Zaheu în sicomor, pentru a-L vedea pe Dumnezeu.
Hristos pe lemnul Crucii, sicomorul cel cu gust dulce si de lumina purtator, daruitor al vederii lui Dumnezeu.
Hristos pe lemnul Crucii, sicomorul cel cu gust dulce si de lumina purtator, daruitor al vederii lui Dumnezeu.
Duminica aceasta, a XXXII-a dupa
Rusalii, aduce cu sine drumul lui Hristos din afara Ierihonului – acolo
unde vindeca pe orbul din duminica ce a trecut, dând lectia adâncimii
smerite a minunii lui Hristos – în Ierihon, orasul care, nu-i asa, aduce
aminte prin rezonanta sa, de locul biruintei dintâi a poporului celui
ales, prin harul si ajutorul lui Dumnezeu, pe pamântul pe care El îl
daruise neamului aceluia, care avea sa-L daruiasca pe Mesia. Daca
atunci, în înconjur de cântec si alamuri si putere de la Dumnezeu, se
darâmau zidurile Ierihonului, acum Hristos-Domnul este Cel Care darâma
zidul izolationismului mesianic al poporului celui ales din Israel,
aratând universalitatea minunii Sale pe pamânt. Caci zice Domnul, miez
al vestirii din Duminica aceasta, privind râvna lui Zaheu: „Astazi s-a
facut mântuire casei acesteia, ca si acesta este fiu al lui Avraam“
(Luca 19, 9).
Mai mult decât apare la prima vedere,
aceasta Evanghelie pregateste sufletul nostru pentru perioada de har si
zel, care este Postul cel Mare al Pastelui, perioada aceea pe care o
numim a „tristetii radioase“, plina de bucuria slujirii lui Hristos.
Domnul Iisus intra în Ierihon laolalta
cu vestea ultimei vindecari, aceea a orbului de la marginea drumului
Ierihonului, a carui Evanghelie am auzit-o în Duminica ce a trecut. În
jur, oamenii Îl lauda pe Dumnezeu, cuprinsi, desigur, si de exaltarea
unei minuni atât de „vizibile“ (si la propriu, si la figurat). Omul din
Ierihon, ca orice om muncitor si cinstit, trebuie vazut ca unul tare
aproape de inima lui Dumnezeu. Fara complicatii intelectuale, fara ifose
si îngâmfari ieftine, om de câmpie – nu departe e Valea Iordanului
celui binecuvântat, cu orizontul deschis fie spre Efraim, fie spre
Betabara sau dincolo de Iordan, spre Pereea sau, spre nord-vest, spre
Samaria – e om care a vazut si care a trait multe. De aceea pare ca-i
vesel, comunicativ, si-l putem banui mereu dornic de evenimente. Dar
acesta de-acum, în strânsa legatura cu vindecarea orbului, parca
le-ntrece pe toate celelalte.
Icoana celui mai nebagat în seama om al
Ierihonului am remarcat-o în Duminica trecuta, când l-am aratat pe orbul
din drumul Ierihonului ca unul „uitat“ acolo, care, într-un fel,
„strica fata orasului“. De data aceasta, un altul, mai-marele vamesilor,
bogat, dar vames (deci cu o pozitie sociala neiubita în oras, dimpreuna
cu aceea a tuturor celorlalti vamesi, oamenii Imperiului sau ai
domniei, oricum, în enclava de nationalism fierbând, care este neamul
lui Israel…), adica de invidiat pentru ceea ce are, dar urât pentru ceea
ce este.
Si totusi… Omul acesta obisnuit sa fie
mereu periat, platit si bagat în seama de toti, alege poate cea mai
interesanta modalitate de a intra în contact cu Dumnezeu din istorie:
urcarea într-un sicomor.
Gest al omului care uita de toate
„aerele sale“ de superioritate, „cautând sa-L vada pe Iisus, Care este“
(Luca 19, 4). Alergarea si urcarea în sicomor sunt gesturile nerabdarii
întâlnirii cu Hristos. Iar Domnul, Cel Care redase vederea orbului, acum
reda societatii din Ierihon o alta vedere, duhovniceasca, asupra omului
pe care, alegându-L Hristos sa gazduiasca la dânsul, multimea,
scandalizându-se, Îl judecase deja, caci: „murmurau, zicând ca la un om
pacatos a intrat sa gazduiasca“ (Luca 19, 7).
Gesturile lui Zaheu sunt pline de
respect curajos. Si cinstite. Caci, „stând în picioare“, Zaheu
marturiseste: „Iata, jumatate din averea mea o dau saracilor, si, daca
am napastuit pe cineva cu ceva, întorc împatrit“ (Luca 19, 8). Împlinea,
dar, Zaheu – pe care-l putem banui ca fiind de alt neam, acela al
„pocaitilor“ –, în viziunea societatii, cuvântul Legii celei vechi.
Textele de la Iesire 22, 1; Levitic 6, 4; Numerii 5, 7; I Regi 12, 3 par
„minimale“ fata de râvna pe care Zaheu o arata în a despagubi pe cel pe
care-l „napastuise“. Sa luam exemplul textului Numerii 5, 7, în care,
dupa marturisirea pacatului, se cerea ca, în raport cu cel caruia-i
pacatuise, omul ce gresise, sa întoarca totul pe de-a-ntregul, la care
va mai adauga a cincea parte. Or, la Zaheu nu este asa. Probabil ca
aceasta maximalizare, aceasta depasire în sus, cu mare curaj, a facut pe
Domnul sa exclame: „Astazi i s-a facut mântuire casei acesteia, ca si
acesta este fiu al lui Avraam“ (Luca 19, 9). Curaj si cinste în a-si
împlini menirea în planul iconomic al neamului din care face parte, par a
fi argumentele forte prin care Hristos te admite ca fiind dintr-un neam
cu Avraam si, prin acesta, într-un neam cu El, Dumnezeul Întrupat.
Este, asadar, în Zaheu ceva ce place nespus lui Dumnezeu, Care, iarasi,
tulbura legalistii Vechiului Testament, acorda mântuire casei lui Zaheu,
zicând: „Astazi s-a facut mântuire casei acesteia, caci si acesta este
fiu al lui Avraaam“ (Luca 19. 9).
Ce anume face din Zaheu un candidat
valabil pentru asezarea în casa cea binecuvântata a Dumnezeului Celui
Viu? În fond, el este un profesionist corect, un meserias dedicat corect
lucrului pe care-l are de facut, un om cu responsabilitatea lucrului pe
care-l face. Aici se aseamana tare, tare mult cu fiecare dintre noi.
Zaheu poate fi un motiv bun pentru a ramâne curati într-o lume care
corupe, pentru a nu te lasa corupt de puterea care, uneori, îti
însoteste viata si pozitia sociala. Caci Zaheu asta înseamna: omul,
care, desi poarta – prin natura functiei sale – o mare posibilitate de
„corupaciune“, care poate crea în juru-i un întreg sistem de interese
meschine si de minciuni capabile sa sustina aceasta amestecatura de
putere si coruptie, care-i legata, în genere, în cultura si mentalitatea
poporului iudeu de functia de „vames“, cauta sa ramâna subordonat moral
în primul rând Legii si lui Dumnezeu, Datatorul Legii.
Si ce anume Îl face pe Hristos sa
tresalte de bucurie si sa dea „lectia“ gazduirii la un pacatos? Tocmai
aceasta surprinzatoare asezare a lui Zaheu în normalitate. Tocmai faptul
ca, în smerenie si drag de Dumnezeu, contrazice mentalitatea multimii. O
multime care judeca lesne, superficial si mincinos de fiecare data,
caci rare sunt cazurile în care democratia raspunsului sa fie umpluta de
adevar. Mereu reactia este una fondata pe zvonistica si-nvârtirea
„stirilor“, care fac – pâna azi, s-o recunoastem – deliciul
târgovetilor. Doamne, câti Zahei cinstiti n-au mai simtit nevoia sa
ramâna în lucrarea Bisericii pentru ca târgovetii bisericii i-au
însemnat cu fierul rosu al oprobiului lor mediocru si superficial! Si
cât de frumoasa este Taina Spovedaniei, care poarta în miezul ei
iertarea si discutia cu Dumnezeu, din care atâtea am avea de învatat!
Aproape ca-L putem surprinde pe Hristos-Domnul zâmbind, râzând de
reactia publicului, de „gura târgului“, astupata de gestul dumnezeiesc
ce descopera lumii un Zaheu iesit cu mult peste mediocritatea din jur.
Traiesti câteodata si tu, nu-i asa,
iubite frate cititor, starea aceasta în care esti judecat pentru lucruri
pe care, facându-le pentru Dumnezeu, le-ncarci cu dragostea si gestul
tau? Si esti trecut în rândul nebunilor si al exaltatilor? Sa nu te
temi! Zice la Pateric Avva Antonie ca „vor veni vremuri în care cei
nebuni vor zice despre cei întregi la minte ca sunt nebuni, pentru ca nu
sunt asemenea nebuniei lor“. Sa nu te lasi corupt de puterea domnitoare
si distrugatoare de duh, ci mereu puterea ce-ti este data sa o
subsumezi puterii lui Dumnezeu, având mereu dinainte spusa Sf. Ieronim
Grecul, ce zice: „Eu voiesc sa voiesc voia Domnului“.
Apostolul, care a precedat astazi
lectura Evangheliei, este cuprins în Epistola I Timotei 4, 9-15. Dar, de
retinut, ne-am putea opri doar la cuvintele ce i se potrivesc teribil
lui Zaheu: „Fiindca spre aceasta ne si ostenim si suntem ocarâti si ne
luptam, caci ne-am pus nadejdea în Dumnezeul Cel Viu, Care este
Mântuitor al tuturor neamurilor, mai ales al credinciosilor“ (I Timotei
4, 10). Ostenit si ocarât, dar luptând în viata pentru a-L putea tine pe
Dumnezeu membru al familiei sale, Zaheu s-a pregatit de gazduirea lui
Hristos, prin bucatele alese ale onestitatii, smeritei priceperi si
non-compatibilitatii prin putere sociala, umana. Iar Hristos, vazând si
stiind toate acestea, vazând nadejdea lui Zaheu în Dumnezeul Cel Viu si,
mai ales, credinciosia sa, nu l-a ocolit.
Noi însine suntem chemati sa facem parte
din casa lui Zaheu, pentru ca pentru noi, dintâi, Domnul Si-a pus viata
Sa zalog. Pentru slobozirea noastra din moarte si pacat. Cât de tare ne
suna în urechi „ca pe cel pierdut a venit Fiul Omului sa-l caute si
sa-l mântuiasca!“ (Luca 19, 10)? Cât de mult ne-ating cuvintele
Apostolului de astazi, adresate lui Timotei si, prin el, noua: „Nu
nesocoti harul care este întru tine!…“ (I Tim. 4, 14)? Daca la Timotei
este vorba de harul preotiei, ceilalti n-au voie sa uite ca, în fiecare,
la vreme, Dumnezeu a daruit mina de aur prin care sa-si tina viata vie
în Hristos-Dumnezeu.
Sa învatam, astfel, mereu cu Zaheu
(niciodata cu multimea de târgoveti!), ca orice gest facut spre vederea
lui Dumnezeu tine vie privirea lui Dumnezeu catre noi, cei neputinciosi,
dar râvnitori. Cei nepriceputi, dar nadajduitori în priceperea ce-o da
harul lui Dumnezeu.
Departe este Postul, dar nu postim în zadar. Ne asezam, astfel, în „casa lui Zaheu“, vamuitorul de har si de ospete de seama.
Pr. Conf. Dr. Constantin Necula
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!