✝IOACHIM, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului
Pilda
aceasta, în care Dumnezeu aseamănă Împărăţia Sa cu un ospăţ mare, cu o
nuntă la care suntem chemaţi cu toţii, trebuie să nască în noi
întrebarea referitoare la criteriile după care suntem sau nu primiţi la
nunta fiului de împărat, adică la fericirea veşnică alături de Cel care
mai întâi a murit, pentru ca fraţii Săi, de acelaşi chip cu El, să poată
deveni invitaţii Săi.
Invitați la un festin ceresc
Din începutul existenței noastre pe acest pământ, prin
chipul Său așezat în noi, Dumnezeu şi-a creat potenţiali parteneri de
dialog, care devin prieteni și casnici ai Lui pentru veșnicie. Scopul
pentru care a creat aceşti parteneri sau invitaţi este acela prin care
ei trebuie să se raporteze permanent la un criteriu absolut şi obiectiv,
adică la Dumnezeu, Împăratul şi organizatorul nunţii. Astfel, cei care
nu se raportează constant în viaţa lor la forul suprem obiectiv care
este Dumnezeu, se poziţionează, direct sau prin indiferenţă, în tabăra
opusă prezenţei Lui în lume.
După Părintele Dumitru Stăniloae, lumea materială, creată de
Dumnezeu prin cuvânt, este un fel de dialog al Lui cu umanitatea și
trebuie văzută ca o taină aparte a veșnicului Atotțiitor oferită omului
întru desăvârşirea sa. Prin darul făcut nouă oamenilor se creează starea
de comuniune între noi şi Dumnezeu, relaţia de iubire între părinte şi
fiu.
Ce dar incredibil! Dorinţa lui Dumnezeu de a fi invitaţii
Săi este de fapt dorinţa de a deveni fii ai Săi. Această dorinţă a Lui
Dumnezeu este de fapt un dar făcut omului. Împăratul ne oferă în dar
dorinţa Sa.
Dumnezeu ne face părtaşi la îndumnezeirea întregii Sale creații şi ne
pune lumea la dispoziţie pentru a o transfigura, nu pentru a o
desfigura. Acesta este motivul pentru care în final, invită la nunta
Fiului Său pe toţi cei înzestraţi cu libertatea de a răspunde sau nu
chemării.
Calea de mijloc, între dreptate și iubire
Trebuie să înţelegem într-un mod corect mesajul acestei pilde, precum
şi unele detalii din care observăm că Dumnezeu pare că a chemat mai
întâi la nuntă o anumită categorie umană, adică pe preferaţii sau aleşii
Săi, (predefiniţi, ca să nu spunem predestinați); iar după refuzul
acestora, invitaţia se amplifică incluzând pe absolut oricine.
Ca să dobândim cheia de înţelegere a acestei supoziţii, trebuie să
pornim de la o realitatea simplă, dar profundă, şi anume de la faptul că
Dumnezeu nu separă niciodată dreptatea de iubire. Altfel nu putem
percepe pedepsirea aspră a celor care au refuzat invitaţia iniţială.
Dacă Dumnezeu ar aplica numai principiul iubirii, lumea s-ar transforma
în haos, iar oamenii ar înnebuni cu toţii ghidându-se după dictonul
absurd şi vulgar: Păcătuieşte cât mai mult ca să aibă Dumnezeu ce ierta!
Pe de altă parte, dacă Dumnezeu ar fi numai drept, ar deveni un
judecător impasibil şi implacabil, care-ar tăia capetele păcătoşilor,
adică pe ale tuturor oamenilor, pentru că „cine este curat de păcat?
Nimeni, chiar dacă viaţa lui pe pământ ar fi numai o zi.”[1] Deci cercul dreptăţii şi al iubirii se închide perfect.
Dumnezeu nu constrânge, ci invită
Pornind de la înţelegerea acestui aspect, putem face o scurtă interpretare a pildei.
Fiind vorba despre o nuntă a unui fiu de împărat și nu despre o nuntă
oarecare, normal ar fi fost ca toţi cei din împărăţie să fi fost
părtaşi la bucuria împăratului şi a fiului său, măcar din respect sau
frică, dacă nu din sinceritate. Iar din împărăţie fac parte absolut toţi
oamenii, fără nicio excepţie. Deci chemarea e totală şi
nediscriminatorie.
Dar trebuie spus că Împărăţia lui Dumnezeu nu este un loc omogen şi
static, ci este o stare care îngăduie manifestarea unicităţii fiecărei
persoane. Mântuitorul Hristos însuși spune că în Casa Sa sunt multe și
variate lăcașuri. Așa cum căile de acces în transcendentul divin sunt
multiple, tot așa starea paradisiacă este percepută diferit de fiecare.
Ceea ce trebuie reținut este faptul că acolo, în raiul desfătării, nu
este important din care ceată ierarhică faci parte, ci felul în care
percepi iubirea lui Dumnezeu, care se manifestă plenar și cu aceeași
intensitate pentru fiecare. Cât privește numărul persoanelor invitate,
acesta nu poate niciodată să depășească numărul locurilor disponibile în
Împărăţie, chiar de-ar fi ca toți oamenii să participe la festin.
Astfel că Împăratul trimite în primă fază mesageri pentru a
anunţa marele eveniment. De ce trimite soli? Pentru ca nu cumva cineva
să poată spune: „N-am ştiut!” sau „N-am auzit!”.
Cine sunt slujitorii sau mesagerii aceştia? Oricine poate fi, noi
toţi, dar mai ales cei care au ascultat această evanghelie şi care
ascultă acum aceste explicaţii, adică toţi cei care răspândesc voia lui
Dumnezeu în forme palpabile în cursul vieții lor pe acest pământ.
La fel de important este şi faptul că nici Împăratul şi nici trimişii
Săi nu obligă pe nimeni, nu forţează în niciun fel prezenţa, pentru că
dacă ar face-o, n-ar mai fi existenţe libere şi responsabile.
Răspunsul invitaţilor este unul trist pentru Împărat, din
păcate. Omul, devenit între timp „specialist” în folosirea pretextelor,
refuză „motivat” invitaţia, iar disproporţia dintre importanţa
invitaţiei şi penibilul scuzelor este stridentă. A răspunde invitaţiei
Împăratului, adică lui Dumnezeu, spunând că ai o problemă cu „ţarina”
sau că „ai o negustorie de făcut”, adică o afacere care este presantă,
presupune pe de o parte o neputinţă de a sesiza esenţialul, iar pe de
altă parte nesimţire. Cădem în păcatul de a prioritiza neesențialul, în
defavoarea vieții noastre veșnice. Dăm importanță lucrurilor mărunte în
loc să ne preocupe veșnicia. Dumnezeu nu este „egoist”, dar El vrea să
fie slujit mai întâi. A rămas legendară expresia sintetizantă folosită
de eroina franceză, Jeanne d’Arc: Dieu soit premièrement servit!
Deprinderea de a-L amâna pe Dumnezeu
Omul uită că are şi suflet. Îşi centrează întreaga sa activitate pe
viața sa pământească. Până în ultima clipă a vieţii sale, omul mută
centrul de greutate de pe esenţial pe neesențial, uitând că va veni o
vreme când va fi tras la răspundere, ca orice fiinţă liberă şi
personală. Conştiinţa îi mai dă omului impulsuri către Dumnezeu, dar el
abandonează acest gând pentru perioada bătrâneţii, în cazul în care va
ajunge la acea vârstă. Şi chiar dacă va ajunge, e posibil să-şi fi
format deja deprinderea de a-L amâna pe Dumnezeu. Deprinderile ajung de multe ori să facă parte din fire, devenind fără lecuire.
Aflăm în continuare că unii dintre oameni şi-au bătut joc
de mesageri şi chiar i-au ucis. Împăratul, întristat, trimite slujitorii
Săi să dea foc oraşului şi să nimicească pe cei care-au procedat aşa.
Știm că în Dumnezeu nu există noțiunea de rău: Dumnezeu iubește, nu pedepsește!
Așadar, această acţiune a lui Dumnezeu trebuie înţeleasă în lumina
libertăţii pe care omul o are, inclusiv de a se autopedepsi, de a se
autodistruge. Invitaţii înşişi s-au autopedepsit, prin izolare. Au
preferat să rămână cu țarinile lor, cu afacerile lor, cu femeile
lor...etc.
Apoi trimite din nou solii la răspântii de drumuri, pentru a
chema alţi oameni la ospățul care era pregătit și care nu suporta
amânare, pentru că „totul era gata”. În această imagine trebuie
să vedem Biserica lui Hristos, care adună în spațiul ei pe toţi
oamenii, şi pe cei buni şi pe cei răi, pe cei disponibili, dornici de
dialog şi pace. Nunta trebuia să aibă loc, însă Dumnezeu nu impune o
rupere totală de normalul şi grijile vieţii, pentru a participa
obligatoriu la nunta organizată de El. Nu ni se cere o dezumanizare, o
îndumnezeire forţată, ci doar o conştientizare, prin care să înţelegem
că grijile vieţii, afacerile cotidiene şi toate preocupările omului,
care suscită absolutizarea eului propriu, nu trebuie să devină închisori
ale sufletului. Trebuie doar să înţelegem că nu Dumnezeu este Cel care
ne exclude de la nuntă, ci propria noastră alegere.
Pregătirea pentru întâlnirea cu Împăratul Ceresc
După ce casa Împăratului se umple de oaspeţi, Acesta vine pentru a-şi saluta invitaţii. Foarte interesant!
Mântuitorul Hristos, când a locuit cu oamenii pe pământ a vizitat şi
nici n-a zăbovit în special printre oamenii celebri şi importanţi, ba
chiar a refuzat invitația împăratului Irod. Iisus era prezent mai mult
alături de cei marginalizaţi şi intra în vorbă cu cei declasaţi.
Observând deci acestea, stai şi te gândeşti la cât de bun este Dumnezeul
nostru şi cum invită, fără nicio deosebire, pe toţi la nunta Fiului
Său. Iar invitaţia Sa poate fi respinsă, nu e cu prezenţă obligatorie.
Şi, culmea, cei care au fost primii aleși, privilegiați așadar, nu au
răspuns chemării lui Dumnezeu şi-au refuzat, insultând demnitatea
împăratului, pentru motive de „doi dinari”..., care puteau deveni
talanţi, dar asta n-a intuit nimeni, şi astfel averea lor s-a
devalorizat complet, prin neiubirea lui Dumnezeu.
Cei experţi în scuze pierd astfel șansa întâlnirii cu Domnul!
Şi totuşi Împăratul, venit pentru a saluta prezenţa „invitaţilor
pregătiţi sufleteşte”, observă o persoană care nu era „îmbrăcată”
corespunzător, adică nu avea haină de nuntă. Şi abordând-o cu
apelativul „prietene”, întreabă cum de a venit aşa la nuntă. Desigur că
problema Împăratului nu era una estetică, referitoare la modă sau
vestimentaţie, ci viza starea celui în cauză, care nu înţelegea că
simpla prezenţă nu era suficientă. Celui care nu avea haină de nuntă, îi
lipsea, de fapt, starea de colaborator al lui Dumnezeu, haina albă a
botezului curățitor și a purităţii inimii, aşa cum spune Eclesiastul: „Toată vremea veşmintele tale să fie albe şi untdelemnul să nu lipsească de pe creştetul tău”.[2] Îi lipsea dragostea, după cum spune Apostolul Pavel în epistola către Coloseni: „Îmbrăcaţi-vă,
dar, ca aleşi ai lui Dumnezeu, sfinţi şi prea iubiţi, cu milostivirile
îndurării, cu bunătate, cu smerenie, cu blândeţe, cu îndelungă-răbdare…,
iar peste toate acestea, îmbrăcaţi-vă întru dragoste, care este
legătura desăvârşirii”.[3] Sfântul Macarie cel Mare în scrierea sa “Despre Dragoste”, capitolul 15, spune: „Prin
straiul de nuntă înţelegem harul Sfântului Duh. Cine nu-i vrednic să se
înveşmânte într-acesta nu poate fi părtaş cereştii cununi, ospăţului
duhovnicesc de nuntă”.
Când Împăratul spune că invitatul nu are haine de nuntă,
înseamnă că acea persoană a venit doar pentru a obţine un avantaj pe
care nu îl merită, a venit nepregătită. Dar cel mai drastic şi
incredibil este verdictul Împăratului în urma constatării “intrusului”: “Legaţi-l de mâini şi de picioare…”! De necrezut şi greu de înţeles!
Ce înseamnă această catastrofă pentru cel nepregătit? Adică, mai
întâi se știe invitat și apoi se vede dat afară, exclus, legat de mâini
şi de picioare. Aceasta înseamnă că tot ceea ce ar fi putut să facă era
dator să facă până în acel moment. De acum înainte nu mai poate face
nimic. Din acest moment se va zbate într-o inutilitate chinuitoare. Şi
mai mult decât atât, va fi aruncat în „întunericul cel mai dinafară”.
Am putea deduce din această expresie că există şi-un întuneric
dinăuntru. Într-adevăr, întunericul interior este experimentat de mulți
dintre noi, dar doar uneori îl şi conștientizăm. Drama întunericului
interior este oarecum suportabilă, pentru că fiecare om îşi cunoaşte
păcatele sale şi ştie pentru ce suferă. Dar atunci când întunericul
devine exterior, chinul se înmulţeşte şi vidul se dezvoltă. Astfel, cu
cât înaintezi în întuneric, cu atât întunericul devine mai dinafară,
adică mai greu de suportat. Omul se obişnuieşte cu întunericul lui
dinăuntru, dar cu întunericul dinafară nu se mai obişnuieşte nimeni.
„Acolo va fi plângerea şi scrâşnirea dinţilor”. Cu plânsul
mulţi au avut de-a face, dar când apare lângă plâns scrâşnirea dinţilor,
înseamnă că plânsul nu mai are sens, adică apare neputinţa de a mai
rezolva ceva. Totul s-a terminat. Când stai şi scrâşneşti din dinţi
înseamnă că nu mai poţi întreprinde nimic şi lipsa de sens îşi spune
cuvântul. Nu mai ai nicio speranță!
Invitaţia la nuntă nu garantează participarea
Mântuitorul Hristos încheie pilda cu afirmaţia plină de sens: „Mulţi sunt chemaţi, dar puţini sunt aleşi”.
Adică mulţi înseamnă toţi. Toţi sunt chemaţi, dar puţini răspund
chemării. De ce unii nu răspund? Pentru că nu sunt vrednici. A răspunde
chemării înseamnă a reacţiona prompt, a participa, a rămâne în stare de
veghe, ca nu cumva să ţi se închidă uşa, pentru că se poate întâmpla şi
asta, dacă n-ai haină. Trebuie să-ţi fie frică şi să te pregăteşti,
pentru că „începutul înţelepciunii e frica de Dumnezeu”.[4] Aceasta stă la baza receptivităţii faţă de chemarea lui Dumnezeu.
În fond, omul n-are nimic al său prin care să-I aducă mulţumire şi recunoştinţă lui Dumnezeu, pentru că „Tu eşti Cel ce aduci şi Cel ce Te aduci, Cel ce primeşti şi Cel ce Te împarți” spune Sfânta Liturghie. Noi primim totul de la El. Părintele Dumitru Stăniloae spune că „Pornirea
noastră de a ne dărui este pornirea sădită în noi de El Însuşi. Când
ne-a făcut şi ne-a dat toate, a pus în noi şi pornirea de a ne dărui, ca
şi voinţa Lui de a le dărui şi de a Se dărui împreună cu noi”.[5]
Aşadar să pornim la drum la începutul anului bisericesc cu această invitaţie la nuntă! Să onorăm invitaţia pregătiţi!
Să arătăm astfel frică de Dumnezeu, să fim înţelepţi! Să nu
răspundem la invitaţia Împăratului prin impostură şi să nu pretindem a
fi ceea ce nu suntem, doar de dragul bifării prezenţei în catalogul lui
Dumnezeu! Să credem cu tărie că facem parte cu toţii dintre cei chemaţi,
dar totodată să nu uităm că invitaţia la nuntă nu garantează
participarea!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!