(a vameşului şi a fariseului)
Luca 18, 10-14
Zis-a Domnul pilda aceasta: doi
oameni s-au dus la templu ca să se roage – unul era fariseu şi altul
vameş. Fariseul, stând drept, se ruga în sine astfel: Dumnezeule, îţi
mulţumesc pentru că nu sunt ca ceilalţi oameni, răpitori, nedrepţi şi
desfrânaţi, sau ca acest vameş. Postesc de două ori pe săptămână şi dau
zeciuială din toate câte câştig. Iar vameşul, stând mai departe, nu
îndrăznea nici ochii să-şi ridice spre cer, ci îşi bătea pieptul său şi
zicea: Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului! Vă spun vouă că acesta
s-a pogorât mai îndreptat la casa sa, decât acela; pentru că oricine se
înalţă pe sine se va smeri; iar cel care se smereşte pe sine se va
înălţa.
† DANIEL,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
„Duminica Vameşului şi a Fariseului“,
denumită astfel după Evanghelia rânduită a se citi la Sfânta Liturghie,
deschide timpul Triodului, o perioadă a anului bisericesc, ce cuprinde
Postul Sfintelor Paşti şi cele trei duminici pregătitoare (duminica
Vameşului şi a Fariseului, cea a Fiului Risipitor şi cea a
Înfricoşătoarei Judecăţi). Denumirea acestei perioade provine de la
cartea de cult numită Triod şi folosită cu preponderenţă în acest
interval, care conţine unele canoane alcătuite din trei cântări (ode),
şi nu din nouă (opt), aşa cum sunt alcătuite canoanele obişnuite.
Repere ale urcuşului spre Înviere
Perioada Triodului este un timp de
meditaţie asupra vieţii noastre duhovniceşti, de ascultare mai atentă a
Sfintei Scripturi, o perioadă de pocăinţă şi de spovedanie, de
împărtăşire mai deasă şi de înnoire sufletească, cu ajutorul harului lui
Dumnezeu.
Înaintea începerii Postului Mare,
Biserica a rânduit trei duminici pregătitoare, ca să învăţăm că pentru
înnoirea vieţii noastre sufleteşti, pentru învierea sufletului din
moartea păcatului şi pentru întâlnirea lui cu Hristos Cel răstignit şi
înviat, sunt esenţiale trei lucrări mari, şi anume: rugăciunea smerită,
pocăinţa sinceră şi milostenia generoasă. Aşadar, Biserica a rânduit
aceste duminici pregătitoare spre folosul nostru duhovnicesc, ca noi să
pornim la drum cunoscând care sunt scopul şi traseul urcuşului nostru
duhovnicesc spre Înviere, dar şi care sunt mijloacele prin care noi ne
pregătim pentru a primi lumina Sfintelor Paşti.
Să învăţăm de la fariseu fapta cea bună, iar de la vameş, rugăciunea smerită
Evanghelia acestei duminici este,
înainte de toate, un îndemn la rugăciune smerită. Prin pilda pe care
ne-o spune, Mântuitorul Hristos ne învaţă că nu orice rugăciune este
primită de Dumnezeu, ci numai rugăciunea smerită, făcută întru umilinţă.
Ceea ce ne învaţă Mântuitorul în concluzia lecturii Evangheliei acestei
duminici este esenţa învăţăturii Sale despre rugăciunea smerită, şi
anume: „Oricine se înalţă pe sine se va smeri; iar cel care se smereşte
pe sine se va înălţa“. Cu alte cuvinte, rugăciunea care ne înalţă este
rugăciunea făcută întru smerenie, iar rugăciunea care ne împiedică să ne
apropiem de Dumnezeu şi ne dăunează din punctul de vedere spiritual
este rugăciunea făcută cu mândrie.
Rugăciunea fariseului, aşa cum ne arată
Evanghelia, era una făcută „în sine“, adică în sufletul său şi pentru
sine, încât nimeni nu auzea rugăciunea fariseului, la fel cum nimeni nu
ştia ce se petrece în mintea şi în inima vameşului. Prin urmare,
Evanghelia ne învaţă că Dumnezeu cunoaşte gândurile şi aude rugăciunile
oamenilor (cf. Psalm 93, 9), chiar şi atunci când acestea se exprimă
fără cuvinte. De aceea, Mântuitorul, Dumnezeu-Omul, a spus că fariseul
se ruga „în sine“, zicând: „Dumnezeule, îţi mulţumesc pentru că nu sunt
ca ceilalţi oameni, răpitori, nedrepţi şi desfrânaţi, sau ca acest
vameş. Postesc de două ori pe săptămână şi dau zeciuială din toate câte
câştig“.
Evanghelia ne mai spune că fariseul
stătea drept, „iar vameşul, stând mai departe, nu îndrăznea nici ochii
să-şi ridice spre cer, ci îşi bătea pieptul său şi zicea: Dumnezeule,
milostiv fii mie, păcătosului!“. Atât poziţia semeaţă a fariseului, cât
şi cea smerită a vameşului dezvăluie stările lor sufleteşti: mândrie şi
mulţumire de sine în cazul fariseului, pocăinţă şi smerenie în cazul
vameşului. Iată amănunte care la prima vedere par lipsite de importanţă,
dar, în realitate, cuprind sensuri sau înţelesuri deosebite, încât nici
un cuvânt nu este de prisos în Sfânta Evanghelie.
Din descrierea poziţiei şi a atitudinii
din rugăciune a vameşului şi a fariseului, învăţăm, aşadar, că
rugăciunea de pocăinţă nu este numai o lucrare sufletească, ci şi una
trupească, sau mai precis o lucrare duhovnicească a sufletului şi a
trupului împreună. Urmând pilda vameşului păcătos, dar smerit, din
Evanghelie, în perioada postului, şi noi, creştinii, facem multe metanii
şi închinăciuni ca semn de smerenie şi de pocăinţă, întrucât simţim cum
păcatul ne trage spre cele pământeşti şi spre moarte, însă mila sau
harul lui Dumnezeu şi iertarea Lui ne ridică spre cele cereşti şi spre
lumina vieţii veşnice.
Din Evanghelie se vede că fariseul este
un om drept, dar mândru, în timp ce vameşul este un om păcătos, dar
smerit. Prima concluzie pe care o putem trage la auzirea acestei
Evanghelii este aceea că Dumnezeu preferă un păcătos smerit unui drept
mândru. Totuşi, cântările Triodului, în care Evanghelia este tâlcuită
duhovniceşte, lasă să se înţeleagă că această preferinţă a lui Dumnezeu
pentru smerenie nu înseamnă aprobarea păcatelor vameşului şi nici
nesocotirea faptelor bune ale fariseului. Ca atare, Triodul ne îndeamnă
să imităm virtuţile sau faptele bune ale fariseului, dar mai ales să
avem smerenia vameşului. Aşadar, Biserica ne îndeamnă, deodată, la fapte
bune şi la smerenie multă.
Numai smerenia deschide uşile iertării păcatelor
Analizând cu atenţie felul în care se
rugau atât fariseul, cât şi vameşul, vedem o mare diferenţă între cei
doi. Deşi, formal, fariseul Îi mulţumeşte lui Dumnezeu, spunând în
grabă: „Dumnezeule, îţi mulţumesc…“, nu o face pentru a recunoaşte că
ceea ce a săvârşit bine a făcut cu ajutorul lui Dumnezeu, ci pentru a se
lăuda pe sine. Aşadar, el transformă, foarte repede, mulţumirea adusă
lui Dumnezeu într-o mulţumire de sine, într-o felicitare adresată sieşi
în prezenţa lui Dumnezeu ca martor: „Dumnezeule, îţi mulţumesc pentru că
nu sunt ca ceilalţi oameni…“
În rugăciunea sa, fariseul nu doar se
gratifică sau „se lustruieşte pe sine“ printr-o prefăcută mulţumire
adusă lui Dumnezeu, ci îi şi judecă pe alţii. Prin urmare, rugăciunea sa
nu este o rugăciune adevărată, deorece fariseul foloseşte mulţumirea
adusă lui Dumnezeu ca pretext atât pentru a se lăuda şi a se înălţa pe
sine, cât şi pentru a denigra şi a înjosi pe aproapele său, pe vameş.
Chiar dacă, în sens strict, ceea ce
spune fariseul în rugăciunea sa – că posteşte de două ori pe săptămână,
că dă zeciuială din tot ce câştigă – este perfect adevărat, faptul că se
laudă pe sine şi judecă pe alţii, în loc să mulţumească lui Dumnezeu
pentru harul şi ajutorul primit în săvârşirea faptelor bune, face ca
rugăciunea lui să nu fie înălţare, ci coborâre, nu doar sub nivelul
vieţii duhovniceşti, ci şi sub nivelul bunului simţ şi al bunătăţii
elementare umane.
Spre deosebire de fariseu, vameşul,
„stând mai departe, nu îndrăznea nici ochii să-şi ridice spre cer, ci
îşi bătea pieptul său şi zicea: Dumnezeule, milostiv fii mie,
păcătosului!“.
Atât vameşul, cât şi fariseul au trecut
de uşile templului din Ierusalim, în care au început să se roage, însă
numai smerenia vameşului care s-a pocăit cu adevărat a deschis uşile
milostivirii cereşti. Adică numai smerenia deschide „uşile pocăinţei“ şi
ale iertării păcatelor.
Cine se pocăieşte prin rugăciune smerită îşi poate îndrepta viaţa
În societatea iudaică veche din timpul
Mântuitorului Iisus Hristos, fariseii reprezentau o clasă de elită, în
timp ce vameşii erau consideraţi oameni care trebuie dispreţuiţi, din
două motive. În primul rând, pentru că se aflau în slujba ocupantului
roman, iar în al doilea rând, pentru că, obţinând dreptul de a colecta
impozitele de la populaţie, nu se puteau abţine de la a face abuz de
funcţia lor. Ei colectau de la oameni mai mult decât le îngăduia legea,
fiind tentaţi să se îmbogăţească pe căi necinstite, devenind răpitori,
arătându-se peste măsură de lacomi şi nemiloşi faţă de semenii lor.
Totuşi, într-un context în care fariseii
se bucurau în societate de o apreciere deosebită, iar vameşii de un
dispreţ general, Mântuitorul rosteşte această pildă, tocmai pentru a
arăta că dacă păcătosul îşi recunoaşte şi regretă păcatele săvârşite are
şansa îndreptării, însă fără smerenie nu poate dobândi mântuirea nici
cel ce pretinde a fi un om drept.
Sufletul smerit este înălţat de iubirea lui Dumnezeu
Smerenia îl face pe om sincer şi
recunoscător, pentru că prin smerenie omul vede nu doar binele săvârşit
până la un moment dat, ci vede şi pe Cel ce îl ajută să facă binele, pe
Dumnezeu, Care a spus „fără Mine nu puteţi face nimic“ (Ioan 15, 5),
adică nimic bun.
Nici o clipă nu trebuie să uităm că tot
ceea ce săvârşim bine cu gândul, cuvântul şi cu fapta, săvârşim prin
harul şi cu ajutorul lui Dumnezeu. De aceea, în rugăciunea adevărată,
credinciosul preamăreşte mai întâi pe Dumnezeu pentru binefacerile Sale
şi Îi mulţumeşte cu smerenie pentru ajutorul primit de la El în
săvârşirea faptelor bune şi în cultivarea virtuţilor.
Numai rugăciunea săvârşită întru
smerenie ne ajută să fim cu adevărat realişti, pentru că în rugăciunea
smerită vedem nu numai ceea ce am realizat, ci şi cât de mult mai este
de făcut. Oricâte fapte bune am săvârşit, trebuie să recunoaştem că
totdeauna este loc de mai mult şi de mai bine.
Rugăciunea smerită este mântuitoare şi
sfinţitoare, deoarece ea ne umple de prezenţa lui Dumnezeu. Sfântul
Grigorie Palama spune că rugăciunea adevărată este însăşi prezenţa
lucrătoare a lui Dumnezeu în omul care se roagă. Când omul se smereşte,
adică se goleşte de sinele egoist, atunci se umple de prezenţa smerită,
iubitoare şi sfinţitoare a lui Dumnezeu. Când însă omul este plin de
sine, în el nu mai este loc pentru prezenţa iubitoare şi smerită a lui
Dumnezeu. De aceea, Evanghelia acestei duminici spune că „oricine se
înalţă pe sine se va smeri“, adică va fi umilit, va cădea, va decădea şi
se va micşora spiritual. Uneori cel ce se înalţă pe sine se va smeri,
în înţelesul că uneori va fi smerit sau umilit de oamenii care îl
dispreţuiesc şi îl pedepsesc tocmai din cauza aroganţei sau a orgoliului
său.
Cine se iubeşte pe sine în mod pătimaş
şi exclusivist nu-L poate iubi cu adevărat nici pe Dumnezeu, nici pe
aproapele său. Ca urmare, omul virtuos dar mândru devine foarte adesea
judecător aspru al altora, incapabil să respecte şi să preţuiască sincer
pe altcineva decât pe sine şi cu atât mai puţin să se roage pentru
altcineva. Însă prin rugăciunea smerită înaintea lui Dumnezeu omul se
deschide, se leapădă de sinele egoist, iar sufletul său primeşte harul
lui Dumnezeu Cel milostiv. De aceea Evanghelia ne arată că „Cel care se
smereşte pe sine se va înălţa“, adică va fi înălţat, deoarece sufletul
care Îl are pe Dumnezeu ca centru al veţii sale se luminează şi se
ridică, sau creşte în relaţia cu Dumnezeu, fiind înălţat în iubirea lui
Dumnezeu.
Rugăciunea smerită este temelia vieţii duhovniceşti
Evanghelia acestei duminici este un
„îndreptar de rugăciune“, deoarece ne arată că numai rugăciunea smerită
este temelia vieţii şi creşterii noastre spirituale sau cale de
înaintare spre Hristos Cel răstignit şi înviat. Numai rugăciunea smerită
vindecă sufletul de rănile păcatului şi de mândrie, cultivând trezvia
duhovnicească, pentru a nu cădea în mulţumirea de sine ca lenevire
duhovnicească şi slăbire în iubire de Dumnezeu şi faţă de semeni.
Rugăciunea smerită înaintea lui Dumnezeu
Cel sfânt şi bun este un fel de oglindă care ne arată că ceea ce am
făcut bine este foarte puţin în raport cu binele pe care trebuia să-l
facem în viaţa noastră, pentru a ne asemăna cu Dumnezeu în sfinţenie şi
bunătate.
Rugăciunea smerită luminează şi lărgeşte
sufletul omului pentru a primi harul lui Dumnezeu în el şi pentru a
iubi pe aproapele său. Omul smerit nu se roagă numai pentru sine, ci şi
pentru toţi cei din jurul lui, pentru membrii familiei sale, pentru toţi
oamenii din comunitatea în care trăieşte şi pentru toţi oamenii
suferinzi şi necăjiţi din lumea întreagă, „pentru tot sufletul
creştinesc, necăjit şi întristat care are trebuinţă de mila şi ajutorul
lui Dumnezeu“, cum se spune într-una din rugăciunile Bisericii noastre
(Litia, ectenia a treia).
Rugăciunea smerită este în primul rând
temelia iubirii duhovniceşti adevărate. Nimeni nu poate iubi cu adevărat
când iubirea sa este mândră sau arogantă, dispreţuitoare şi judecătoare
a altora, deoarece adevărata iubire este „binevoitoare, nu pizmuieşte,
nu se laudă, nu se trufeşte“, după cum învaţă Sfântul Apostol Pavel ( I
Corinteni 13, 4).
Din rugăciunea smerită izvorăşte iubirea milostivă pentru toţi oamenii
Sfânta Evanghelie din prima duminică a
Triodului ne arată că rugăciunea smerită este treapta de bază a
urcuşului duhovnicesc spre Înviere. Duminica a doua (duminica Fiului
risipitor) ne arată că a doua treaptă sau condiţie a învierii sufletului
din moartea păcatului este pocăinţa sinceră, adică hotărârea de a ne
lepăda de un trecut păcătos şi apăsător, pentru a începe o viaţă trăită
după voia lui Dumnezeu. Apoi, d,uminica a treia a Triodului cea
dinaintea începutului Postului Mare (a Înfricoşătoarei Judecăţi), ne
arată că postul, ca perioadă de rugăciune şi pocăinţă, trebuie neapărat
unit cu milostenia ca ajutorare a celor în nevoi.
Să ne ajute Bunul Dumnezeu ca această
duminică, primă a perioadei Triodului, să fie un început temeinic pentru
o rugăciune smerită, care nu exclude, ci cuprinde în ea şi rugăciunea
pentru semenii noştri, deoarece Dumnezeu voieşte „ca toţi oamenii să se
mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină“ (I Timotei 2, 4).
Aşadar, mai ales în această perioadă
trebuie să ne rugăm mai mult, nu numai pentru noi, ci şi pentru
sănătatea şi mântuirea tuturor oamenilor, spre slava Preasfintei Treimi
şi spre a noastră mântuire! Amin!
sursa: http://ziarullumina.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!