În vremea aceea, pe când Iisus umbla pe lângă Marea Galileii, a văzut
doi frați, pe Simon ce se numește Petru și pe Andrei, fratele lui, care
aruncau mreaja în mare, căci erau pescari, și le-a zis: Veniți după Mine
și vă voi face pescari de oameni.
Căci aceasta este una dintre cele mai mari bucurii ale Raiului: comunicarea cu Dumnezeu și cu sfinții (spre deosebire de tristețea iadului care constă, între altele, în necomunicare, sau comunicare doar cu duhurile respingătoare ale întunericului).
Pomenirea sfinților ne aduce întotdeauna în minte frumoasa și inspirata exclamație a psalmistului David: „Minunat este Dumnezeu întru sfinții Săi!" (Psalm 67, 36), totodată îndemnul liturgic al aceluiași: „Lăudați pe Dumnezeu întru Sfinții Lui!”(Ps. 150, 1).
Căci aceasta este una dintre cele mai mari bucurii ale Raiului: comunicarea cu Dumnezeu și cu sfinții (spre deosebire de tristețea iadului care constă, între altele, în necomunicare, sau comunicare doar cu duhurile respingătoare ale întunericului).
Pomenirea sfinților ne aduce întotdeauna în minte frumoasa și inspirata exclamație a psalmistului David: „Minunat este Dumnezeu întru sfinții Săi!" (Psalm 67, 36), totodată îndemnul liturgic al aceluiași: „Lăudați pe Dumnezeu întru Sfinții Lui!”(Ps. 150, 1).
Acestui îndemn am urmat și noi astăzi, iubiți credincioși și în duminica
aceasta, a sfinților români. Cu dreaptă socotință părinții Bisericii
răsăritene au rânduit ca prima duminică după Rusalii să se numească
duminica tuturor sfinților, sfințenia fiind un dar al Duhului Sfânt,
pogorât în creație în duminica Cincizecimii.
Această rânduire datează cel puțin din sec. al IV-lea, de când se
păstrează o predică a Sfântului Ioan Gură de Aur la toți sfinții martiri
(P. G. tom. L, col. 705-712). Urmând acestui exemplu, Sfântul Sinod al
Bisericii Ortodoxe Române a hotărât în anul 1992 ca pentru sfinții
români să se facă pomenirea în duminica următoare, a 2-a după Rusalii,
tot ca o expresie a darului Sfântului Duh.
Până nu demult în calendarul ortodox tipărit la noi erau trecuți doar
sfinții din alte ținuturi, fapt care a creat impresia, pentru creștinii
mai puțin informați, că noi, românii, nu am fi avut sfinți.
Adevărul se cunoaște bine acum: nu am avut sfinți canonizați oficial și
trecuți în calendar, dar în conștiința și evlavia românilor ei au fost
cinstiți fără încetare. De aceea, canonizările din anii 1955 și 1992 au
avut menirea de a confirma oficial cinstirea neîntreruptă ce li s-a
făcut... .
Poporul nostru a avut și are, desigur, eroii săi naționali, alături de
poeți, scriitori, artiști etc., de mare valoare, dar trebuie să se știe
limpede că are un mare număr de sfinți, cunoscuți și necunoscuți, pe
care noi i-am numi eroi naționali, pentru viața și misiunea lor
exemplară.
Despre mulți dintre ei știm puține lucruri, pe alții nu-i cunoaștem
încă, dar când Dumnezeu ne va învrednici să trecem pragul veșniciei îi
vom întâlni, cu voia Domnului, pe toți, vom vorbi cu ei și ne vom bucura
de vederea lor.
Căci aceasta este una dintre cele mai mari bucurii ale Raiului:
comunicarea cu Dumnezeu și cu sfinții (spre deosebire de tristețea
iadului care constă, între altele, în necomunicare, sau comunicare doar
cu duhurile respingătoare ale întunericului).
Până când Dumnezeu ne va ferici cu vederea, față către față, a sfinților
noștri, să ne bucurăm a-i vedea în duh, pomenindu-i cu evlavie, desigur
pe cei cunoscuți, dar neuitând să îndreptăm un gând cucernic și către
cei necunoscuți.
Spațiul limitat, propus pentru a-i evoca nu ne îngăduie să înșirăm
amănunte din viața și faptele lor, ci doar să amintim ziua pomenirii,
numele, vremea și locul viețuirii, totodată ceea ce credem că a fost
dominant în slujirea lor.
Ordinea pomenirii este conformă cu ordinea lunilor anului bisericesc:
- 13 sept. - Cv. Ioan de la Prislop, sec. XV-XVI, Tara Hațegului
(Prislop), care a dus o viață retrasă într-o chilie, numită și azi „a
sfântului”;
- 15 sept. - Sfântului Ier. Iosif cel Nou de la Partoș, † 1656,
viețuitor la Partoș-Banat, fost mitropolit de Timișoara, mare făcător de
minuni;
- 27 sept. - Sfântului Ier. Antim Ivireanul, † 1716, mitropolit al Țării
Românești (1708-1716), martirizat de turci, mare predicator, tipograf,
ctitor al Mt. Antim din București;
- 14 oct. - Cv. Paraschiva de la Iași, sec. XI, n. Epivat, Tracia, viață
retrasă în pustnicii; din 1641 sfintele ei moaște sunt aduse la Iași de
către domnitorul Vasile Lupu;
- 21 oct. - Cv. Visarion Sarai, Sofronie de la Cioara, Nicolae Oprea
Miclăuș, Preot Moise Măcinic din Sibiel și Preot Ioan din Galeș, toți
mărturisitori și apărători ai ortodoxiei în Ardeal, în sec. al
XVIII-lea; în afară de Sofronie, care a murit nu se știe pe unde prin
Țara Românească, toți ceilalți au murit în închisoarea Kufstein (Munții
Tirolului, Austria), aruncați din ordinul împărăției, unde se duseseră
să ceară dreptate pentru români;
- 15 nov. - Cv. Paisie de la Neamț (Velicikovschi), originar din
Poltava-Ucraina, viețuitor la Athos, de unde a adus în Moldova rânduieli
monastice severe, dar înțelepte, inclusiv rugăciunea inimii; stabilit
la Mt. Neamț, unde trece în veșnicie, la 15 nov. 1794;
- 23 nov. - Cv. Antonie de la Schitul Iezer-Vâlcea, sec. XVII-XVIII,
mare iubitor de pustnicie, cel mai renumit sihastru al Olteniei,
renovator al Schitului Iezer;
- 7 dec. - Sfântului Mc. Filoteea de la Argeș, n. la Târnovo, sec. XIII,
ucisă de tatăl ei cu securea, pentru că împărțea mâncare la săraci;
sfintele ei moaște se găsesc la Mânăstire Curtea de Argeș;
- 18 dec. - Cv. Daniil Sihastru, duhovnicul lui Ștefan cel Mare, retras
în chiliile de la Putna și Voroneț; înmormântat la Mt. Voroneț;
- 25 ian. - Sfântului Ier. Bretanion, episcop de Tomis († 381), prieten
cu Sfântului Vasile cel Mare, cu care corespondează; îl înfruntă cu
curaj pe împăratul arian Valens;
- 28 feb. - Cv. Casian Dobrogeanul - originar din Casimcea, n. Dobrogei,
viețuitor la Betleem, Egipt și Constantinopol, unde va fi hirotonit
diacon de Sfântului Ioan Gură de Aur; merge la Roma și în Galia, la
Marsilia, unde pune bazele monahismului apusean; aici moare, în 435;
- 29 feb. - Cv. Gherman din Dobrogea - prieten și consătean cu Casian,
cu care va călători în Siria, Palestina, Egipt, Constantinopol - unde va
fi și el hirotonit de Sfântului Ioan Gura de Aur; merge la Roma, unde,
alături de Casian, va lua apărarea Sfântului Ioan Gură de Aur, prigonit
în acea vreme. Moare la Roma prin anii 405-415;
- 26 martie - Sfântului Mc. Montanus preotul și soția sa Maxima, înecați
în râul Sava, la 26 martie 304, lângă Singidunum, Belgradul de azi
(locuit în acele vremuri de strămoșii noștri daco-romani), pe vremea
persecuției lui Dioclețian și Maximian Galeriu;
- 11 aprilie - Sfântului Ier. Calinic de la Cernica, n. în București, în
suburbia Sfântului Visarion, călugărit la Mânăstirea Pasărea, viețuitor
la Cernica, lângă București, episcop de Râmnic (1850-1867); † 1868;
sfintele moaște la Mânăstirea Cernica; viețuitor smerit și mare făcător
de minuni;
- 12 aprilie - Sfântului Sava de la Buzău, înecat în râul Mouseos
(Buzău), în anul 372, la vârsta de 38 de ani, pe vremea persecuției lui
Atanaric; Sfintele lui Moaște sunt trimise Sfântului Vasile cel Mare, de
către Iunius Soranus, guvernator al Dobrogei;
- 20 aprilie - Sfântului Teotim, episcop de Tomis, prețuit pentru viața
lui sfântă; are și scrieri cu caracter moralizator; prin anii 400-403 ia
apărarea Sfântului Ioan Gură de Aur;
- 24 aprilie - Sfântului Ier. Ilie Iorest, originar din Ardeal, călugăr
la Putna, misionar în Ardeal, mitropolit de Alba-Iulia (1641-1643),
luptător împotriva calvinismului, închis de Gh. Rakoczy, pelerin în
Rusia după ajutoare, retras la Putna unde moare la adânci bătrâneți;
- Sfântului Ier. Sava Brancovici, n. la Ineu-Arad, protopop de Ineu și
mitropolit de Ardeal (1656-1659), persecutat de calvini, pelerin în
Rusia după ajutoare; va fi închis de Mihail Apaffi; moare, bolnav, în
1683;
- Sfântului Ier. Iosif Mărturisitorul din Maramureș, năsăudean de
origine, episcop de Maramureș (sediul la Sfântului Mihail din Peri),
1690-1691; chemat la Viena pentru a părăsi ortodoxia, refuză; închis,
scos din scaun, † 1711;
- 12 mai - Sfântului Mc. Ioan Valahul, rob la turci la 15 ani (1659),
cumpărat de un „sodomit” pentru scopuri murdare, fapt pentru care Ioan
îl ucide; ademenit de agareanca văduvă și pentru că refuză „propunerea”,
va fi închis și spânzurat;
-27 mai - Sfântului Mc. Iuliu Veteranul (i se spune „veteranul” pentru
că a participat la 6 războaie); i se taie capul cu sabia de către
persecutorul Dioclețian, la Durostor;
- 2 iunie - Sfântului Mc. Ioan cel Nou de la Suceava, n. aprox. 1300 în
Trapezunt, negustor; un dregător tătar îl persecuta pentru a-l trece la
legea lui. Refuză. I se taie capul cu sabia. Alexandru cel Bun îi
cumpără Sfintele Moaște (1402) și le așează în Bis. Mirăuților-Suceava;
- 4 iunie - Sfântului Mc. Zotic, Atal, Camasis și Filip, nume de martiri
descoperite într-o grotă la Niculițel-Tulcea; martirizați pe vremea lui
Dioclețian sau Liciniu. Sfintele lor Moaște se găsesc azi la Mt.
Cocoș-Tulcea;
- 24 iunie - Sfântului Niceta de Remesiana (azi Niș, în Jugoslavia),
daco-roman, în sec. 4-5 episcop de Remesiana, dar și misionari la
„besi”, strămoși ai noștri din sudul și nordul Dunării; are și scrieri
teologice, imne (între care cunoscutul „Pre Tine Dumnezeule Te lăudăm”);
- 30 iunie - Sfântului Ier. Ghelasie de la Râmeți (jud. Alba), sec.
XIII-XIV, cel mai vechi nume de episcop cunoscut în Transilvania;
- 1 iulie - Sfântului Ier. Leontie de la Rădăuți, sec. XIV, călugăr la
Mt. Bogdana, pe vremea lui Bogdan I; episcop de Rădăuți, sub domnia lui
Alexandru cel Bun; se retrage în pustnicie la Schitul Laura; Sfântului
moaște au dispărut fără urmă;
- 2 iulie - Sfântului Voevod Ștefan cel Mare (1457-1504), ale cărui
fapte deosebite le știu și copiii din clasele primare; canonizarea lui
este contestată de către cei ce nu vor să vadă linia dominantă a vieții
lui: mare ctitor de biserici și mânăstiri și apărător al creștinătății
și granițelor pământului strămoșesc. Sfintele lui moaște se găsesc la
Mt. Putna;
- 8 iulie - Sfântului Mc. Epictet preotul și Astion monahul, martirizați
prin tăierea capului sub Dioclețian (aprox. 290) la Halmiris, pe malul
lacului Razelm de azi;
- 18 iulie - Sfântului Mc. Emilian de la Durostorum (Silistra de azi,
Bulgaria), militar, martirizat prin aruncarea în foc, în 362, pe vremea
lui Iulian Apostatul;
- 5 august - Cv. Ioan Iacob de la Neamț, n. 1913 în Crăiniceni-Botoșani,
orfan de mic, viețuitor la Neamț, Turnu, Sfântului Sava-Palestina
(lângă Iordan), unde a fost și stareț (1947-1952); retras într-o peșteră
din pustia Hozeva (†1960); a lăsat frumoase poezii în manuscris;
- 7 aug. - Cv. Teodora de la Sihla, n. în Vânători-Neamț (≈ 1650),
căsătorită, dar pentru că n-a avut copii, în bună înțelegere cu soțul au
îmbrățișat amândoi haina îngerească, ea retrăgându-se, cu
binecuvântarea starețului Varsanufie de la Neamț, în Munții Sihlei
(într-o peșteră, numită azi „a Sfintei Teodora”), el la Mt. Poiana
Mărului. Sfintele ei Moaște se găsesc la Mt. Pecerska-Kiev, în
așteptarea repatrierii;
- Sfântului Mc. Constantin Vodă Brâncoveanu, martirizat de turci, pentru
că nu a vrut să se lepede de credința ortodoxă, alături de cei patru
fii ai săi, Constantin, Ștefan, Radu și Matei, și de Sfetnicul Ianache,
la 16 aug. 1714, la Constantinopol.
Așa cum afirmam la începutul cuvântului, nu am pomenit decât sfinții români cunoscuți (și nici dintre aceștia pe toți).
Iată, așadar, că ținutul românesc a fost binecuvântat de Dumnezeu și cu
sfinți, nu doar cu eroi, poeți, academicieni etc., cu care, de altfel,
ne mândrim fără rezerve. Sfinților români, cunoscuți și necunoscuți
(încă), rugați-vă lui Dumnezeu pentru noi! Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!