„În Maica Domnului avem în cer o inima
de mamă, inimă care s-a topit cel mai mult pentru Fiul ei și a bătut și
bate ea însăși la inima Lui pentru cauza Lui, care e mântuirea noastră,
căci mântuirea nu e o chestiune de justiție, ci de iubire între Dumnezeu
și oameni.”( Părintele Dumitru Stăniloae)
Maica Domnului, (Aramaică: ܡܪܝܡMariam;
Ebraică: מִרְיָם Miriam; cca.18 î.Hr. – cca. 43 d.Hr), Prea Curata
Fecioară Maria este „Născătoare de Dumnezeu”, maica lui Iisus Hristos,
Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, pe Care L-a zămislit prin puterea
(„umbrirea”) Duhului Sfânt. Iosif, logodnicul Ei, la îndemnul îngerului
(Mat.1,20), a avut grijă de Ea și a luat-o în casa sa împreună cu
Pruncul, pe care L-a crescut ca și cum ar fi fost copilul său. Prea
Curata Fecioară Maria a fost fecioară înainte, în timpul și după
nașterea cea mai presus de fire a Fiului lui Dumnezeu, după cum o atestă
și unul din apelativele cu care Biserica o cinstește: Pururea Fecioara
Maria.
Biserica Ortodoxă pomenește viața
Născătoarei de Dumnezeu prin mai multe Praznice. Anul liturgic începe și
se sfârșește cu praznicele Născătoarei de Dumnezeu. Pentru cinstirea
unora dintre Icoanele făcătoare de minuni ale Maicii Domnului s-au
instituit, de asemenea, zile de pomenire.
– Nașterea Maicii Domnului se sărbătorește pe 8 septembrie;
– Acoperământul Maicii Domnului se sărbătorește la 1 octombrie;
– Intrarea în Biserică; Aducerea Maicii Domnului la Templu se sărbătorește la 21 noiembrie;
– Soborul Maicii Domnului se sărbătorește a doua zi de Crăciun, pe 26 decembrie.
– Bunavestire; Vestea cea bună adusă Maicii Domnului de Sfântul Arhanghel, Gavriil se sărbătorește pe 25 martie.
– Izvorul Tămăduirii se sărbătorește vineri în Săptămâna luminată.
În slujbele Bisericii Ortodoxe, Maica Domnului este numită adesea Preasfânta, Preacurata, Preabinecuvântata, slăvita Stăpâna noastră, de Dumnezeu Născătoarea și Pururea Fecioara Maria.
Mărturii din Biserica primelor veacuri.
– Biserica a continuat să o numească
Fecioară pe Născătoarea de Dumnezeu (Theotokos) chiar și după ce se
presupune, cum zic unii, că ar fi avut alți copii. Ar fi destul de
ciudat să continui să numești o femeie Fecioară sau Pururea Fecioară
dacă te găseai, în Biserică, în prezența altor odrasle ale acesteia.
Maica Domnului este cea care, adusă
fiind la Templu, a trăit în necurmată rugăciune de la vârsta de trei
ani. Fecioara-Mamă devine astfel modelul rugăciunii şi al vieţii
isihaste, întrucât avea rugăciunea în inimă, în minte, în toată fiinţa
ei. Întreaga sa viaţă a fost o rugăciune continuă, o pomenire neîncetată
a lui Dumnezeu. În felul acesta, Sfânta Fecioară a ajuns „la cea mai
înaltă şi curată treaptă a trăirii duhovniceşti, aşa încât s-a numit
Preasfânta Maică a Cuvântului lui Dumnezeu, Izvorul Rugăciunii”. De
aceea, intrarea în Sfânta Sfintelor şi smerita ascultare a Fecioarei
Maria este descrisă ca o înainte-prăznuire sau anticipare a Bunei
Vestiri, pentru că păşind Preacurata în sălaşul în care nu se putea
intra, înalte „suişuri în inima sa a pus” (Ps. 83, 6), şi ajungând până
la ceruri, L-a atras pe Dumnezeu către noi.
Maica Domnului, „cea mai frumoasă
făptură a lui Dumnezeu”, rămâne pururi un model pentru fecioare pentru
că și-a păstrat fecioria neîntinată, ca pe un dar de mare preț și astfel
Ea este cea mai frumoasă făptură a lui Dumnezeu. Se poate spune că „pe
treapta cea mai de sus se află frumuseţea Născătoarei, Maica Domnului,
şi astfel Mama tuturor oamenilor, noua Evă-Viaţă. Loc privilegiat al
Duhului Frumuseţii, numai icoana ei poate din nou să ne apropie
misterul”. Petrecând în Sfânta Sfintelor, Maica Domnului a întrecut pe
toţi oamenii prin negrăita frumuseţe a curăţiei sale.
Dar, spre deosebire de lumea creată,
toată frumuseţea şi slava Fecioarei nu sunt exterioare, ci purced
dinlăuntrul ei, din puritatea sufletului ei feciorelnic. Astfel, această
frumuseţe şi slavă interioară a sufletului ei vin din cultivarea
virtuţilor şi aprofundarea rugăciunii, din pedagogia divină, şi nu din
învăţătură omenească: „Toată slava fiicei Împăratului este înlăuntru,
îmbrăcată cu ţesături de aur şi prea înfrumuseţată” (Ps. 44, 15). Pentru
aceasta, slava Fecioarei Maria se revarsă ca o lumină, arătând că
sufletul ei curat e cu adevărat preafrumos.
Cine nu ar dori să urmeze Maicii
Domnului pe calea virtuților sfinte, să fie părtaș la darurile Fiului
lui Dumnezeu, prin care suntem mântuiți?
Să ne întoarcem ochii sufletului spre
Sfânta Fecioara Maria și să învățăm din predica ei smerită, fără cuvinte
și din viața ei trăită în totală discreție, nu în umbră, ci în lumina
iubirii nețărmurite pentru Iisus Hristos și pentru toți oamenii. Privind
icoanele care o înfățișează pe Maica Domnului, se pot vedea modestia,
buna-cuviință și desăvârșita simplitate. Toate izvorăsc din sufletul Ei
curat și plin de iubirea lui Dumnezeu, de aceea Ea este teologia
desăvârșită.
Sfânta Fecioară, ca Maica Vieții, este
cea prin care tinerele femei pot să redescopere propria lor vocație.
Sensibilitatea, frumuseţea lăuntrică, tandreţea sunt daruri pe care
femeia le are întru sine și poate să le ofere la rândul ei și
celorlalți. Aceste daruri prisosesc la Fecioara Maria, daruri pe care le
împărtășește tuturor fără măsură.
Maica Domnului este grabnic-ascultătoare
și bucuria neașteptată. De aceea și femeia, prin firea ei, este mai
dispusă să asculte şi să fie mai răbdătoare, mai receptivă la nevoile
celor din jur, persoana care poate să dăruiască oricând o bucurie
binecuvântată.
Sfânta Fecioară este dulcea sărutare.
Vedem în icoane pe Născătoarea de Dumnezeu având obrazul lipit de
obrazul Pruncului Iisus. Niciodată un bărbat nu va fi capabil de o
asemenea tandrețe. Această iubire a mamei pentru copilul ei este
prelungirea iubirii profund materne cu care Maica Domnului îşi
îmbrățișează Pruncul, conștientă de menirea Ei sacră.
Maica Domnului este mângâietoarea
noastră în dureri și în necazuri. De aceea, mângâierea soţiei și a mamei
este unică. În acest chip, femeia are în firea sa delicateţea şi
gingăşia; e mângâietoare și ascultătoare, cea care răspunde imediat
nevoilor celor din jur, alinând durerile și suferințele tuturor.
Toate aceste virtuți ale Sfintei
Fecioare sunt și sensuri pe calea împlinirii în această viață, către
care femeia trebuie să tindă, în mod firesc, deoarece întrupează toate
calităţile Maicii Domnului. Înlăuntrul ființei sale, fiecare femeie îşi
doreşte de la Preacurata Fecioară să se împărtăşească de tandreţe, de
mângâiere, de atenţie şi de o grijă permanentă și să-și manifeste, la
rândul ei, grija maternă față de ceilalți. Toate aceste imbolduri există
în firea fiecărei femei.
Alegerea Maicii Domnului ca model de
viață presupune o credință lucrătoare. Dar dacă nu ascultăm și nu
stăruim în rugăciune, cum să credem? Și dacă nu cunoaștem, cum vrem să
alegem calea cea dreaptă? Și dacă nu facem pași pe cale, cum vrem să
înțelegem și să vedem mai presus de sentimentalisme și de raționamente
subiective? Și dacă nu cunoaștem, cum putem spune că iubim? Iar dacă
spunem că iubim, atunci de ce nu păzim Sfintele Porunci? Întrebări
retorice, de bună seamă!
Maica Domnului este modelul desăvârșit
de trăire creștină, curată, sfântă și plină de roadele Duhului Sfânt.
Fecioara Maria este icoana sfântă a tuturor femeilor, mai presus de
vremuri. Ea este Mamă după trup a lui Iisus Hristos, iar prin iubire și
întru iubire, Mamă a tuturor oamenilor. Să privim mereu spre Sfânta
Fecioară ca să putem răzbate într-o lume în care sensul creştin al mamei
și al familiei se pierde tot mai mult. Chipul iconic al Maicii Domnului
este un îndemn de a ne întoarce smeriți către Fecioara-Mamă, pentru că
ea a împlinit în mod absolut unirea cu Dumnezeu şi tot ea ne este
călăuza pe această cale. Fecioara Maria s-a dăruit pe sine nu numai ca
mijlocitoare a întrupării Cuvântului, ci s-a făcut, în chip desăvârşit
şi unic, mărturisitoare a Adevărului.
Să avem mai multă încredere în Dumnezeu,
mai multă încredere în Maica Domnului, mai multă încredere în bunătatea
lui Dumnezeu şi în bunătatea Maicii Domnului. „Pe Născătoarea de
Dumnezeu şi Maica Luminii întru cântări cinstind-o să o mărim!” Să o
mărim cum a mărit-o Dumnezeu când a ales-o. Să o mărim cum a mărit-o
Fiul său când S-a sălăşluit în pântecele ei cel pururea fecioresc. Să o
mărim cum a mărit-o îngerul binevestitor care i-a zis: „Binecuvântată
eşti tu între femei!” (Luca 1, 28). Să o mărim cum a mărit-o Elisabeta,
plină de Duhul Sfânt, care a zis: „Binecuvântată eşti tu între femei şi
binecuvântat este rodul pântecelui tău” (Luca 1, 42). Să o mărim cum a
mărit-o femeia care a ridicat glas din popor şi a zis către Domnul
Hristos: „Fericit este pântecele care Te-a purtat şi fericiţi sunt sânii
pe care i-ai supt” (Luca 11, 27). Să o mărim cum au mărit-o îngerii şi
toţi sfinţii, cum a mărit-o Biserica în toată vremea şi să nu ne lăsăm
încurcaţi în gândurile şi în simţirile noastre de oameni care nu sunt
cinstitori ai Maicii Domnului.
Dumnezeu să ne ajute, Maica Domnului să
ne ocrotească şi să ne înţelepţească, pentru ca să avem bucuria pe care o
dă Maica Preacurată, Maica bucuriei!
Prof. Vasilica Dimitriu Sîrghie –
Colegiul Național „M. Sadoveanu”- Pașcani
Colegiul Național „M. Sadoveanu”- Pașcani
sursa: aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!