Evanghelia
care se citește la Denia acestei zile (Matei 22. 15-46 și 23, 1-39)
arată cât întuneric este în cei ce nu primesc în suflet Cuvântul lui
Dumnezeu și urăsc pe Iisus. Se mai vede cum Iisus mustră pe cărturarii
și fariseii care au devenit călăuze oarbe, datorită împietririi
sufletului lor în răutate și în fățărnicie. Pentru a alunga un astfel
de întuneric din suflet, Evanghelia care se citește la Liturghia
Darurilor înainte sfințite cuprinde cuvintele lui Iisus privind
sfârșitul lumii, Pilda celor zece fecioare, Pilda talanților și Judecata
de Apoi. Slujbele din Sfânta și Marea Marți se referă la toate acestea,
însă se face pomenire mai ales de Pilda celor zece fecioare.
Pilda celor zece fecioare este un îndemn la priveghere, la trezvie,
care e o vedere duhovnicească a lucrurilor dincolo de fața lor fizică.
Privegherea este o vedere prin și dincolo de ceea ce se vede cu ochii
fizici, este o vedere duhovnicească a sensurilor ultime ale existenței.
Evanghelia aceasta, prin pilda celor zece fecioare, ne dăruiește o
învățătură foarte profundă și semnificativă pentru viața creștină și
pentru unitatea Bisericii. Două lucruri ne rețin atenția în mod
deosebit: primul este candela, iar al doilea uleiul. Cinci fecioare au
avut doar candelă fără ulei, iar cinci fecioare au avut candelă cu ulei.
Primele sunt cele ce aveau credință, dar fără fapte bune, celelalte
cinci aveau deodată atât credință, cât și fapte bune. Ce semnificație
are uleiul din candelă? Candela este fecioria, iar untdelemnul este
milostenia.
Aceste două tipuri de fecioare, unele cu candelă fără ulei și
celelalte cu candelă și ulei, semnifică două atitudini religioase.
Candela cu ulei reprezintă evlavia însoțită de milostenie. Candela fără
ulei reprezintă evlavia fără milostenie, spune Sfântul Ioan Gură de Aur
și Sinaxarul din Triod. Există o mulțime de oameni foarte evlavioși, dar
foarte zgârciți, adică nemilostivi. Aceștia sunt candele fără ulei,
fără untdelem. Candela fără ulei poate simboliza multa știință
teoretică, dar puține fapte bune. Candela fără ulei poate fi realizarea
de sine, individualistă, narcisistă și egoistă, în totală nesupunere
fașă de nevoile celor din comunitate. Candela fără ulei mai poate
însemna și doctrina clară, dar fără iubire frățească. Adevărul teoretic,
dar fără iubire frățească devine candelă fără ulei. Adevărul
intelectual, fără iubire smerită, poate deveni ideologie de putere, după
cum iubirea, fără lumina dreptei credințe poate deveni rătăcire. De
aceea, Evanghelia ne îndeamnă să avem deodată atât candela dreptei
credințe, cât și undelemnul curăției și al faptelor bune.
În cele din urmă, uleiul curat din candelă nu reprezintă simpla
noastră iubire posesivă și trufașă, ci el este iubire din iubirea lui
Hristos, dar al Duhului Sfânt, adesea simbolizat prin untdelemnul
sfințit.
Iar untdelemnul pentru candelă sau iubirea smerită și milostivă se
dobândește prin rugăciune și post, prin priveghere și luptă cu păcatul,
prin împărtășirea cu Sfintele Taine.
Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Sfânta şi Marea Luni, în Foame şi sete după Dumnezeu, Ed. Basilica, Bucureşti, 2010.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!