Plină cu adânc înţeles este evanghelia
de duminică. Ea se petrece întocmai şi în zilele noastre. Oameni
chinuiţi de duhurile cele necurate din evanghelie sunt şi astăzi
destui, numai că noi n-avem ochi sufleteşti să-i vedem şi n-avem minte
duhovnicească să înţelegem acest lucru. Oamenii de azi cred că duh
necurat au numai bolnavii cei ce ameţesc, scrâşnesc din dinţi şi fac
spumă gură. Însă de duh necurat e „cuprins” şi e „legat” şi cel ce are
patimi şi năravuri urâte: beţivul, desfrânatul, lacomul, mâniosul etc.
Eu în fiecare sâmbătă noaptea aud răcnete fioroase trecând pe sub
fereastra casei mele. Sunt răcnetele celor care au chefuit pe la crâşme.
Oare nu sunt şi aceştia nişte îndrăciţi legaţi în lanţurile satanei ca
cei din Evanghelie? Ba da. Cu ajutorul
patimilor, satana se face stăpân pe voinţa omului şi îl face robul lui.
O, cum ştie satana să-l lege pe om cu ajutorul patimilor! Patima e mai
întâi o aţă subţire, pe care o poţi rupe uşor. Cel dintâi pahar e numai o
aţă slabă. Dar pe urmă aţa se tot îngroaşe, se face şpargă mai greu de
rupt şi pe urmă s-a făcut lanţ grozav cu care satana îl leagă pe om. E
plină lumea de azi cu astfel de lanţuri ce nu zuruie. Din aceste lanţuri
numai Mântuitorul te poate scăpa. Numai când te apropii de Mântuitorul,
diavolii patimilor încep a se cutremura sau „a se munci”, cum zice
evanghelia. O, ce lucru grozav e să trăieşti o viaţă legată în lanţurile
de robie ale diavolului! Toţi cei chinuiţi de patimi, toţi cei legaţi
în lanţurile patimilor, apropiaţi-vă de Domnul ca să luaţi tămăduire şi
scăpare din robia diavolului!
Evanghelia ne spune că diavolii au
cerut voie să intre în porci. Oare de ce? Pentru că diavolii ştiau că
nu-i mare deosebirea între cei îndrăciţi şi porci. „Dă-ne, Doamne, voie
să întrăm în porci – vor fi zis diavolii – pentru că nu se deosebesc
prea mult porcii de oamenii din care ne-ai scos. Ne-a reuşit să-i
aducem şi pe aceşti oameni în rând cu dobitoacele”… Se pare că diavolii
se folosesc şi azi de această cerere şi îngăduinţă a Mântuitorului.
„Dă-ne, Doamne, voie să intrăm în porci”… Diavolul îşi caută şi azi
sălaş în suflete ticăloşite şi îndobitocite. Sau, mai bine zis, cu
ajutorul patimilor, diavolul îl îndobitoceşte pe om, ca apoi să se
poată aşeza în el ca într-o casă plăcută. Văzut-aţi, spre pildă, cum îl
îndobitoceşte pe om satana cu patima beţiei? Şi înfăţişarea din afară a
omului beţiv se îndobitoceşte. Aşişderea se îndobitoceşte şi
desfrânatul, zgârcitul, lacomul, mâniosul etc.
Dragă cititorule! Locul de plăcere şi de
şedere al diavolului este murdăria, dobitocia şi ticăloşia cea
sufletească şi trupească. Când un om începe a se ticăloşi cu sufletul,
începe a se murdări, diavolul îndată se apropie, strigând cu bucurie:
„Iacă, mi se deschide iar un loc plăcut de şedere… Aicea-i de mine!”…
Diavolului îi place şi azi de „porci” şi cere şi azi să între în
„porci”, în cei dobitociţi de patimile cele rele. De un suflet ce se
ţine curat, de un suflet ce-şi spală mereu veşmântul în sângele
Mântuitorului (Apoc 7, 14), de acela satana nu se poate apropia. Un
astfel de suflet ai şi tu?
Plină de învăţătură sufletească este
apoi şi purtarea gadarenilor. Înainte de a trece la aceasta, se ridică
mai întâi întrebarea: de ce a înecat Iisus o turmă întreagă de porci, de
ce paguba aceasta, când putea să-i trimită pe diavoli direct în apa
mării? Mântuitorul voia prin aceasta să arate valoarea sufletului, voia
să arate preţul unui suflet mântuit. „Un suflet mântuit preţuieşte mai
mult decât toată lumea”, zicea Iisus. Dar nu aşa s-au gândit şi
gadarenii. Ei s-au întristat foarte când au înţeles că li s-au prăpădit
porcii. Izbăvirea celor două suflete din lanţurile diavolului pentru ei
nu însemna nimic. Această izbăvire era pentru ei o „nenorocire”, o
„întâmplare slabă” şi, pe Cel ce le-a adus această nenorocire, pe
Iisus, L-au poftit să iasă numaidecât din hotarele lor. O, nebunilor
gadareni! Slabă judecată aţi avut. Domnul a pus în faţa voastră două
sunete mântuite şi turma porcilor, şi voi aţi ales porcii! Dar să nu-i
mustrăm pe gadareni, căci aşa suntem şi noi. Orice creştin este pus să
aleagă între porci şi suflet… între dobitoceştile patimi şi mântuirea
sufletului… Orice creştin este pus să aleagă din două una: ori jertfeşte
dobitoceştile patimi, ca să rămână cu Domnul, ori Îl pofteşte pe
Domnul să iasă din hotarele vieţii sale, ca să poată rămâne cu
dobitoceştile patimi. Şi, vai, creştinii de azi aleg ca şi gadarenii:
porcii, dobitoceştile patimi, de dragul cărora Îl poftesc pe Domnul să
iasă din hotarele vieţii lor.
Evanghelia cu gadarenii se petrece şi
azi. Lumea de azi e o Gadară uriaşă. Hotarele vieţii creştinilor de azi
sunt pline de porcii dobitoceştilor patimi. De aceşti porci să nu te
atingi, căci îndată se supără oamenii şi te poftesc să-i laşi în pace.
De când eram preot tânăr la sate, mi-aduc aminte că începusem a predica
să lase oamenii datina de a face jocuri şi petreceri duminica şi în
sărbători. Dar tot satul s-a sculat în capul meu cu vorbele: „Da’ ce,
popa vrea să ne strice nouă datinile noastre?… Da, el vrea să ne scoată
din sat obiceiurile noastre din bătrâni?”… Adică oamenii protestau ca
nu cumva să li se înece turma dobitoceştilor patimi şi năravuri urâte.
Gadarenii erau cuprinşi de duhul
grijilor şi averilor acestei lumi, de aceea nu L-au înţeles pe Iisus. Ei
vedeau rosturile vieţii numai în turmele de porci şi în alergările
lor, de aceea L-au poftit pe Iisus să-i lase în pace cu predicile Lui.
O, câţi dintre creştinii de azi nu sunt tot aşa! Duhul cel rău al
patimilor, al grijilor şi alergărilor acestei vieţi îi face pe oameni să
nu aibă răgaz pentru Mântuitorul şi pentru cele sufleteşti.
Porcii în care intraseră diavolii s-au
înecat în valurile mării. Spre valurile pieirii veşnice aleargă şi azi
toţi cei pe care satana i-a legat în lanţurile patimilor şi le-a
îndobitocit sufletul. Din această pieire numai singur Mântuitorul îl
poate scăpa pe om. Să ne apropiem de El, să-L primim cu adevărat pe El,
şi satana îşi va pierde îndată orice putere asupra noastră şi va fugi
ruşinat.
«Lumina Satelor» nr. 27 / 27 iunie 1926, p. 3
Alte tâlcuiri la Evanghelii ale Părintelui Iosif Trifa – Sibiu : Oastea Domnului, 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!