Hristos vindecă și ridică pe cel bolnav și păcătos
Duminica a IV-a după Paști (a Slăbănogului) Ioan 5, 1-15
‘În vremea aceea era o sărbătoare a iudeilor și Iisus S-a
suit la Ierusalim. Iar în Ierusalim, lângă Poarta Oilor, era o
scăldătoare care se numea pe evreiește Vitezda, având cinci pridvoare.
În acestea zăceau mulțime de bolnavi, orbi, șchiopi, uscați așteptând
mișcarea apei. Căci un înger al Domnului se cobora la vreme în
scăldătoare și tulbura apa și cine intra întâi, după tulburarea apei, se
făcea sănătos de orice boală era ținut. Și era acolo un om care era
bolnav de treizeci și opt de ani. Iisus, văzându-l pe acesta zăcând și
știind că este așa încă de multă vreme, i¬a zis: Voiești să te faci
sănătos? Bolnavul I-a răspuns: Doamne, nu am om ca să mă arunce în
scăldătoare când se tulbură apa; că, până când vin eu, altul se coboară
înaintea mea. Iisus i-a zis: Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă. Și
îndată omul s-a făcut sănătos și și-a luat patul și umbla. Dar în ziua
aceea era sâmbătă. Deci ziceau iudeii către cel vindecat: Este zi de
sâmbătă și nu-ți este îngăduit să-ți iei patul. El le-a răspuns: Cel ce
m-a făcut sănătos, Acela mi-a zis: Ia-¬ți patul și umblă. Ei l-au
întrebat: Cine este omul care ți-a zis: Ia-ți patul tău și umblă? Iar
cel vindecat nu știa cine este, căci Iisus se dăduse la o parte din
mulțimea care era în acel loc. După aceea Iisus l-a aflat în templu și
i-a zis: Iată că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuiești, ca
să nu-ți fie ceva mai rău. Atunci omul a plecat și a spus iudeilor că
Iisus este cel ce l-a făcut sănătos.’
Perioada de după slăvita Înviere a Domnului și Mântuitorului nostru
Iisus Hristos ne arată că în Iisus Hristos se află izvorul vieții și al
sănătății, izvorul milostivirii și al iertării păcatelor, izvorul
ridicării noastre din moartea păcatului și al dăruirii vieții veșnice
încă din lumea aceasta ca arvună prin întâlnirea și împărtășirea cu El.
De aceea în duminica a doua după Sfintele Paști, numită și Duminica
Tomii, Hristos Domnul vindecă pe ucenicul Său de îndoială spunându-i:
‘Nu fi necredincios, ci credincios!’ (Ioan 20, 27). Apoi în Duminica
Mironosițelor vindecă pe femeile mironosițe de teamă zicându-le:
‘Bucurați-vă, nu vă temeți!’ (Mt. 28, 9-10) Iar în această duminică
vedem pe Mântuitorul Iisus Hristos că vindecă un om de paralizie, un
slăbănog, la scăldătoarea Vitezda. Apoi vom vedea cum în Duminica
Samarinencii Hristos Domnul vindecă pe o femeie de iubirea ei tulburată,
iar în duminica a șasea după Paști vindecă un om de orbire fizică.
Aceste vindecări ale Mântuitorului Iisus Hristos ne arată puterea Lui
dumnezeiască, dar și multa Lui iubire milostivă față de oameni, dorința
Lui de a-i ridica din păcat și din boală, de a-i vindeca sufletește și
trupește, pentru că păcatul este o boală a sufletului care adesea atrage
după sine și boli ale trupului, deși aceasta nu este o regulă strictă.
Sunt oameni care suferă nu ca urmare a păcatelor, ci ca urmare a
faptului că Dumnezeu vrea să se preaslăvească prin ei, așa cum a spus
Mântuitorul Iisus Hristos despre orbul din naștere care nu a păcătuit
nici el, nici părinții lui, ci pentru ca să se arate în el lucrarea lui
Dumnezeu.
Mântuitorul Hristos – marele duhovnic și doctor de suflete
În Evanghelia de astăzi se vede totuși o legătură între păcat și
boală, pe care Mântuitorul Iisus Hristos o spune celui vindecat de boală
în mod foarte discret, ca duhovnic doctor de suflete, care dorește să
salveze, să ridice, să recupereze pe cel păcătos, fără să-l umilească.
El nu îl ceartă, ci îl avertizează pe cel care a fost vindecat zicându-i
în templu: ‘Iată, te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuiești
pentru ca să nu-ți fie ție mai rău’ (Ioan 5,14). Aceasta n-o spune tare
de față cu oamenii, ci în taină, doar față în față cu păcătosul care a
fost vindecat de Mântuitorul Iisus Hristos. Aici avem modelul
convorbirii dintre doctorul de suflete, care este duhovnicul, și
penitentul sau omul care se pocăiește pentru păcatele lui și dorește să
se vindece de păcat și de boală, dacă pătimește din pricina păcatului.
Această putere vindecătoare, milostivă a Mântuitorului Iisus Hristos
este scoasă în evidență în perioada dintre Sărbătoarea Învierii
Domnului, a ridicării Sale din morți și Sărbătoarea Înălțării Sale la
cer, pentru a ni se arăta că, de fapt, Hristos Cel înviat din morți
dorește ca să ne conducă la viața cea veșnică, să ne înalțe la viața
cerească. Deci perioada dintre Învierea Sa din morți și Înălțarea Lui la
ceruri este o perioadă în care se arată scopul Învierii și Înălțării
Mântuitorului, și anume El înviază din morți ca să ne învieze și pe noi
din moarte, din moartea sufletească a păcatului și din moartea fizică a
trupului, și să ne înalțe la ceruri în slava și iubirea Preasfintei
Treimi, să ne ducă în lăcașurile cele multe ale casei Tatălui Ceresc.
Deci modul în care Biserica a rânduit citirea Evangheliilor în aceste
duminici în perioada dintre Sfintele Paști și Înălțarea Domnului conține
o semnificație deosebită, fiind o pedagogie, o școală duhovnicească
prin care ni se arată puterea vindecătoare, iertătoare și de viață
dătătoare a Mântuitorului Iisus Hristos.
Dumnezeu vine în ajutorul bolii și singurătății
În Evanghelia de astăzi se vede că Mântuitorul Iisus Hristos merge la
scăldătoarea Vitezda pentru a vindeca un om care de treizeci și opt de
ani suferea și aștepta milostivirea și ajutorul lui Dumnezeu. Nu
cunoaștem ce păcat a săvârșit el pentru care suferea atât de mult.
Vedem, însă, că, pe lângă suferința lui, se adaugă singurătatea pe care o
trăiește el și neajutorarea lui din partea celor care sunt prezenți
acolo. Slăbănogul sau paralizatul de la scăldătoarea Vitezda, care în
limba ebraică a Vechiului Testament însemnează ‘casa milei’ sau ‘casa
îndurării’, se simte foarte singur. Când Iisus îl întreabă: ‘Vrei să te
vindeci?’, el îi răspunde: ‘Nu am om care să mă ajute, să mă introducă
în scăldătoare și totdeauna altul o ia înaintea mea până când ajung eu’,
adică până ce ajunge el târându-se spre apă. Treizeci și opt de ani de
suferință și de multă singurătate, în timp ce atâta lume se îmbulzea în
jurul lui. Nu singur în singurătate, ci singur într¬o mulțime de oameni.
Aici este mirarea, sau paradoxul. El nu trăia în pustie, nu era singur,
izolat în casă, ci el se afla printre mulți bolnavi însoțiți de
prieteni sau de membri ai familiei care erau sănătoși, dar fiecare se
ocupa doar de bolnavul lui și, îndată ce se vindeca bolnavul lui, nu se
mai interesa să ajute pe bolnavul care nu are pe nimeni să-l ajute.
Treizeci și opt de ani de suferință, treizeci și opt de ani de răbdare,
treizeci și opt de ani de smerenie, treizeci și opt de ani de
singurătate vedem în viața chinuită de boală a acestui om paralizat,
care aștepta tulburarea apei de către înger. El aștepta un om care să-l
ajute să poată intra în scăldătoare.
Răbdarea desăvârșită, smerenia și speranța neîntreruptă aduc izbăvirea
Spre acest om care nu avea pe nimeni ca să-l ajute a venit
Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos. Se pare că acest bolnav de treizeci și opt
de ani de suferință era mai în vârstă decât Mântuitorul Iisus Hristos,
deci el suferea de boală dinainte de nașterea Domnului. Pentru că acest
bolnav întru răbdare desăvârșită și întru speranță neîntreruptă aștepta
zi cu zi momentul în care totuși să ajungă înaintea celorlalți în
scăldătoare pentru a fi vindecat și el, și pentru că deși erau oameni
mulți în jurul lui și nu se găsea un om care să-l ajute, atunci
Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos, S-a apropiat de el, făcându-I-se milă de
îndelunga lui suferință, dar și apreciind multa lui pocăință, multa lui
răbdare fără răzvrătire și multa lui speranță fără întrerupere. Îndată
slăbănogul i-a răspuns: ‘Doamne, nu am om care să mă ajute să intru în
scăldătoare’ (Ioan 5, 7). Prin aceasta el de fapt a exprimat și o
cerere, nu numai a dat o explicație. Deodată cu dorința de vindecare a
spus că nu se poate vindeca fiindcă nu este nici un om care să-l ajute.
Cu alte cuvinte, el are acum speranța că Iisus este Omul care îl poate
ajuta să intre în scăldătoare după tulburarea apei de către înger, dar,
spre surprinderea sa, Mântuitorul nu a venit ca să-l ajute să intre în
scăldătoare, ci să-l vindece direct prin cuvânt. Văzând dorința lui și
văzând speranța lui, a acestui om paralizat, după ce a cunoscut multa
lui suferință și multa lui răbdare, Mântuitorul Iisus Hristos i-a zis:
‘Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă’ (Ioan 5, 8). Plin de credință că
ceea ce i se spune să facă el poate face în clipa aceea, paralizatul de
la scăldătoarea Vitezda s-a ridicat, el care nu se putea nici măcar târî
până lângă scăldătoare cu forțe proprii, a luat așternutul pe care
stătea el și a început să umble. Între timp însă, Mântuitorul Iisus
Hristos, Cel care i-a spus: ‘Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă’, S-a
făcut nevăzut, a dispărut, nu a mai rămas acolo, s-a dus în altă parte.
‘Tot timpul trebuie să săvârșim binele’
Vindecarea aceasta care a avut loc într-o zi de sâmbătă l-a bucurat
foarte mult pe cel ce suferea, dar vindecarea i-a întristat pe cei ce
invidiau pe Iisus că face minuni și l-au mustrat pe acest om vindecat
zicându-i de ce se face aceasta sâmbăta, iar el, recunoscător față de
Cel ce l-a vindecat, a zis mărturisindu-L: ‘Cel ce m-a vindecat mi-a
zis: scoală-te, ia-ți patul tău și umblă’ (Ioan 5, 11), și au întrebat:
‘Cine este Acela?’ Iar slăbănogul nu a știut să răspundă cine este omul
care l-a vindecat, care i-a zis: ‘Scoală-te, ia-¬ți patul tău și umblă.’
Sfinții Părinți ai Bisericii, mai ales Sfântul Ioan Gură de Aur, spun
că nu atât de mult îi deranja faptul că a fost vindecat sâmbăta acest
om paralizat, ci faptul că s-a făcut minunea. Din invidie ascunsă sub
paravanul respectării sâmbetei, ei au căzut cu reproșuri asupra acestui
paralizat care a fost vindecat de către Iisus.
Mântuitorul Iisus Hristos, vindecând pe acest slăbănog sâmbăta, a
vrut să ne arate că tot timpul trebuie să săvârșim binele, și în zi de
lucru, și în zi de sărbătoare, să arătăm iubire milostivă, ajutorare
celor suferinzi, celor bolnavi, celor singuri, și în zi de lucru, și în
zi de sărbătoare. De ce? Pentru că atunci când arătăm milostenie și
bunătate față de cei care au nevoie de ajutorul nostru, preamărim pe
Dumnezeu Cel milostiv și bun. Când facem fapte bune, fie în zi de lucru,
fie în zi de sărbătoare, preamărim pe Dumnezeu Cel bun și milostiv.
Să fim recunoscători lui Dumnezeu pentru binefacerile primite
Evanghelia ne mai arată încă o virtute a acestui om care s-a pocăit
prin suferință, și anume recunoștința sa, recunoștință adusă lui
Dumnezeu. El nu a știut cine este Omul care i-a zis: ‘Scoală-te, ia-ți
patul tău și umblă’, dar a simțit că vindecarea s-a făcut cu puterea lui
Dumnezeu care lucrează în Iisus Hristos, în Omul care i-a zis:
‘Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă’, și el, îndată ce s-a vindecat și a
putut umbla, a mers spre templu să mulțumească lui Dumnezeu pentru
vindecare, să arate recunoștință și mulțumire indiferent dacă Omul prin
care Dumnezeu l-a vindecat mai era prezent sau nu, el s-a dus să
mulțumească lui Dumnezeu în templu. Or, tocmai acolo, în templu, unde
s-a dus să mulțumească lui Dumnezeu pentru vindecarea care s-a făcut lui
printr-un Om necunoscut, L-a întâlnit pe cel necunoscut, pe Iisus, s-au
întâlnit amândoi din nou în templu, și Mântuitorul îi spune: ‘Iată,
te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuiești, ca să nu-ți fie ție
mai rău’ (Ioan 5, 14). Atunci paralizatul care fusese vindecat a înțeles
că Cel care l-a vindecat era în fața lui din nou și și¬a descoperit
identitatea, a spus cine este El, și anume Iisus din Nazaret.
După acest moment, cel vindecat a ieșit din templu și a spus iudeilor
cine l-a vindecat. Vedem aici recunoștința arătată față de Dumnezeu și
mărturisirea lui Iisus în fața iudeilor spunând că prin El lucrează
Dumnezeu care vindecă. Cu alte cuvinte, acest paralizat care a fost
vindecat devine nu numai recunoscător față de Dumnezeu, ci devine și un
mărturisitor al lui Hristos și al lucrării lui Dumnezeu prin minunile pe
care Hristos Domnul le săvârșește.
Scăldătoarea Vitezda, prefigurarea Bisericii
Se constată că în foarte multe parohii și mănăstiri, la cerința
credincioșilor, se intensifică săvârșirea Tainei Sfântului Maslu care
aduce și iertare de păcate, și alinare, dar și sensibilizare a
credincioșilor față de suferința semenilor lor. Taina Sfântului Maslu în
care se leagă vindecarea trupului de cea a sufletului, în care se leagă
rugăciunea bolnavului și a familiei sale cu rugăciunea Bisericii
întregi este pentru noi acum scăldătoarea Vitezda. Biserica însăși a
fost prefigurată prin această scăldătoare.
Sfinții Părinți spun că îngerul care tulbura apa și făcea ca primul
care se aruncă în scăldătoare să fie vindecat este o prefigurare a
Tainei Botezului. Cu deosebirea însă că harul în Vechiul Testament era
dat în arvună, nu în plinătate. Pe când, în Biserica lui Hristos, harul
este dăruit în plinătate. Atunci doar primul se vindeca, primul care
intra în scăldătoare, acum se vindecă toți care se botează în
scăldătoarea sau în Taina Botezului. Și se vindecă de toate bolile dacă
au credință puternică, atât de bolile trupești, cât și de cele
sufletești. Biserica este noua Vitezdă, locul vindecării, locul
ridicării.
Vedem din Evanghelie această legătură între păcat și boală, dar vedem
și legătura între suferință și pocăință. Multa suferință a acestui om
paralizat s-a transformat în vreme de pocăință, o pocăință arătată prin
răbdare multă și prin nădejde multă. Sfântul Ioan Gură de Aur, în
comentariul la Evanghelia după Sfântul Evanghelist Ioan, spune că acest
om bolnav, paralizatul de la scăldătoarea Vitezda, ne învață multa
răbdare fără cârtire; el nu se revoltă, nu se răzvrătește împotriva lui
Dumnezeu, nu cârtește, nu-și blestemă soarta că de atâția ani suferă, ci
suferă întru răbdare și suferă întru nădejde. Deși atâția oameni erau
în jurul lui și nimeni nu l-a ajutat niciodată, el nu îi judecă pe
ceilalți, nu se plânge zicând că ceilalți sunt niște egoiști, nu-i
blestemă, nu-i vorbește de rău pe cei care ar fi putut să-l ajute și nu
l-au ajutat și rabdă întru speranță, rabdă și așteaptă, și această
răbdare a lui întru smerenie și întru speranță, fără cârtire și fără a
judeca pe alții, fără să cârtească împotriva lui Dumnezeu și fără să
judece pe cei din jur, a fost socotită lui ca pocăință, suferința
transformată în pocăință.
Suferința poate schimba și însănătoși sufletul în relația cu Dumnezeu și cu semenii
Deci învățăm de la acest slăbănog sau paralizat cum să transformăm
suferința în pocăință pentru păcate. Cunoscând această transformare a
suferinței în pocăință, Mântuitorul Iisus Hristos s-a dus direct să
ajute pe acest om care nu mai era ajutat de nimeni dintre oameni. Vedem
apoi mărturisirea lui, recunoștința lui față de Dumnezeu și față de
Iisus Hristos, și aceasta ne arată că Dumnezeu cunoaște și suferința
fiecăruia, cunoaște și pocăința și speranța fiecăruia, și că, deși
uneori ni se pare că Dumnezeu întârzie, totuși El vine, dar nu când
dorim noi și cum dorim noi, ci când dorește El și când consideră El că e
necesar pentru noi. Nu toți oamenii au aceeași putere de a răbda, nu
toți oamenii au aceeași putere de a suferi întru smerenie, însă prin
acest păcătos pocăit prin suferință Hristos Domnul a vrut să arate cum
se poate schimba omul duhovnicește; folosind o suferință a trupului, își
înnoiește, își schimbă și însănătoșează sufletul în relația cu Dumnezeu
și în relația cu semenii.
Să rugăm pe Hristos Domnul să ajute pe toți cei care suferă să
transforme suferința lor în pocăință, iar dacă n¬au făcut greșeli sau
păcate multe, să transforme suferința lor în speranță, ca apoi să simtă
bucuria vindecării, ridicării și a întâlnirii cu Hristos doctorul
sufletelor și al trupurilor noastre, spre slava Preasfintei Treimi și
spre a noastră mântuire. Amin! (Articol publicat în ziarul ‘Lumina de Duminică’ din data de 25 aprilie 2010)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!