Cuvintele pe care le auzim la citirea
Sfintei Evanghelii la sărbătoarea Izvorului Tămăduirii  par a ne
tulbura, dacă înțelegem doar literar cuvântul Sfintei Scripturi și facem
asemănări între ce s-a întâmplat atunci în Ierusalim unde, în curțile
rugăciunilor, pătrunseseră cei care trebuia să stea la intrarea în
templu pentru a vinde acolo porumbeii care se aduceau spre a fi
cumpărați pentru răscumpărarea celor întâi născuți, sau oile și boii
care trebuiau cumpărați pentru aducerea jertfelor de iertare și
celelalte jertfe care erau rânduite prin legea lui Moise. Și banii care
trebuia schimbați pentru ca cei care aveau mai mulți să pună cât doreau
în cutia milei, în templu, așa cum a pus și văduva aceea săracă, doi
bănuți cât avea ea. Toate aceste lucruri, dacă le gândim la biserică, la
faptul că acolo la ușă este un pangar cu lumânări, cu bani, cu icoane,
cu celelalte lucruri mărunte ale pangarului, am putea și noi să ne
gândim: Ar trebui să vină Hristos și la noi și să scoată afară cele ce
zornăie pe acolo. Dar iată că Evanghelia strecoară către final un
înțeles duhovnicesc sau faptul că trebuie să ne gândim mai mult decât în
mod literar ascultând cuvântul Evangheliei și să ne rugăm lui Dumnezeu
să ne dăruiască înțelesurile mai adânci ale Cuvântului.
Mântuitorul, la întrebarea fariseilor
care L-au apostrofat: De ce faci asta? Cine îți dă voie să faci ordine
în templu?, a răspuns: Dărâmați templul acesta și în trei zile îl voi
ridica. Ei n-au înțeles că Domnul vorbea de templul trupului său pe care
înșiși ei aveau de gând să-l dărâme, adică să-L omoare răstignindu-L pe
cruce. Dar în trei zile Hristos avea să înalțe acest templu din mormânt
înviind. El vorbea despre moartea și învierea Lui prin cuvintele
dărâmării templului și a rezidirii lui, dar iudeii n-au priceput adâncul
de taină al cuvântului lui Hristos. El vorbea despre templul trupului
Său, pe când iudeii Îl contraziceau, zicând: Ce spui Tu că îl zidești în
trei zile! Părinții noștri în patruzeci și șase de ani au ridicat
templul acesta și Tu zici că în trei zile îl vei zidi? Dar Mântuitorul
le vorbea de fapt despre moartea și învierea Sa. Ceea ce înseamnă că
acest cuvânt al Evangheliei de astăzi ne duce cu mintea la ceva mai mult
decât la templul din Ierusalim. Ne duce cu mintea la templul trupului
nostru, la templul nostru lăuntric în care sălășluiește Dumnezeu, la
casa Lui în care trebuie să-L lăsăm pe Hristos să facă ordine, să scoată
de acolo toate lucrurile pământești, toate gândurile mizerabile, toate
patimile și cuvintele deșarte care mișună în inima noastră. El, Care ne
cunoaște gândurile, vrea să vină să răstoarne mesele, să dea drumul
porumbeilor, să elibereze templul lăuntric al inimii noastre de tot ce
nu are ce căuta în inimă, în acest templu lăuntric al nostru. Învierea
lui Hristos care este atât de proaspătă în memoria noastră ne aduce
aminte iată atâtea taine care privesc învierea noastră personală sau
modul în care noi trebuie să trăim Învierea lui Hristos. Astăzi Hristos
ne dă o soluție, aceea de a privi fiecare înăuntrul nostru și de a-i da
voie Lui să dărâme templul nostru lăuntric și să-lÂÂÂ rezidească prin
Învierea Lui. Să ne facă adică oameni noi, altfel de oameni, cu altă
gândire, cu altă cugetare, cu altă vedere, una duhovnicească, înaltă,
iubitoare. Atunci El vorbea despre templul trupului Său, astăzi ne
vorbește despre templul trupului nostru în care El, Hristos, vrea să
locuiască și pe care vrea să-l facă o casă a lui Dumnezeu, o casă în
care să poată locui Hristos Domnul, o casă care să se asemene cu
pântecele Maicii Domnului din care să izvorască acest izvor al
tămăduirii care este Hristos.
Vinerea din Săptămâna Luminată se
numește Izvorul Tămăduirii pentru că noi nu numai pomenim niște minuni
petrecute la un izvor unde, prin mijlocirea Maicii Domnului, la
rugăciunea unui împărat a țâșnit apă dintr-un izvor care, prin ungerea
cu ea a ochilor unui orb, acesta și-a căpătat vederea. Evanghelia
acestei sărbători ne mută atenția la o chemare pe care trebuie să o avem
și să o trăim fiecare dintre noi în parte, aceea de a deveni noi înșine
izvor al tămăduirilor, adică din inima noastră să țâșnească râuri de
apă vie, cum spune Sfânta Scriptură. Fiecare dintre noi trebuie să
devenim un izvor al tămăduirii. Maica Domnului este aceea care s-a
arătat ca model întru lumea întreagă, în această privință. Ea ne-a
învățat cum poți adică să-L ai pe Hristos în tine și să-L naști pe
Hristos, să-L oferi pe Hristos care este tămăduirea lumii. Hristos este
tămăduirea, dar izvorul tămăduirii este Maica Domnului. Hristos este
tămăduirea semenilor noștri, iar noi trebuie să fim izvor al acestei
tămăduiri, adică dinăuntrul nostru, din inima noastră trebuie să
izvorască Mântuitorul și Tămăduitorul familiei noastre, al copiilor
noștri, al vecinilor noștri, al rudeniilor noastre, al parohiei noastre,
al generației în mijlocul căreia Dumnezeu ne-a rânduit astăzi să trăim.
În a treia zi de Paști am văzut în drum
spre Emaus cum ucenicii căutau lămuriri cu privire la evenimentele din
Ierusalim, lămuririle pe care le-a adus lor Hristos Cel care a călătorit
cu ei pe cale și le-a arătat prima Sfântă Liturghie în Emaus,
oferindu-le Trupul și Sângele Său prin pâinea pe care a frânt-o, a
binecuvântat-o și le-a dat-o lor. Și noi, după ce ne-am hrănit din
această pâine, după ce ne-am împărtășit din Hristos, Vinerea Luminată ne
cheamă să devenim noi înșine Izvor al Tămăduirii semenilor noștri. Ne
plângem că nu ne ascultă copiii, că nu ne înțelegem cu vecinii, cu
rudeniile și așa mai departe, ei bine, soluția este la noi, noi înșine
trebuie să devenim izvor al tămăduirii celor din casa noastră, celor din
familia noastră, de pe strada noastră, din generația noastră, din lumea
în mijlocul căreia trăim. Ne frământăm mereu că sunt războaie și vești
de războaie în lume, că sunt cutremure și că poate veni un mare cutremur
și peste noi și așa mai departe, soluția însă este la noi, la fiecare
în parte. Trebuie să devenim noi înșine izvor al tămăduirii lumii, să
devenim noi înșine un pântece feciorelnic al Maicii Domnului. Din inima
noastră nu trebuie să iasă gânduri rele, cuvinte deșarte, viclenii,
bârfe, tot felul de lucruri, de vorbe, de înjurături și așa mai departe,
ci din inima noastră trebuie să izvorască Hristos Care se manifestă
prin faptele milosteniei, printr-o privire blândă, printr-un cuvânt de
mângâiere, printr-o sfătuire fie chiar și mustrătoare, dar toate să fie
spre creșterea duhovnicească, spre mântuirea și însănătoșirea celor din
jurul nostru. Așa ne chemă Evanghelia de astăzi să devenim noi înșine și
atunci, dacă am înțeles acest sens al Săptămânii Patimilor și al
Săptămânii Luminate, dacă înțelegem sensul Pătimirii lui Hristos și al
Învierii Lui, că toate se referă la noi înșine, la pătimirea noastră, la
purtarea crucii noastre zilnice, la învierea noastră la o viață vie și
nouă, la a fi altfel de oameni decât am fost în trecut, atunci înseamnă
că am înțeles sărbătoarea Învierii lui Hristos, am înțeles ce înseamnă
Biserica, ce înseamnă să vii la biserică, ce înseamnă a te mântui prin
darul cel mare pe care Biserica ni-l oferă, că ea însăși este Izvor al
Tămăduirii pentru că aici Hristos Se naște, Hristos aici devine Trup și
Sânge, Sfânta Împărtășanie. În acest izvor al tămăduirii venim la
Sfântul Maslu când suntem bolnavi, venim la Spovedanie, pentru că simțim
că suntem păcătoși și avem nevoie a ne elibera de ele. Aducem morții
noștri la biserică, pentru că știm că Biserica este Izvor al Tămăduirii
sufletului de păcatele sale chiar și în ceasul morții. Venim și la
botezul copiilor, știind că aici Izvorul Tămăduirii poate să spele
păcatul strămoșesc și să-i facă pe copiii noștri fii ai lui Dumnezeu
după har. O familie se formează venind în biserică, doi tineri se cunună
în acest Izvor alÂÂÂ Tămăduirii, al înnobilării lor, al iertării
păcatelor tinereții și al unirii într-un trup al celor doi. Toate se fac
în biserică pentru că noi credem că Biserica este un Izvor al
Tămăduirii. prin urmare, trebuie să curățăm acest izvor de orice
necurăție, să o păstrăm curată, trebuie să păstrăm în ea acea evlavie,
acea liniște caracteristică locului de rugăciune. De aceea nu este
permis să vorbești în biserică, să faci lucruri care nu se potrivesc cu
atmosfera din biserică. Facem sfințirea apei săptămânal, pentru că se
pot întâmpla lucruri necurate în biserică, de exemplu, dacă tinerele
femei iau pastile anti-concepționale care își fac efectul în 2-3 zile.
Acestea vin la biserică și se poate caÂÂÂ tocmai atunci să le moară
pruncul abia zămislit în pântece, pentru că pastila aceea nu-i permite
să se așeze acolo la locul unde trebuie să-și dezvolte viața în pântecul
mamei. Și atunci se pot întâmpla în biserică păcate de moarte, păcate
grozave ca și acesta sau altele. Treci pe lângă cineva și întorci capul
în cealaltă parte ca să nu-l vezi, iată alt păcat de moarte. Nu trebuie
să se întâmple aceste lucruri în biserică, pentru că aici este un Izvor
al Tămăduirii care trebuie curățat de orice nelegiuire, de orice
mizerie. Nu e voie să se facă aici lucruri care nu se permit să se facă
într-un izvor, să-ți verși necurățirile tale în el, pentru că de acolo
vor bea oamenii apă tămăduitoare, apă pentru alinarea setei sufletești.
Sărbătoarea Izvorului Tămăduirii trebuie să ne conștientizeze de
răspunderea mare pe care trebuie să o avem față de inima noastră, față
de viața noastră personală, de casa noastră în care locuim și care
trebuie să devină și ea un izvor al tămăduirii celor dinlăuntrul ei. Să
nu se întâmple în casele noastre lucruri demonice, înjurături, să nu
întinăm casa noastră cu păcate ale desfrânării, ale hoției, ale călcării
poruncilor lui Dumnezeu, să nu vorbim în casa noastră împotriva
semenilor noștri, împotriva Bisericii, împotriva preotului, împotriva
slujbelor din biserică etc. Dar tot universul este un Izvor al
Tămăduirii și câte păcate nu facem murdărind acest izvor! De aceea
suntem bolnavi, de aceea lumea aceasta alunecă pe drumul pieirii ei
veșnice, pentru că ea însăși se îmbolnăvește din cauza aerului întinat,
din cauza netămăduirii de care are parte cu propria ei participare ce
întinează acest izvor al mântuirii care este universul pe care Dumnezeu
l-a creat pentru noi. O, dacă am conștientiza acest lucru și am face
pocăință pentru ceea ce facem, întinând acest izvor al mântuirii
noastre. Tot ce a făcut Dumnezeu a fost bun, cum spun Scriptura: Și a
văzut Dumnezeu ceea ce a creat în prima zi, în a doua zi și a văzut că
sunt bune toate. Și a fost o seară și o dimineață, ziua întâi, ziua a
doua etc. Toate le-a făcut bune, dar omul, prin neascultarea lui Adam și
a Evei de Dumnezeu și apoi prin prima fărădelege care a fost uciderea
lui Abel de către Cain, a făcut ca pământul să se facă vinovat de
sângele celui drept și de atunci până la sfârșitul veacurilor acest
templu universal creat de Dumnezeu trebuie curățit și sfințit. De aceea
noi facem aghiasmă și sfințim mereu casele credincioșilor. Cei care își
dau seama că nu le mai este curată casa, cheamă preotul să facă aghiasmă
și să resfințească locuința pentru a deveni din nou izvor curat al
tămăduirii familiei noastre. Simțim că necazurile ne copleșesc, ne dăm
seama că am întinat acest izvor, acest cuib cald al familiei, atunci
chemăm preotul să ne facă o sfeștanie ca Dumnezeu să-Și reverse din nou
harul și mila Sa peste noi și peste casa noastră. Cu această credință ne
ducem viața și mântuirea noastră până la capăt.
Să devenim un izvor al tămăduirii
semenilor noștri, adică să devenim sfinți, că asta înseamnă să fii izvor
al tămăduirii altora, să devii sfânt. Și chemarea aceasta o avem din
partea lui Dumnezeu Care a zis: Fiți sfinți căci Eu sunt Sfânt. Amin.
Pr. Petru RONCEA
(predică rostită la Viișoara, la Izvorul Tămăduirii, 2016)
sursa: potirulviisoarei.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!