După acest ritual, Pruncul a primit numele Iisus, așa cum Arhanghelul
Gabrieli-a spus Preasfintei Născătoare de Dumnezeu,în ziua Bunei Vestiri
(Luca 1, 31-33). Părinții Bisericii explică faptul că Domnul a fost
circumcis, pentru ca mai târziu, nimeni să nu seîndoiască de faptul că
El și-a asumat cu adevărat trup omenescși că întruparea Lui nu a fost
doar o iluzieașa cum învățau unii eretici.
Instituirea actului tăierii împrejur
Potrivit menţiunii din cartea Facerea (capitolul 17), actul circumciziunii (în ebraică mulá)
a fost instituit ca un semn văzut al legământului încheiat de Dumnezeu
cu patriarhul Avraam şi cu urmaşii acestuia, act ce trebuia îndeplinit
la toţi copii de parte bărbătească, începând cu vârsta de 8 zile (vv.
10-14). Ca urmare, toţi bărbaţii şi copiii din casa patriarhului şi
Avraam însuşi, în vârstă de 99 de ani pe atunci, împreună cu fiul său
Ismael de 13 ani, s-au supus tăierii împrejur chiar în ziua instituirii
actului propriu-zis (vv. 23-27). După aceea a urmat Isaac (21, 4) şi
toţi urmaşii lui. În baza legământului încheiat cu Dumnezeu,
patriarhului i s-a schimbat numele, din Avram - tatăl înălţimii, în Avraam - tatăl neamurilor sau tată al mulţimii
(Facerea 17, 5-6). Mai târziu, în cartea Levitic se spune că Dumnezeu a
poruncit, prin Moise, să fie circumciși toţi copiii israeliţi la opt
zile de la naştere. Cu acest prilej se punea şi numele copilului.
Deoarece circumciziunea era un semn al legământului cu Dumnezeu, cel ce
se sustrăgea voit acestui act nu mai făcea parte din comunitatea
israelită şi trebuia ucis (Facerea 17, 14).
De ce în a opta zi de la naștere?
Ziua a opta este o tranziție de la starea infantilă la perfecțiunea
personală, pentru că în această zi, în conformitate cu dispozițiile
religioase evreiești, pruncul devine copil și dobândește anumită o
personalitate. Sfântul Andrei Criteanul separă primele 7 zile de după
nașterea unui copil de cea de a opta, spunând că a opta zi este
completarea celor șapte și începutul viitorului. În conformitate cu
contextul religios evreiesc, a opta zi constituie o etapă extrem de
importantă pentru existența umană a fiecărui nou-născut, prin faptul că
ea completează vârsta infantilă și deschide vârsta maturității, care
duce la perfecțiune. „Aceasta se face, spune Sfântul Părinte, prin
intermediul numelui, care este dat în ziua a opta”. Punerea numelui, cu
alte cuvinte, oferă pruncului o anumită identitate personală. Acest act
recunoaște, în mod solemn, dreptul natural al copilului de a fi o
existență personală, adică o ființă umană perfect constituită, printre
celelalte ființe umane. Perfecțiunea despre care vorbește Sfântul Andrei
aici, face referire la identitatea personală pe care o dobândește
copilul atunci când își primește numele.
De ce este legată punerea numelui de tăierea împrejur?
Tăierea împrejur din ziua a opta, arată trecerea de la o stare
carnală, la una spirituală. Actul liturgic, de tăiere a unui mici părți
din organism presupune respingerea unei condiții trupești, în care
fiecare ființă umană se naște, în timp ce înlocuirea sa cu numele
implică intrarea ființei umane într-o altă stare, spirituală, care duce
la perfecțiune.
Sfântul Andrei Criteanul face referire la Avraam și
tatăl său Terah, cu scopul de a clarifica aceste două condiții. Terah,
care era idolatru, reprezintă condiția carnală a idolatriei, care are în
vedere lumea materială, trupească, desprinsă de Creatorul său. Avraam
reprezintă starea spirituală, care este în legătură cu Creatorul lumii,
ca punct principal și esențial de referință pentru viața omului și care
îl face pe om membru al poporului lui Dumnezeu. Deci, Sfântul Părinte
spune: „Pentru că natura avea să fie frământată cu idolii de Terah,
tatăl lui Avraam, a fost necesar ca un popor din Avraam să fie pus
deoparte pentru Creator, prin intermediul unei peceți, până la venirea
Lui, pecete necesară omului pentru a fi reînnoit. Tăierea împrejur
respinge un reziduu al cărnii și oferă un sigiliu pentru a opta zi, care
are în vedere lucrurile viitoare”.
Așadar, aceste două evenimente, Tăierea împrejur a Domnului și
primirea numelui, ne reamintesc nouă, creștinilor, că am intrat într-un
legământ nou cu Dumnezeu și că am fost tăiaţi împrejur „cu tăiere
împrejur nefăcută de mână, prin dezbrăcarea de trupul cărnii, întru
tăierea împrejur a lui Hristos” (Coloseni 2, 11). În acest sens, chiar
numele „creștin” (următor al lui Hristos) este un semn al intrării a
omenirii într-un legământ nou cu Dumnezeu.
Ioan-Lucian Radu
sursa: doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!