Evanghelia de la Matei 4,12-17
12 Şi Iisus, auzind că Ioan a fost întemniţat, a plecat în Galileea. 13 Şi părăsind Nazaretul, a venit de a locuit în Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Zabulon şi Neftali, 14 ca să se împlinească ce s-a zis prin Isaia proorocul care zice: 15 „Pământul lui Zabulon şi pământul lui Neftali spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor; 16 poporul care stătea în întuneric a văzut lumină mare şi celor ce şedeau în latura şi în umbra morţii lumină le-a răsărit”. 17 De atunci a început Iisus să propovăduiască şi să spună: Pocăiţi-vă, căci s-a apropiat Împărăţia cerurilor.
1. Nazaret și Capernaum.
Hristos, Lumină în „Galileea neamurilor”. Cu Botezul în Iordan începe
activitatea publică a Mântuitorului Hristos. Până atunci, El a trăit
viaţa modestă a locuitorilor din Galileea. Dar din momentul în care
Sfântul Ioan Botezătorul Îl face „arătat lui Israel” (In 1,31), Iisus
apare ca Lumina mult aşteptată de omenirea care zăcea în întunericul
păcatului şi al necunoaşterii lui Dumnezeu. Sfântul Evanghelist Matei,
prezentând începutul activităţii Domnului în „Galileea neamurilor”,
adică acolo unde s-ar fi aşteptat mai puţin cei care dispreţuiau pe
locuitorii acestei regiuni cu populaţie amestecată, vede în această
alegere împlinirea unei profeţii a lui Isaia (8,23 – 9,1) despre lumina
promisă „poporului care zăcea în întuneric” (Mt 4,15-16).
După Botezul în Iordan, Domnul stătuse
puţină vreme în Iudeea. Întorcându-se în Galileea, El a venit mai întâi,
cum era firesc, în localitatea unde crescuse şi unde era bine cunoscut,
adică în Nazaret. Alungat de concetăţenii Săi din Nazaret, care au vrut
chiar să-L omoare (Lc 4,28-30), Iisus a părăsit această cetate şi S-a
aşezat la Capernaum, care va deveni de acum înainte „patria” Sa (Mt
13,54; Mc 6,1). Deşi Tiberias (Tiberiada), oraş nou construit de Irod
Antipa şi numit astfel în cinstea stăpânului său, împăratul roman
Tiberiu (care a domnit între anii 14 şi 37 d. H.), era capitala
politico-administrativă a Galileii, Capernaumul rămânea totuşi centrul
economic şi comercial cel mai important al tetrarhiei lui Irod. De aici
vor proveni şi unii dintre primii ucenici ai lui Iisus. Astfel,
Capernaumul, respectiv Galileea, a devenit şi a rămas centrul
activităţii Mântuitorului. Aici şi-a început El cu adevărat
propovăduirea; aici a adresat mulţimilor uimite şi fericite cele mai
multe dintre învăţăturile Sale, cele mai frumoase dintre pildele sale;
aici a săvârşit El cele mai multe dintre minunile Sale. O, fericită
Galilee, în care a răsărit Lumina pentru cei „ce şedeau în latura şi în
umbra morţii”!
2. Începutul activității Mântuitorului.
Evangheliştii ţin să noteze că mesajul pe care-l proclamă Mântuitorul
la începutul propovăduirii Sale reia întocmai unul dintre elementele
esenţiale ale mesajului Sfântului Ioan Botezătorul. „Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia cerurilor!”,
proclamă Înaintemergătorul (Mt 3,2). După Mt 4,17, „de atunci (adică
din momentul în care a strălucit ca Lumină în „Galileea neamurilor”) a
început Iisus să propovăduiască şi să spună: Pocăiţi-vă, căci s-a apropiat Împărăţia cerurilor!”.
Sfântul Marcu spune la fel: „După ce Ioan a fost prins, Iisus a venit
în Galileea, propovăduind Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu şi zicând:
S-a împlinit vremea şi s-a apropiat Împărăţia lui Dumnezeu. Pocăiţi-vă
şi credeţi în Evanghelie” (Mc 1,14-15). Deşi redat într-o formă puţin
deosebită în Evanghelia a doua, mesajul lui Iisus este acelaşi.
Mai ales după Evanghelia de la Matei (a
se vedea însă şi Lc 3,7-9), atât Sfântul Ioan Botezătorul cât şi
Mântuitorul cheamă la pocăinţă în legătură cu apropierea Împărăţiei lui
Dumnezeu. Oamenii sunt chemaţi să se schimbe, să devină oameni noi, în
vederea participării la o realitate care şi ea apare a fi cu totul nouă
şi fără precedent, anume Împărăţia lui Dumnezeu.
3. Ce este Împărăţia cerurilor? Despre
Împărăţia cerurilor (sau: Împărăţia lui Dumnezeu) vorbeşte Mântuitorul
de foarte multe ori şi în chipuri felurite. Multe dintre pildele Sale
ilustrează diferite aspecte ale acestei Împărăţii. Cei doi termeni ai
expresiei „Împărăția cerurilor” spun fiecare câte ceva despre realitatea
minunată pe care ea o defineşte. Al doilea termen arată că este vorba
de o realitate cerească. Venirea Împărăţiei cerurilor înseamnă abolirea
prăpastiei dintre cer şi pământ, dintre Creator şi creatură. În ce
priveşte primul termen, specialiştii atrag atenţia că, de fapt,
aramaicul malkuta nu înseamnă atât „împărăţie”, cât mai degrabă
„împărăţire”, adică „stăpânire”, „domnie”. O mulţime de profeţii din
Vechiul Testament anunţă mântuirea viitoare ca pe o preluare de către
Dumnezeu a stăpânirii sau a domniei asupra oamenilor şi a lumii în
ansamblul ei, adică asupra întregii creații. Domnul Îşi va arăta slava
Sa, iar oamenii, întorcându-se de la păcatele lor, Îl vor recunoaşte pe
El ca Domn şi Stăpân. La profeţii vechi, împlinirea acestei făgăduinţe
apare mereu legată de Mesia şi de lucrarea Sa. Nenumărate sunt
profeţiile mesianice care vorbesc despre instaurarea Împărăţiei
mesianice, despre pacea şi fericirea acestei Împărăţii etc.
Dacă toţi profeţii vechi vorbeau despre
Împărăţia lui Dumnezeu la timpul viitor, ca de o realitate pe care o
vedeau de departe şi o iubeau cu dor (Evrei 11,13), Mântuitorul Hristos
poate să proclame: „S-a împlinit vremea” (Mc 1,15). Acum, la începutul
activităţii Sale, El nu zice încă: „A venit Împărăţia cerurilor!”, ci „S-a apropiat
Împărăţia cerurilor!” Aceasta deoarece Împărăţia cerurilor va deveni o
prezenţă concretă în lume numai ca rod al preamăririi lui Hristos. Numai
după Înviere poate Domnul să zică: „Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi
pe pământ” (Mt 28,18). Preamărit fiind de-a dreapta Tatălui, „mai
presus decât toată domnia şi stăpânirea şi puterea şi dregătoria şi
decât tot numele ce se numeşte nu numai în veacul acesta, ci şi în cel
viitor” (Ef 1,21), lui Hristos îi sunt supuse toate (I Cor 15,27) şi El
este proclamat „Împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor” ( (I Tim 6,15;
Apoc 17,14; 19,16).
4. Împărăția cerurilor – o realitate nu numai viitoare, ci și prezentă.
Chiar înainte de patimile Sale, Mântuitorul poate vorbi de Împărăţia
cerurilor ca despre o realitate deja prezentă. Cuvintele Sale, pline de
adâncimi dumnezeieşti, şi minunile Sale, cum oamenii niciodată n-au mai
văzut, erau semne evidente ale ţâşnirii în lumea noastră a acelei
realităţi cu totul noi şi minunate care este Împărăţia lui Dumnezeu.
Ceea ce înseamnă că, până la întemeierea Bisericii, la Cincizecime,
Împărăţia lui Dumnezeu este prezentă în lume în însăşi persoana şi
lucrarea lui Hristos. De aceea, atunci când este acuzat că scoate
demonii cu Beelzebul, Mântuitorul spune răspicat: „Iar dacă Eu cu
degetul lui Dumnezeu scot pe demoni, iată a ajuns la voi Împărăţia lui
Dumnezeu” (Lc 11,20).
De aceea, şi despre cei care L-au primit pe El şi cuvântul Său, Domnul spune că, deja, a lor este Împărăţia cerurilor (de notat că verbul este la timpul prezent, iar nu la viitor). Astfel, de pildă, în Fericirea întâi: „Fericiţi cei săraci cu duhul, că a lor este Împărăţia cerurilor” (Mt 5,3); şi, la Luca (6,20): „Fericiţi voi cei săraci, că a voastră este Împărăţia lui Dumnezeu”. La fel, în Fericirea a opta: „Fericiţi cei prigoniţi pentru dreptate, că a lor este Împărăţia cerurilor” (Mt 5,10).
5. Împărăția lui Dumnezeu și Biserica.
Împărăţia cerurilor există deja ca o realitate concretă în lume prin
Biserică. În Epistola către Efeseni, după ce spune că Dumnezeu „toate
le-a supus sub picioarele Lui (Hristos)” (1,22a), Sfântul Apostol Pavel
adaugă: „şi, mai presus de toate, L-a dat pe El cap Bisericii, care este
trupul Lui, plinirea (pleroma) Celui ce plineşte toate întru
toţi” (1,22b-23). Acelaşi Apostol, în Epistola sa către Coloseni, după
ce vorbeşte despre întâietatea şi supremaţia absolută a lui Hristos,
zice: „El este capul trupului, adică al Bisericii, Cel ce este
începutul, întâiul născut din morţi, ca să fie El Cel dintâi întru
toate” (Col 1,18). Astfel, Hristos este, prin Înviere și Înălțarea la
cer, „Împărat al Împăraţilor”. Un Împărat Care are deja o Împărăţie.
Dar, în etapa prezentă a istoriei mântuirii, domnia lui Hristos se
manifestă prin Biserică. El este „Capul trupului, adică al Bisericii” şi
domneşte în lume prin cei uniţi cu El, prin Duhul Sfânt, în realitatea
nouă şi dumnezeiască a Trupului Său tainic, adică a Bisericii.
La Parusie, adică la sfârşitul lumii
prezente, când toţi vrăjmaşii Săi vor fi fost supuşi sub picioarele
Sale, când va fi fost nimicit „vrăjmaşul cel din urmă”, adică moartea (I
Cor 15,25-26), şi când întreaga creaţie va fi „recapitulată” (Ef 1,10),
adică adusă la unitate sub un singur Cap, Hristos, când, adică,
Biserica, Trupul lui Hristos, se va extinde şi va cuprinde creaţia în
ansamblul ei, atunci Împărăţia (Domnia) lui Hristos va ajunge la
plinirea, la desăvârşirea ei. Rând pe rând, toate cele ce ţin de lumea
creată se vor supune lui Hristos. După ce înfăţişează acest progres
majestuos şi ireversibil al stăpânirii lui Hristos asupra tuturor celor
create, Apostolul Pavel adaugă: „Iar când toate vor fi supuse Lui,
atunci şi Fiul Însuşi Se va supune Celui ce I-a supus Lui toate, ca
Dumnezeu să fie totul întru toate” (I Cor 15,28).
Se cuvine să ştim că, prin Biserică, Împărăţia lui Dumnezeu este
deja a celor ce sunt ai lui Hristos. Fiind în Biserică, noi suntem deja
în Împărăţia lui Dumnezeu şi Împărăţia lui Dumnezeu este deja în noi.
Nu avem încă desăvârşirea, dar avem totuşi, în inimile noastre, „arvuna
Duhului” (II Cor 1,22; 5,5), adică Duhul lui Hristos ca arvună a
Împărăţiei cerurilor. Iar desăvârşirea o aşteptăm ca un dar eshatologic.
Suntem în Împărăţia lui Dumnezeu, dar totuşi ne rugăm mereu: „Vie
Împărăţia Ta”. Căci, pentru cei ai lui Hristos, timpul de acum, dintre
prima şi a doua venire a lui Hristos, care poate fi numit „timpul
Bisericii”, apare marcat de tensiunea dintre „deja” şi „nu încă”, adică
dintre ceea ce ei au primit deja din darurile Împărăţiei şi ceea ce
aşteaptă ca dar al veacului viitor.
6. Greșeala celor care se ocupă de calcule așa-zis „apocaliptice”.
Aceasta fiind perspectiva biblică asupra minunatei şi dumnezeieştii
realităţi care este Împărăţia cerurilor, înțelegem că această
perspectivă exclude hotărât toate rătăcirile „apocaliptice”, exclude
orice falsă preocupare pentru „ani sau vremuri”, pe care „Tatăl le-a pus
în stăpânirea Sa” (Fapte 1,7). Cei care calculează mereu „anii şi
vremurile” şi care pretind că ar putea determina prin astfel de calcule
absurde data celei de-a doua veniri a Domnului arată, de fapt, cât de
puţin înţeleg şi trăiesc ei din harul primei Sale veniri, care este
revărsat în Biserică şi prin care posedăm de pe acum, în „arvună”,
bucuria şi împlinirile comuniunii cu Hristos în Împărăţia Sa.
7. „Timpul Bisericii”,
adică perioada dintre prima şi a doua venire a Domnului, este ziua
noastră de lucru. Cu privirea îndreptată înainte, spre zorii Împărăţiei
celei de Sus şi veşnice, suntem chemați să folosim din plin ziua de
lucru a mântuirii noastre. Mântuitorul ne îndeamnă să lucrăm „până este
ziuă” (In 9,4). Sfântul Apostol Pavel zice: „Împărăţia lui Dumnezeu nu
este mâncare şi băutură, ci dreptate şi pace şi bucurie în Duhul Sfânt”
(Rom 14,17). Cei ce sunt creştini numai cu numele nu au aceste roade ale
Duhului (Gal 5,22). Lăsând nelucrător harul primit prin Botez,
„îngropând” darurile Împărăţiei, ei nu mai trăiesc uimirea şi bucuria
participării la viaţa dumnezeiască. De astfel de „creştini” se arăta
foarte contrariat un cunoscut filozof ateu (Nietsche). El spunea:
„Aceşti creştini vorbesc atâta despre mântuire, dar nu au deloc aerul că
sunt mântuiţi”. Lăsându-ne să fim înnoiți de harul Împărăţiei
cerurilor, viețuind în lumina și din puterea acestui har, vom avea,
într-adevăr, „aerul că suntem mântuiţi”.
Să ne deschidem larg inimile şi să-L
lăsăm pe Duhul Sfânt să ne umple fiinţa întreagă de puterea, de lumina,
de iubirea, de bucuria şi de pacea Sa! Iar viaţa noastră întreagă să fie
un răspuns fericit şi harnic la iubirea lui Dumnezeu, punând „şi din
partea noastră toată sârguinţa şi adăugând la credinţa noastră fapta
bună, la fapta bună cunoştinţa, la cunoştinţă înfrânarea, la înfrânare
răbdarea, la răbdare evlavia, la evlavie iubirea frăţească, iar la
iubirea frăţească dragostea” (II Petru 1,5-7).
PR. PROF. DR. VASILE MIHOC
LUMINA EVANGHELIEI – Exegeze la Evangheliile duminicale
Eitura Agnos
LUMINA EVANGHELIEI – Exegeze la Evangheliile duminicale
Eitura Agnos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!