În mod paradoxal față de ceea ce a devenit creștinismul istoric,
Iisus din Nazaret nu a avut succes la comunități. Interacțiunea lui este
majoritar axată pe relația cu indivizi, ucenici și ucenițe, păcătoși
sau păcătoase, bolnavi sufletește
și/sau trupește. Eventual îi reușește întîlnirea cu grupurile adunate ad-hoc, cei 5000 de bărbați adunați în pustie să-l asculte, mulțimile care-l caută pentru însănătoșire, deși toți aceștia vin în nume individual și formează pe o perioadă scurtă un grup uman, eventual o comunitate (și aici mă refer la comunitatea Apostolilor). În schimb, comunitățile istorice Îl resping: Nazaretul l-a alungat (Luca 4, 29), Capernaum, Horazin și Betsaida sînt mai jos decît Sodoma și Gomora (Matei 11, 20-23); fariseii, saducheii și cărturarii nu numai că Îl iscodesc cu neîncredere și se indignează de minunile Lui, ci chiar caută să-L omoare, că e „mai de folos să moară un om pentru popor, decît să piară tot neamul“ (Ioan 11, 50), în cele din urmă întregul Ierusalim, după un simulacru de primire triumfală, îi dorește moartea.
Dar minunea din
ținuturile gadarenilor începe chiar cu faptul că nimeni nu a cerut o.
Iisus intră pe meleagurile lor din proprie inițiativă și fără să existe
nici o solicitare, nici de a veni, nici de a vindeca pe cineva. De
regulă, acțiunea taumaturgică a lui Iisus este solicitată fie de cel în
cauză, fie de părinții, rudele sau prietenii lui. În cazul gadarenilor,
cei care se sesizează de anomalia prezenței lui Iisus sînt chiar
demonii: „Iar văzîndu-L de departe pe Iisus, a alergat şi s-a închinat
Lui“, în mod evident nu demonizatul din conștiința sa sănătoasă, ci
chiar demonul. „Şi strigînd cu glas puternic, a zis: Ce ai cu mine,
Iisuse, Fiule al lui Dumnezeu Celui Preaînalt? Te jur pe Dumnezeu să nu
mă chinuieşti.“ Și dialogul este purtat în continuare exclusiv cu
demonul, oferind o mică fenomenologie demonică. Se numește legiune,
fiindcă nu e unul, ci sînt mulți, și se teme să nu fie chinuit, mai cu
seamă să nu fie trimis în abyssos (nu orice fel de adînc, ci
chiar locul fără fund, Luca 8, 31). După ispitirea în deșert este cea
mai intensă întîlnire dintre Hristos și lumea demonică. Și de parcă ar
îndulci cumva sentința, demonii cer permisiunea de a intra într-o turmă
de porci. Foarte scurtă satisfacția, însă, fiindcă turma se precipită de
pe vîrful unei stînci în mare. Miza pare, de altfel, mai degrabă paguba
pe care demonii se bucură s-o producă gadarenilor. Două mii de porci nu
sînt o turmă aflată din întîmplare în zonă, ci, prin dimensiune,
principala industrie a gadarenilor (aceasta poate fi semnificația
preciziei contabile cu care ne informează evanghelistul Marcu 5, 13). O
asemenea pagubă chiar poate pune în pericol veniturile și chiar sursa de
hrană a populației dintr-o cetate de mici dimensiuni. De altfel,
consecința este ieșirea întregii cetăți în întîmpinarea lui Iisus
(Matei).
Privitor
la demonizat, Luca ne spune că „de multă vreme“, „de mulți ani“ se afla
în acea stare, iar Marcu ne spune că „de multe ori“ era legat în obezi
și lanțuri și iarăși le sfărîma. Aici putem vedea fie o exagerare
retorică, ceea ce omoară textul, sau urma unui ritual repetat periodic:
demonizatul era prins, legat, lăsat să se zbată pînă rupea obezile, ca
să fugă din nou în pustie. René Girard identifică în mod limpede un
ritual de țap ispășitor. Demonizatul era un paratrăsnet al comunității,
el se încărca de „dracii“ comunității, la propriu și la figurat, și
fugea cu ei în pustie. El răsturna, de asemenea, ordinea unei societăți
sănătoase, care desparte viii de morți, polis de necropolis,
și își făcea sălaș în morminte. Identificînd în această răsturnare
esența creștinismului, sfîntul Antonie și-a început asceza
sălășluindu-se în morminte. Împreună cu René Girard, putem admite că
demonizatul avea o funcție socială. La Matei și Luca, fragmentul despre
gadareni încheie o serie de minuni în care Iisus poruncește și
duhurilor, și stihiilor. Sutașul, a cărui slugă este vindecată de la
depărtare, chiar evocă principiul de funcționare militar în care porunca
celui mai mare este îndeplinită în cascadă ierarhică de cei care sînt
sub ascultare. Duhurile i se supun în același fel lui Iisus.
Mai
este un detaliu care scoate în evidență fragmentul, călătoria peste
Marea Tiberiadei de la o extremitate la alta (de la Capernaum, unde era
casa lui Petru, la Gadara) în-tîmpină opoziția stihiilor, căci se ridică
o furtună atît de puternică încît Apostolii se sperie că se vor îneca
și Îl trezesc pe Iisus dintr-un surprinzător de liniștit somn pentru a I
expune gravitatea situației, iar El îi ceartă pentru necredință.
Furtuna stăpînită prin cuvînt este simbolul depășirii unei frontiere
etnice și religioase. Două ieșiri întreprinde Iisus din spațiile
tradițiilor ebraice (Galileea, Samaria, Iudeea) către Tir și Sidon și
către regiunile gadarenilor și gerasenilor (sau gherghesenilor). Acestea
indică dimensiunea universală a misiunii hristice, iar în cazul Gadarei
pune în opoziție radicală logica comunității și pe cea a individului.
Întîlnirea lui Iisus se petrece pe drumul spre Gadara (Matei),
demonizatul vine în întîmpinarea lui Iisus (Marcu), turmele de porci
sînt acompaniate de un număr corespunzător de paznici, iar scena se
încheie cu o delegație numeroasă (toată cetatea, ne spune Matei), care
îl roagă pe Iisus să părăsească regiunea lor. Marcu descrie teroarea
care îi cuprinde pe gadarenii care au venit să vadă ce s-a întîmplat:
anume însănătoșirea demonizatului. Ceea ce văd ei în primul rînd este
abolirea mecanismului țapului ispășitor. Cine mai ține în frîu dracii
acum? Dar demonii mai dezvăluie ceva gadarenilor, că Cel care venise pe
meleagurile lor era mai puternic decît ei și că era Fiul „Dumnezeului
Celui Preaînalt“, exact titlul divnității căreia îi slujea Melchisedek,
cel mai sus situat într-o ierarhie a puterilor spirituale. Perplexitatea
gadarenilor se naște din întrebarea: cum gestionezi înfrîngerea unei
divinități poliade? Cum organizezi societatea cu o autoritate spirituală
care pune integritatea mentală a unui individ mai presus de buna
funcționare economică și politică a unei comunități?
Gadarenii cer un timeout,
nu sînt furioși, ci blocați de revelația pe care o înțeleg perfect, dar
nu știu cum s-o folosească în plan social. Cheia este dată în
completarea fragmentului cu dialogul, de data aceasta, dintre Iisus și
fostul demonizat. Acesta din urmă vrea să rămînă lîngă Iisus, așa cum
își dorise și Petru să rămînă pe Muntele Taborului. Iisus însă îl
trimite în patria sa și la ai săi pentru a le spune cît bine i-a făcut
lui Dumnezeu. Mecanismul de instalare a noii revelații are nevoie de o
mijlocire fragilă de la om la om.
Petre Guran este
dr. în istorie bizantină al École des Hautes Etudes en Sciences
Sociales, cercetător la Institutul de Studii Sud-Est European al
Academiei Române.
sursa: dilemaveche.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!