† DANIEL,Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane
(Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum)
Matei 9, 27-35.
In
vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi;
acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule al lui David! Iar
dupa ce a intrat El in casa, au venit la Dansul orbii si i-a intrebat
Iisus: credeti ca pot sa fac Eu aceasta? Raspuns-au Lui: da, Doamne!
Atunci S-a atins de ochii lor, zicand: dupa credinta voastra, fie voua!
Şi s-au deschis ochii lor. Iar Iisus le-a poruncit cu asprime, zicand:
vedeti, nimeni sa nu stie. Insa ei, dupa ce au iesit, au raspandit
numele Lui in tot tinutul acela. Dupa plecarea lor, iata au adus la
Dansul pe un om mut, avand diavol. Şi fiind scos afara diavolul, a grait
mutul; iar multimile se minunau, zicand: niciodata nu s-a vazut asa
ceva in Israel. Dar fariseii ziceau: cu domnul diavolilor scoate pe
diavoli. Şi Iisus strabatea prin toate orasele si satele, invatand in
sinagogile lor, propovaduind Evanghelia imparatiei si vindecand orice
fel de boala si orice fel de neputinta in popor.
Evanghelia
care se citeste la Sfanta Liturghie in Duminica a VII-a dupa Rusalii
infatiseaza doua vindecari miraculoase, savarsite de Mantuitorul Iisus
Hristos asupra a doi orbi si a unui mut. Cu toate ca Sfantul Evanghelist
Matei prezinta foarte succint aceste minuni, pericopa evanghelica
contine multe si profunde intelesuri, deosebit de folositoare vietii
noastre duhovnicesti.In prim-plan este prezentata vindecarea a doi orbi
care, auzind de minunile savarsite de Mantuitorul, Il urmareau si Ii
cereau cu staruinta sa-i vindece. Ca si in alte cazuri, Mantuitorul
Iisus Hristos arata importanta credintei in primirea vindecarii. De
aceea, El ii intreaba pe cei doi orbi: 'Credeti ca pot sa fac Eu aceasta?' (Matei 9, 28). Iar ei au raspuns: 'Da, Doamne!'. Atunci Iisus a zis catre ei: 'Dupa credinta voastra, fie voua' (Matei 9, 29). Şi in clipa aceea 's-au deschis ochii lor' (Matei 9, 30).
Cand e necesara marturisirea credintei?
Dupa vindecarea celor doi orbi din Capernaum, ne spune Evanghelia, indata 'au adus la El pe un om mut, avand diavol. Şi fiind scos afara diavolul, a grait mutul' (Matei 9, 32-33). Vedem ca Mantuitorul
Iisus Hristos Se comporta diferit in cele doua vindecari consecutive.
El asteapta marturisirea credintei, in cazul celor doi orbi, inainte de
a-i vindeca, dar nu si de la mutul demonizat, care a fost tamaduit de
indata ce a fost adus la Sine. Mantuitorul nu cere mutului demonizat sa-si exprime credinta, pentru ca acesta nu mai era in toate facultatile lui sufletesti,
nu mai gandea si nu mai era responsabil el insusi de ceea ce facea, ci
era condus de duhul cel rau care pusese stapanire pe el. Ca si in alte
situatii similare relatate de Sfintele Evanghelii (cf. Matei 8, 28-34),
vedem drama omului stapanit de diavolul, caruia i-au fost confiscate
gandirea, vocea, vointa, fiind stapanit in mod tiranic de demon. Din
acest motiv, Mantuitorul Iisus Hristos n-a mai asteptat marturisirea
credintei de la mutul demonizat, ci, din iubire milostiva pentru oameni,
i-a redat sanatatea trupeasca si sufleteasca. In acest caz, au
fost suficiente credinta si dragostea de aproapele ale celor care l-au
adus pe mutul demonizat la Iisus si care au crezut ca numai El il poate
vindeca.
Orbii vindecati devin propovaduitori ai luminii harului lui HristosDupa vindecarea celor doi orbi, Mantuitorul Iisus Hristos 'le-a poruncit cu asprime, zicand: Vedeti, nimeni sa nu stie. Iar ei, iesind, L-au vestit in tot tinutul acela'
(Matei 9, 31-32). Vedem, asadar, cum, mai intai, Mantuitorul cere
credinta celor doi orbi, iar apoi, dupa ce i-a vindecat, le porunceste
sa nu spuna nimanui ca El i-a vindecat, adica sa nu se laude cu
vindecarea primita, nici sa-L laude pe El, vindecatorul lor.De ce a
facut aceasta?
Ca sa ne dea noua pilda de smerenie, ca, dupa ce am
savarsit binele, sa nu ne laudam, nici sa asteptam laude de la oameni
pentru binele pe care l-am facut altora. Cand Mantuitorul Iisus Hristos
le cere celor doi orbi sa nu spuna nimanui nimic despre vindecarea lor,
El arata, de fapt, smerenia Sa. (Despre smerenie, Sfantul Isaac Sirul spune ca este 'haina lui Dumnezeu. Caci, Cuvantul Intrupandu-Se, pe ea a imbracat-o si prin ea ne-a vorbit noua, in trupul nostru'.)Insa,
cei doi orbi vindecati nu au implinit porunca primita, ci, plini de
bucurie si de recunostinta, au vestit in toate partile Capernaumului cat
bine le-a facut lor Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care S-a facut Om
pentru mantuirea oamenilor.In doar cateva versete, pericopa evanghelica
a acestei duminici ne prezinta, deodata, smerenia Mantuitorului si recunostinta
celor doi orbi vindecati. Dupa ce acesti doi oameni suferinzi au
cunoscut ani in sir intunericul orbirii, acum, vindecati fiind, au binevestit cu bucurie si recunostinta numele lui Iisus, Vindecatorul lor.
Astfel ei i-au luminat duhovniceste atat pe contemporanii lor, cat si
zecile de generatii care au citit sau ascultat aceasta Sfanta
Evanghelie.
In primul rand, din atitudinea Mantuitorului Iisus Hristos vedem ca El asculta rugaciunea celor infirmi sau bolnaviIn
al doilea rand, Mantuitorul, voind sa invete pe toti oamenii cat de
necesara este credinta pentru a primi ajutorul lui Dumnezeu, ii intreaba
pe cei doi orbi daca au credinta. Desigur ca ei aveau credinta, din
moment ce staruiau atat de mult ca sa fie vindecati. Hristos Domnul
cunostea credinta lor ca numai El ii poate vindeca pe ei, dar pentru ca
sa arate tuturor ca este necesara credinta puternica in Dumnezeu cand
se cere sa se implineasca ceva bun in viata omului, i-a intrebat pe
acesti orbi daca au credinta.Invatam de la acesti doi orbi sa ne
rugam cu staruinta, pentru a dobandi ceea ce ne lipseste. Lipsurile si
infirmitatile ne indeamna sa vedem sensul existentei noastre si sa
intelegem ca totul este dar de la Dumnezeu, ca nu noi ne-am dat vederea,
ca nu noi ne-am dat viata, nu noi ne-am dat noua insine existenta, ci
pe toate acestea le-am primit. Noi nu stim cat de mare este valoarea darului vietii si al sanatatii decat atunci cand ele ne lipsesc. Acesti doi orbi devin pentru noi dascali ai rugaciunii, ai credintei si ai recunostintei. Dupa ce au fost vindecati, cei doi orbi au devenit misionari ai credintei, vestitori ai milostivirii dumnezeiesti.
Invatam si noi, asadar, de la acestia sa avem credinta tare cand trecem
prin incercari si sa cerem cu staruinta lui Dumnezeu ajutorul Sau, sa
ne vindece de orice boala si de orice neputinta. Insa, dupa ce am
primit binefacerea sau vindecarea dorita, trebuie sa-I multumim lui
Dumnezeu, sa aratam recunostinta, sa-L marturisim pe El ca fiind
Binefacatorul, Doctorul si Mantuitorul sufletelor si al trupurilor
noastre.Poporul se minuna si se bucura de lucrarea vindecatoare a lui Iisus, iar fariseii invidiau pe Iisus si-L defaimau
Aflam tot din Evanghelia acestei Duminici a VII-a dupa Rusalii ca poporul se minuna si se bucura,
deoarece niciodata nu mai vazuse o putere vindecatoare ca aceea a
Mantuitorului Iisus Hristos. Pe de alta parte, fariseii, care-L invidiau
pe Mantuitorul Iisus Hristos, pentru ca avea mai multa popularitate
decat ei, ziceau ca Iisus scoate demonii cu domnul demonilor. Asadar, in
timp ce poporul se bucura ca Hristos vindeca pe cei suferinzi, fariseii
se intristau. Din cauza rautatii din inimile lor, ei nu se puteau
bucura de iubirea milostiva pe care o arata Iisus Hristos oamenilor.
Deci, din invidie si rautate, fariseii Il denigrau pe Iisus, Il
calomniau si rastalmaceau lucrarea Lui, dandu-i un sens negativ si
spunand ca El alunga pe demoni cu putere demonica. Vedem ca boala
invidiei fariseilor fiind una ascunsa in suflet era mai grea decat
orbirea trupeasca a celor doi orbi din Capernaum si decat mutenia omului
chinuit de diavol. Vindecarea acestora de orbire si mutenie a sporit
boala invidiei fariseilor care-L vorbeau de rau pe Iisus. Referindu-se
la patima invidiei, Sfantul Ioan Gura de Aur zice: 'Nu este pacat mai
rau decat invidia. Desfranatul, chiar daca simte oarecare placere,
savarseste pacatul in scurta vreme; invidiosul insa se chinuie si se
pedepseste pe sine insusi inaintea celui invidiat, iar pacatul lui nu
inceteaza niciodata, ci lucreaza necontenit.Dupa cum porcul se bucura de
mocirla, iar diavolul de vatamarea noastra, tot asa si invidiosul se
bucura de raul semenului sau. Atunci se linisteste si rasufla usurat,
cand peste semenul sau a venit un necaz sau o rusine; socoteste
nenorocirile altora propriile sale bucurii, iar fericirea si bunastarea
altora, propria sa nenorocire. Nu urmareste sa aiba el bucurie, ci
semenul sau sa aiba necazuri si scarbe. Nu merita, oare, sa lovesti cu
pietre si sa stalcesti in batai pe acesti oameni ca pe cainii turbati,
ca pe diavolii afurisiti si ca pe iele? Dupa cum unii gandaci se hranesc
cu murdarie omeneasca, tot asa si invidiosii se hranesc cu nenorocirile
altora: sunt dusmanii si vrajmasii oamenilor. Celorlalti oameni le e
mila cand se junghie un animal; dar tu, invidiosule, devii fiara,
tremuri, te ingalbenesti la fata cand vezi ca unui om ii merge bine'. (Omilii la Matei, omilia XL).
Iar in alta parte, acelasi Sfant Parinte zice:'Dupa
cum viermele nascut de lemn mananca mai intai lemnul care l-a nascut,
tot asa si invidia strica mai intai sufletul celui care a nascut-o si
aduce peste cel invidiat cu totul altceva decat doreste. Nu mi te uita,
iubite, ce se intampla celor invidiati la inceput, ci priveste
sfarsitul. Gandeste-te ca rautatea celor ce invidiaza aduce mai mare
stralucire celor invidiati. Cei invidiati atrag pe Dumnezeu in ajutor si
se bucura de harul Cel de sus, iar invidiosul, lipsit de acest har,
cade usor in mana tuturora si, inainte de a fi biruit de dusmani, e
biruit de propria lui patima, pentru ca, mancat ca de niste falci
nevazute, ajunge, ca sa spun asa, de se ineaca. Cunoscand, dar, acestea,
sa fugim, va rog, de vatamarea acestei patimi, sa o izgonim cu toata
puterea din sufletul nostru. Este mai pierzatoare decat toate patimile;
ne vatama insasi mantuirea noastra. Diavolul este izvoditorul ei'. (Omilii la Facere, omilia XLVI).In concluzie, Sfantul Ioan Gura de Aur constata:'Chiar
de ar face cineva minuni, chiar de ar trai in feciorie, chiar de ar
posti, chiar de s-ar culca jos pe pamant, si prin aceste virtuti ar
ajunge la inaltimea ingerilor, totusi pentru o asemenea fapta (a
invidiei) va fi mai pangarit decat curvarii si preacurvarii, si mai
nelegiuit decat talharii si profanatorii de morminte.' (Omilii la Epistola catre Romani a Sfantului Apostol Pavel, Omilia VII)
Hristos vine in intampinarea celor suferinzi
Evanghelia se incheie cu urmatoarele cuvinte: 'Iisus
strabatea prin toate orasele si satele, invatand in sinagogile lor,
propovaduind Evanghelia imparatiei si vindecand orice fel de boala si
orice fel de neputinta in popor' (Matei 9, 35). Observam din Sfintele Evanghelii ca puterea vindecatoare a Mantuitorului insoteste intreaga Sa misiune.
De asemenea, vedem ca El cutreiera cetati si sate, merge in
intampinarea poporului, nu asteapta ca poporul sa vina la El, in
Capernaum.Mantuitorul Hristos mergea prin sate si orase, vindeca 'orice fel de boala si orice fel de neputinta in popor'
si invata in sinagogi cuvantul lui Dumnezeu. Tot asa ii va indemna sa
faca si pe apostolii Sai, a caror chemare o prezinta capitolul urmator
(al X-lea) din Evanghelia dupa Matei.Mantuitorul Iisus Hristos
binevesteste mai intai El Insusi Evanghelia imparatiei si apoi trimite
si pe ucenicii Sai, aratandu-le cum trebuie sa binevesteasca Evanghelia.
Atat in cazul Mantuitorului, cat si in cazul ucenicilor Sai,
binevestirea Evangheliei a fost insotita de vindecari miraculoase si de
eliberarea oamenilor posedati de diavoli. Prin aceasta noi invatam astazi ca Biserica
lui Hristos, deodata cu predicarea cuvantului Evangheliei, trebuie sa
savarseasca si faptele credintei evanghelice, sa aline suferinta, sa-i
ajute pe oameni sa se elibereze din situatii grele, din durere, din
necazuri, din tot felul de ispite, de legaturi care ingreuiaza si
intristeaza viata lor.Evanghelia acestei duminici ne indeamna si pe noi sa-i ajutam pe cei intristati, pe cei suferinzi, pe cei bolnavi. Astfel, suntem
indemnati sa devenim mai mult Trupul Sau tainic, adica Biserica, sa
punem la dispozitia Lui mainile noastre, vointa noastra, darnicia
noastra, pentru a aduce mangaiere celor bolnavi, celor flamanzi, celor
saraci si tuturor care cer ajutorul lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu daruieste
ajutorul Sau celor in nevoi folosind mainile milostive ale celor care
asculta Evanghelia si implinesc poruncile iubirii Mantuitorului in
relatiile cu semenii lor.Sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa simtim
bucuria si chemarea sfanta de a fi mainile iubirii lui Hristos, care
ajuta pe semenii nostri aflati in suferinta, in necazuri, in singuratate
si in deznadejde. Numai asa simtim ca Evanghelia iubirii lui
Hristos este Evanghelia mantuirii si a vietii sfinte din Imparatia
cerurilor, spre slava Preasfintei Treimi si binele oamenilor. Amin.
(Articol publicat in 'Ziarul Lumina de Duminica')
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!