(Luca 18, 18-27)
O exegeză a pericopei evanghelice a acestei duminici trebuie plasată
în contextul evenimentelor româneşti recente, cu impact asupra vieţii
noastre creştine, bisericeşti. Evanghelia tânărului bogat ne duce
imediat cu gândul la tânărul creştin de astăzi, tânăr care poate este
preocupat mai puţin de moştenirea vieţii veşnice, nu atât din raţiuni de
refuz al viziunii creştine despre lume şi viaţă, despre existenţa şi
scopul vieţii omului în general, cât mai ales de impactul mediatic la
care este expus, de grijile multiple din cotidian, de o anumită
insecuritate personală dată de o dinamică socială care nu se mai
raportează esenţial la probleme religioase, morale, ci la cele
economice, financiare, consumiste, de imagine personală în societate.
Or, tânărul bogat din Evanghelie, tânăr care cu siguranţă îşi împlinea,
potrivit Legii Vechi, obligaţiile sale religioase faţă de templu, dar se
şi conforma reglementărilor morale prevăzute şi consacrate comunitar,
fiind un drept s-ar putea spune al poporului evreu, vine la Iisus pentru
că aflase că există un nivel superior de viaţă, fără constrângerile pe
care le implică grija pentru gestionarea, administrarea bunurilor
pământeşti. Mai mult, Îl numeşte pe Hristos „Bunule Învăţător“, fiind la
curent desigur cu activitatea Mântuitorului Hristos în Israelul vremii,
pe de o parte, dar şi cu conştiinţa că s-a apropiat de o personalitate
cu adevărat bună, ce în bunătatea ei nu poate fi asociată decât cu
Dumnezeu cel bun. Cu alte cuvinte, recunoaşte în Hristos o Persoană
deosebită de celelalte, de ce nu un mare profet, chiar pe Mesia,
trimisul bun al lui Dumnezeu cel Bun! Acest aspect este cu totul
valabil, pentru că bun nu este decât Dumnezeu şi Legea Sa dumnezeiască
în viziunea religioasă a poporului biblic.
O bogăţie de care nu te poţi detaşa determină pierderea libertăţii
Venirea tânărului la Hristos este de aceea cu atât mai mult de
apreciat pentru că el se recunoaşte ca un membru adevărat, cinstitor de
Dumnezeu şi împlinitor al poruncilor Legii Vechi ce nu este satisfăcut
de nivelul său spiritual. De aceea, caută ceva superior care să-i
împlinească aspiraţiile şi vine la Hristos. Voind să fie desăvârşit,
află de la Hristos, Care apreciază efortul de a plini cele ale Legii,
datoriile faţă de Dumnezeu şi faţă de aproapele, în contextul
convorbirii sincere şi deschise dintre cei doi, că are în faţa
proiectului, a dorinţei sale de desăvârşire un impediment… Bogăţia!
Bogăţie despre care nu aminteşte el, dar de care îi aduce aminte Hristos
în calitate de Dumnezeu şi Fiu al lui Dumnezeu Care este atotştiutor,
atributul atotştiinţei fiind unul divin într-o metafizică sau filosofie
religioasă, cu atât mai mult când este vorba despre revelaţia
scripturistică. O bogăţie care implică evident grija pentru o judicioasă
administrare şi creştere a acesteia, pentru că creşterea bogăţiei este o
lege economică… O bogăţie de care te poţi ataşa de o manieră lacomă,
pătimaşă, păcătoasă, determinând dependenţa ce duce la pierderea
libertăţii interioare spirituale, la o atitudine dispreţuitoare faţă de
cei din jur şi la diminuarea sau pierderea simţului fraternităţii ce
antrenează în cele din urmă dezechilibre comunitare. Cu toate acestea,
în această epocă materialistă în care auzim des vorbindu-se despre
creştere economică ca ideal al unei bunăstări generale, Îl auzim pe
Hristos Care sfidează această direcţie prin transcenderea logicii
economice şi o invitaţie indirectă de convertire de la logica terestră
la cea spirituală, a Împărăţiei divine unde bogăţia este una spirituală,
a bucuriei, a păcii, a dreptăţii. Şi cu toate acestea, pe pământ există
atâtea bogăţii care atrag pe om, apoi munca lui, evident dublată de un
anume context, dar şi de şansă şi bună chiverniseală, poate să-i aducă
bogăţie materială, satisfacţii pentru un succes în acest domeniu, cu
crearea unei micro sau macrocomunităţi productive ce absoarbe forţă de
muncă şi care aduce prosperitate, un echilibru social şi o decenţă a
nivelului de trai de care este nevoie în familie, în comunitate, în
contextul civilizaţiei actuale care, trebuie să o recunoaştem, este
costisitoare şi cere mult efort şi energie, inclusiv constrângeri şi
limitări pentru înscrierea în făgaşul rezonabil al unei existenţe
normale.
sursa:http://ziarullumina.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!