Sfintenia lui Dumnezeu nu
este ceva care se alege si se da numai unora, ci la sfintenia lui
Dumnezeu avem acces fiecare. Putem sa devenim fiecare sfinti. Suntem
apropiati de sfintenie daca viata noastra este conforma cu randuiala
lui Dumnezeu, daca viata noastra implineste poruncile lui Dumnezeu.
Biserica a randuit pentru fiecare Sfant o sarbatoare anume,
sarbatoarea trecerii lui spre viata vesnica, sarbatoarea nasterii spre
viata cea vesnica. Noi, oamenii, ne serbam ziua nasterii, dar nu stim,
de fapt, ca ziua noastra cea mai importanta este ziua botezului nostru,
este ziua in care ne-am nascut pentru viata cea noua in Hristos. Ne mai
aducem aminte sau retinem ziua in care am fost botezati?
Si iata ca in Duminica dupa Pogorarea Duhului Sfant si dupa Lunea
inchinata Sf. Treimi, Biserica ne daruieste Duminica Tuturor Sfintilor.
Am putea sa spunem ca se concentreaza in aceasta Duminica rugaciunea
Tuturor Sfintilor pentru noi; cu ce scop? Ca sa devenim si noi
marturisitori ai lui Hristos. Evanghelia pe
care am auzit-o astazi ne atrage atentia ca fiecare dintre noi, care
am primit Taina Sf. Botez si ne numim crestini, trebuie sa fim
marturisitorii lui Hristos. Prin viata noastra, prin ceea ce facem,
trebuie Sa-L marturisim continuu pe Dumnezeu, sa fim marturisitori ai
Lui, asa cum au fost modele pentru noi Sfintii. Evanghelia spune: „Cel
ce Ma va marturisi pe Mine inaintea Tatalui si Eu il voi marturisi pe
el inaintea lui Dumnezeu-Tatal“.
Ce insemneaza a-L marturisi pe Dumnezeu? Insemneaza a nu-ti fie
rusine sa spui ca esti crestin ortodox. Cei care vin din alte locuri,
din alte biserici, care s-au separat de Biserica, sau au fost rupti din
trupul acesta Sfant al Bisericii, spun de la distanta, striga si
transmit prin tot felul de muzici si de sisteme de acestea moderne:
Iata, noi suntem cei sfinti, noi va chemam la sfintenie; lasati
Biserica! Nu Biserica va mantuieste, ci cantarile noastre, predicile
noastre, si urletele noastre si adunarile noastre in stadioane, si
adunarile mari va vor duce pe voi la mantuire. Si il vezi pe cate un
crestin ortodox ca priveste spre o biserica, priveste spre o sfanta
Cruce si ii este rusine sa se inchine cu semnul si pavaza data de
Dumnezeu noua: Semnul Sf. Cruci. In momentul in care unim cele trei
degete ale mainii drepte, marturisim ca credinta noastra este in
Dumnezeu in Treime – Tatal, si Fiul si Duhul Sfant -, Care este un
singur Dumnezeu. Cu pecetea aceasta a Treimii imi pecetluiesc mintea,
imi pecetluiesc inima, adica iubirea, si apoi imi pecetluiesc si umerii,
care reprezinta puterea fizica. In momentul in care spun „In numele
Tatalui si-al Fiului si-al Sfantului Duh“, eu m-am daruit lui Dumnezeu
in Treime si nu mai traiesc doar ca om pamantesc, ci traiesc, in
special, ca un ales al lui Dumnezeu, care a primit aceasta pecete pe
minte, pe inima si pe trup. Si trupul si sufletul au primit aceasta
pecete.
De ce ma apara Semnul Crucii? Ma apara de toate ispitele vrajmasului, caci diavolul fuge de cruce. Daca am tine atat de mult numai la cruce, ar fi extraordinar de mult pentru noi si niciodata nu ne-am vinde credinta. Cand vin cei care vor sa va amageasca, faceti-va Semnul Crucii impreuna cu ei, chemati-i si pe ei sa se inchine; ca daca se vor inchina cu adevarat Sf. Treimi, isi vor darui puterile sufletesti lui Dumnezeu, se vor intoarce si ei de unde au plecat. Iata un semn al marturisirii.
Mai sunt si alte semne ale marturisirii. Sa nu fim credinciosi numai
duminica, ci sa fim credinciosi in toate zilele. Daca duminica venim
la biserica si plangem pacatele noastre si vrem sa ne ducem de aici
plini de har, plini de forta, dar incepem lunea cu aceleasi pacate sau
cu alte pacate; daca incepem cu cearta in familie, cu dusmania intre
frati si surori, cu impartirea bunurilor pe care Dumnezeu ni le-a dat,
atunci nu-L marturisim pe Hristos. Nu am fost vrednici si nu suntem
niciodata vrednici de darurile Sale. Dar ne da Dumnezeu dupa mila Sa.
Nu stim insa sa le pretuim, ne legam prea mult de pamant si vom pleca
luand cu noi doi metri patrati fiecare in parte. Cei care sunteti in
judecati, care sunteti in dusmanii, care vreti sa va impartiti mosiile
ganditi-va ca nu plecati de aici decat cu doi metri patrati. Merita
oare atata ura si atata dusmanie pentru ceva ce nu-ti apartine, ci
apartine lui Dumnezeu, Care este stapanul tuturor bunatatilor?
Un tanar, care avea multe bogatii si profita de bogatiile sale, a
fost intrebat de un intelept: „Spune-mi, tinere bogat, ale cui au fost
averile pe care le ai tu acum?“ A spus: „Ale tatalui meu“. Dar inainte,
ale cui au fost? „Ale bunicului.“ Si inainte? „”Ale strabunicului.“ Si,
dupa tine, ale cui vor fi? „Ale urmasilor mei.“ Si i-a spus: „Vezi ca
tu nu ai nimic aici, pe pamant, ci doar dreptul de a le folosi?“ Sa ne
dea Bunul Dumnezeu intelepciune sa stim sa folosim bine darurile Sale,
bunatatile Sale si sa nu cautam comori pe pamant, unde rugina le
distruge, unde molia le mananca, unde furii le fura, ci sa cautam mai
intai Imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si apoi toate celelalte se
vor adauga noua. Ce frumoasa este viata cu Hristos, viata care nu
aduce suparare, care nu aduce teama ca maine pierzi ceea ce ai
dobandit, sau ai castigat sau ai primit de la altii, ci aduce pace si
liniste, aduce impacare cu Dumnezeu si pregatire pentru viata de
Dincolo.
In Sf. Evanghelie de astazi se mai adauga ceva extraordinar, care
depaseste mintea noastra. Spune Mantuitorul: „Daca iubeste cineva pe
tata sau pe mama mai mult decat pe Mine, nu este vrednic de Mine“.
Lucrul acesta s-ar putea sa ne deruteze. Oare sa-mi ceara mie Dumnezeu
sa iubesc ceva mai mult decat pe fiinta care mi a dat viata? Sa fie,
oare, o cerinta de asemenea intensitate si gravitate, incat sa nu mai
consider eu pe parintii mei? Cand a spus Mantuitorul lucrul acesta, a
vrut sa arate ca, de fapt, si parintii trebuie sa-L iubeasca pe Dumneseu
mai mult decat pe fii. Dumnezeu i-a dat lui Avram o porunca, dupa ce
i-a daruit un fiu ca dar ceresc. I-a zis: Adu-l jertfa Mie! Vreau sa
vad: il iubesti pe fiu mai mult decat pe Mine? S-a urcat Avraam cu fiul
sau, fara sa-i spuna nimic, sa aduca jertfa lui Dumnezeu si, in
momentul in care Dumnezeu a probat credinta lui, a schimbat lucrurile
si a zis: Opreste-te! L-a oprit ingerul si i-a dat, din apropiere, un
animal de jertfa, iar pe el l-a facut tata al multor neamuri, tatal
tuturor semintiilor lui Israel. Daca am avea si noi dragoste catre
Dumnezeu macar cat un graunte de mustar, vom putea spune unui munte sa
se mute din loc si se va muta; va asculta de noi. Mustarul are cea mai
mica samanta. Oare de ce nu avem noi macar atata credinta? Ne lipseste
statornicia in credinta. Credinta nu este a noastra; credinta nu este o
virtute pe care o dobandeste omul. Oare cum putem sa castigam anumite
insusiri sau sa acumulam cunostinte? Credinta este darul cerului, este
darul lui Dumnezeu, pe care l-am primit prin Taina Sf. Botez. Am primit
credinta, nadejdea si iubirea, cele trei virtuti teologice, ca dar de
la Dumnezeu, in momentul in care, prunci fiind, am fost aruncati in
baia Botezului. Daca le-am primit ca dar, trebuie sa le punem in
aplicare, sa devina ale noastre; numai atunci ele devin virtuti, cand
le punem in viata noastra: cand Il iubim pe Dumnezeu din tot sufletul
nostru, cand nadajduim ca El va fi Cel Care are grija de noi. Nu grija,
nu angoasa aceasta zilnica, spaima ca ce mancam maine, trebuie sa ne
stapaneasca pe noi, ci increderea in Dumnezeu, Cel Care da si soare,
Cel Care da si ploaie, Cel Care ne da si semne, dar Care ne da mila Sa
cea bogata. Daca avem credinta si nu avem nadejde, credinta nu este
statornica, ci o avem pentru cateva momente, pentru cat suntem in
biserica, apoi plecam acasa si lasam credinta la o parte si intram in
pacatele noastre, care ne apasa si ne strica viata. Daca avem credinta,
si daca avem nadejde, implinim aceste virtuti prin iubirea pe care o
dam lui Dumneseu.
Sfintii sunt pentru noi modele de iubire, caci ei si-au daruit lui
Dumnezeu propria lor viata. Unii au fost martiri, altii au fost
marturisitori in pustie, altii au fost marturisitori inaintea
imparatilor lumii. Sunt atatea si atatea categorii de Sfinti. Sfintenia
nu este ceva care se da numai unora la anumite varste. Avem Sfinti de
toate varstele. Avem Sfinti si Sfinte mucenice; avem, deci, si barbati
si femei. Avem Sfinti din toate preocuparile sociale, din toate paturile
sociale, incepand de la imparati, pana la cei mai simpli pastori.
Fiecare dintre noi avem posibilitatea sa ducem o viata placuta lui
Dumnezeu, o viata de Sfintenie. Si viata aceasta de sfintenie incepe din
familie, botezand copiii nostri, casatorindu-ne si primind
binecuvantarea lui Dumnezeu, nu traind in pacat, in desfranare, crezand
ca este suficient numai sa fac un contract social la organul starii
civile. Este o plaga si o mare durere in Biserica lui Hristos sa avem
familii care au dat nastere la copii si ele nu sunt legitime. Ce vina au
copiii aceia sa primeasca de la inceput numirea de copii ilegitimi?
Dumnezeu este Cel Care da darul vietii. Dumnezeu este Cel Care creeaza
sufletul si l transmite in pantecele femeii ca sa dea viata, iar ea este
aleasa sa fie continuatoarea creatiei. De aceea, mare pacat este lupta
impotriva vietii, crima facuta prin uciderea pruncilor in pantece.
Si alte si alte pacate sunt asupra noastra, dar mila si ajutorul lui
Dumnezeu, darul Lui, lucreaza asupra noastra. Daca Il chemam, daca ne
ducem in fiecare Duminica la biserica, daca ne spovedim si ne impartasim
nu o data pe an sau o data in viata, ci ori de cate ori suntem
flamanzi, ori de cate ori simtim foamea dupa Dumnezeu, El ne va darui
mila si ajutorul Sau. Si sa facem aceasta cat mai des, caci nu este
pacat, ci din contra. Nu putem sa spunem ca o data pe luna sau la doua
luni sa ne impartasim. Dar un crestin adevarat isi da seama ca numai
intr-o zi face sute si sute de pacate, dar intr-un an? Daca ar fi numai
un pacat pe zi – si sunt 365 de zile -, ar fi atunci „numai“ 365 de
pacate; poti sa le marturisesti, le mai tii minte? Daca te spovedesti
mai des, poti sa te apropii de Dumnezeu spunand pasul tau, spunandu-ti
durerea pe care o simti in momentul acela, nu pe care ai simtit-o
inainte si peste care ai trecut sau peste care s-au adaugat alte si alte
dureri.
Iata chemarea Tuturor Sfintilor, iata chemarea Duminicii de astazi:
sa fim marturisitorii lui Hristos in familie, in comunitate, in tara,
oriunde ne aflam, aratand, de fapt, ca nu primim sau nu avem numele de
crestin numai de forma, ci ca suntem cu adevarat marturisitori ai lui
Hristos. Sa cerem de la Dumnezeu pe cele sufletesti mai intai, si apoi
pe cele trupesti, si sa spunem: „Doamne, stiu ca Tu cunosti nevoile
mele, vreau intai sa castig mantuirea, vreau sa-mi dai sa pot sa cresc
sufleteste, pentru ca apoi vei avea grija si de mine si de familia mea“.
Sfintii toti L-au marturisit pe Dumnezeu prin viata lor si prin
credinta lor, mantuindu-se. Si asa sa facem si noi.
Harul Domnului nostru Iisus Hristos si dragostea lui Dumnezeu-Tatal si impartasirea Sfantului Duh sa fie cu voi cu toti.
Amin.
IPS Dr. Laurentiu STREZA, Mitropolitul Ardealului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!