Praznicul Buneivestiri a Născătoarei de Dumnezeu este deopotrivă unul
împărătesc şi al Maicii Domnului. Este praznic împărătesc, pentru că se
referă la Împăratul Hristos, Care a fost zămislit în pântecele
Născătoarei de Dumnezeu, şi este praznic al Maicii Domnului, pentru că
se referă la acea persoană care a contribuit la zămislirea şi la
Înomenirea Cuvântului lui Dumnezeu, adică la Preasfânta Fecioară.
Născătoarea de Dumnezeu Maria are un loc
de mare valoare şi însemnătate în Biserică, tocmai pentru că a fost acea
persoană pe care o aşteptau toate generaţiile şi aceea care a dat
Cuvântului lui Dumnezeu firea omenească. Astfel, persoana Născătoarei de
Dumnezeu este strâns legată de Persoana lui Hristos. Şi vrednicia
Preasfintei nu se datorează doar virtuţilor pe care le avea, ci mai ales
rodului pântecelui ei. Prin urmare, cultul Născătoarei de Dumnezeu este
foarte strâns legat de hristologie. Când vorbim despre Hristos nu putem
să o ignorăm pe aceea care i-a dat trup, şi când vorbim despre
Preasfânta, ne referim în acelaşi timp şi la Hristos, deoarece vrednicia
şi harul de la El le dobândeşte. Acest lucru se vede clar în slujba
Imnului Acatist, în care este cântată Născătoarea de Dumnezeu, dar
totdeauna în legătură cu faptul că ea este Maica lui Hristos Dumnezeu:
„Bucură-te că eşti scaun Împăratului, bucură-te că porţi pe Cel ce pe
toate le poartă”.
Această legătură dintre hristologie şi
învăţătura despre Născătoarea de Dumnezeu se vede şi în viaţa Sfinţilor.
O însuşire caracteristică a Sfinţilor, care sunt cu adevărat membrii ai
Trupului lui Hristos, este faptul că o iubesc pe Preasfânta Fecioară.
Este cu neputinţă să existe sfânt care să nu o iubească.
1.
Bunavestire a Născătoarei de Dumnezeu
este începutul tuturor praznicelor împărăteşti. În troparul praznicului
cântăm: „Astăzi este începătura mântuirii noastre şi arătarea tainei
celei din veac… ”. Conţinutul praznicului se referă la faptul că
Arhanghelul Gavriil – acel înger implicat în toate evenimentele care au
legătură cu întruparea lui Hristos – a vizitat-o la porunca lui Dumnezeu
pe Preasfânta şi a înştiinţat-o că a venit vremea întrupării Cuvântului
lui Dumnezeu şi că ea va deveni maica lui Dumnezeu. (Luca 1:26-56).
Cuvântul „bunavestire” este alcătuit din
două elemente, anume din „bună” şi „vestire” şi înseamnă veste bună,
vestire bună. Este vorba despre înştiinţarea care s-a dat prin arhanghel
că Logosul lui Dumnezeu se va întrupa pentru mântuirea omului. În fapt,
este vorba de împlinirea făgăduinţei lui Dumnezeu, care s-a dat după
căderea lui Adam şi a Evei (vezi Facere 3:15), şi care se numeşte
protoevanghelie. De aceea, înştiinţarea despre întruparea Cuvântului lui
Dumnezeu este cea mai mare veste în istorie.
După cuvântul Sfântului Maxim
Mărturisitorul, evanghelia lui Dumnezeu este o solie a lui Dumnezeu şi
mângâiere în oameni prin Fiul Său întrupat. În acelaşi timp, este şi
împăcarea oamenilor cu Tatăl, Care dă ca plată îndumnezeirea nenăscută
celor care ascultă de Hristos. Prin urmare, îndumnezeirea care se oferă
prin Hristos întrupat nu este naştere, ci arătare a strălucirii
enipostatice către cei care sunt vrednici de această descoperire.
Vestea cea bună, evanghelia, buna vestire
este îndreptarea neascultării care a avut loc la începutul creării
omului, în Raiul fizic. Acolo, de la femeie, a început căderea şi
urmările acesteia, aici, tot de la femeie, au început toate bunătăţile.
Astfel, Preasfânta este noua Evă. Acolo exista Raiul sensibil, aici
Biserica. Acolo Adam, aici Hristos. Acolo Eva, aici Maria. Acolo
şarpele, aici Arhanghelul Gavriil. Acolo, şoptirea dracului-şarpe către
Eva, aici salutarea îngerului către Maria (după cuvântul Cuviosului
Iosif Vrienios). În acest fel s-a îndreptat greşeala lui Adam şi a Evei.
2.
Arhanghelul Gavriil o supranumeşte pe
Preasfânta „cea plină de har”, zicându-i: „Bucură-te, ceea ce eşti plină
de har, Domnul este cu tine, binecuvântată eşti tu între femei” (Luca
1:28-29). Preafericita este numită „cea plină de har” şi i se spune
„binecuvântată”, pentru că Dumnezeu este cu ea.
După cuvântul Sfântului Grigorie Palama
şi al altor Sfinţi Părinţi, Preasfânta primise deja harul înainte de
ziua Buneivestiri. Rămânând în Sfânta Sfintelor din templu, a ajuns la
Sfânta Sfintelor a vieţii duhovniceşti, care este îndumnezeirea. Câtă
vreme curtea Templului era destinată prozeliţilor, iar partea principală
a acestuia, preoţilor, Sfânta Sfintelor era destinată arhiereului.
Acolo a intrat Preasfânta, dovadă că ajunsese la îndumnezeire. Este
cunoscut faptul că în epoca creştină pronaosul era destinat
catehumenilor şi celor necurăţiţi, naosul celor luminaţi, adică
membrilor Bisericii, iar Sfânta Sfintelor, celor care ajunseseră la
îndumnezeire.
Astfel, Preasfânta ajunsese la
îndumnezeirea încă înainte de a primi vizita Arhanghelului. Pentru acest
scop, a folosit o metodă aparte de cunoaştere a lui Dumnezeu şi de
comuniune cu El, după cum tâlcuieşte în chip minunat şi
de-Dumnezeu-însuflat, Sfântul Grigorie Palama. Este vorba despre isihie,
despre calea isihastă. A înţeles Preasfânta că nu poate cineva să
ajungă la Dumnezeu prin raţiune, prin simţuri, prin închipuire sau prin
slava omenească, ci numai prin minte-nous. Astfel, a omorât toate puterile sufletului care proveneau din simţuri, şi prin rugăciunea noetică a pus în lucrare mintea-nous. Şi
în acest mod a ajuns la luminare şi îndumnezeire. Şi pentru aceasta s-a
învrednicit să devină Maica lui Hristos, să Îi dea lui Hristos trupul
ei. Nu avea pur şi simplu virtuţi, ci Harul îndumnezeitor al lui
Dumnezeu.
Spre deosebire de ceilalţi oameni,
Preasfânta Născătoare de Dumnezeu avea plinătatea Harului lui Dumnezeu.
Desigur, Hristos, fiind Cuvânt al lui Dumnezeu, avea întreagă plinătatea
Harurilor, dar şi Preasfânta a primit plinătatea Harului din plinătatea
Harurilor Fiului ei. Din acest motiv, în relaţie cu Hristos, Maica
Domnului este mai prejos, de vreme ce Hristos avea Harul după fire, câtă
vreme Preasfânta prin participare. Faţă de oameni însă ea este mai
presus.
Preasfânta avea plinătatea Harului din
plinătatea Harurilor Fiului ei, înainte de zămislire, în timpul
zămislirii şi după zămislire. Înainte de zămislire, plinătatea Harului
era desăvârşit, în timpul zămislirii era încă mai desăvârşit, iar după
zămislire era prea desăvârşit (după cuvântul Sfântului Nicodim
Aghioritul). În acest chip, Preasfânta a fost Fecioară atât trupeşte,
cât şi sufleteşte. Şi această feciorie trupească a ei era mai presus şi
mai desăvârşită decât fecioria sufletească a Sfinţilor la care se ajunge
prin lucrarea Preasfântului Duh.
3.
Nici un om nu se naşte izbăvit de păcatul
strămoşesc. Căderea lui Adam şi a Evei şi urmările acestei căderi au
fost moştenite de întregul neam omenesc. Firesc era ca şi Preasfânta
Fecioară să nu fie izbăvită de păcatul strămoşesc. Cuvântul Apostolului
Pavel este limpede în acest sens: „toţi au păcătuit şi sunt lipsiţi de
slava lui Dumnezeu” (Romani 3:23). În acest pasaj apostolic se vede că
păcatul este înţeles ca lipsire de slava lui Dumnezeu, precum şi faptul
că nimeni nu este izbăvit de păcat. Astfel, şi Preasfânta s-a născut cu
păcatul strămoşesc. Când însă s-a izbăvit de acesta? Răspunsul la
această întrebare trebuie însă „periat” de orice concepţie scolastică.
De la început trebuie să spunem că
păcatul strămoşesc a însemnat lipsire de slava lui Dumnezeu,
înstrăinarea de El şi pierderea comuniunii dumnezeieşti. Acest lucru a
avut însă şi urmări trupeşti, pentru că în trupul lui Adam şi al Evei a
intrat stricăciunea şi moartea. Când, în Tradiţia Ortodoxă, se vorbeşte
despre moştenirea păcatului strămoşesc, nu se înţelege moştenirea
vinovăţiei păcatului originar, ci mai ales urmările acestuia, care sunt
stricăciunea şi moartea. Ca atunci când se îmbolnăveşte rădăcina unei
plante şi se îmbolnăvesc odată cu aceasta şi crengile, şi frunzele,
acelaşi lucru s-a întâmplat prin căderea lui Adam. S-a îmbolnăvit tot
neamul omenesc. Stricăciunea şi moartea pe care le moşteneşte omul
reprezintă climatul favorabil cultivării patimilor şi în acest mod se
întunecă mintea-nous a omului.
Tocmai din acest motiv, faptul că
Hristos, prin Întruparea sa, a asumat acest trup muritor şi pătimitor,
însă fără de păcat, a contribuit la îndreptarea urmărilor păcatului lui
Adam. Îndumnezeire exista şi în Vechiul Testament, după cum exista şi
luminare a minţii-nous, dar nu era stricată şi anulată moartea,
de acea şi Prorocii de-dumnezeu-văzători mergeau în iad. Prin întruparea
lui Hristos şi Învierea Lui, s-a îndumnezeit firea umană şi astfel s-a
dat posibilitatea fiecărui om să se îndumnezeiască. Pentru că prin
Sfântul Botez devenim membri ai Trupului îndumnezeit şi înviat al lui
Hristos, de acea şi spunem că prin Sfântul Botez omul este izbăvit de
păcatul strămoşesc.
Atunci când aplicăm toate acestea la
cazul Preasfintei Fecioare, putem să înţelegem relaţia acesteia cu
păcatul strămoşesc şi eliberarea de acesta. Preasfânta s-a născut cu
păcatul strămoşesc, avea toată consecinţele stricăciunii şi ale morţii
în trupul ei. Prin intrarea în Sfânta Sfintelor a ajuns la îndumnezeire.
Însă această îndumnezeire nu era îndeajuns pentru eliberarea de toate
urmările acestuia, care sunt stricăciunea şi moartea, tocmai pentru că
nu se unise firea dumnezeiască cu cea umană în ipostasul Cuvântului.
Astfel, în momentul în care cu puterea Sfântului Duh, firea dumnezeiască
s-a unit cu firea umană în pântecele Preasfintei Fecioare Maria,
Preasfânta, prima, gustă slobozirea ei din păcatul strămoşesc şi de
urmările acestuia. De altfel, în acea clipă a avut loc ceea ce nu
reuşiseră să facă Adam şi Eva prin lupta lor personală liberă. De aceea,
Preasfânta, în momentul Buneivestiri, a ajuns la o stare mai presus de
aceea în care se aflau Adam şi Eva înainte de cădere. S-a învrednicit să
guste scopul final al creaţiei, aşa cum vom vedea în alte explicaţii.
De aceea, pentru Preasfânta nu a fost
nevoie să mai aibă loc Cincizecimea, nu a fost nevoie să se boteze. Ceea
ce au trăit Apostolii în ziua Cincizecimii, care au devenit membrii ai
Trupului lui Hristos prin Duhul Sfânt, şi ceea ce s-a petrecut cu noi
toţi la taina Botezului, s-a petrecut cu Preasfânta Fecioară în ziua
Buneivestiri. Atunci s-a izbăvit de păcatul strămoşesc, nu în sensul că
s-a eliberat de vinovăţie, ci că a dobândit îndumnezeirea în suflet şi
în trup, datorită unirii ei cu Hristos.
În aceste cadre trebuie interpretat şi
cuvântul Sfântului Ioan Damaschin, că în ziua Buneivestiri, Preasfânta a
primit Duhul Sfânt, Care a curăţit-o şi i-a dat puterea de a primi
dumnezeirea Cuvântului, şi în acelaşi timp de a-L naşte. Cu alte
cuvinte, Preasfânta a primit de la Sfântul Duh har curăţitor, dar şi
primitor şi născător al Cuvântului lui Dumnezeu ca om.
4.
Răspunsul Preasfintei la înştiinţarea
Arhanghelului că se va învrednici să nască pe Hristos a fost grăitor:
„Iată roaba Domnului, fie mie după cuvântul tău” (Luca 1:38). Se vădeşte
aici ascultarea Preasfintei faţă de cuvântul Arhanghelului, dar şi
ascultarea ei faţă de Dumnezeu, pentru un fapt care era paradoxal şi
straniu pentru raţiunea umană. Astfel, îşi supune propria raţiune voii
lui Dumnezeu.
Unii spun că în acea clipă toţi drepţii
Vechiului Testament, dar şi întreaga umanitate, aşteptau cu nelinişte să
audă răspunsul Preasfintei, temându-se ca nu cumva ea să refuze şi să
nu asculte de voia lui Dumnezeu. Se spune că, dat fiind faptul că de
fiecare dată când omul se află într-o asemenea dilemă, tocmai pentru că
are libertate, poate să spună da sau nu, după cum altădată s-a întâmplat
cu Adam şi cu Eva, acelaşi lucru se putea întâmpla şi cu Preasfânta.
Dar nu era cu putinţă ca Preasfânta să refuze, nu pentru că nu avea
libertate, ci tocmai pentru că avea adevărata libertate.
Sfântul Ioan Damaschin face deosebire
între voia firească şi voia gnomică. Voia omului este gnomică atunci
atunci când are drept caracteristici ignorarea anumitor aspecte,
îndoiala şi, în cele din urmă, neputinţa alegerii. Avem de-a face cu o
şovăire în ce priveşte actul care trebuie înfăptuit. Voinţa este
firească, ţine de fire (phýsis), atunci când este condusă în mod firesc, fără deliberare şi şovăire, la împlinirea adevărului.
Se pare, aşadar, că voinţa firească este
legată de „vreau”, câtă vreme voinţa gnomică, de „cum vreau”, şi anume
când decizia are loc în urma unor şovăiri şi deliberări. Rezultă de aici
că voinţa firească constituie desăvârşirea firii, câtă vreme voinţa
gnomică constituie nedesăvârşirea firii, deoarece presupune că omul nu
are cunoaşterea adevărului, nu este sigur asupra a ceea ce trebuie să
decidă.
Hristos, deşi avea două voinţe, prin
alcătuirea din două firi, adică omenească şi dumnezeiască, cu toate
acestea avea voinţă firească, în înţelesul pe care i l-am atribuit aici,
şi, desigur, nu avea voinţă gnomică. Ca Dumnezeu, cunoştea totdeauna
voinţa lui Dumnezeu Tatăl şi nu exista niciodată îndoială înlăuntrul
Lui, nici deliberare. Acest lucru este trăit prin har şi de către Sfinţi
şi cu deosebire de Preasfânta Fecioară. Pentru că ea ajunsese la
îndumnezeire, de aceea era cu neputinţă să refuze voia lui Dumnezeu şi
să nu consimtă la Întruparea lui Dumnezeu. Avea libertatea desăvârşită
şi de acea libertatea ei lucra totdeauna după fire, iar nu împotriva
firii. Noi, pentru că nu am ajuns la îndumnezeire avem o libertate
nedesăvârşită, aşa-numita voinţă gnomică, de aceea şi deliberăm şi
şovăim cu privire la ceea ce trebuie să facem. Întrebarea ei: „Cum va fi
mie aceasta de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?” (Luca 1:34) arată
smerenie, neputinţa firii umane, dar şi caracterul paradoxal al
faptului, pentru că existaseră zămisliri minunate şi în Vechiul
Testament, dar nu fără de sămânţă.
5.
În ziua Buneivestiri a avut loc
zămislirea directă a lui Hristos prin puterea şi lucrarea Preasfântului
Duh. Într-un imn închinat Născătoarei de Dumnezeu, cântăm: „Gavriil
zicând ţie, Fecioară, bucură-te, împreună cu glasul S-a întrupat
Stăpânul tuturor”. Aceasta înseamnă că nu au trecut mai multe ore sau
zile de la buna vestire până să aibă loc zămislirea, ci a avut loc exact
în acel moment.
Arhanghelul Gavriil i-a spus lui Iosif,
logodnicul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu: „Nu te teme a lua pe
Maria, femeia ta, căci ceea ce s-a zămislit într-însa este de la Duhul
Sfânt” (Matei 1:20). Aşadar, Preacurata Fecioară L-a născut pe Hristos
ca om, dar zămislirea s-a făcut de la Duhul Sfânt.
Sfântul Vasilie cel Mare, tâlcuind
această frază şi mai ales „s-a zămislit de la Duhul Sfânt”, spune că
provenienţa oricărui lucru din altul se redă prin trei sintagme: una
este „prin creaţie”, după cum toată zidirea a fost creată de Dumnezeu
prin lucrarea Sa. Alta este „prin naştere”, după cum Fiul S-a născut mai
înainte de veci din Tatăl. Iar a treia este „după fire”, aşa cum
energia iese din orice fire (phýsis), adică precum strălucirea
din Soare, şi, mai general, energia din sursa de energie. Cât priveşte
zămislirea lui Hristos în Sfântul Duh, formularea corectă este că
Hristos a fost zămislit prin lucrarea Sfântului Duh, „prin creare”, iar
nu „prin naştere” sau „după fire”.
Sfântul Ioan Damaschin învaţă că Fiul şi
Cuvântul lui Dumnezeu Şi-a format Sieşi trup din sângiurile pure şi
preacurate ale Născătoarei de Dumnezeu, trup care este însufleţit de
raţiune şi suflet noetic, nu prin sămânţă, ci prin creare de la Sfântul
Duh.
Desigur, atunci când vorbim despre
zămislirea lui Hristos în pântecele Născătoarei de Dumnezeu prin puterea
şi lucrarea creatoare a Sfântului Duh, nu trebuie să izolăm Duhul Sfânt
de Sfânta Treime. Este cunoscut din învăţătura patristică faptul că
este comună lucrarea-energia Dumnezeului Treimic. Crearea lumii şi recrearea omului şi a lumii a avut loc şi are loc prin lucrarea-energia
comună a Dumnezeului Treimic. Prin urmare, nu doar Sfântul Duh a creat
trupul împărătesc al lui Hristos, ci şi Tatăl şi Fiul Însuşi, adică
întreaga Sfântă Treime. Exprimarea acestui adevăr este că Tatăl a
binevoit întruparea Fiului Său, Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu Şi-a
autocreat Întruparea, iar Sfântul Duh a împlinit-o.
Zămislirea lui Hristos în pântecele
Născătoarei de Dumnezeu s-a săvârşit în linişte şi taină, fără zgomot şi
tulburare. Nimeni, nici dintre îngeri, nici dintre oameni nu a putut să
înţeleagă în acel ceas lucrurile mari care s-au săvârşit. Împăratul
Proroc David a prorocit acest fapt, spunând: „Pogorâ-Se-va ca ploaia pe
lână şi ca picăturile ce cad pe pământ” (Psalmul 71, 6). Precum ploaia
ce cade pe un floc de lână nu face zgomot, nici vreo stricăciune, la fel
s-a petrecut vestirea cea bună şi zămislirea. Hristos, prin zămislirea
Sa, nu a pricinuit zarvă, nici vreo stricăciune fecioriei Atotsfintei
Fecioare. De aceea, şi Atotsfânta a fost şi a rămas Fecioară înainte de
naştere, în naştere şi după naştere. Sunt cele trei stele pe care
iconarul le zugrăveşte totdeauna pe frunte şi pe cei doi umeri ai
Atotsfintei.
6.
Unirea firii dumnezeieşti cu firea umană
în Ipostasul Cuvântului, în lăuntrul pântecelui Născătoarei de Dumnezeu,
constituie îndumnezeirea directă a firii umane. Adică, îndumnezeirea
firii omeneşti există din prima clipă în care firea dumnezeiască s-a
unit cu cea omenească. Este semnificativ în acest sens cuvântul
Sfântului Ioan Damaschin: „din clipa în care a luat trup, a fost trup al
lui Dumnezeu Cuvântul”. Ceea ce înseamnă că, din momentul zămislirii şi
până la îndumnezeirea trupului omenesc, nu a trecut un interval de
timp, deoarece îndumnezeirea s-a petrecut imediat, adică în momentul
zămislirii.
Urmarea acestui fapt este că Preasfânta
Fecioară trebuie să fie numită Născătoare de Dumnezeu, pentru că ea a
născut cu adevărat pe Dumnezeu, pe Care L-a purtat nouă luni în
pântecele său, iar nu un simplu om care avea Harul lui Dumnezeu. De
aceea Preasfânta Fecioară e numeşte Născătoare de Dumnezeu, iar nu
Născătoare de Hristos. Dogma hristologică are consecinţe şi asupra
dogmei despre Născătoarea de Dumnezeu. Atotsfânta Fecioară este
Născătoare de Dumnezeu, tocmai pentru că L-a zămislit întru Duhul Sfânt
pe Hristos.
Acest lucru trebuie subliniat, pentru că
în vechime a avut loc o mare dezbatere teologică în jurul întrebării
dacă Atotsfânta Fecioară Maria trebuie numită sau nu Născătoare de
Dumnezeu – dezbatere provocată de existenţa unor învăţături eretice.
Consacrarea definitivă a învăţăturii că Preasfânta Fecioară L-a născut
pe Dumnezeu şi că odată cu asumarea firii umane s-a petrecut şi
îndumnezeirea acesteia a avut loc la Sinodul al III-a Ecumenic. Ereticul
Nestorie, folosind termeni filosofici şi raţionamentul omenesc,
susţinea că Atotsfânta Fecioară era om şi de aceea nu era cu putinţă să
Îl nască pe Dumnezeu. Potrivit lui Nestorie, Dumnezeu „a trecut” sau a
„împreună-trecut” prin Născătoarea de Dumnezeu. Desigur, în teologia
acestuia exista o problemă cu privire la relaţiile dintre cele două firi
în Hristos. Nestorie credea că trupul lui Hristos era doar ataşată
firii dumnezeieşti. Credea că Logosul era Dumnezeu, dar era cumva ataşat
omului şi se sălăşluia în acesta. Pornind de la asemenea premise, o
numea pe Preasfânta Fecioară Născătoare de Hristos, iar nu Născătoare de
Dumnezeu.
Însă, Hristos este Dumnezeu-Om, Dumnezeu
desăvârşit şi om desăvârşit, şi fiecare fire în Hristos lucra în
Ipostasul Cuvântului fiind „în comuniune cu cealaltă”. Subiectul acesta
îl vom vedea mai pe larg atunci când vom vorbi despre Naşterea lui
Hristos. Aici însă trebuie subliniat că firea umană s-a îndumnezeit
imediat, odată cu unirea cu firea dumnezeiască în Ipostasul Cuvântului,
în pântecele Născătoarei de Dumnezeu. De aceea, Atotsfânta Fecioară este
şi se numeşte Născătoare de Dumnezeu, pentru că L-a născut pe Dumnezeu
ca om.
7.
Faptul că firea omenească a fost
îndumnezeită imediat de firea dumnezeiască a Cuvântului nu înseamnă că
sunt anulate însuşirile firii umane. Acest lucru arată că zămislirea şi
purtarea în pântece, dar şi naşterea lui Hristos a avut loc după fire,
dar şi mai presus de fire. Mai presus de fire, pentru că s-a făcut prin
creaţie de la Preasfântul Duh, iar nu prin sămânţă bărbătească. După
fire, pentru că purtarea în pântece s-a făcut în modul obişnuit de
purtare în pântece a unui prunc.
Există însă un aspect care trebuie
subliniat. La fiecare făt există unele stadii, până când vine ceasul ca
să se nască. Mai întâi are loc zămislirea, în continuare, după un
răstimp, are loc conturarea membrelor trupului său, apoi se dezvoltă
puţin câte puţin, iar pe măsură ce se dezvoltă urmează şi mişcarea, şi,
în cele din urmă, după ce se încheia dezvoltarea, iese din pântecele
mamei sale.
Câtă vreme la dumnezeiescul făt avem o
creştere progresivă, totuşi nu a existat un interval de timp între
concepţie şi conturarea membrelor. Sfântul Vasilie cel Mare spune
categoric în acest sens: „cel purtat în pântece a fost imediat
desăvârşit cu trupul şi nu a luat formă după un scurt timp”. Cu alte
cuvinte, membrele trupului Său s-au format imediat, adică El a fost
creat om desăvârşit, dar nu s-a aflat de îndată la mărimea vârstei de
nouă luni. Se dezvolta puţin câte puţin, câtă vreme trupul Său a fost
alcătuit de la început.
8.
Zămislirea lui Hristos în pântecele
Născătoarei de Dumnezeu s-a făcut de la Preasfântul Duh prin creaţie,
iar nu prin sămânţă bărbătească, pentru că trebuia ca Hristos să îşi
asume firea curată pe care a avut-o Adam înainte de călcarea poruncii.
Desigur, Hristos Şi-a asumat trup supus patimii şi muritor, aşa cum
acesta a devenit ca urmare a încălcării poruncii de către Adam, dar El a
asumat stricăciunea şi moartea, tocmai pentru a birui stricăciunea şi
moartea, însă trupul Lui era cu totul curat şi neprihănit, aşa cum
fusese trupul omului înainte de cădere. Aşadar, în ce priveşte
stricăciunea, trupul lui Hristos era precum trupul lui Adam înainte de
cădere, însă în ce priveşte stricăciunea şi moartea, era precum trupul
lui Adam de după cădere.
Prin urmare, zămislirea s-a făcut prin
Duhul Sfânt şi asta deoarece modul în care se naşte omul astăzi (prin
sămânţă bărbătească) este cel de după cădere. După cum spune Sfântul
Grigorie Palama, mişcarea trupului către naştere nu este cu desăvârşire
izbăvită de păcat, pentru că, deşi mintea-nous a fost rânduită de
Dumnezeu să îl călăuzească pe om, acesta se poartă „nesupus” pe durata
mişcării trupului spre plăcere. Astfel, firea curată a lui Hristos are
legătură cu zămislirea prin creaţie, iar nu cu zămislirea prin sămânţă.
Tocmai acest fapt se leagă foarte strâns
cu aceea că zămislirea, purtarea în pântece şi naşterea lui Hristos de
către Preasfânta Fecioară au fost fără de plăcere trupească, fără
greutate şi fără de durere. Aşadar, Hristos a fost zămislit fără plăcere
trupească, a fost purtat în pântece ca făt fără greutate şi S-a născut
fără durere. A fost zămislit fără de sămânţă din două motive: pentru ca
Hristos să-Şi asume firea umană curată şi pentru ca naşterea Sa să fie
fără de stricăciune şi fără de durere.
Preasfânta Fecioară L-a zămislit pe
Hristos fără de plăcere trupească, după cum şi purtarea de nouă luni în
pântecele ei a fost fără efort şi fără să Îi simtă greutatea. Ea nu
simţea greutatea, deşi dumnezeiescul prunc se dezvolta firesc şi avea
greutatea unui embrion normal. S-a împlinit astfel profeţia lui Isaia:
„Iată, Domnul vine pe nor uşor” (Isaia 19:1). Prin „nor uşor” se
înţelege trupul omenesc, care era atât de uşor, încât Preasfânta
Fecioară nu a simţit nici o greutate şi osteneală pe durata celor nouă
luni de sarcină.
Zămislirea lui Hristos de către
Preasfânta Fecioară fără de plăcere trupească şi fără de sămânţă şi
purtarea în pântece fără greutate sunt legate strâns de naşterea lui
Hristos fără stricăciune şi fără durere. După cuvântul Sfântului
Grigorie de Nisa, există o strânsă legătură între plăcere şi durere,
pentru că orice plăcere este urmată de durere. Adam a simţit plăcere,
căreia i-a urmat durerea pentru întregul neam omenesc. La fel şi acum,
prin eliberarea din plăcere vine bucurie neamului omenesc. Naşterea lui
Hristos nu a stricat fecioria Născătoarei de Dumnezeu, după cum nici
zămislirea nu s-a făcut prin plăcere şi nici purtarea în pântece cu
greutate şi efort. Acolo unde lucrează Preasfântul Duh „se biruieşte
rânduiala firii”.
9.
Răstimpul purtării în pântece a lui
Hristos de către Preasfânta Fecioară este preînchipuire a comuniunii
neîncetate pe care o au Sfinţii în Împărăţia lui Dumnezeu.
Este cunoscut şi învederat faptul că mama
care poartă prunc în pântece are cu el o relaţie strânsă şi organică.
Oameni de ştiinţă au demonstrat că fătul este influenţat foarte mult nu
doar de starea trupească a mamei sale, dar şi de constituţia psihologică
a acesteia. Şi pentru că dumnezeiescul prunc a fost zămislit de la
Duhul Sfânt, dar a crescut în mod firesc, adică a fost în părtăşie şi
comuniune cu trupul Preasfintei Fecioare, de aceea şi există o relaţie
strânsă între Hristos şi Născătoarea de Dumnezeu. Fireşte, acest lucru
trebuie să îl vedem din perspectiva că Preasfânta I-a dat lui Hristos
sângele ei, dar şi Hristos i-a dat Harul şi binecuvântarea Sa. Hristos
însă, deşi se afla Prunc în pântecele Fecioarei, nu a încetat să fie în
acelaşi timp pe tronul lui Dumnezeu, unit cu Tatăl Său şi cu Sfântul
Duh.
Firea umană s-a unit cu firea
dumnezeiască în chip neschimbat, neamestecat, neîmpărţit şi nedespărţit,
îndată, din clipa zămislirii. Asta înseamnă că prima, Preasfânta
Fecioară a gustat bunătăţile dumnezeieştii Întrupări, anume
îndumnezeirea. Ceea ce Ucenicii lui Hristos au gustat în ziua
Cincizecimii, iar noi după Botez, în timpul Tainei Dumnezeieştii
Euharistii, când ne împărtăşim cu Trupul şi Sângele ui Hristos, şi ceea
ce vor trăi Sfinţii în Împărăţia Cerurilor, a fost trăit de Preasfânta
Fecioară încă din prima clipă a zămislirii şi a purtării în pântece.
Prin urmare, Hristos, vreme de nouă luni,
zi şi noapte, a hrănit-o cu sfinţitul Lui Sânge pe Preasfânta Fecioară.
Aceasta este preînchipuirea neîntreruptei dumnezeieşti Împărtăşiri şi a
neîntreruptei legături şi comuniuni a Sfinţilor cu Hristos, care va
avea loc mai ales în cealaltă viaţă. De aceea, şi Preasfânta Fecioară
este preînchipuire a veacului ce va să fie. Astfel privind-o, Maica
Domnului este Raiul.
10.
Sfântul Nicodim Aghioritul, vorbind
despre Bunavestire a Născătoarei de Dumnezeu, abordează evenimentul
acesta şi dintr-o perspectivă personală şi existenţială. Pentru că nu
este de ajuns să prăznuim în chip exterior faptele dumnezeieştii
Întrupări, ci se cuvine să ne apropiem de el existenţial şi
duhovniceşte. Din acest motiv, Sfântul Nicodim a adunat mai multe pasaje
din scrierile Sfinţilor în care se vorbeşte despre această abordare
existenţială a Buneivestiri.
Este semnificativ în acest sens cuvântul
Prorocului Isaia: „De frica Ta, Doamne, am luat în pântece şi dureri am
avut şi am născut, duhul mântuirii Tale am săvârşit pe pământ” (Isaia
26:18). Potrivit tâlcuirii Sfinţilor Părinţi, sămânţa este cuvântul lui
Dumnezeu, iar pântecele este mintea-nous şi inima omului. Prin
credinţă, cuvântul lui Dumnezeu este însămânţat în inima omului şi
rămâne „însărcinată” de către frica lui Dumnezeu. Este vorba de frica
omului de a nu rămâne departe de Dumnezeu. De la această frică începe
lupta de curăţire a inimii şi de dobândire a virtuţilor, care se
aseamănă durerilor şi chinurilor facerii. Astfel, se naşte duhul
mântuirii, care este îndumnezeirea şi sfinţirea.
Hristos ia chip în noi prin dureri
duhovniceşti. Apostolul Pavel spune: „O, copiii mei, pentru care sufăr
iarăşi durerile naşterii, până ce Hristos va lua chip în voi!” (Galateni
4:19). Durerile facerii sunt nevoinţa duhovnicească, iar chipul lui
Hristos în noi este îndumnezeirea şi sfinţirea.
Potrivit Sfinţilor Părinţi (Sfântul
Grigorie de Nisa, Sfântul Maxim Mărturisitorul, Sfântul Simeon Noul
Theolog, Cuviosul Nichita Stithatul etc.), ceea ce s-a petrecut după
trup în Preasfânta Fecioară, acelaşi lucru se petrece duhovniceşte în
fiecare om, al cărui suflet îşi dobândeşte fecioria, adică se curăţă de
patimi. Hristos, Care o dată S-a născut după trup, vrea să Se nască
totdeauna duhovniceşte în cei care vor aceasta, şi astfel Se face prunc,
crescând în aceştia prin virtuţi.
Zămislirea şi naşterea duhovnicească se
face simţită prin aceea că încetează curgerea de sânge, adică încetează
poftele care duc la săvârşirea păcatului, nu mai lucrează patimile în
om, iar omul ajunge să urască păcatul şi doreşte totdeauna să facă voia
lui Dumnezeu. Această zămislire şi naştere se dobândeşte prin împlinirea
poruncilor, mai ales prin întoarcerea minţii-nous în inimă şi prin neîncetata rugăciune de-un-singur-gând. Atunci omul devine templu al Preasfântului Duh.
***
Bunavestire a Născătoarei de Dumnezeu
este vestirea cea bună a neamului omenesc, înştiinţarea că S-a întrupat
Fiul şi Cuvântul lui Dumnezeu. Această prăznuire a-toată-lumea trebuie
să contribuie şi la prăznuirea personală, la buna vestire personală a
fiecăruia. Cu toţii trebuie să primim înaintea-vestire a mântuirii
noastre, care este cea mai importantă veste din viaţa noastră.
Ierotheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos şi Sfântul Vlasie
sursa:https://www.pemptousia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!