fără
osteneală, prin spovedania nefăţarnică înaintea părintelui duhovnic,
lepădând toată povara păcatelor noastre!
Să nu fim nepăsători față de această
vreme a postului, căci nu știm dacă vom mai avea o asemenea șansă.
Posibil ca acesta să fie pentru unii din noi cel din urmă an când mai
suntem lăsați de Dumnezeu între cei vii cu scopul de a aduce roadele
pocăinței, îndreptându-ne de păcat. Și dacă nici acum nu ne vom
îndrepta, vom fi aruncați în foc. Având acest lucru în gând, să luăm
hotărârea ca de acum, intrând în post, să intram și în nevoințele
ridicării din cădere!
Foarte jalnici sunt unii care
obișnuindu-se atât de mult cu starea căderii, nici nu văd o altă
soluție, încercând chiar să aducă dovezi cum că nici nu trebuie să fii
altfel. „Cu atât mai jalnici, zice Sfântul Teofan Zăvorâtul, sunt
creștinii și cei care trăiesc având în față creștinismul. În fața
noastră este casa mântuirii și în ea ne-am împărtășit deja de puterile
tămăduitoare ce lucrează în ea; este un lucru jalnic dacă am ieșit din
ea, gustând mâncarea ce ne-a adus pierzarea. Dar e un lucru și mai
jalnic dacă, stând afară, privim cu nepăsare pierderea și în lenevia
noastră nu năzuim să intrăm înăuntru iarăși și să ne desfătăm de
bunătățile aflate acolo. Am căzut prin nepocăință, să ne ridicăm prin
lacrimile străpungerii.”
Să participăm cu multă evlavie la
slujbele Bisericii din această perioadă, în special la slujba Canonului
Mare al Sfântului Andrei Cretanul, care se citește în primele patru zile
ale postului și care este drept o adevărată plângere de pocăință care
ne vorbește despre proporțiile și adâncimea păcatului, tulburând
sufletul cu jale, căință și nădejde. Amintindu-ne de istoria
duhovnicească a lumii, care este și istoria noastră a fiecăruia, începe
într-o notă foarte personala: „De unde voi începe a plânge faptele
vieții mele ticăloase? Ce începere voi pune, Hristoase, tânguirii
acesteia de acum?” Rolul și scopul Canonului este să ne descopere
păcatul și, astfel, să ne conducă spre pocăință, la fel cum întreaga
perioadă a postului ne cheamă la trezire, pocăință și îndreptare.
Îl rugăm pe Dumnezeu să ne dăruiască în
viaţa noastră acelaşi sentiment de durere trăit de Adam şi de Eva, dar
să ne dea şi bucuria pe care aceştia au dobândit-o atunci când, biruind
puterea morţii, Hristos a coborât la iad pentru a le vesti lor şi
tuturor celor de acolo că porţile raiului s-au deschis din nou, că
drumul către Pomul Vieţii – către împărtăşirea de viaţa dumnezeiască –
este din nou posibil.
Dumnezeu să ne binecuvânteze pe
calea pocăinței în vremea Postului Mare ca să-l parcurgem cu folos şi să
ajungem cu bucurie să ne închinăm şi slăvitei Sale Învieri. Amin.
sursa:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!