Din început, dupa ce a zidit
Dumnezeu pe om si l-a împodobit cu tot felul de fapte bune, l-a pus în Rai,
precum zice dumnezeiasca Scriptura, dar i-a dat si porunca sa nu manânce din
pomul ce era în mijlocul Raiului. Si asa se afla acolo, întru rugaciune si
contemplatie, întru toata slava si cinstea, iar simtirile îi erau întregi dupa
fire, precum s-a zidit. Pentru ca dupa chipul Sau a facut Dumnezeu pe om, adica
nemuritor si singur stapânitor, împodobit cu toate faptele bune.
Când însa a calcat porunca si a mâncat din rodul pomului din care i se
poruncise sa nu manânce, atunci a fost izgonit din Rai si a cazut din starea
cea din fire în cea afara de fire, adica în pacat, în iubire de slava si iubire
de poftele lumii acesteia si în celelalte patimi, stapânindu-se de dânsele si
robindu-se lor prin calcarea poruncii. Astfel s-a înmultit rautatea peste masura,
a împartit moartea, nimeni nu mai cunostea pe Dumnezeu, ci pretutindeni era
revarsata necredinta. Numai câtiva, foarte putini (precum au zis parintii
nostri) povatuindu-se de legea cea fireasca, au cunoscut pe Dumnezeu, caci
vrajmasul îsi întinsese toata rautatea, deoarece împaratea pacatul. Atunci a
început închinarea la idoli, s-au înmultit Dumnezeii, farmecele, uciderile si
toata rautatea diavolului.
Dar preabunului Dumnezeu i s-a
facut mila de zidirea Sa si a dat legea cea scrisa prin Moisi, care oprea de la
pacate si îndemna spre fapte bune, aratând ce trebuie si ce nu trebuie facut. A
dat porunci, între care în cea dintâi zice: Domnul Dumnezeul tau unul este, ca
sa osebeasca mai întâi mintea lor de multimea dumnezeilor. Si iar zice: Sa
iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din tot cugetul tau si din tot sufletul tau,
vestind pretutindeni ca unul este Domnul si un altul nu mai exista. Caci
zicând: Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau, a aratat ca un singur Dumnezeu
este. De asemenea, se spune în cele zece porunci: Domnului Dumnezeului tau sa
te închini si numai Lui sa-i slujesti, de el sa te lipesti, întru numele lui sa
te juri. Adica sa nu ai alti dumnezei, nici sa te închini la vreo asemanare din
cele ce sunt sub cer, sau jos pe pamânt. Prea bunul Dumnezeu a dat lege spre
ajutor, spre întoarcerea si îndreptarea rautatii, dar nu s-a îndreptat; a
trimis prooroci, dar nici acestia nu au putut face nimic, caci precum zice
Isaia, rautatea se întarise, nu mai era loc nici pentru alifie, nici pentru
untdelemn, nici pentru legatura, caci nu era rautatea numai la o parte, numai
într-un loc, ci cuprinsese tot trupul, tot sufletul si stapânea toate puterile
lui, nefiind unde pune alifie si celelalte. Adica, toate erau supuse pacatului,
toate stapânite de el. Iar Ieremia zice: doftorit-am Babilonul si nu s-a
vindecat: adica am aratat numele Tau, am spus poruncile Tale, am povestit
facerile de bine si mai înainte i-am vestit de venirea vrajmasilor, dar nu s-au
îndreptat, nu s-au pocait nici nu s-au înfricosat si nici nu s-au întors de la
rautatea lor. Iar în alt loc: nu au primit învatatura si sfatul. Iar proorocul
David zice: De toata mâncarea s-a scârbit sufletul lor si s-au apropiat pâna la
portile mortii.
Atunci Preabunul Dumnezeu a
trimis pe unul nascut Fiul Sau: ca numai la Dumnezeu ramasese tamaduirea
acestei boli. Aceasta o cunoscuse si proorocii, caci graia David: Cel ce sezi
pe Heruvimi, arata-te, ridica stapânirea Ta si vina sa ne mântuiesti pe noi. si
iarasi: Doamne, pleaca cerurile si te pogoara, si altele asemenea.
Deci, a venit Domnul nostru si
s-a facut om pentru noi, ca sa vindece (precum zice marele Grigorie) asemanarea
cu asemanare, cu sufletul suflet, cu trupul trup, întru toate facându-se om,
afara de pacat. A luat pârga firii noastre si s-a facut din nou Adam, dupa
chipul cu care zidise Dumnezeu pe Adam dintru început: a înnoit starea noastra
cea dupa fire, a prefacut simtirile noastre la întregimea cea dintâi.
Facându-se om, a ridicat pe omul cel cazut si a slobozit pe cel ce se facuse
rob pacatului, pentru ca omul era asa de robit de diavolul, încât si cei ce nu
voiau sa pacatuiasca erau siliti fara voie spre pacat, precum graieste
apostolul ca din partea noastra: nu fac binele pe care îl voiesc, ci raul pe
care nu-l voiesc.
Dumnezeu, facându-se om pentru
noi, a slobozit pe om din tirania diavolului , a sfarâmat toata stapânirea lui,
i-a nimicit toata puterea, izbavindu-ne din tirania lui. Din robi ne-a facut
slobozi. Numai de nu vom pacatui iarasi cu voia noastra, ca ne-a dat putere sa
calcam peste serpi si peste scorpii si peste toata puterea vrajmasului,
curatindu-ne de tot pacatul cu sfântul Botez.
Stiind însa Dumnezeu neputinta
noastra, si mai înainte cunoscând ca si dupa Botez din nou vom gresi (precum
zice Scriptura ca pornit este cugetul omului spre cele rele din tineretea lui)
a înmultit bunatatea Sa, dându-se sfinte porunci curatitoare ca sa ne putem
iarasi îndrepta de vom vrea, prin pazirea poruncilor. si nu numai de pacate sa
ne tamaduim, ci si de patimi; pentru ca altele sunt patimile si altele
pacatele. Patimile sunt acestea: mânia, trufia, iubirea de pofte, vrajmasia,
pofta, rautatea si altele asemenea, iar pacatele sunt lucrarea acestor patimi,
savârsirea lor cu fapta, împlinirea cu trupul a celor ce îndeamna patimile.
Fiindca poate cineva sa aiba patimi si sa nu le savârseasca, adica sa nu
faptuiasca. Ni s-a dat porunci, precum am zis, sa ne fereasca nu numai de
pacatuire, ci sa ne izbavim si de patimi. Caci zice: legea a poruncit sa nu
curvesti, iar Eu zic nici sa nu poftesti; legea a zis sa nu ucizi, Eu zic nici
sa nu te mânii; ca de vei avea pofta sa curvesti, macar desi n-ai curvit
astazi, pofta nu înceteaza a te îmboldi înlauntru pâna nu te va arunca la
fapta. De ce te mânii asupra fratelui, din mânie cazi si în clevetire si în
zavistie si asa putin cate putin mergând, ajungi si la ucidere. De asemenea,
legea zice sa se scoata ochi pentru ochi si dinte pentru dinte si celelalte,
pentru ca scopul legii era sa ne învete nu face ceea ce nu am fi voit sa
patimim noi însine; ne oprea sa nu facem rautate ca sa nu patim si noi la fel.
Dar Hristos ne sfatuieste nu numai sa primim palme cu rabdare, ci si cealalta
fata a obrazului sa o întoarcem cu smerenie. Sfintii stiind acestea, în tot
chipul se nevoiau ca sa se uneasca cu Dumnezeu, care, dupa Sfântul Botez, nu
numai ca au taiat lucrarea pacatului, ci s-au silit de au biruit si patimile si
au ajuns desavârsiti întru nepatimire, precum era sfântul Antonie, sfântul
Pahomie si ceilalti purtatori de Dumnezeu parinti, care, având râvna sa se
curateasca (precum zice apostolul) de toata întinaciunea trupeasca, se sileau
cu paza poruncilor sa-si curateasca sufletul si sa-si destepte mintea ca sa
vina la fiinta cea dintâi; ca porunca Domnului este stralucitoare, adica foarte
luminoasa si lumineaza ochii mintii.
Pricepând acesti sfinti
parinti ca, aflându-se în lume, nu pot cu lesnire sa faca fapta cea buna, au
socotit sa vietuiasca viata straina, cu o petrecere deosebita, adica vietuirea
cea calugareasca. Au început a fugi din lume si a locui în pustietati, cu
posturi si cu privegheri, culcându-se jos pe pamânt si alte patimiri rele
suferind, s-au lepadat si de patria lor si de toate rudeniile lor, de bani, de
averi, de mosii si de alte bogatii, pazind nu numai poruncile, ci si trupurile
lor aducându-le ca niste prinoase lui Dumnezeu, rastignindu-le cu patimirea cea
rea. Aceasta este ceea ce zice Apostolul: Mie mi s-a rastignit lumea, si
adauga: si eu lumii. Atunci se rastigneste omul lumii, când se nevoieste sa
biruiasca si sa omoare toate patimile si sa se lepede de pofta si dulceata lor.
Asa se învredniceste sa zica cu apostolul: mie lumea s-a rastignit si eu lumii.
In ce chip parintii s-au silit
si s-au nevoit rastignindu-se lumii, asa se pare ca am vrea sa urmam si noi,
pentru ca am lasat lumea si am venit la mânastire. Dar ce folos, fiindca nu
voim sa ne rastignim lumii, ci înca avem poftele ei, înca iubim slava ei.
Precum ne-am lepadat de lume si de toate lucrurile ei, trebuie sa ne lepadam si
de poftele lucrurilor ei. Trebuie sa pricepem ce este aceasta lepadare, pentru
ce am venit la mânastire, ce este chipul ce am luat, sa ne întarim într-însul
si sa ne sârguim ca si parintii nostrii.
Chipul pe care îl purtam e
tocmit din haina sluta, adica fara mâneci, din brâu de piele, polistavrion si
culion. Toate acestea sunt închipuiri si avem datoria sa stim ce însemneaza
simbolul nostru.
Pentru ce purtam colovion fara mâneci, adica mantie? Pentru ca mânecile
închipuiesc mâinile, iar acestea însemneaza fapta. Deci, când gândim sa
savârsim vreun pacat cu mâinile adica sa furam, sa batem, sau alt pacat sa
facem, sa cugetam la chipul nostru si sa întelegem ca nu avem mâini, adica nu
avem mâini pentru a face ceva din cele ale omului celui vechi si sa ne
înfrânam. Mantia noastra are si un semn mohorât. Dupa cum toti ostasii
împaratului au la haina lor un semn mohorât, adica din haina împarateasca, ca
sa se cunoasca din aceasta ca sunt ostasi ai împaratului, tot asa si noi sa
purtam semn mohorât la mantie, aratând ca suntem ostasi ai lui Hristos si avem
datoria sa suferim toate patimile, pe care le-a suferit El pentru noi. Caci,
când a patimit Stapânul nostru, a purtat haina cea mohorâta mai întâi ca un
împarat, ca este împaratul împaratilor si domnul domnilor, apoi ca un semn de
batjocura. Având si noi semnul cel mohorât fagaduim, precum am zis, sa suferim
patimile Lui. Precum ostasul nu-si lasa tabara lui ca sa se faca plugar sau
negustor, fiindca îsi pierde starea sa, precum zice apostolul: Nimeni ostas
fiind se amesteca în lucrurile lumii, ca sa placa celui mai mare; asa si noi,
nu avem nici o grija de lumea aceasta, ci numai lui Dumnezeu sa slujim, pentru
ca lesne sa putem împlini fagaduinta noastra si sa nu cadem iarasi în grijile
lumesti.
Avem si brâu, dar oare pentru
ce îl purtam? Mai întâi ca sa fim gata de slujba, pentru ca tot cel ce voieste
sa slujeasca întâi se încinge si asa îsi începe slujirea sa, precum zice
Domnul: sa fie mijloacele voastre încinse. Brâul este de curea, ca sa omoram
poftele noastre, caci si cureaua se face din trup mort; se încinge la mijlocul
nostru, acolo unde sunt rinichii, în care loc, se zice, se afla pofta inimii.
Despre aceasta zice apostolul: omorâti madularele voastre cele de pe pamânt:
curvia, preacurvia si celelalte.
Purtam polistavrion, care se
aseaza crucis pe umerii nostri, adica purtam chipul crucii pe umerii nostri,
precum zice Domnul: Ia-ti crucea ta si vino dupa mine. Dar ce altceva este
crucea decât numai omorârea cea desavârsita a patimilor, ce se dobândeste prin
credinta lui Hristos? Aceasta credinta, precum iarasi spun sfintii batrâni,
izgoneste toate împotrivirile, iar lucrarea noastra o savârseste fara
împiedicare, aducându-ne spre cea desavârsita omorâre despre toate lucrurile
lumii. De ai lasat rudenii, sa te nevoiesti a taia si pofta de la ele; tot asa
si pofta de bani, de mosii si de toate lucrurile de care te-ai lepadat trebuie
a o taia, precum am mai zis. Aceasta este lepadarea cea desavârsita.
Avem culion, semnul smereniei,
pentru ca numai copiii cei mici poarta culion, iar nu si oamenii în vârsta. Noi
pentru aceea îl purtam, ca sa fim prunci cu rautatea, precum zice apostolul: Nu
fiti copii cu mintea, ci cu rautatea. Pentru ca pruncul cel mic nu are rautate,
ci de se necinsteste nu se manie, de se cinsteste nu se mândreste, iar de este
lipsit de ceva nu se întristeaza, ca este prunc la rautate si nu cauta sa
rasplateasca cu rau celui ce l-a tulburat, nici nu face vreun lucru spre a fi
laudat de oameni. Culionul mai însemneaza si darul lui Dumnezeu. în ce chip
culionul acopera si încalzeste capul copilului asa si darul lui Dumnezeu
acopera mintea noastra. Batrânii spun despre culion ca este simbolul darului
Mântuitorului nostru Dumnezeu care ne acopera sufletul, pazindu-ne pruncia cea
întru Hristos de vrajmasii cei vazuti care necontenit vor sa ne palmuiasca si
sa ne raneasca.
Iata, noi purtam toate
acestea: brâu pe mijlocul nostru, care însemneaza omorârea poftei celei
necuvântatoare, polistavrion pe umere, adica Crucea, lepadarea si rastignirea
lumii si culion avem, spre închipuirea nerautatii si prunciei celei întru Hristos.
Sa petrecem dar dupa chipul nostru, precum au zis parintii, ca sa nu purtam
chip strain, ci precum am lasat cele mari, asa sa lasam si cele mici. Am lasat
lumea, sa lasam si poftele ei; pentru ca acestea, precum am zis, prin nebagare
de seama, iarasi ne împreuna si ne leaga de lume. De voim sa scapam desavârsit,
sa ne învatam a ne taia voia si asa, putin cate putin, cu ajutorul lui
Dumnezeu, sporim si ajungem la nepatimire, ca nimic alta nu foloseste pe om
atât de mult, ca taierea voii. în adevar, mai mult sporeste cineva prin
aceasta, decât prin toate faptele cele bune. Ca în ce chip cineva mergând pe
cale se odihneste la un loc de popas si întarindu-se merge multa cale, asa si
cel ce umbla pe calea taierii voii, îsi câstiga prin aceasta nepatimire si
poate în putina vreme a taia si zece vointe. în ce chip, asculta : mergând pe
drum, vede ceva, iar cugetul îi spune : uita-te acolo ! El îi raspunde, nu
vreau, îsi taie voia si nu se uita. Sau gaseste oameni vorbind si cugetul îi
zice : spune si tu cutare cuvânt : si el îsi taie voia si nu zice. Îi zice
gândul sa mearga la bucatar sa vada ce bucate gateste, el însa îsi taie voia si
nu merge ; vede ceva si cugetul îl îndeamna a întreba cine l-a adus, totusi îsi
taie voia si nu întreaba. Astfel, putin cate putin, deprinzându-se se
obisnuieste desavârsit a-si taia voia. Din cele mici se învata a taia si cele
mari fara osteneala si putin cate putin se deprinde a nu avea nici o voie. si
asa, oricine face se odihneste : caci nevrând vreodata sa-si faca voia, totdeauna
se afla în liniste. Pentru ca cel ce nu are voia sa, orice face îl multumeste,
pe toate socotindu-le ca fiind dupa voia sa, ori asa, precum am zis, se afla
întru nepatimire : ca toata tulburarea si ispita, prigonirea si bântuiala, nu
ne vin din alta parte, fara numai ca voim sa se faca voia noastra. Prea
fericitul acela Dositei, trait în asa vietuire, asa mâncari si asa bauturi si
odihne, nici odinioara auzind cuvântul lui Dumnezeu, precum ati auzit, pentru
aceea a ajuns la asa masura duhovniceasca în asa de scurta vreme, pentru ca
avea fericita ascultare. si ati ascultat cum l-a proslavit Dumnezeu ca n-a
lasat sa ramâna nesocotita si uitata fapta cea buna a lui, ci a descoperit-o
acelui sfânt batrân, care l-a vazut împreuna cu sfintii, desfatându-se întru
fericirea lor. Dar sa va spun si alt lucru, ce s-a facut în zilele mele, ca sa
cunoasteti ca fericita ascultare izbaveste pe om si de la moarte. Când eram în
obstea fericitului avva Seridon, a venit acolo ucenicul unui mare batrân cu
scrisoare de la staretul sau, având porunca sa se întoarca negresit pâna seara.
În acea zi însa, au venit ploi mari si râul care era în apropiere crescuse
foarte tare, dar el voia sa se întoarca negresit pentru porunca staretului.
Atunci am socotit sa mergem cu el pâna la râu, ca vazându-l atât de mare sa se
întoarca singur. Noi însa îl rugam sa ramâna, cunoscând ca era cu neputinta a
nu se primejdui dar el nu ne-a ascultat. Deci, am mers împreuna, iar el, cum am
ajuns la râu, s-a dezbracat de haine, le-a legat deasupra capului si a intrat
în acel râu înfricosat. Noi stateam si ne miram, temându-ne de primejdia lui.
El însa înnotând a trecut de cealalta parte, apoi îmbracându-se cu hainele
sale, ne-a facut metanie luând iertaciune si a plecat cu grabnica alergare. Noi
am ramas mult mirându-ne si înspaimântându-ne de puterea faptei lui celei bune,
ca ne înfricosam numai uitându-ne la râu pentru marirea si repejunea lui.
Fratele însa îl trecuse fara primejdie pentru ascultarea sa. Tot asa si fratele
acela, trimis de staretul sau la oras, catre ispravnic, pentru oarecare
trebuinta, când a vazut ca fiica aceluia îl silea sa faca pacat cu dansa,
nazuind cu mintea la rugaciunea staretului sau, a zis : Dumnezeul parintelui
meu, mântuieste-ma! si o, minune ! îndata s-a aflat pe drumul schitului,
mergând catre staretul sau. Vedeti puterea faptei bune, vedeti lucrarea
cuvântului cât ajutor are ? Caci numai pentru ca a chemat în ajutor rugaciunea
parintelui sau zicând : Dumnezeule, pentru rugaciunile parintelui meu,
izbaveste-ma, îndata s-a aflat pe cale. Socotiti smerenia si ascultarea
amândoura. Ca aflându-se în mare lipsa în pustie si vrând batrânul sa trimita
iarasi pe fratele la oras, la mai sus numitul ispravnic, nu i-a poruncit sa se
duca, ci îi zicea : vrei sa mergi frate ? De asemenea si fratele nu zicea ca nu
se duce, ci spunea : cum vei porunci parinte. Fiindca îi era teama si de cadere
si de neascultare. Apoi, de mare nevoie i-a zis staretul : scoala, du-te fiule.
si n-a zis : nadajduiesc la Dumnezeul meu ca te va acoperi. De asemenea si
fratele, când se ispitea de fata aceea, nu zicea : Dumnezeul meu mântuieste-ma,
ci : Dumnezeule, pentru rugaciunile parintelui meu, mântuieste-ma ! Fiecare din
ei la rugaciunile parintilor sai nadajduia. Vedeti cum au împreunat ascultarea
si smerenia ! Dupa cum se înhama caii la caruta si nu o ia unul înaintea
celuilalt ca se sminteste carul, asa si ascultarea trebuie sa-si aiba înjugata
smerenia. Nu se poate învrednici cineva, precum am zis, de acest dar, de nu se
va nevoi sa-si taie voia sa, sa se încredinteze pe sine, dupa Dumnezeu,
staretului sau, sa se încredinteze pe sine, dupa Dumnezeu, staretului sau, sa
fie încredintat ca asculta de Dumnezeu. Cine este vrednic de mila, cine este
destoinic de mântuire ?
Se zice ca marele Vasile,
cercetând odata chinoviile sale, zise unuia dintre egumenii sai : Ai vreun
silitor pentru mântuire ? Iar acela i-a raspuns : toti nadajduim, parinte, sa
ne mântuim prin rugaciunile tale cele sfinte. I-a zis lui iarasi marele Vasile
: din cei ce se straduiesc pentru mântuire, ai pe cineva ? Atunci a priceput
egumenul cuvântul ca si el era duhovnicesc si a zis : Am. Ada-l pe acela
încoace, i-a zis marele Vasile. Deci venind fratele acela, îi zise sfântul :
Da-mi apa sa ma spal. si s-a dus de i-a adus si s-a spalat. Apoi a luat si
sfântul vasul cu apa si a zis fratelui : primeste si tu sa te speli. si a
primit acela si i-a turnat apa sfântul si s-a spalat fara nici o împotrivire.
Dupa ce l-a cercat cu aceasta sfântul, i-a zis iara : când voi merge la
biserica, vino de-mi ada aminte sa te hirotonesc preot. Iar fratele, iarasi
fara nici o împotrivire ascultând, când a vazut pe sfântul în altar, a mers si
i-a adus aminte. si l-a hirotonit si l-a luat cu dânsul. Ca cine era vrednic sa
fie împreuna cu acel sfânt purtator de Dumnezeu, fara numai acest frate
blagoslovit, pentru marea smerenie si supunerea lui.
Oare aveti si voi ascultare
curata? Oare cunoasteti linistea ei? Odata am întrebat pe avva Ioan al lui avva
Varsanufie : stapâne, Scriptura zice ca prin multe scârbe trebuie sa intram în
împaratia cerurilor si eu vad ca nu am nici o scârba. Ma tem sa nu-mi pierd
sufletul, pentru ca nu am nici o scârba sau vreo grija. si adevarat, asa era.
Ca de mi se întâmplase sa-mi vie vreun gând, luam panahida si însemnam pâna nu
începeam vreo ascultare si obisnuiam a întreba în scris pe batrâni pentru acel
gând. De multe ori însa, înainte de a termina de scris gândul, simteam o
usurare si mare folos. Nestiind puterea acestei fapte bune, precum am zis, si
auzind ca prin multe scârbe trebuie cineva a se mântui, ma temeam pentru atâta
liniste si odihna, ca nu aveam nici o grija. Întrebând pe batrân, el mi-a
raspuns asa : nu te întrista ca nu ai scârbe, ca tot cel ce se supune sub
ascultarea parintilor, are aceasta odihna si negrijire. Dumnezeului nostru,
slava în veci.
Amin!
AVVA DOROTEI - ÎNVĂŢĂTURI FOLOSITOARE DE SUFLET(Editura BUNAVESTIRE Bacãu 1997)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!