Zis-a Domnul: „Luminătorul trupului este ochiul.
Deci de va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat, iar de va fi
ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci dacă lumina care este
întru tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult va fi? Nimeni nu
poate sluji la doi domni, că sau pe unul va urî şi pe altul va iubi, sau de
unul se va ţine şi de altul nu va griji; nu puteţi sluji lui Dumnezeu şi lui
Mamona. Pentru aceasta grăiesc vouă: nu vă grijiţi cu sufletul vostru ce veţi
mânca şi ce veţi bea, nici cu trupul vostru ce veţi îmbrăca. Au, nu sufletul mai
mare este decât hrana şi trupul decât haina? Căutaţi la păsările cerului, că
nici seamănă, nici seceră, nici adună în jitniţe şi Tatăl vostru cel Ceresc le
hrăneşte pe dânsele. Şi de haină ce vă grijiţi? Socotiţi crinii câmpului cum
cresc; nu se ostenesc, nici torc. Iar grăiesc vouă că nici Solomon, întru toată
mărirea sa, nu s-a îmbrăcat ca unul dintr-aceştia. Deci nu vă grijiţi, zicând:
Ce vom mânca? Sau: Ce vom bea? Sau: Cu ce ne vom îmbrăca? Că ştie Tatăl vostru
cel Ceresc că trebuinţă aveţi de acestea toate.
Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea
Lui şi acestea toate se vor adăuga vouă”.
|
(Matei 6, 22-33)
U |
na dintre cele mai frumoase evanghelii este aceasta. Vom tâlcui, pe
scurt, învăţăturile din ea.
Luminătorul
trupului este ochiul.
Zis-a Domnul: „Luminătorul trupului este ochiul. Deci de va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat, iar de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat” (Matei 6, 22).
Ce dar mare ne sunt
nouă ochii şi vederea! Fără lumina şi vederea ochilor, viaţa noastră cea
pământească n-ar avea nici un preţ – ar fi o osândă. Întocmai aşa e şi viaţa
cea sufletească fără ochii sufleteşti şi
fără vedere sufletească: o viaţă de osândă, o viaţă trăită în zadar.
Şi, vai, e plină lumea de astfel de nefericiţi!
Lumina vieţii este
lumina lui Hristos. Această lumină îţi arată rosturile acestei vieţi. Cei care
n‑au această lumină „ochi au, dar nu văd” (Ps. 134, 16). „Răului îi zic bine şi
binelui rău, întunericul îl numesc lumină şi lumina, întuneric” (Isaia 5, 20).
Şi viaţa noastră
cea sufletească îşi are un „ochi” al ei: credinţa – inima cea predată Domnului.
Dacă „ochiul” acesta este stricat, toată viaţa cea sufletească a omului este
întunecată.
Sunt apoi „ochi” şi
„luminători” care au datoria să lumineze şi pe alţii. Şi preotul este un astfel
de luminător. Şi învăţătorul este un astfel de luminător. Şi primarul şi
oricine are de la Dumnezeu dar de înţelepciune şi lumină este un fel de „ochi”,
un fel de „luminător”.
Ce binecuvântare
este când aveţi „luminători” şi luminează! Dar, o, cât de rău este când lumina
aceasta este stricată!
Nimeni nu poate
sluji la doi domni.
Zis-a Domnul: „Nimeni nu poate
sluji la doi domni, că sau pe unul va iubi, sau pe altul va urî (…) nu puteţi
sluji şi lui Dumnezeu şi lui Mamona” (Matei 6, 24).
Am tâlcuit aceste
cuvinte de atâtea ori şi în atâtea feluri, prin toate cărţile de la Oastea
Domnului. Şi le vom repeta mereu. O, cum n-am eu glas de trâmbiţă cerească să
strig aceste cuvinte ale Domnului, să le audă toţi oamenii! Cei mai mulţi
creştini îşi pierd sufletul şi viaţa de veci
tocmai la răspântia aceasta: ei îşi închipuie că pot sluji şi lui Dumnezeu şi
diavolului. Diavolul pescuieşte cele mai multe suflete tocmai la răspântia
aceasta. Îi înşală satan pe bieţii oameni, şoptindu‑le cuvinte ca acestea:
„Da’, ce, doar n-o să te faci călugăr!? Ţi-ai făcut datoria şi faţă de suflet.
Viaţa îşi are şi ea plăcerile ei. Aşa-i făcută viaţa, că trebuie ici-colea să
mai şi înşeli, să mai şi minţi, să mai şi furi, să mai şi înjuri” etc.
Cu astfel de şoapte
înşală satan pe oameni să creadă că pot sluji şi lui Dumnezeu şi lui Mamona.
Din înşelăciunea
aceasta ies creştinii cei care sunt nici „fierbinţi, nici reci” (Apoc. 3, 15).
Din înşelăciunea aceasta ies cei care merg şi la biserică şi la cârciumă… ies
cei care şi se roagă şi suduie… ies cei care cred în Dumnezeu, dar şi pe
diavolul îl ascultă.
A trăi o viaţă adevărat creştinească înseamnă a avea
numai un Domn şi Stăpân, înseamnă a-L avea pe Domnul Iisus de Stăpân, Cârmuitor
şi Poruncitor peste inima ta şi viaţa ta.
Uitaţi-vă la stupul
de albine! Veţi afla acolo o admirabilă pildă sufletească. Albinele nu suferă
decât o singură matcă. Pe celelalte le alungă sau le omoară.
Ce pildă minunată
pentru noi! Aşa trebuie să facă şi stupul cel sufletesc al vieţii noastre: să
nu sufere două „mătci”, să nu sufere doi stăpâni, să nu sufere doi cârmuitori.
Să sufere numai o singură „matcă”, numai un singur Cârmuitor, numai un singur
Conducător: pe Iisus, Domnul şi Mântuitorul sufletelor noastre.
Albinele ştiu ele
bine de ce nu suferă două mătci. Pentru că atunci, în stupul lor, n-ar mai fi
pace şi linişte, ci tulburare, vrajbă şi împerechere.
Dar ceea ce nu fac
albinele fac oamenii. Cei mai mulţi oameni îşi închipuie că pot porunci două
„mătci” în „stupul” lor cel sufletesc. Îşi închipuie că pot sluji şi lui
Dumnezeu şi diavolului.
De când eram prunc
în casa părinţilor, îmi aduc aminte de o întâmplare în care azi văd un adânc
înţeles sufletesc.
Avea tata un
servitor. Într-o bună dimineaţă îl văd numai că spune foarte îndârjit şi
hotărât: „În casa asta porunceşte toată lumea! Eu nu pot sluji la zece stăpâni!
Eu m-am băgat slugă numai la un stăpân! Unde porunceşte toată lumea eu nu mai
pot sluji!”
Sluga era
indignată… Şi, poate, avea dreptate. Eu însă mă gândesc azi: oare în cele
sufleteşti ascultă sluga noastră numai de un Stăpân?
Aşa-i omul. Se
indignează când e vorba să-i poruncească mai mulţi stăpâni, dar în cele
sufleteşti nu se indignează.
Ce lucru dureros!
A fi un creştin
adevărat înseamnă a o rupe cu lumea, înseamnă a trăi şi a sluji numai Domnului.
A trăi o viaţă cu adevărat creştinească înseamnă a te preda cu totul Domnului
şi a-I sluji numai Lui.
Istoria spune că
vechii romani, la ocuparea cetăţilor inamice, trimiteau vorbă celor asediaţi:
– Cetăţeni ai
cetăţii asediate, predaţi-vă! Predaţi‑vă pe voi înşivă, predaţi oraşul vostru,
pământurile voastre, grădinile voastre, banii voştri, armele voastre!… Pe
scurt, predaţi împăratului roman tot ce aveţi!
Cetăţile
răspundeau:
– Predăm totul!
Şi erau îndată
încorporate la Imperiul Roman.
Ce icoană minunată!
O aşa predare cere şi Regele nostru cel Ceresc. Suflete dragă, predă-te
Domnului cu tot ce ai! Mântuirea sufletului vine numai după ce te-ai predat cu
totul Domnului şi ai intrat în stăpânirea şi cârmuirea Lui.
Căutaţi la păsările
cerului şi la crinii câmpului.
Deci nu vă grijiţi
zicând „ce vom mânca sau ce vom bea”, că ştie Tatăl vostru cel Ceresc că
trebuinţă aveţi de toate acestea. „Căutaţi la păsările cerului, că nici
seamănă, nici seceră, şi Tatăl vostru le hrăneşte pe ele” (Matei 6, 26).
„Socotiţi crinii câmpului că nu se ostenesc şi nici Solomon nu s-a îmbrăcat ca
unul dintr‑aceştia” (Matei 6, 28). „Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu şi
acestea toate se vor adăuga vouă” (Matei 6, 33).
Iată o Evanghelie
care, celor necredincioşi, li se pare o glumă, un lucru de zâmbit. Dar ce dulce
este această Evanghelie pentru cei care trăiesc o viaţă de copii ai lui
Dumnezeu! Când trăieşti o viaţă de copil al lui Dumnezeu, atunci vezi
Evanghelia de mai sus cum se împlineşte în viaţa ta. Când eşti cu adevărat un
copil al lui Dumnezeu, atunci Tatăl Ceresc are grijă de tine până în cele mai mici
amănunte. Văzut-aţi cum sunt copiii! N-au nici o grijă şi nu cunosc grija
vieţii; aşa e şi cu noi când suntem cu adevărat copiii lui Dumnezeu; deodată
scăpăm de toate grijile şi necazurile. Tatăl Ceresc le ia asupra-Şi. Tatăl Ceresc Se îngrijeşte şi de toate
lipsurile vieţii noastre trecătoare. Minunea cu urciorul văduvei din Sarepta
Sidonului şi cu corbul lui Ilie din valea Horeb se întâmplă şi azi în viaţa
celor care trăiesc după cuvântul Evangheliei. Tatăl Ceresc umple „urciorul” la
vreme şi „corbul” Lui soseşte la timp (cf. III Regi 17, 6).
Când trăim o viaţă
de copii ascultători ai lui Dumnezeu, ajutorul Lui ne vine când nici nu ne
gândim şi de unde nici nu ne aşteptăm. Evanghelia cu crinii câmpului şi
păsările cerului se împlineşte şi azi. O spune aşa de frumos şi Psalmul 22: „Domnul este Păstorul meu; nu voi duce lipsă
de nimic”... „El mă paşte în păşuni verzi şi mă duce la ape de odihnă”.
O, ce Păstor bun
este Domnul şi ce păşuni minunate are El! Dar dacă vrei să fii îngrijit de El,
trebuie să fii oaia Lui, trebuie să fii în turma Lui şi să asculţi de El. Aici
e taina acestei evangheliei: dacă vrei să scapi
de greutăţile şi necazurile vieţii, intră cu adevărat în turma lui Iisus şi te
fă cu adevărat o oaie ascultătoare de El. O, ce viaţă uşoară şi dulce trăieşte
cel care este cu adevărat un copil al Domnului şi o oaie din turma Lui!
Dar celor care nu
trăiesc această viaţă, evanghelia cu păsările cerului şi crinii câmpului li se
pare o glumă, o minciună. Tot ceea ce spune Evanghelia este adevărat şi se
împlineşte. Însă celor care trăiesc o viaţă mincinoasă de creştin li se pare cu
neputinţă de împlinit ceea ce spune Evanghelia.
Aici trebuie căutată şi cauza adevărată a greutăţilor, a lipsurilor şi
necazurilor de azi. Au pierdut oamenii legătura cea adevărată de fii ai Tatălui
Ceresc, de aceea înoată în greutăţi, în lipsuri şi necazuri ce nu se mai
termină.
De s-ar ruga oamenii, lui Dumnezeu, şi ar trăi o viaţă de adevăraţi copii
iubiţi şi ascultători ai Lui, atunci Tatăl Ceresc îndată i-ar scăpa din toate
necazurile şi greutăţile.
Păsările cerului...
Ce predică minunată
sunt şi păsările cerului. Întâi, ele ne predică despre cum grijeşte Tatăl
Ceresc de ele. Nici un fel de păsări nu strâng mâncare şi totuşi ele îşi au
zilnic hrana lor, atât vara cât şi iarna.
Şi pentru noi, cele
mai alese făpturi ale Lui, oare Bunul Dumnezeu nu Se îngrijeşte tot aşa? „Oare
nu sunteţi voi cu mult mai de preţ decât păsările?” Ba da! Numai că noi n-avem
destulă credinţă.
„Aruncaţi asupra
lui Dumnezeu toate îngrijorările voastre, căci El Însuşi îngrijeşte de voi” (I
Petru 5, 7).
Ce solie dulce! Dar
noi n-avem credinţă destulă pentru a o trăi.
„Aruncă spre Domnul
grija ta şi El te va hrăni” (Ps. 54, 25). „Domnul are grijă de mine” (Ps. 39,
23).
Ce încredinţare
dulce! Câţi însă o trăiesc?
Dar păsările
cerului ne sunt apoi o predică vie şi prin altceva: prin cântările lor. Tatăl
Ceresc Se îngrijeşte de ele; dar, în schimb, şi ele Îl slăvesc neîncetat prin
cântările lor. Pădurea e cu adevărat o biserică măreaţă ce răsună de cântecele
de slavă ale păsărelelor.
Păsările îşi fac
regulat cântările şi rugăciunile lor. Îndată ce se trezesc, înainte de a pleca
după hrană, păsările îşi fac „Utrenia” lor de dimineaţă. Răsună pădurea de
„slujba” lor de dimineaţă. Şi seara tot aşa. Înainte de a se culca, păsările
îşi fac „Vecernia” lor. Răsună pădurea de „slujba” lor de seară. Şi, de aceea,
păsările nu duc lipsă de nimic. Noi însă lucrăm şi asudăm de dimineaţa până
seara şi totuşi ducem lipsă de toate. De ce? Pentru că nu „căutăm la păsările cerului”.
Creştinii cei
dintâi „căutau la păsările cerului”. Erau şi ei „în fiecare zi în biserică,
lăudând pe Dumnezeu” (Fapte 2, 46); de aceea „nu era nici unul printre ei care
să ducă lipsă şi un mare dar era peste toţi” (Fapte 4, 33-34).
Însă creştinii de
azi nu mai „caută la păsările cerului”. În câte locuri se strâng creştinii de
azi, în fiecare dimineaţă, la biserică, să se roage? Câte biserici şi câte case
răsună zilnic de rugăciunile şi cântările noastre de slavă lui Dumnezeu?
„Căutaţi mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu!”
Cu aceste cuvinte
se încheie evanghelia din această duminică. Nu cumva să creadă cineva că
evanghelia aceasta ne-ar îndemna la lene şi nepăsare de lucru. Munca şi
osteneala ni s-au lăsat ca un testament pe care îl predică toate Evangheliile.
Ne spune însă evanghelia „să căutăm mai întâi Împărăţia lui Dumnezeu” – grija
de cele sufleteşti – şi atunci sporul şi binecuvântarea Domnului se vor pogorî
peste lucrul mâinilor noastre. Este acesta un adevăr pe care copiii lui
Dumnezeu îl cunosc din experienţa vieţii. Un ostaş din Oastea Domnului îmi
spunea că, de când poartă în buzunarul său Noul Testament în loc de pipă şi
alcool, are spor îndoit în lucrul său.
Sporul şi
binecuvântarea Domnului se pogoară cu prisosinţă
peste lucrul mâinilor noastre când trăim o viaţă de adevăraţi copii ai
lui Dumnezeu.
O, ce dulce şi uşoară-i o astfel de viaţă! Tu, cititorule drag, o cunoşti?
Tâlcuirea evangheliilor duminicilor de peste an / pr. Iosif Trifa, – Sibiu: Oastea Domnului, 2000
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!