Dumnezeu s-a aplecat, aşa-zicând, asupra cadavrului nostru, a întins
mâna omului care zăcea în păcat, apropiindu-Se atât de tare de moarte
încât a atins-o cu mâinile Sale, pentru a reda naturii, prin trupul Său,
începătura învierii şi ridicând din morţi totodată şi omenirea
întreagă.
Ce observaţii mai fac adversarii noştri? Înainte de toate aceea că în nici un caz firea dumnezeiască nu poate ajunge să sufere moarte, ci, că, fără să ajungă aici, ar fi putut uşor duce la îndeplinirea planului de mântuire astfel, prin folosirea altfel a prisosului puterii sale. Dacă totuşi, dintr-un motiv inexplicabil, ar fi trebuit să moară, cel puţin să nu se fi lăsat batjocorit printr-o moarte atât de înjositoare. Căci ar putea fi vreo moarte mai ruşinoasă, zic ei, decât cea de pe cruce?
Ce observaţii mai fac adversarii noştri? Înainte de toate aceea că în nici un caz firea dumnezeiască nu poate ajunge să sufere moarte, ci, că, fără să ajungă aici, ar fi putut uşor duce la îndeplinirea planului de mântuire astfel, prin folosirea altfel a prisosului puterii sale. Dacă totuşi, dintr-un motiv inexplicabil, ar fi trebuit să moară, cel puţin să nu se fi lăsat batjocorit printr-o moarte atât de înjositoare. Căci ar putea fi vreo moarte mai ruşinoasă, zic ei, decât cea de pe cruce?
Ce să răspundem la aceasta? Că naşterea implică numaidecât moartea. Cine
odată s-a hotărât să împărtăşească soarta şi însuşirile firii omeneşti,
acela trebuie să şi suporte apoi toate condiţiile omenescului. Dacă,
deci, Domnul n-ar fi atins decât unul din cele două capete ale
existenţei, atunci misiunea lui ar fi rămas nedeplină, deoarece n-a
trecut şi prin ultima din cele două stări sau însuşiri proprii firii
omeneşti. Cu mai mult temei ar putea spune cineva, care cunoaşte mai
adânc doctrina creştină, că nu naşterea e pricina morţii, ci, că
dimpotrivă, din cauza morţii noastre a acceptat Dumnezeu să se nască. De
fapt, nu de aceea s-a supus naşterii trupeşti, Cel veşnic viu, pentru
că ar fi dorit viaţă, ci pentru că voia să ne cheme pe noi iarăşi de la
moarte la viaţă. Întrucât, însă, întreagă firea noastră trebuia să se
împărtăşească din această ridicare din morţi, Dumnezeu s-a aplecat,
aşa-zicând, asupra cadavrului nostru, a întins mâna omului care zăcea în
păcat, apropiindu-Se atât de tare de moarte încât a atins-o cu mâinile
Sale, pentru a reda naturii, prin trupul Său, începătura învierii şi
ridicând din morţi totodată şi omenirea întreagă.
Întrucât, deci, omul care a primit în trupul său pe Dumnezeu şi s-a
ridicat din morţi prin înviere deodată cu Dumnezeu, din nimic altceva
nu-i luat decât tot din plămădeala din care şi noi suntem luaţi, de
aceea, întocmai precum în trup activitatea unuia dintre simţuri aduce cu
sine o senzaţie comună pentru întreg organismul legat de acest simţ,
tot aşa trec asupra întregii firi omeneşti învierea uneia din părţi, ca
şi cum întreaga fire omenească ar fi o singură vietate, aceasta pe urma
continuităţii şi unităţii care se vede în toată firea noastră, atunci
când ceva individual se atribuie întregului şi viceversa. Ce învăţăm
noi, prin urmare, condamnabil în tainele doctrinei noastre, atunci când
spunem că Cel ce stă bine pe picioarele sale întinde mâna celui căzut ca
să-l îndrepte? Că taina crucii ar mai cuprinde şi alt înţeles mai
adânc, aceasta vor şti-o cei ce se ocupă cu tălmăcirea înţelesurilor mai
ascunse.
Iată ce am primit în această privinţă din predaniile Părinţilor.
Deoarece tot ce s-a scris şi s-a petrecut în Evanghelie are şi un alt
înţeles mai înalt şi mai dumnezeiesc şi întrucât nimic din ce există nu
se poate să nu aibă acest caracter, adică să fie un amestec de
dumnezeiesc şi omenesc, în aşa fel că, chiar dacă modul în care se
desfăşoară pare mai mult omenesc şi totuşi înţelesul ascuns vădeşte o
prezenţă divină, urmează că nu va trebui să vedem numai o faţă a
lucrurilor, iar cealaltă s-o neglijăm, ci să vedem, adică, în faptul că a
murit, latura omenească, iar în felul cum a murit, ascunzându-se ceva
dumnezeiesc. Iar specificul dumnezeiesc să nu fie mărginit ci să
pătrundă prin toate şi să se întindă până la ultima fibră a existenţei,
căci nimic nu poate exista dacă nu rămâne în Cel ce e viaţa însăşi şi
mai presus de orice şi înainte de toate Dumnezeirea e cea care există
(căci permanenţa lumii ne sileşte în mod imperios să credem aşa); de
acum şi noi învăţăm din cele patru braţe pe care le are crucea, că din
mijlocul crucii, de acolo unde se unesc toate braţele, au ţâşnit patru
ramificaţii, iar cel ce a fost întins pe lemnul Crucii în clipa în care,
prin moartea Lui, se împlinea însuşi planul divin, e acelaşi care
uneşte strâns şi armonizează cu Sine însuşi întreg universul, aducând
prin propria sa fire, diferitele aspecte ale pământului până aproape la
identitatea de simţire şi de suflare cu Sine însuşi. Căci cugetarea
noastră, acest lucru îl întâlneşte fie sus, fie jos, fie înspre
extremităţile orizontale. De aceea, fie că ne gândim la întinderile
cereşti, ori la adâncimile subpământene, ori la amândouă laturile
orizontale, gândul nostru întâlneşte pretutindeni pe Dumnezeu, singurul
care ne apare în toate colţurile universului şi singurul care ţine lumea
în viaţă.
Că unii numesc această Fiinţă Dumnezeu, alţii Îi zic putere,
înţelepciune sau folosesc orice altă numire sublimă, în stare să exprime
această putere desăvârşită, e indiferent; noi nu ne supărăm deloc din
pricina unei deosebiri de nume, de cuvinte, de expresii. Întrucât, deci,
toate creaturile privesc această Fiinţă şi în jurul Ei şi gravitează
toate, fiindcă puterea Dumnezeirii le ţine unite pe toate întreolaltă,
cele de sus cu cele de dedesubt, cele dintr-o latură cu cele din
cealaltă, trebuie ca nici noi să nu ne lăsăm duşi la cunoaşterea
Dumnezeirii numai pe calea auzului, ci trebuie ca astfel de învăţături
să le dobândim şi pe calea vederii mai înalte.
De la acestea a plecat Sfântul Pavel când a făcut cunoscut poporului
efesenilor în ce constau tainele creştinismului în adâncimea şi
înălţimea, în lărgimea şi lungimea lor (Efes. 3,18). Cu alte cuvinte, el
foloseşte câte un cuvânt special pentru fiecare din cele patru
prelungiri ale Crucii: înălţimea e partea de sus, adâncimea partea de
jos, iar lăţimea şi lungimea cele două capete laterale.
În alt loc şi anume, după cât îmi amintesc, în Epistola către Filipeni
(2,10), el lămureşte şi mai de aproape aceeaşi idee atunci când zice:
„Întru numele lui Iisus Hristos tot genunchiul să se plece, al celor
cereşti, al celor pământeşti şi al celor de dedesubt”. Aici foloseşte de
fapt un singur cuvânt pentru amândouă braţele orizontale ale Crucii,
arătând prin expresia „cele pământeşti” tot ce se află între cele
cereşti şi cele de dedesubt.
Iată, aşadar, taina care ni s-a propovăduit despre Cruce. Cât despre
ceea ce urmează în chip logic din această învăţătură, ea e aşa de
firească încât înşişi necredincioşii mărturisesc că nu cuprinde nimic
nepotrivit cu ideea de Dumnezeu. Că Mântuitorul n-a rămas în mormânt, că
rana lăsată pe trup de împunsătura lăncii (Ioan 19, 34) nu L-a
împiedicat deloc după aceea să trăiască, dar mai ales că S-a arătat
ucenicilor după înviere şi anume după cum I-a fost voia, apărând nevăzut
în mijlocul lor fără să fie nevoit să intre pe uşă, întărind pe ucenici
prin suflarea Duhului peste ei (Ioan 20,19), făgăduindu-le să fie
continuu cu ei şi că nimic nu-i va despărţi de Sine (Matei 28,20), apoi
că L-au văzut cu ochii cum se înălţa la cer (Fapte 49); în timp ce cu
mintea Îl vedem pretutindeni şi ştim toate câte le mai istoriseşte
Biblia, iată lucruri care n-au nevoie de dovezi raţionale pentru a fi
recunoscute ca dumnezeieşti sau vrednice de atotputernicia şi absolutul
puterii divine.
sursa: https://doxologia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!