În Sfânta Evanghelie care se citește la Liturghia din
Duminica a XXXII-a după Rusalii vedem cum schimbarea modului de a fi al
unui bogat poate să-i aducă mântuirea, atunci când din lacom devine
milostiv, arătând pocăință și fapte de pocăință.
Pacea, bucuria și fericirea nu se dobândesc doar prin acumulare de bunuri materiale
Zaheu vameșul este singurul bogat, dintre cei prezentați de Sfântul
Evanghelist Luca, care se mântuiește, chiar dacă înainte de întâlnirea
cu Mântuitorul Iisus Hristos era preocupat doar de îmbogățire, asuprind
mulți oameni și răpind avutul lor.
În vremea Mântuitorului, vameșii, adică acei oameni desemnați de
regimul roman de ocupație să adune taxele pentru Imperiu, erau în
general dornici de îmbogățire, colectând cu lăcomie de la populație mai
multe biruri decât se cuvenea ori decât permitea legea.
Unul dintre aceștia, Zaheu, mai marele vameșilor din Ierihon și
împrejurimi, era un om urât de popor pentru lăcomia lui și invidiat
pentru bogăția pe care o adunase. El se îmbogățise repede, dar în mod
necinstit sau nedrept.
La un moment dat, însă, în viața vameșului Zaheu s-a trezit un dor de
schimbare. El și-a dat seama că nu era atât de fericit pe cât spera să
fie când luase hotărârea de a aduna multe averi, indiferent de mijloace.
Bogățiile adunate de el nu-l mulțumeau sufletește. Simțea că omul este mai
mult decât materie, că pacea, bucuria și fericirea nu vin numai din
acumulare de bunuri materiale în jurul omului, ci, mai ales, prin
sporirea bunătății spirituale din interiorul omului, din sufletul său
Astfel, în sufletul lacom și nedrept al lui Zaheu vameșul apare o
dorință de schimbare. De aceea, el, un om bogat, dar mic de statură, se
urcă într-un dud, pentru a reuși să-L vadă pe Iisus din Nazaret Cel ce
schimbase viețile atâtor oameni. Deși fapta lui Zaheu ar părea, mai
degrabă, inspirată de curiozitate, totuși, în adâncul său, acesta simțea
și credea că Mântuitorul Iisus Hristos poate să-l elibereze de patima
lăcomiei de averi și să-i dăruiască o nouă cale vieții sale, calea
mântuirii. Dovada că Zaheu era mânat de o căutare sinceră și de o
tainică dorință de schimbare a vieții, constă tocmai în faptul că
Mântuitorul Hristos, Cunoscătorul sufletelor oamenilor, din mare mulțime
de oameni, l-a chemat numai pe el pe nume și i-a spus că dorește să fie
primit în casa lui.
Mântuitorul Iisus Hristos nu judecă pe nimeni în mod pripit, după aparențe, cum face opinia publică superficială
Drumul pe care îl deschide Iisus este calea mântuirii. Cine-L caută
și-L întâlnește pe El simte cum Dumnezeu îi schimbă viața. Hristos oferă
întotdeauna o nouă șansă celor care Îl caută și le răspunde acestora
într-un mod foarte adesea nou, surprinzător și neașteptat. Așa s-a
întâmplat cu Zaheu, mai marele vameșilor, un om bogat, lacom și mândru,
un om nedrept și asupritor al semenilor săi.
Trecând prin Ierihon, Mântuitorul Hristos este atent la mulțimea care
îi iese în cale, îi vede nu numai pe cei de aproape sau pe cei din fața
Lui, ci și pe cei de departe sau de pe marginea drumului. Privind spre
Zaheu, Mântuitorul Iisus Hristos nu a văzut în el doar un om mic de
statură și un curios urcat într-un copac, ci și un suflet în căutare și
dornic de schimbare spirituală. De aceea, Iisus i-a spus: „Zaheu, grăbește-te și dă-te jos, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta”.
O invitație neașteptată adresată unui vameș, spre mirarea tuturor celor
care-l cunoșteau pe Zaheu ca fiind un om rău și lacom. Așadar,
Mântuitorul Hristos exprimă în văzul și auzul tuturor dorința Sa de-a
intra în casa cuiva care n-ar fi îndrăznit niciodată să-I adreseze o
astfel de invitație.
Prin urmare, Evanghelia ne spune că această atitudine a lui Iisus a
provocat imediat mirare și murmur în mulțime. Cum am spune astăzi,
opinia publică a reacționat negativ la gestul neașteptat al
Mântuitorului Iisus Hristos. Poate că toți cei care cunoșteau faptele
rele ale vameșului Zaheu erau îndreptățiți să se mire că Iisus „a
intrat să găzduiască la un păcătos”. Totuși, Mântuitorul Iisus Hristos
nu judecă pe oameni ca și opinia publică, pentru că El a venit în lume
să-i ajute pe oameni înainte de a-i judeca, a venit să-i vindece de
patimi și să-i ridice din păcate, după cum spune El Însuși: „n-am venit
să judec lumea, ci ca să mântuiesc lumea” (cf. Ioan 12, 47).
Bunătatea lui Hristos a pătruns dincolo de răutatea lui Zaheu
Evanghelia ne arată, în continuare, cum și-a înnoit sufletul Zaheu
vameșul, după ce Mântuitorul Hristos a intrat în casa lui. Vedem că
acest vameș lacom devine darnic, se schimbă radical, dar nu pentru că a
fost mustrat cu asprime, ci pentru că a fost onorat cu o cinste
neașteptată. Prezența lui Iisus în casa sa l-a copleșit. De ce? Pentru
că i s-a acordat o onoare sau o prețuire pe care știa că nu o merită.
Hristos l-a cinstit pe un păcătos care nu merita cinstire din partea
oamenilor, întrucât era necinstit în relațiile cu ei. Totuși,
milostivirea și copleșitoarea bunătate a lui Hristos a pătruns atât de
puternic dincolo de întunericul și răutatea păcatului lăcomiei care
stăpânea sufletul acestui vameș, încât a răscolit în el dramul de
bunătate care-i mai rămăsese și a reaprins în el cărbunele omeniei,
acoperit de cenușa și zgura păcatului. Când acest aproape stins cărbune
al bunătății a fost aprins de focul iubirii milostive și salvatoare a
lui Hristos, din el a țâșnit lumina unei vieți noi pentru Zaheu: „iată jumătate din averea mea, Doamne, o dau săracilor și, dacă am nedreptățit pe cineva cu ceva, întorc împătrit”. Tăciunele aproape stins din cauza lăcomiei a devenit îndată torță înflăcărată de dărnicie!
Vedem aici marea înțelepciune a Mântuitorului Iisus Hristos sau dumnezeiasca Lui bunătate de Mare Duhovnic, singurul
duhovnic desăvârșit, Care vindecă și eliberează sufletele păcătoșilor,
recuperează pe cel pierdut, eliberează pe cel împătimit și ridică pe cel
căzut.
Zaheu, lacomul și zgârcitul, devine milostiv, deoarece a căutat și a
întâlnit milostivirea nesfârșită a lui Dumnezeu. Omul rău a devenit om
bun, pentru că s-a întâlnit cu bunătatea lui Dumnezeu. Omul nemilos a
devenit om milostiv față de săraci, pentru că s-a întâlnit cu Dumnezeu
Preamilostivul.
Văzând această schimbare în viața lui Zaheu, Mântuitorul Hristos a
cuprins în această stare nouă de viață și familia acestuia, arătând
astfel cum o familie poate fi părtașă la binecuvântarea lui Dumnezeu
dăruită unui membru al acesteia.
„Iar Iisus a grăit către el: astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și el (Zaheu) este fiul lui Avraam.” De ce a mai adăugat, oare, Mântuitorul și cuvintele: „pentru că și el este fiul lui Avraam”? Nu era suficient să spună: „Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia”?
Aceste cuvinte ale Mântuitorului ne descoperă explicația autoinvitării Sale în casa lui Zaheu.A fi numit fiul lui Avraam înseamnă a avea credință.
Așadar, în ciuda păcătoșeniei sale, când Zaheu s-a cățărat în dud
(sicomor), el a urcat acolo având credința că Iisus îl poate binecuvânta
și îi poate schimba viața. Această credință, pe care numai
Dumnezeu-Omul a putut-o citi în adâncul sufletului lui Zaheu, ca fiind o
deschidere a acestuia pentru o relație nouă, sfântă, a lui cu Dumnezeu,
a atras atenția Mântuitorului Hristos. Așadar, întrucât mai întâi harul
lui Iisus Hristos a atins tainic sufletul lui Zaheu, a dorit Hristos să
intre și în casa lui Zaheu, pentru a împlini și proclama mântuirea și
vindecarea sufletului acestuia.
Bunătatea milostivă a lui Dumnezeu eliberează pe oameni de lăcomie
În Evanghelia din „Duminica lui Zaheu” vedem că Dumnezeu schimbă
inimile oamenilor, nu atât prin pedepse, boală, necazuri ori mustrări,
cât mai ales printr-o copleșitoare bunătate care se arată oamenilor
păcătoși, adesea, în mod neașteptat și nemeritat. Însă, milostivirea și
bunătatea lui Dumnezeu se arată foarte adesea peste cei mai mari
păcătoși, nu doar pentru convertirea acestora, ci și ca un îndemn pentru
toți oamenii, care trebuie să devină cât mai buni, mai milostivi, să
caute asemănarea cu Dumnezeu Multmilostivul.
Pe de altă parte, pocăința care se arată prin schimbarea spirituală a lui Zaheu vameșul nu
este o pocăință care se manifestă doar ca regret pentru relele
săvârșite, ci și o schimbare în bine a modului de a gândi, de a simți și
de a făptui. Nici Hristos Domnul nu l-a mustrat pe Zaheu, nici
Zaheu nu a mai rostit cuvinte de pocăință sau cerere de iertare, ci,
copleșit de iubirea milostivă a lui Iisus, păcătosul a trecut direct la faptele pocăinței și ale îndreptării, adică la faptele bune pe care le săvârșește cineva când își schimbă viața în bine și dobândește un suflet bun.
Din episodul întâlnirii Mântuitorului Hristos cu vameșul Zaheu
învățăm și noi că putem să ne schimbăm viața în bine din proprie
inițiativă, nu așteptând să fim pedepsiți, nici certați cu boală, cu
suferință ori cu mustrări, ci cugetând la multa bunătate a lui Dumnezeu
și la dorința Lui de a intra în casa sufletului nostru. Cum și când ne
putem noi schimba în bine? În foarte multe chipuri și în orice moment.
De pildă, când vedem un om mai credincios decât noi, să nu-l invidiem,
ci să ne hotărâm să avem și noi credință mai puternică; când vedem un om
mai harnic și mai darnic decât noi, să ne hotărâm să fim și noi mai
harnici și mai darnici; când vedem că un om are o viață mai curată decât
noi, că trăiește în sfințenie, să ne hotărâm să ne curățim și noi viața
de păcate. Făcând așa, auzim și noi cum răsună tainic în sufletele
noastre cuvintele lui Hristos Domnul: „Astăzi s-a făcut mântuire casei acesteia, pentru că și acesta este fiul credinței”!
Iisus Mântuitorul ne caută necontenit pe fiecare dintre noi, ca și noi să-L căutăm pe El, Izvorul vieții fericite
Evanghelia acestei duminici este plină de învățături duhovnicești, iar concluzia ei, exprimată prin cuvintele Mântuitorului: „Fiul Omului a venit să caute și să mântuiască pe cel pierdut” este un motiv de nădejde și încurajare pentru noi toți.
Orice om care rămâne în păcat este un om pierdut, dacă nu se pocăiește.
Pocăința, însă, înseamnă o schimbare a vieții, o trecere de pe calea
pierzării pe drumul mântuirii, de la fapte rele la fapte bune.
Evanghelia acestei duminici ne arată cum convertirea unui om păcătos
s-a produs pentru că i s-a arătat acestuia o bunătate și o onoare
nemeritate. Ea ne ajută să înțelegem că multa blândețe și multa bunătate
a lui Dumnezeu sunt un îndemn tainic la pocăință, la schimbare în bine.
Mulți oameni, deși mai păcătoși decât alții, primesc multe daruri de la
Dumnezeu. Deși sunt răi, totuși le merge bine, iar unii se întreabă:
cum de le merge bine acestor oameni atât de răi sau de lacomi?
Răspunsul poate fi că Mântuitorul Iisus Hristos așteaptă ca
bunătatea, milostivirea și dărnicia Lui să-i determine într-o zi pe cei
mai păcătoși să-și schimbe viața, să se convertească, nu din cauza
fricii sau a temii de pedeapsă, ci datorită bunătății lui Dumnezeu,
Care iubește pe orice om și dorește ca nimeni să nu piară, ci să se
mântuiască, adică să vină la El, în mod liber, cu dorința de mântuire,
de viață veșnică fericită, în iubirea Preasfintei Treimi.
Să-L rugăm pe Hristos Domnul să ne ajute să ne schimbăm și noi viața
nu numai când trecem prin necazuri, ci și când primim daruri și
binecuvântări nemeritate de la Dumnezeu. Să devenim buni și să săvârșim
fapte bune ca roade ale bunătății Lui lucrătoare în noi, spre slava
Preasfintei Treimi și spre a noastră mântuire! Amin.
Articol publicat în „Lumina de Duminică” din 17 ianuarie 2010 (www.ziarullumina.ro)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!