- Ce înseamnă cuvântul “Aghiasmă”?
Cuvântul vine din limba greacă (aghios) şi înseamnă Sfinţire. La noi, prin Aghiasmă se înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru Sfinţirea ei.
- De câte feluri e Aghiasma în înţelesul ei de slujbă?
De doua feluri: mare şi mică. Cea mică se mai numeşte în popor şi sfeştanie (care înseamnă luminare sau slujba luminilor) şi Aghiasma cea mare, care se săvârşeşte la Bobotează.
La Bobotează, atât în Ajun, când se sfinţeşte apa cu care
preoţii botează apoi casele creştinilor, cât şi în însăşi ziua
Bobotezei, după Sfânta Liturghie, când se sfinţeşte apa pe care o iau
creştinii acasă, pentru tot anul.
- De ce se spune “Sfinţirea cea mare a apei”?
Pentru că apa de la Bobotează
are o putere deosebită, fiind sfinţită în însăşi ziua în care
Mântuitorul a sfinţit apele, botezându-Se în Iordan. De
aceea şi slujba Aghiasmei mari este mai lungă şi mai festivă decât a
Aghiasmei mici, iar cântările şi rugăciunile ei pomenesc şi preaslăvesc
îndeosebi Botezul Domnului in Iordan.
- Ce putere are apa sfinţita la Bobotează şi cum o folosim?
Aghiasma Mare, adică apa sfinţită de la Bobotează, are o mult mai mare, putere sfinţitoare şi tămăduitoare decât Aghiasma mică.
De aceea, ea se păstrează nestricată vreme îndelungată, rămâne tot aşa
de proaspătă, de curată şi plăcută la gust ca şi când ar fi atunci
scoasă din izvor. O parte din ea se păstrează în
biserică, într-un vas anume, numit şi aghiasmatar, şi e folosită de
preot la o mulţime de slujbe (ierurgii). Cu
această apă sfinţită se stropesc persoanele şi lucrurile care trebuie
exorcizate, curăţite sau sfinţite. Fiecare familie trebuie să ia din
Aghiasma de la Bobotează şi să o păstreze într-un vas curat şi la loc de
cinste.
Se gustă din ea pe nemâncate şi cu multă cuviinţă în zilele de ajunare
şi de post, sau în zilele de sărbători mari, după ce venim de la
biserică, mai ales când nu ne împărtăşim.
Se obişnuieşte ca
credincioşii să bea din Aghiasma mare timp de 8 (opt) zile în şir,
începând din ajunul Bobotezei, până la încheierea praznicului, adică
până la 14 ianuarie. După
aceea, ea se poate lua numai după Spovedanie. Îndeosebi cei opriţi de
la împărtăşire se pot mângâia luând Aghiasma si apoi anafură. Când ne împărtăşim, Aghiasma se ia după împărtăşire, fiind mai mică decât Sfânta Impărtăşanie, iar când luăm numai anafora, Aghiasma se ia înainte de aceasta, fiind mai mare ca anafora.
Putem stropi cu Aghiasma cea mare casa, curtea si gradina,
vitele si chiar ogoarele si livezile noastre, pentru a le feri de rele.
În caz de boală, putem, de asemenea, să gustăm din ea cu credinţă.
Căci apa aceasta, având într-însa darul si puterea dumnezeiască a
Sfântului Duh, a făcut adesea multe minuni, însănătoşind bolnavi,
tămăduind râni, apărând de rele, de necazuri si de primejdii.
(sursa: Blogul Daruind vei dobandi )
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!