Fecioria şi milostenia sunt două fapte bune prea
mari, care fac fecioară înţeleaptă pe ceea ce le are, îi umple vasele
sufletului cu untdelemnul facerii de bine, îi înfrumuseţează candela, o
umple cu untdelemn, o luminează, îi deschide uşa cămării celei de nuntă,
o duce înăuntru la nunta cea veşnică, o uneşte cu mirele cel fără de
moarte, cu unire nestricăcioasă. Însă numai când amândouă sunt împreună
legate. Căci fecioria singură, neunită cu milostenia, deşi este o mare
faptă mai presus de fire şi îngerească, dar dacă nu va avea milostenia
însoţită cu ea, nu numai că nu poate agonisi untdelemn în vasele
sufletului celei ce o are, nu numai că nu poate a-i lumina candela, a-i
deschide uşa cămării celei de nuntă, ci tot neînţeleaptă se numeşte; iar
vasele le deşertează, candela o stinge, uşa cămării o închide, apoi o
face să audă: Nu te ştiu pe tine. După cum au auzit despre neînţeleptele
fecioare din Evanghelie, care, deşi au avut fecioria, dar de vreme ce
n-aveau şi milostivire către aproapele, pentru aceea uşa cămării li s-a
închis şi au auzit: Nu vă ştiu pe voi.
Acestea auzindu-le Sfânta fecioară Filoteia în Sfânta Evanghelie, a
unit fecioria cu milostenia şi cu osârdie pe amândouă le-a împlinit, în
care prea bine a şi sporit. Ea şi-a agonisit untdelemn în vasul
sufletului său, prin ele bine şi-a înfrumuseţat candela sa, pentru ele
şi-a pus sufletul, a răbdat moarte chiar din mâinile aceluia ce a
născut-o şi a intrat în cămara cea de nuntă cu fecioarele cele
înţelepte. Acum împreună cu dânsele se veseleşte, îndulcindu-se de
frumuseţea vederii Mirelui său celui nestricăcios. Pentru aceasta este
cu cuviinţă şi cu cale a istorisi după putere, viaţa, pătimirea,
petrecerea ei şi aducerea sfintelor moaşte în Ţara Românească, cum şi
aşezarea lor în biserica domnească din oraşul Curtea de Argeş.
Deci această fiică a luminii celei neînserate, moştenitoare a
cămării celei de nuntă, împreună petrecătoare cu fecioarele cele
înţelepte, împreună dănţuitoare cu sfintele muceniţe şi mirese ale lui
Hristos, adică sfânta fecioară şi muceniţă a lui Hristos Filoteia, s-a
născut în marea cetate Târnov, din părinţi cu credinţă creştină şi de
neam bulgari iar cu meseria plugari. Maică-sa, după ce a născut pe
această stâlpare a raiului aducătoare de bune roade, puţină vreme a mai
trăit în această viaţă vremelnică, numai până când a deprins pe prea
iubita sa fiică la lucrarea faptelor bune. Căci cum este pomul, aşa este
şi rodul, cum este rădăcina, aşa şi odrasla; apoi fiicele vor fi cum
sunt maicele şi aceleaşi fapte pe care le au maicile pe acelea le
deprind şi fiicele.
Deci, după ce a deprins bine pe fiica sa în faptă cea bună a
fecioriei şi a milosteniei, după învăţătura cea bună, a început a o
învăţa credinţa creştinească. Adică despre lucrarea tuturor faptelor
celor bune, despre veşnicia împărăţiei cerurilor, despre deşertăciunea
şi vremelnicia vieţii celei trecătoare şi stricăcioase; şi astfel a
tipărit-o adânc în inima şi în sufletul copilei cel moale ca ceară. Apoi
s-a mutat la viaţa cea veşnică şi nepieritoare, lăsând-o moştenitoare a
faptelor ei celor bune şi împlinitoare a lipselor ei pe preaiubita ei
fiică şi odraslă, care n-a greşit întru nimic. Căci fericită a împlinit
lipsa faptelor bune a maicii sale şi s-a suit la vârful desăvârşirii, pe
cât este cu putinţă firii omeneşti; apoi cu moarte mucenicească s-a
săvârşit, după cum se va arăta mai jos.
Rămânând copila orfană de maică şi având semănate sămânţa faptelor
bune de maică-sa în pământul inimii sale, apoi şi ea fiind din fire
pământ bun evanghelicesc şi roditor, nu s-a dat la jocuri copilăreşti,
împreună cu cele de vârsta ei, nu s-a dat la cântări lumeşti, nici la
iubirea hainelor cele scumpe şi frumoase, nici la împletiturile părului,
nici la împodobirea cosiţelor (tâmplelor), nici la sulimenirea feţii şi
la dresul sprâncenelor, nici la mâncări şi băuturi alese, nici la
priviri de hore şi dansuri, care pot moleşi sufletul. Nu s-a lipit de
inima ei nici una din cele lumeşti, îndulcitoare şi amăgitoare ale
tinerelor iubitoare de unele ca acestea, după cum obişnuiesc fetele
vremii de acum, ci ea avea bună voire, fiind plecată către lucrarea
faptelor bune şi se pricepea la lucrurile cele înţelepte. Cunoscătorul
de inimi Dumnezeu, trimiţându-i dar de sus, a întărit-o, a luminat-o şi a
îndemnat-o către neguţătoria cea duhovnicească, spre a cumpăra cu cele
pământeşti şi stricăcioase, pe cele cereşti şi veşnice.
Ea a început încă din vârsta copilăriei a călători pe calea
evanghelicească, cea strâmtă şi cu necazuri, care duce la viaţă, după
cuvântul Domnului. A început a se iscusi şi a-şi subţia trupuşorul său
cel crud şi copilăresc cu postul, potolind şi domolind poftele şi
jocurile cele tinereşti. A început a merge la biserică adeseori, a sta
cu evlavie la sfintele slujbe bisericeşti, a asculta cu luare-aminte
cele ce se citeau, pe care le sădea în inima sa şi se ruga lui Dumnezeu
cu lacrimi, ca să-i dea dar şi putere spre a împlini cu fapta cuvintele
cele auzite.
Astfel Sfânta Filoteia, mergând adeseori la biserică şi ascultând
cu luare-aminte Sfintele Scripturi şi adăpându-se cu învăţăturile ce se
citeau acolo, apoi punându-le în inima sa, s-a întâmplat odată a auzi
citindu-se acea Sfânta Evanghelie, în care Domnul fericeşte pe cei
milostivi: Fericiţi cei milostivi, că aceia se vor milui. Cuvântul
acesta atât de mult a intrat în inima sa şi atât de bine s-a prins în
cele dinăuntru ale ei, căci cu atâta credinţă l-a primit, ca şi cum din
însăşi gura Domnului l-a luat, ca şi cum ar fi fost Domnul de faţă şi
Însuşi i-a grăit aşa: "Filoteio, dacă vei milui pe aproapele tău cu cele
stricăcioase, Eu te voi milui cu cele nestricăcioase; dacă îi vei da
lui bunătăţi pământeşti, Eu îţi voi da ţie bunătăţi cereşti; dacă vei
sătura pe cei flămânzi cu bucate trupeşti, Eu te voi sătura pe tine cu
bucate duhovniceşti; dacă vei îmbrăca pe cei goi cu haine stricăcioase
şi vremelnice, Eu te voi îmbrăca pe tine cu slava cerească şi veşnică".
Pe acestea primindu-le cu astfel de credinţă şi aprinzându-se cu
râvnă înfocată şi dumnezeiască, multă sârguinţa a pus în gândul ei şi cu
multă purtare de grijă şi-a pus în cugetul său, cum i-ar fi cu putinţă a
face, să nu rămână nici unul nemiluit, din cei ce ar fi cerut de la
dânsa milostenie, nici flămândul să se ducă nesăturat şi nici cel gol
neîmbrăcat. Acestea făcându-le, voia să-şi ascundă fapta sa cea bună, ca
să n-o vadă sau să o ştie cineva dintre oameni. Căci foarte mult se
temea fericită de slava oamenilor, care poate pierde toate ostenelile
faptelor bune ale creştinului, care le face pe faţă ca să fie slăvit de
oameni; deci fericită aşa urma poruncii Domnului, care zice: Luaţi
aminte să nu faceţi milostenia voastră înaintea oamenilor, ca să fiţi
văzuţi de dânşii; iar de nu, plată nu aveţi înaintea Tatălui vostru cel
din ceruri. Şi tu când faci milostenie, să nu trâmbiţezi înaintea ta,
precum fac făţarnicii în adunări şi în uliţe, ca să se slăvească de
oameni; amin zic vouă, că şi-au luat plata lor. Iar tu făcând
milostenie, să nu ştie stânga ce face dreapta ta, ca să fie milostenia
ta într-ascuns şi Părintele tău cel ce vede într-ascuns, va da ţie la
arătare.
Astfel de cale sau mai bine să zic suişuri, după David, punând în
inima sa şi afierosîndu-se cu totul faptei bune şi pironindu-şi toată
mintea şi cugetul la dânsele, şi pornindu-se cu toată pregătirea cea
duhovnicească către lucrarea lor, a început a hrăni pe cei flămânzi, a
îmbrăca pe cei goi cu hainele sale, a milui pe cei săraci cu cele ce
avea şi cu cele ce-i da mâna, având dragoste fierbinte din tot sufletul
către Dumnezeu şi către aproapele ca pentru sine, iar mai vârtos pot
zice că avea acea dragoste şi mai mult decât către sine. Milostivire
către cei din nevoi şi în lipsă, răbdare nebiruită în ispite şi în
necazuri, mărime de suflet în supărările ce i se aduceau asupră-i de
mamă vitregă şi de la tatăl-său, pentru lucrarea faptelor bune,
necovârşita neîmpuţinare în osârdia sa către săvârşirea acestora şi
necontenita şi smerită cugetare desăvârşită, care a întărit-o pe dânsa
spre săvârşirea faptelor bune, chiar la sfârşitul ei cel fericit şi
mucenicesc, după cum se va arăta mai jos. Acestea le lucra în toate
zilele după cum zice Scriptura: Toată ziua miluieşte şi împrumută
dreptul.
Dar oare fericită, lucrând acestea, a scăpat de ispitele
vrăjmaşului mântuirii omului? Oare pe ea, copilă tânără şi neispitită în
lucrurile şi întâmplările lumeşti, au cruţat-o ispitele? Căci, cu dânsa
s-au împlinit cuvintele Eclesiastului care zice: Fiule, dacă te-ai
apropiat să slujeşti Domnului tău, găteşte-ţi inima pentru ispite!
Nicidecum, iubite cititor, căci fapta bună care nu are ispite şi care se
lucrează fără osteneală şi fără greutăţi şi împiedicări, zic sfinţii că
nu este lămurită şi nici lui Dumnezeu bine primită. Drept aceea, văzând
vrăjmaşul firii omeneşti că a început lucrarea faptelor bune mai sus
arătate şi mai vârtos a acelei fapte bune care se laudă la judecată,
după cum zice cuvântul: Că se laudă mila la judecată; şi pe aceea pe
care şi Mântuitorul Hristos o voieşte mai mult decât jertfele, zicând:
Milă voiesc, iar nu jertfă, umplându-se de zavistie, a zis către
diavolii săi: "Vedeţi prieteni că şi această slabă şi neputincioasă
copilă, strănepoată a Evei cea de demult, pe care cu înlesnire am
amăgit-o noi, s-a ridicat asupra noastră? Vedeţi cum nu se teme de noi
şi întru nimic socoteşte puterea noastră? Noi pe Eva am amăgit-o şi am
scos din rai şi prin ea, pe strămoşul neamului omenesc l-am pogorât în
stricăciune, cu moarte l-am osândit şi în iad l-am sălăşluit; iar
aceasta nu bagă în seamă puterea noastră cea mare. Deci, veniţi să
năvălim asupra ei cu ispite, ca prin mulţimea şi răutatea ispitelor s-o
împiedicăm de la o lucrare ca aceasta".
Acestea sfătuindu-se diavolii, ca şi asupra lui Iov, au năvălit asupra fericitei Filoteia.
Să vedeţi viclenie şi măiestrie a răilor şi viclenilor diavoli.
Ştiind ei că, fireşte, mamele vitrege au ură asupra copiilor - căci
tată-său după moartea mamei sale şi-a luat altă femeie, şi aflând-o pe
aceasta aşa după cum o arăta cuvântul, ca şi pe tatăl fericitei
Filoteia, groşi la minte şi simpli - pe amândoi i-au făcut muncitori ai
fericitei. Pe vitregă, înăuntru, adică în casă, iar pe tată-său în cele
dinafară, ca nicăieri sfânta să nu afle răsuflare de necazuri şi de
ispite; ca astfel biruindu-se de acestea şi cu sufletul împuţinându-se,
să se lase de lucrarea faptelor bune. Deci, mama cea vitregă pornindu-se
asupra fiicei sale cu ură şi cu pizmă, o ocăra şi o bătea, o chinuia cu
diferite munci, o pira tatălui său, îi făcea fel de fel de necazuri şi
de schingiuiri. Ştiu acestea toţi, iar mai vârtos copiii care sunt
ajunşi într-acest fel şi care au pătimit şi pătimesc unele ca acestea.
Iar Sfânta fecioară Filoteia toate le răbda cu bucurie, mulţumind lui
Dumnezeu, Căruia se şi rugă, să-i dea putere, ca pe toate să le rabde
până la sfârşit. Acestea şi mai multe decât acestea, în toate zilele
pătimea fericită de la mamă-sa cea vitregă.
Iar tatăl ei cel gros la minte, întunecat la judecată şi mai
întunecat la cunoştinţă, văzând pe fiica sa că socoteşte toate cele
pământeşti gunoaie, după cum zice Apostolul, şi n-are nici o purtare de
grijă pentru trupul său, a-l îngriji şi a-l împodobi după obiceiul
tinerelor, nici de hainele bune şi frumoase, pe care i le făcea şi la
praznice o îmbrăca - deşi era adeseori cu mânie pornit asupra ei, dar
fiind biruit câteodată de părinteştile milostiviri, îi făcea haine de
acest fel şi i le dă. Cu toate acestea ea, neîngrijindu-se de nici unele
dintre acestea, pe toate le dădea în mâinile săracilor. Căci hainele
cele bune, atât numai le purta până când întâlnea vreun sărac şi îndată
se dezbrăca de dânsele aşa de uşor, precum alţii s-ar dezbrăca de nişte
zdrenţe şi le da săracilor. Aşa era, fără patimă de bani, aşa era cu
bucăţele, aşa era cu trupuşorul său, aşa cu desfătarea tinereţilor; şi
atât era de robită şi uimită de dragostea lui Hristos, Mirele ei, atât
de biruită de dorul bunătăţilor din ceruri, încât petrecerea ei, după
cum zice Apostolul, era în ceruri. Era cu totul răsădită în casa
Domnului, înflorită în curţile Dumnezeului nostru. Dar să întoarcem
cuvântul iarăşi la începutul său.
Văzând-o tatăl său într-o aplecare ca aceasta, după cum arată
cuvântul, în loc să se bucure şi să mulţumească lui Dumnezeu că l-a
învrednicit a se face tată al unei fecioare ca aceea, de care toată
lumea nu era vrednică, în loc să se folosească sufleteşte şi să urmeze
faptei bune a fiicei sale, cea înţeleaptă şi de Dumnezeu luminată, şi să
facă aceleaşi fapte bune şi el ca şi fiica sa, ca împreună cu dânsa să
moştenească Împărăţia cerurilor, pe care ea acum o moşteneşte, el nu
numai că n-a voit acestea să le facă şi să le urmeze, ci mai vârtos o
muncea cu multe feluri de bătăi şi chinuri. Pentru ce? Ca să o oprească.
O! grosime de minte şi întunecare de la lucrarea unor fapte bune ca
acestea, pricinuitoare de viaţă veşnică. Căci îmbrăcând-o cu haine noi
şi frumoase, după cum se spuse, pe la praznice, iar ea dându-le
săracilor şi mergând fără dânsele acasă, tatăl ei întrebând-o de haine,
fericită tăcea şi nu răspundea nimic. Atunci el o chinuia pe dânsa cu
multe feluri de bătăi, o ţâră de păr, o lovea cu biciul şi cu lemne, o
bătea cu pumnul în spate, cu palma peste obraz, ca pentru nişte greşeli
prea mari şi cu altele mai multe decât acestea, o chinuia şi o muncea în
toate zilele, până a ajuns la vârsta de doisprezece ani. Iar fericită
le răbda pe toate acestea cu duh umilit, cu mărime de suflet şi cu
osârdie, mulţumind lui Dumnezeu că a învrednicit-o a pătimi acestea,
pentru dragostea şi sfintele Lui porunci. Pentru aceasta, pe cele
dinapoi le uită, după cum zice Sfântul Apostol Pavel şi la cele dinainte
privea.
Acestea săvârşindu-se astfel, a sosit vremea de semănături, în care
tot omul se sârguieşte a arunca în pământ seminţele pentru trebuinţa
hranei celei trupeşti. Deci a ieşit şi tatăl fericitei cu plugul la
câmp, că această meserie avea, şi a poruncit femeii sale să-i gătească
bucate, apoi să i le trimită la câmp prin Filoteia. Mergând Filoteia cu
bucăţele la câmp ca să le ducă tatălui său, în fiecare zi săracii,
ştiind-o pe dânsa aşa de milostivă, îi ieşeau înainte şi-i cereau
milostenie. Iar ea, fiind biruită de milostenie şi cu altceva neavând
să-i miluiască, îi hrănea cu bucate din ceea ce-i ducea tatălui său.
Aceasta făcând-o mai multe zile, neaducînd bucate de ajuns tatălui său,
ci rămânând tatăl său flămând, neştiind ceea ce făcea fiica sa, apoi
neputând a mai suferi, mergând odată acasă, a zis către femeia sa:
"Pentru ce nu trimiţi bucate de ajuns şi rămân totdeauna flămând?" Dar
femeia, ştiind că totdeauna a trimis bucate destule, i-a răspuns făcând
imputare pentru fiica sa: "Eu totdeauna ţi-am trimis bucate destule, dar
ştiu eu ce face fiică-ta pe cale cu dânsele? Poate, după obiceiul ei,
le dă săracilor". Acestea auzindu-le el, a tăcut.
Iar diavolul i-a băgat în inima lui gând rău şi ucigaş. A pus în
mintea lui să pândească pe fericită, să vadă ce face cu bucăţele. Deci,
ducându-se iarăşi la câmp la lucrul său, a aşteptat până la vremea în
care era să vină fericită cu bucăţele. Plecând sfânta cu bucăţele de
acasă şi venind la locul cel obişnuit - precum şi îndemânatic pentru
lucrarea faptei bune a milosteniei - şi după obicei înconjurând-o
săracii, a început fericită a le împărţi din bucate şi a-i hrăni. Iar
tatăl său, din locul acela din care o pândea, văzând ceea ce făcea
fiică-sa, umplându-se şi biruindu-se de mânie, ca să ajungă la dânsa şi,
după obiceiul său, să o apuce de cosiţe şi să o bată până când îşi va
astâmpăra mânia cea dobitocească, a zvârlit într-însa cu barda cea
plugărească, pe care o avea la brâu şi, lovind-o, a rănit-o la un
picior. Atunci îndată o! minune, şi-a dat sfântul şi fericitul său
suflet în mâinile lui Dumnezeu. Mare eşti Doamne şi minunate sunt
lucrurile Tale şi nici un cuvânt nu este de ajuns a povesti minunile
Tale! Cât sunt de neurmate căile Tale, neajunse judecăţile Tale şi
neînţelese rânduielile Tale!
Nu era prigoană asupra creştinilor ca de demult, pe vremile
tiranilor împăraţi, nu erau tirani ca să poruncească, nu erau muncitori
care să chinuiască. Ci, ea a fost chinuită în vreme de pace, în vreme de
creştinătate, nu de cei străini, ci chiar de cel ce a născut-o şi de
vitrega sa mamă, care erau creştini cu credinţă. Apoi, prin răbdarea
ispitelor celor aduse de la dânşii asupră-i, prin dragostea cea către
Dumnezeu şi prin râvna către lucrarea faptelor bune, s-a făcut muceniţă,
nu mai prejos decât cele de demult, care au mărturisit pe Dumnezeu
înaintea tiranilor şi au pătimit de la dânşii. Şi aşa, cum am spus, cu
cunună mucenicească s-a încununat, după cuviinţă. Aceasta s-a făgăduit
prin proorocul, ce zice: Întru ce te voi afla, într-aceea te voi judeca.
Căci a văzut-o pe dânsa Domnul, Care vede toate cele ascunse ale
tuturor oamenilor, că este mare la suflet, vitează la minte, tare în
credinţa către El, în răbdarea ispitelor şi a necazurilor celor aduse
asupra ei de la diavol şi de la oameni, având nebiruită voinţă către
lucrarea faptelor bune, fiind bătrână cu vârsta cea duhovnicească şi
întru fapta cea bună a ajuns la desăvârşire şi la măsura vârstei lui
Hristos. De aceea a iconomisit prin acest sfârşit grabnic şi lesnicios,
ca să treacă de la cele pământeşti, vremelnice şi pline de necazuri, la
odihna cea veşnică şi la veselia cea neîncetată.
În acest chip săvârşindu-se Sfânta Filoteia, sfântul ei suflet,
suindu-se la Dumnezeu strălucind cu negrăită slavă cerească şi
dumnezeiască, înconjurat de sfinţii îngeri şi de cetele sfinţilor, a
fost petrecut la împărăţia cerurilor şi aşezat împreună cu fecioarele
cele înţelepte; iar acum se veseleşte şi se îndulceşte de frumuseţile
cele negrăite ale Mirelui ei celui veşnic şi nemuritor. Acest lucru
văzându-l ceata diavolilor - care mai înainte se lăudau şi nădăjduiau că
precum pe strămoaşă, aşa şi pe strănepoată o vor amăgi prin măiestriile
lor şi o vor împiedica de la lucrarea faptelor bune, că o vor birui şi o
vor face vânăt al lor, fiind ei singuri biruiţi şi ruşinaţi, s-au dus
tânguindu-şi neputinţa şi nehărnicia lor, căci n-au putut birui pe o
copilă simplă. Aşa au lucrat neputincioşii contra fericitei prin
meşteşugurile lor şi au îndelungat asupra ei fărădelegea lor. Dar Domnul
cel drept a tăiat grumazul lor şi n-a lăsat toiagul păcătoşilor peste
soarta fericitei, ca să nu-şi întindă fericitele sale mâini la vreo
fărădelege. Sufletul ei s-a dus ca o pasăre din cursă vânătorilor, căci
cursele care le întinseseră ei s-au zdrobit, iar ea s-a izbăvit.
Sfântul ei trup rămânând pe pământ şi încă curgând sânge din
piciorul cel tăiat, a strălucit cu slava cerească, încât lumina şi locul
dimprejur. Acest lucru auzindu-l ticălosul, sau mai bine zis ucigaşul
tată, a fost cuprins de spaimă şi cutremur. Pe de o parte, pentru că s-a
făcut ucigaş al singurei sale fiice; iar pe de alta, pentru strălucirea
slavei celei dimprejurul sfintelor moaşte. Mergând să apuce şi să
ridice sfântul ei trup, nu putea nici să se apropie, nici să se atingă
de dânsul, poate pentru strălucirea slavei celei dimprejurul lui, sau
poate şi pentru nevrednicia sa.
Această minune dacă a văzut-o, a alergat în cetate şi mergând la
arhiepiscopul şi la cei mai mari ai cetăţii le-a spus toată pricina cum
s-a întâmplat şi cum sfântul ei trup acum zace pe pământ şi cum este
proslăvit de Dumnezeu, cu slavă cerească. Iar arhiepiscopul, împreună cu
toţi arhiereii, cu tot clerul său şi cu toţi cei mai mari ai cetăţii şi
mulţime de popor, auzind lucrul acela minunat, au alergat cu făclii şi
tămâie, cu slujbe şi cu rugăciuni; şi, ajungând, au văzut sfântul ei
trup strălucind cu acea dumnezeiască lumină şi s-au minunat cu toţii.
Apoi au preamărit pe Dumnezeul minunilor, Care şi acum în vremile
noastre preamăreşte nu numai pe robii Săi, ci şi pe roabele sale cele
care împlinesc cu fapta poruncile Lui cele sfinte şi fac voia lui cea
dumnezeiască.
Făcând rugăciuni şi psalmodii multă vreme, au voit să ridice
sfântul ei trup; dar, apropiindu-se îngropătorii, după porunca
arhiepiscopului şi a arhiereilor, ca să-l ridice şi să-l ducă în cetate,
nicidecum n-au putut să-l ridice şi nici măcar să-l mişte sau să-l
clatine. Atunci, mai mult spăimântându-se şi minunându-se, cu mai multă
sârguinţă şi evlavie au început a se ruga lui Dumnezeu şi Sfintei
Filoteia, ca să binevoiască a merge cu ei în cetate. Apoi, apropiindu-se
arhiepiscopul singur, împreună cu ceilalţi arhierei şi încercând a
ridica sfintele moaşte, n-au putut nicidecum. Căci Dumnezeu, vrând să
preamărească cu minuni pe roaba sa, a îngreuiat trupuşorul cel
fecioresc, ca o stâncă de piatră neclintită. Văzând arhiereii acest
lucru şi tot poporul, s-au spăimântat foarte.
Cunoscând toţi că nu este voia lui Dumnezeu şi a sfintei a merge cu
dânşii în cetatea care era patria ei, au început a se ruga către dânsa
şi a zice astfel: "O! sfântă a lui Dumnezeu Filoteio, dacă-ţi este urâtă
patria ta, şi nu primeşti a te odihni într-însa şi s-o răsplăteşti cu
faceri de bine, cu ocrotire de vrăjmaşi şi de primejdii - pentru că aici
te-ai născut şi ai crescut şi aici bine ai plăcut lui Dumnezeu şi te-ai
sfinţit - arată-ne unde binevoieşti a te înstrăina? Vino la
Constantinopol, că Sfânta Parascheva, la Sofia sau la vreo mănăstire de
prin munţii aceştia". Dar nicidecum nu s-a urnit din locul unde zăcea.
Apoi au început a-i spune pe nume locuri de dincoace de Dunăre. I-a
pomenit Bucureştiul, i-a pomenit Craiova şi alte târguri mai mici; i-a
pomenit mănăstirile de prin târguri, de prin munţi, dar n-a vrut să
asculte rugăciunea lor, până când i-au pomenit, în treacăt şi fără
nădejde biserica domnească din oraşul Curtea de Argeş. Şi cum i-au
pomenit această sfânta biserică, îndată s-a uşurat, mai mult decât
greutatea cea firească.
În acea vreme domnea în Ţara Românească binecredinciosul domn Radu
Voievod, poate acela care se poreclea Negrul, care zidise din temelie
biserica mai sus amintită, de care domn s-a făcut oraşul acela şi multe
alte târguri şi mănăstiri care şi până acum se văd, fiind foarte iubitor
de Dumnezeu şi fierbinte râvnitor al bunei credinţe. Deci arhiereii şi
cei mai mari ai cetăţii Târnova, văzând voia sfintei, şi mai vârtos a
lui Dumnezeu, ca să mângâie cu credinţa cea dreaptă pe poporul românesc,
unde nu demult venise Apichie din Italia şi se aşezase în locurile
acestea - apoi să-l îmbogăţească cu facerile de minuni ale sfintei - au
hotărât să înştiinţeze mai întâi prin scrisoare pe binecredinciosul şi
iubitorul de Hristos, Radu Voievod, despre toată viaţa sfintei,
pătimirile, lucrarea faptelor bune, moartea şi îngreuierea trupului ei
cel cu neputinţă de ridicat şi că toate cetăţile şi mănăstirile cele
dimprejur şi cele din Valahia, i le-au pomenit şi că la nici una dintre
acestea n-a voit; iar cum i-am pomenit biserica domnească din Curtea de
Argeş, îndată s-a făcut mai uşoară decât greutatea ei cea firească.
Deci, ziceau ei: "Cunoscând şi măria ta bunăvoirea sfintei, că voieşte
să se dăruiască poporului măriei tale cel românesc, iar mai vârtos
Dumnezeu de sus, binevoieşte ca măria ta să cinsteşti şi să îmbogăţeşti
ţara şi poporul măriei tale cu acest odor scump şi de mult preţ; apoi pe
lângă altele, a te arăta făcător de bine şi cu această prea mare facere
de bine. Pentru aceasta este de trebuinţă a lua osteneala şi a veni
până la Dunăre, ca să o primeşti şi cu cinstea cea cuviincioasă să o
duci şi să o aşezi în biserica cea numită din Argeş, dorită de ea. Iar
noi o vom aduce până acolo".
Radu Voievod, după ce a primit scrisoarea aceasta şi a înţeles cele
scrise, foarte mult s-a bucurat şi cu lacrimi a mulţumit lui Dumnezeu
şi sfintei. Şi îndată, cu mare sârguinţă, luând arhiereii cu tot clerul
cel bisericesc şi pe toată boierimea, cum şi mulţime de popor, care
covârşeau cu râvnă către Dumnezeu, cu dragostea, evlavia şi credinţa
către sfânta, cu tămâie şi cu făclii au ieşit înainte la Dunăre în
întâmpinarea sfintei. Cu mare cinste, slavă şi alai primindu-i sfintele
moaşte şi aducându-le cu cântări de psalmi şi cu doxologii, le-au aşezat
în biserica domnească. De atunci până acum se află nestrămutate din
acel oraş, cu toate schimbările vremilor, stăpânilor şi răscoalelor, ce
adeseori s-au întâmplat în ţările acestea.
Aceasta dă multă şi tare încredinţare celor cunoscători şi
dreptcredincioşi că acest lucru nu este al puterii şi al grijii
omeneşti, ci al facerilor de minuni şi al voii sale de a petrece în
acelaşi oraş, unde s-a aşezat. Ea dă tuturor, celor ce aleargă la dânsa
cu credinţă, tămăduiri de multe feluri de boli: orbilor vedere,
bolnavilor însănătoşire, izbăvire celor supăraţi de duhuri necurate şi,
în scurt, oricine aleargă la dânsa cu credinţă fierbinte, cu sârguinţă
şi cu lacrimi se roagă ei, îşi dobândeşte cererea sa.
Aceasta a fost viaţa şi petrecerea Sfintei Filoteia, aşa i-a fost
râvnă pentru faptele bune, aşa a fost din pruncie, cu totul afierosită
faptelor bune, încât însăşi pe sine s-a făcut faptă bună. Cum am zis, ea
era de neam bulgăresc, născută din părinţi creştini din marea cetate
Tîrnovo, crescută de maică-sa cea firească în învăţături
dreptcredincioase şi, din vârsta cea tânără, a început cu osârdie a
lucra faptele cele bune, a merge adesea la biserică, a asculta
dumnezeieştile Scripturi cu luare-aminte, a posti şi a păzi fecioria cu
dinadinsul, nu numai cea trupească, dar şi cea sufletească; a milui pe
cei săraci, a sătura pe cei flămânzi, a adăpa pe cei însetaţi, a îmbrăca
pe cei goi, a-şi înfrumuseţa prin acestea candela sufletului său, a-şi
agonisi untdelemn în vasele sale, a se pregăti pentru intrarea în cămara
cea de nuntă.
Deci ea răbda toate ispitele, necazurile şi strâmtorările. După cum
Sfânta Scriptură zice: Fiule, dacă te-ai apropiat să slujeşti lui
Dumnezeu, găteşte-ţi inima spre ispite. Fericită, făcând acestea, a
răbdat toate pentru fapta bună. Bătăile de la mamă-sa cea vitregă;
ocările, dosădirile, pălmuirile, schingiuirile, pira către tată-său, cum
şi tot felul de necazuri şi ispite. Şi nu numai acestea, ci şi pe cele
de la tatăl ei le-a răbdat cu osârdie, până la moarte, încât nu avea
nici zi, nici ceas în care să aibă răsuflare şi să nu se afle într-unele
ca acestea. Adică, înăuntru ispite, tulburări, îngroziri, mâhniri; în
afară prigoniri, necazuri, bătăi, schingiuiri. Pentru că diavolul
năvălise asupra ei cu toată puterea, ca asupra lui Iov cu ispitele, ca
obosind-o cu răbdarea, s-o oprească de la lucrarea faptelor bune. Iar
fericită, nu numai că nu obosea, ci încă stăruia, după cum zice
Apostolul Pavel: "În ispite şi necazuri, pe cele dinapoi le uită şi
către cele dinainte se întindea", până când ea a răbdat şi moarte din
mâinile celui ce a născut-o şi cu sfârşit mucenicesc s-a încununat,
primind cununa de biruinţă de la începătorul de nevoinţă Hristos, Mirele
ei cel fără de moarte, şi în cămările cele cereşti s-a aşezat cu
fecioarele cele înţelepte şi cu muceniţele, ea care a murit pentru
dragostea lui Dumnezeu, ca muceniţele şi pentru poruncile Lui sufletul
şi-a pus.
Acum sufletul ei cel fără prihană şi sfânt se odihneşte şi se
veseleşte în ceruri în împărăţia lui Dumnezeu, în locaşurile drepţilor
şi de îngeri se slăveşte veşnic. Iar sfântul ei trup se păzeşte
nestricat şi întreg, ca a celorlalţi sfinţi şi se cinsteşte de poporul
cel creştinesc şi izvorăşte de-a pururea tămăduiri, celor ce cu credinţă
şi cu evlavie năzuiesc cu rugăciuni către ea.
Acesta este, o, sfântăFiloteia, cuvântul care ţi-am făgăduit când
m-ai învrednicit de binecuvântarea ta. Iată am împlinit făgăduinţa, nu
după cât se cădea, ci după putere. Plătind astfel şi pentru mine datoria
şi mulţumindu-ţi pentru patrioţii mei, care s-au îndulcit atâta vreme
de facerile tale de bine şi s-au învrednicit de tămăduiri şi de darurile
tale; iar patria s-a apărat de tine cu multe ocrotiri şi nici unul nu
s-a aflat să-ţi aducă mulţumirea şi lauda cea datorată. Deci tu, o!
Sfânta Filoteia, care ai cugetat totdeauna cele cereşti în toată viaţa
ta pământească şi ai zburat în ceruri, priveşte peste noi cu
milostivire; căci nici după ce ai lăsat cele pământeşti, nu ne
părăseşti, ci mai vârtos porţi grijă, acoperi şi păzeşti pe poporul tău,
pe care l-ai ales a rămâne cu dânsul. Căci s-a dat şi acest dar
sfintelor suflete. Deci, acum când mai vârtos te-ai apropiat de Dumnezeu
şi perdelele cele trupeşti s-au dat în lături şi faţă în faţă vorbeşti
cu El, mijloceşte pentru noi ca să ne îndrepteze şi să ne povăţuiască
către cele plăcute Lui. Apoi părtaşi ai împărăţiei Lui - deşi este mare
cererea şi mai presus de vrednicia noastră - să ne facă însuşi Hristos
Dumnezeul nostru, Căruia se cuvine toată slava, mărirea şi marea
cuviinţă, împreună şi celui fără de început al lui Părinte şi
Preasfântului şi de viaţă făcătorului Duhului Său, acum şi pururea şi în
vecii vecilor. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!