Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula
Nu cred că se află icoană a suferinţei
mai plenar marcată de prezenţa Domnului Iisus Hristos decât aceasta a
Duminicii pe care o întâmpinăm cu orbul la marginea Siloamului. Cântarea
liturgică oferă o astfel de descriere, cât se poate de acceptabilă:
„Cel ce s-a născut orb zice în sufletul său: Au doară pentru păcatele
părinţilor m-am născut fără vedere? Au doară pentru necredinţa
neamurilor m-am născut spre dovadă? Nu sunt în stare să întreb când
este noapte şi când este zi. Picioarele mele nu mai pot răbda
poticnirile de pietre; că n-am văzut soarele strălucind, şi nici chipul
Celui Ce m-a zidit. Ci mă rog Ţie, Hristoase Dumnezeule: Caută spre
mine şi mă miluieşte!“ (Stihirile orbului, I, gls. 2).
Că lumina pe care o dă Cel Care este „Lumina lumii“ (Ioan 9, 25) nu este una oarecare şi că dincolo de vindecarea celui nevăzător întru vedere este ceva mult mai adânc, ne-o întăreşte iarăşi textul liturgic: „Soare nematerial, al dreptăţii, Hristoase Dumnezeule, Care celui din naştere lipsit de lumină i-ai luminat atât ochii trupului, cât şi pe cei ai sufletului, cu preacurată atingerea Ta, luminând şi ochii noştri cei sufleteşti, arată-ne fii ai zilei, ca să grăim Ţie, cu credinţă: Mare şi negrăită este milostivirea Ta spre noi, Iubitorule de oameni, slavă Ţie!“ (Slava Stihirilor vecerniei). De aici, şi accentul pe care-l pune Hristos Domnul în a Se defini ca „Lumină a lumii“, „atât cât este în lume“ (Ioan 9, 5), pentru ca, mai apoi, să accentueze mereu că Cel Care-L va urma şi Care n-ar veni dacă El nu Se duce (Ioan 16, 7), Duhul cel Sfânt, va face ca prezenţa lui Hristos să fie una veşnică.
Teribila dramatizare a contactului
dintre cel atins de harul lui Hristos şi „cunoscătorii“, „literaţii şi
legiştii“ Legii lui Dumnezeu, Evanghelia ne mai dovedeşte două lucruri:
că nu noi suntem, slavă Domnului, judecătorii aproapelui (Ioan 9, 16)
şi că, în fond, nici o anchetă din lume, chiar dură, nu poate opri
mărturia celui care a gustat din bucuria trăiri cu Hristos (Ioan 9, 25
ş. u.). O bucurie din care se naşte inteligenţa aleasă, ascuţită, care,
nu de puţine ori, chiar în vremea prigoanei comuniste, a pus în gura
celor simpli cuvinte de nezdruncinat: „Nu cumva vreţi şi voi să vă
faceţi ucenici ai Lui?“ (Ioan 9, 27).
Pare a fi aici o doză de „obrăznicie“,
după regulile cuminţeniei arogante, dar pentru noi, cei care ne
bucurăm de izbăvirea din orbire a tânărului, aduce mai mult a răspuns
care ne răcoreşte, prin inteligenţă şi curaj, de toate suspiciunile
celor care, de veacuri, se-ndoiesc că pot fi făcute minuni şi peste noi,
păcătoşii. Ceea ce este cert este că dincolo de lumea aceasta, întru
care toate se văd, orbul capătă şi acea capacitate rară – numită har –
de a surprinde pe Hristos, de a-L vedea. Căci zice Sfântul Simeon Noul
Teolog, lucru vrednic de luat în seamă: „Ascultă, crede ceea ce îţi
spun: / E dulce soarele, e negrăită simţirea lui, / dar el atrage
sufletul la un dor nemărginit şi dumnezeiesc. / Sufletul care îl vede
se-aprinde şi arde de dorinţă / şi vrea să-l aibă înăuntru întreg cât se
arată, / dar nu poate şi se întristează pentru aceasta / şi nu
socoteşte binele ce-l are din vederea sau simţirea lui. / Dar când Cel
văzut de mine, Care e încăput de toate / şi cu adevărat neapropiat /
voieşte să miluiască / amărâtul şi smeritul meu suflet, / mi se face
deodată văzut şi străluceşte înaintea feţei mele, / Se arată strălucind
în mine întreg de întreaga bucurie şi dulceaţă dumnezeiască, dar şi de
toată dorinţa, pe mine, smeritul“ (Sfântul Simeon Noul Teolog, Imnul 8
[2. 4]. «Care sunt cei cărora Se arată Dumnezeu şi care sunt cei care
ajung la deprinderea binelui prin lucrarea poruncilor», în vol. Studii
de Teologie Dogmatică Ortodoxă, Pr. Prof. Acad. D. Stăniloae, Ed.
Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1991, p. 354-355).
Iar glossa Părintelui Stăniloae
completează fericit spusa Sfântului: „E dulce Soarele Hristos, Soarele
dumnezeiesc, atât cât Îl simt. Dar El e dulce pentru că mă atrage la şi
mai multă împărtăşire, fără sfârşit, de El“ (idem, pg. 354, nota 80).
Pentru că, în fond, Evanghelia aceasta vine să readucă în planul
spiritual relaţia dar-Dăruitor, adică pe Cel Care [Se] dăruieşte şi pe
cel care primeşte darul… Poate că în acest moment al istoriei s-a
reaşezat normalitatea minunii în limitele ei fireşti. Căci nu desorbirea
orbului e minune, ci faptul că Cel Care dă lumina, luminând, ne face să
ne vedem. Cu ale noastre. După spusa aceluiaşi Sfânt Simeon Noul
Teolog: „Plâng şi mă doare inima când îmi străluceşte lumina / şi văd
sărăcia mea şi cunosc unde sunt / şi în ce lume muritoare locuiesc,
fiind muritor; / şi mă desfătez şi mă bucur când înţeleg / starea şi
slava dată mie de Dumnezeu / şi mă văd pe mine ca un înger al Domnului, /
împodobit întreg în lumină nematerială. / Bucuria aprinde dorul meu de
Dumnezeu, / Cel Ce-mi dă toate şi mă preschimbă. / Iar din dor izvorăsc
râuri de lacrimi şi mă face şi mai strălucitor.“ (Op. cit., ed. cit.,
Imnul 13 [2. 17], «Îndemn la pocăinţă; şi cum voinţa trupului unită cu
voinţa duhului face pe om în chipul lui Dumnezeu», p. 369).
Minunea-i dar dorul acesta teribil
născut de Hristos în noi. Nesăturat pe lumea aceasta. Căci bucuria
aceasta, rod al luminii iubitoare a lui Dumnezeu, vede mereu, în prima
geană de lumină primită de la Cel Ce este Lumina, un început, o arvună.
De-aceea rostim, înainte de împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului:
„Atrasu-ne-ai cu dorul Tău, Hristoase, şi ne-ai preschimbat cu
dumnezeiasca Ta dragoste; ci arde cu focul cel fără de materie păcatele
mele şi mă învredniceşte a mă sătura de desfătarea care este întru Tine,
ca de amândouă venirile Tale (Întruparea şi cea de-a Doua venire, n. N.
C.) veselindu-mă, să slăvesc, Bunule, această (adică „aceea de acum“,
care în Sfânta Liturghie este „acest Trup şi acest Sânge“, prezent real
pe Sf. Masă, n. N. C) venire a Ta“ (Ceaslov, ed. 1990, p. 300, cu
modificările propuse de Părintele Stăniloae).
Căci Liturghia Dumnezeiască este
reluarea veşnică a minunatei scoateri din orbire şi umpleri de dorul lui
Hristos. De aceea cântăm în ea „am văzut Lumina cea adevărată“. Acea
lumină în care zicem „Lumina lui Hristos luminează tuturor…“
Iar din dor izvorăsc lacrimi…
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula
din ”Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele”
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu
din ”Iubesc, Doamne, ajuta neiubirii mele”
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!