Iubiţi credincioşi, Iată-ne ajunşi, după
sărbătoarea Betleemului, după sărbătoarea Tăierii împrejur a
Mântuitorului, după sărbătoarea Botezului şi a prăznuirii Sfântului Ioan
Botezătorul, în această Duminică, Duminica după Botezul Domnului, care
marchează în conştiinţa Bisericii începutul propovă-duirii
Mântuitorului. Iată textul la care fac trimitere Sfinţii Părinţi, atunci
când sărbătorim această zi! El este din Matei, capitolul 4, versetele
12-17. Iată ce ne spune:
„Şi Iisus auzind că Ioan a fost
întemniţat, a ple-cat în Galileea. Şi, părăsind Nazaretul, a venit de a
locuit în Capernaum, lângă mare, în hotarele lui Za-bulon şi Neftali, ca
să se împlinească ce s-a zis prin Isaia proorocul, care zice: «Pământul
lui Zabulon şi pământul lui Neftali, spre Mare, dincolo de Iordan,
Galileea neamurilor; poporul care stătea în întuneric a văzut lumină
mare şi celor ce şedeau în latura şi în umbra morţii lumină le-a răsărit».
De atunci a început Iisus să propovăduiască şi să spună: «Pocăiţi-vă, căci s-a apropiat Împărăţia ceru-rilor!».”
Iată cum Duminica de astăzi vine să
întărească, oarecum, ca o pecete de taină, sărbătorile cele mari ale
iernii, care, iată, pare că au trecut.
Am fost mai întâi la slava
Betleemului, ne-am închinat laolaltă cu păstorii, ascultând cântare
îngerească; am adus danii laolaltă cu magii, plecat-am spre Sinagogă
spre a vedea cum este tăiat împrejur Dumnezeu care a luat trup; am fugit
în Egipt cu Mântuitorul; l‑am binecuvântat pe Sfântul Vasile cel Mare
şi da-rurile pe care el le-a adus Bisericii; ba ne-am gândit şi la
întâiul martir pentru Hristos, la Sfântul Arhidiacon Ştefan; ne-am
bucurat să vedem laolaltă cu Sfântul Ioan Botezătorul cum cerurile se
deschid şi să auzim glas vestindu-ne că Iisus Hristos este Fiul cel
iubit întru Care Tatăl a binevoit; l-am sărbătorit pe Sfântul Ioan
Botezătorul, cel care din naştere s-a arătat minunat, cel care prin
naşterea lui a alungat sterpiciunea, cel care prin naşterea lui a vestit
că se poate, cel care a tresăltat în pântecele maicii sale la auzul
salutului Maicii lui Dumnezeu, cel care în pustie a botezat cu botezul
pocăinţei în apele Iordanului, chemându-i pe oameni la pocăinţă, cel
care a văzut pe Mielul lui Dumnezeu Cel care ridică păcatele lumii, Cel
pe care L-a vestit cu tărie că va veni să boteze cu Duhul Sfânt.
Iată-ne ajunşi la acest moment în care
Ioan, cel care se opunea cu vehemenţă traiului în concubinaj al lui Irod
cu Irodiada, soţia fratelui lui Irod, Filip, este dus în temniţă şi
momentul întemniţării, dacă vreţi, momentul coborârii în mormântul
acesta al puşcăriei, al lui Ioan Botezătorul, înseamnă pentru noi
ridicarea la propovăduire a Mântuitorului. Este extraordinar versetul pe
care Sfântul Evanghelist Matei găseşte cu cădere să-l pună aici în
Evanghe-lie, pentru că, iată, Îl identifică pe Domnul ca ple-când în
Galileea, părăsind Nazaretul şi venind să locuiască în Capernaum, lângă
mare, în hotarele lui Zabulon şi ale lui Neftali. Şi găseşte versetul
din Vechiul Testament care întocmai vestea acest lucru: „Pământul lui
Zabulon şi pământul lui Neftali, spre mare, dincolo de Iordan, Galileea
neamurilor. Popo-rul care stătea în întuneric a văzut lumină mare şi
celor ce şedeau în latura şi-n umbra morţii lumină le-a răsărit”.
Iată, aşadar, că se împlinea ceea ce
spunea Sfântul Ioan în Evanghelia sa şi ceea ce minunat prezenta de
fiecare dată ca fiind realitatea întâlnirii dintre Ioan şi Mântuitorul.
Este momentul în care se potrivesc cu tărie cuvintele Sfântului Ioan
Evan-ghelistul, care spunea despre Sfântul Ioan Botezăto-rul că el a
fost trimis de la Dumnezeu şi „acesta spre mărturisire a venit, să
mărturisească despre Lumină, pentru ca toţi să creadă prin el. Nu el era
Lumina, ci să mărturisească despre Lumină. Lumi-na era cea adevărată
Care, venind în lume, luminea-ză pe tot omul. În lume era şi lumea
printr-însul s-a făcut, dar lumea nu L-a cunoscut. Întru ale Sale a
venit, şi ai Săi nu L-au primit. Dar celor câţi L-au primit, care cred
întru Numele Lui, le-a dat putere să devină fii ai lui Dumnezeu, cei ce
nu din sânge, nici din voie trupească, nici din vrere bărbătească, ci de
la Dumnezeu s-au născut. Şi Cuvântul trup S‑a făcut şi S-a sălăşuit
întru noi; şi noi văzu-tu‑I‑am slava ca pe slava Unuia Născut din Tatăl,
plin de har şi de adevăr”.
Iată cât de importantă este în viziunea
sfinţilor evanghelişti această ieşire la propovăduire a Mân-tuitorului.
Pentru că, în cele din urmă, cuvintele cele dintâi ale predicii
Mântuitorului nu sunt altele decât cuvintele cele de pe urmă ale marelui
prooroc, Înaintemergătorul şi Botezătorul Ioan: „Pocăiţi-vă, că s-a
apropiat Împărăţia cerurilor!”. Şi n-o spunea oricine, o spunea
Împăratul cerurilor şi ştim că aco-lo unde este Împăratul, acolo este
Împărăţia, tot ast-fel cum ştim că unde este episcopul, acolo este
Bise-rica. Domnul vine să deschidă mari porţile măririi. Vine să ne
aducă aminte că suntem chemaţi spre o chemare mult mai înaltă decât
aceea de a ne lăsa scăldaţi în apele vieţii cotidiene, încercându-ne
sim-ple întoarceri către Dumnezeu. El ne cere pocăinţă pentru că s-a
apropiat Împărăţia cerurilor, Împără-ţia cerurilor pe care ne obligă s-o
căutăm mai întâi în noi înşine, pentru a dobândi şi cele din afara
noastră, Împărăţie care se vădeşte a fi tăria noastră, scăparea şl
izbăvirea noastră în pragul şi în faţa tuturor altor Împărăţii.
De ce este importantă predica de astăzi a
Mântuitorului? Pentru că acest cuvânt: „Pocăiţi-vă!” a fost luat un
pic în derâdere oarecum chiar de noi, ortodocşii, atunci când sectarilor
spunem: „pocăiţi-lor”. În ce constă adevărata pocăinţă creştină ne-o
vădeşte de fiecare dată Mântuitorul când ne cere inimă nouă, inimă
curată, ne cere naştere de Sus, ne cere întoarcere către Dumnezeu, ne
cere unire cu Sfintele Sale Taine, ne cere bucurie la întâlnirea cu
Hristos, ne cere Spovedanie, ne cere participare la viaţa Bisericii, dar
ne cere şi fapta bună, ne cere şi împlinirea în celălalt, ne cere ca
nimic din tot ceea ce facem noi să nu fie făcut în numele interesului
nostru personal, ci în numele intereselor Împărăţiei cerurilor, deci în
numele Împăratului. Este mare acest „pocăiţi-vă” şi pentru că el ne
cere, de fapt, tuturor în mod egal, indiferent de confesiunea pe care o
avem, această schimbare a minţii; dar nu numai a minţii, ci şi a
mentalităţii în raport cu Dumnezeu.
Fără îndoială că pierderea sensului pe
care o suferă în societatea modernă acest cuvânt „pocăin-ţă” sau
„pocăitule” ţine de batjocorirea noastră, pe care întotdeauna o adresăm
cuvintelor sacre din Sfânta Scriptură. Desacralizarea şi aruncarea în
noroiul cunoştinţei de zi cu zi ne costă enorm. Pentru că oricât de mult
am vrea să pricepem ce este cu Dumnezeu, ce se întâmplă cu noi, ce este
Biserica, dacă nu vom avea acest început de pocăin-ţă nimic nu ne va fi
cu folos.
Iată că, astăzi, Domnul, Cel ce S-a
botezat mai ieri-alaltăieri în apele Iordanului, vine să ni Se descopere
cu totul. Teofania aceea de la apa Iorda-nului, Epifania, arătarea Lui
în lume, avea să fie întărită şi prin cuvântul Lui. Icoana lui Dumnezeu
vorbea. Dumnezeu făcut trup a început să vorbeas-că în cuvinte omeneşti
pentru mântuirea omenescu-lui din noi. Că este valabil până la sfârşitul
veacuri-lor acest „Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia ceru-rilor!” o
simţim fiecare dintre noi. Toţi căutăm Împă-răţia cerurilor în ceilalţi,
deasupra noastră, în jurul nostru, dar dacă n-o vom zidi înăuntrul
nostru prin împreună-Împărăţire în inima noastră cu Hristos, zadarnice
vor fi toate căutările noastre. Prea ne‑am obişnuit să căutăm celelalte
ale vieţii în speranţa că cele ale cerurilor ni se vor adăuga nouă.
Trebuie să căutăm mai întâi Împărăţia cerurilor şi apoi celelalte ni se
vor da nouă. Trebuie mai întâi să învăţăm să ne pocăim şi să trăim în
smerenie lângă Hristos ca să primim darurile cele mari.
Veţi spune, probabil, că asta au spus-o
„popii” dintotdeauna, că fericirea noastră este dincolo, dar daţi-mi
voie să vă spun că greşiţi. Fericirea noastră este cea începută aici.
Eşti cu adevărat fericit atunci când descoperi în ochii omului de lângă
tine bu-curia de a te fi întâlnit, fără fariseisme şi fără dorinţa de a
pune mâna pe banii tăi. Este fericirea aceea pe care ţi-o dă strângerea
la piept a copilului pe care nu l-ai ucis, ci l-ai lăsat să se nască.
Este bucuria aceea pe care ţi-o dă de fiecare dată întâl-nirea cu
Cuvântul lui Dumnezeu, cu bucurie, în că-utarea lui Dumnezeu, este
fericirea aceea fantas-tică de a te simţi omul lui Dumnezeu între
oamenii lui Dumnezeu, de a te bucura laolaltă cu semenii tăi că Dumnezeu
trăieşte, că Dumnezeu există şi că El nu este părerea sau opinia cuiva,
sau o ideologie de o nuanţă sau alta.
De fiecare dată se reproşează Bisericii
că prin modul în care tratează, trimiţând tot timpul la Îm-părăţia lui
Dumnezeu ca ultimă instanţă, se încear-că eludarea grijilor noastre de
fiecare zi. Dar luaţi aminte şi gândiţi-vă ce uşor ne-ar fi dacă cei
care ne conduc astăzi s-ar gândi mai des la Împărăţia ceru-rilor decât
la înţelegerea europeană; s-ar gândi mai des la Împărăţia cerurilor
decât la integrarea în NATO. Ce bine ne-ar fi nouă dacă oamenii
Parla-mentului României ar fi oamenii Bisericii, oameni ai Bisericii cu
adevărat, adică oamenii lui Hristos; dacă profesorii de la catedră L-ar
vesti copiilor pe Hristos, ca unii ce sunt de-ai lui Hristos. De câte
sărăcii n-am scăpa, de câte patimi nepotolite nu ne‑am îndepărta şi de
câte uri n-am învăţa sufletul să se dezveţe, învăţându-l să înveţe a
iubi!
Este mare Duminica de astăzi – ca toate
Dumi-nicile, de altfel, – şi pentru aceea că ne arată că Hristos Domnul
este Unul de-al nostru, Care a căl-cat pământul, Care a văzut marea,
Care s-a bucurat de limpezimea cerului, Care a frânt pâinea săracilor,
care a dăruit vin mesenilor la nuntă, Care a bine-cuvântat pe cei care
binecuvântau, Care a uscat smochinul ce nu dădea roadă, Care a
îmbrăţişat pe cei care plângeau şi Care a iertat pe cei care din prea
multă iubire păcătuiau. Unul de-al nostru, dar Dumnezeu în aceeaşi
vreme; Unul de-al nostru, dar Unul care întotdeauna ne va putea trage
de-a dreapta Tatălui, acolo unde ne este locul.
Şi dacă nu facem parte din pământul lui
Zabu-lon, din pământul lui Neftali, ca să vedem lumină mare, sigur facem
parte, dincolo de Iordanul tuturor vremurilor, din Galileea neamurilor.
Şi nouă, celor ce stăm în întuneric, astăzi, mai mult ca niciodată,
ne-a răsărit Lumină mare; iar nouă, celor ce stăm în latura şi-n umbra
morţii spirituale, Lumină ne-a răsărit, spre a ne întări în dragoste, în
nădejde şi-n credinţă.
Luaţi seama, dar, iubiţilor, că s-a apropiat Îm-părăţia cerurilor. Pocăiţi-vă!
Pr. conf. univ. dr. Constantin Necula,
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
din ”Cântare de biruinţă cântând”
Predici şi meditaţii duhovniceşti radiodifuzate
Editura «Oastea Domnului» – Sibiu, 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!