În Sfânta şi Marea Luni se face pomenire de fericitul Iosif cel preafrumos şi de smochinul neroditor care s-a uscat prin blestemul Domnului.
Iosif, fiul Patriarhului Iacob din Vechiul Testament, este lăudat în
cântările Deniei ca fiind o preînchipuire sau o prefigurare profetică a
Domnului nostru Iisus Hristos. Iosif a fost fiul patriarhului Iacob şi
al Rahelei.
Din pricina unor visuri, legate de viitorul său măreţ, era invidiat
de fraţii lui mai mari care l-au ascuns într-o groapă, spunându-i
patriarhului Iacob că a fost mâncat de fiare sălbatice.
Mai târziu, Iosif a fost vândut ismailiţilor cu treizeci de arginţi,
iar aceştia la rândul lor l-au vândut lui Putifar, mai-marele eunucilor
faraonului Egiptului. Ajuns în casa lui Putifar, el a respins ispita de a
cădea în desfrânare cu stăpâna sa.
Vrând să se răzbune, aceasta l-a acuzat pe Iosif în faţa lui Putifar
spunând că el ar fi fost cel ce a încercat să o ademenească. Ca urmare,
Iosif a fost pedepsit, pe nedrept, cu temniţă grea şi lanţuri.
Apoi, în urma tălmăcirii unor visuri, a fost scos din închisoare,
înfăţişat faraonului şi a fost pus domn (administrator) peste tot
Egiptul. Cu prilejul împărţirii grâului, a fost recunoscut de fraţii lui
evrei. Dar Iosif nu i-a pedepsit, deşi putea să o facă, ci i-a iertat.
Asemănarea dintre suferinţele lui Iosif şi cele ale lui Iisus este foarte mare, dacă vedem duhovniceşte că stăpânirea
lui Iosif peste Egipt era o preînchipuire a biruinţei lui Iisus asupra
păcatelor lumii, iar grâul oferit celor flămânzi o preînchipuire a
Sfintei Euharistii.
Smochinul neroditor
Despre smochinul neroditor, Sfinţii Evanghelişti Matei şi Marcu spun
că s-a uscat, pentru că Iisus, pe când venea din Betania spre Ierusalim,
a zis:
De acum înainte, rod din tine nimeni în veac să nu mănânce – ne
spune Sfântul Evanghelist Marcu (11, 14), iar Sfântul Evanghelist Matei
redă puţin diferit cuvintele Mântuitorului: De acum înainte să nu mai fie rod din tine în veac! Şi smochinul s-a uscat îndată (Matei 21, 19).
S-a spus că Hristos Domnul a făcut această minune asupra smochinului
ca să ne cheme la umilinţă şi pocăinţă, la părăsirea păcatelor,
simbolizate de frunzele frumoase, dar neroditoare, şi la cultivarea
virtuţilor, întrucât fiecare suflet lipsit de roadă duhovnicească este un smochin neroditor.
Începând cu Denia de duminică seara, după cei şase Psalmi ai Utreniei, se cântă până în Sfânta şi Marea Joi troparul:
Iată Mirele vine în miezul nopţii şi fericită
este sluga pe care o va afla priveghind; iar nevrednică este iarăşi cea
pe care o va afla lenevindu-se. Vezi, dar, suflete al meu, cu somnul să
nu te îngreunezi, ca să nu te dai morţii şi afară de împărăţie să te
încui; ci te deşteaptă grăind: Sfânt, Sfânt, Sfânt eşti, Dumnezeule;
pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi.
O altă cântare deosebit de frumoasă care ne cheamă la priveghere în
primele trei zile ale Săptămânii Sfintelor Patimi, până în Joia cea
Mare, este Luminânda sau Svetilna Deniilor:
Cămara Ta, Mântuitorule, o văd împodobită şi îmbrăcăminte nu am,
ca să intru într-însa. Luminează-mi haina sufletului meu, Dătătorule de
lumină, şi mă mântuieşte.
Hristos-Mirele Bisericii vine tainic în sufletele celor ce
priveghează în rugăciune, ascultă cuvintele Evangheliei Sale şi se
nevoiesc duhovniceşte căutând lumina cea neînserată a Împărăţiei
Cerurilor.
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Sfânta şi Marea Luni, în Foame şi sete după Dumnezeu, Ed. Basilica, Bucureşti, 2010.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!