fragment din Praznicar – Pr. Conf. Univ. Dr. Constantin Necula
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântul Duh! Amin.
Iubiţi credincioşi!
Praznicul acesta al Sfintei Treimi se
pregăteşte înaintea noastră spre înţelegere în toate praznicele pe care
le parcurgem în Biserică. Fiecare sărbătoare ne apare ca o pagină
într-un Abecedar din care învăţăm, pe rând, câte o literă, câte o
propoziţie, câte o frază din Taina Sfintei Treimi. Spre deosebire de
Abecedar, în schimb, cartea aceasta a cunoaşterii Treimii Celei Sfinte
nu se parcurge într-un an şi, uneori, nici într-o viaţă, darul
cunoaşterii ei putând să vină numai îndată după moarte, în taina
Învierii, care nădăjduim că ne va afla Acolo, dinaintea Treimii Celei de
o Fiinţă. Ce şcoală adâncă ne este Biserica! Cu câtă răbdare ne creşte
spre vederea lui Dumnezeu, Cel în Treime lăudat!
În Vechiul Testament – să ne aducem aminte – Treimea cea Sfântă este mai mult în ghicitură.
Fie că vorbim despre acel „Să facem pe om după chipul şi asemănare
Noastră” (Facere 1, 26), fie despre reacţia de la Turnul Babel, „Hai să
ne pogorâm şi acolo să le încâlcim graiul, pentru ca unul altuia să
nu-şi mai înţeleagă limba” (Facere 11, 7), fie că amintim binecuvântarea
levitică sau întâlnirea de la stejarul Mamvri, unde Avraam, deşi vede
trei îngeri, le vorbeşte ca Unuia Singur, ca şi în alte câteva cazuri,
ghicim Treimea în text. Părinţii Bisericii ne spun toţi că, pentru
proasta vecinătate cu mulţimea de politeişti, Dumnezeu nu a îngăduit să
crească această cunoaştere a Sa în Treime lăudat, pentru ca să nu se
scufunde şi israeliţii în drama politeismului.
O dată cu
Hristos însă, Taina Treimii se face auzită în toată puterea rostirii.
Glasul din cer, auzit la vremea Botezului la Iordan, care încredinţa că
Cel asupra Căruia Duhul Sfânt Se pogora în chip de porumb este Fiul Cel
Iubit întru Care a binevoit (Matei 3, 17) sau vestitor de împlinire a
misiunii Mântuitorului în drama ce precede Ghetsimani (Ioan 17), ca şi
toate celelalte momente ale Evangheliei, vestesc că de acum Treimea ni
Se dăruieşte vederii, pentru a ne umple dorul de Dumnezeu, care macină
omenirea.
Mi-e greu! An de an tot mai greu să aflu
cuvintele care să vă dăruiască o imagine cât mai clară despre Treimea
cea sfântă! Mă mângâi la ideea că Sfântul Nicolae a avut nevoie de
cărămidă, care, una fiind, cuprinde apa, focul şi lutul şi că-n această
asemănare a găsit icoană Treimii pentru contemporanii săi. Sau mă mângâi
la gândul că Sfântul Vasile cel Mare însuşi, ca să poată explica taina
ascunsă în dogma dogmelor, s-a folosit de soare, întreit in icoană:
discul solar – pe care l-a asemănat cu Tatăl; raza soarelui, care
coboară (deci se întrupează), a asemănat-o cu Fiul, iar căldura razelor –
care poate încălzi cea mai rece piatră şi umple de căldură cel mai
întunecat ungher – este Duhul Sfânt. Precum raza soarelui, Duhul Sfânt
putând să umple de căldură şi inima cea mai rece şi colţul de suflet cel
mai întunecat.
Mereu aşa, prin comparaţie, Părinţii
Bisericii şi teologii au încercat să lumineze – într-un fel sau altul –
icoana Treimii. Poate că cea mai reuşită este aceea pe care în penel a
supus-o Sfântul Andrei Rubliov care, ea însăşi, ca icoană, a dezvoltat o
teologie întreagă. Dacă am vrea să surprindem cea mai vie icoană a
Treimii, nu trebuie să uităm însă că fiecare din noi, aşa cum textul de
la înmormântare spune, laBinecuvântările Învierii cântate
acolo, „chipul slavei Tale celei negrăite suntem, măcar deşi purtăm
ranele păcatelor”. Cu toate că suntem, aşadar, răniţi de păcat, în noi
şade precum o pecete de taină – spălată la Botez, evidenţiată prin Taina
Mirungerii şi reactivată de fiecare dată prin Sfintele Taine –
„chipul slavei lui Dumnezeu”. De aici şi respectul pe care, dincolo de
rudenie de sânge şi neam, trebuie să ni-l purtăm. De aici şi gestul de
angajare liturgică pe care diaconul sau preotul îl face atunci când,
după cădirea icoanelor, ne cădeşte chipurile. Tainicele icoane ale
slavei negrăite, prezente în lume, prin care Dumnezeu înnobilează lumea!
Şi ca să înţelegem că aşa este, luaţi aminte la omul pătimaş, care, în
curvia, alcoolismul, arghirofilia sau parvenitismul său, se crede
nemuritor. Ce chip strălucit capătă şi ce umbră de păcat îl răneşte
chiar dacă, uneori, după spusa Scripturii, chiar pătimaş fiind, poate
lua „chip de înger de lumină”! Ce dramă suferim prin pierderea chipului!
Ce durere cuprinde cer şi pământ când vreunul dintre noi, dacă nu toţi,
ne rupem din dragostea lui Dumnezeu! E mai mult decât greu să pricepem
aceasta, dacă n-am simţit că-I aparţinem! Că-I suntem dar, cum El ne
este nouă pururea Dar!
Preluaţi, aşadar, veşmântul de lumină în
care Hristos ne-a înveşmântat! Bucuraţi-vă că sunteţi fiii Tatălui!
Daţi slavă că Duhul Sfânt vă este aproape, ceas de ceas, clipă de clipă!
Şi prăznuiţi Treimea cea Sfântă în
fiecare clipă a vieţii voastre. Ea este cea prin care toate s-au făcut,
prin care toate se ţin şi în care veşnicia se împlineşte! Amin.
Braşov, 2004
sursa:http://www.agnos.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!