Postul cel Mare, Patruzecimea sau Postul Paștelui are multe rânduieli
de slujbă, rugăciuni, cântări și imne liturgice specifice, unice și de o
rară frumusețe euhologică și muzicală, care alcătuiesc specificul
acestei perioade din anul bisericesc. Între acestea un loc deosebit îl
are Canonul cel Mare sau de pocăință al Sfântului Andrei Criteanul.
Dar
ce este un canon? Este un gen de poezie imnografică întrebuințat în
cântările bisericești. Un canon care în traducere înseamnă regulă sau
normă este alcătuit din nouă grupuri de strofe sau tropare, care se
numesc ode sau cântări. Canoanele pot fi alcătuite și din trei sau două
ode sau cântări. La alcătuirea canonului s-au luat ca exemplu cele nouă
cântări biblice pe care le găsim numai în Triod, cartea de slujbă a
Postului Mare. Cele nouă ode sau cântări care intră în alcătuirea
canonului simbolizează cele nouă cete îngerești care preamăresc pe
Dumnezeu și sunt imitate de Biserica pământească împărțită și ea tot în
nouă categorii ierarhice.
Prima strofă de la cele nouă ode sau
cântări se numește irnos și servește ca model pentru celelalte strofe de
ode, în privința modului de cântare și a structurii poetice.
Canonul
cel Mare, operă a Sfântului Andrei Criteanul, episcop de Gortyna, în
Creta, este numit așa și pentru faptul că este lung dar și pentru
profunzimea ideilor. El cuprinde 250 de tropare sau strofe și se
distinge prin conținutul său, prin bogăția și frumusețea temelor, prin
mulțimea sentimentelor pe care le exprimă. Canonul este un îndemn
adresat sufletului de a se pocăi și un îndemn adresat creștinului de
a-și îndrepta viața, avînd drept pilde personalități din Vechiul și Noul
Testament, care au excelat prin virtutea smereniei, fiind exemplu de
pocăință.
Canonul Sf. Andrei Criteanul cuprinde istoria mântuirii
noastre așa cum se reflectă ea în Sfânta Scriptură, a Vechiului și
Noului Testament, începând de la Adam și mergând până la Hristos,
îndemnând sufletul să iubească tot ceea ce este bine și să-l urmeze și
să se ferească de rău, năzuind mereu spre Dumnezeu, prin pocăința
însoțită de lacrimi, prin mărturisirea păcatelor și prin fapte bune.
Canonul cel Mare, care are caracter penitențial, se cântă de două ori în timpul Postului Mare:
- în prima săptămână din acest post, de luni până joi, fiind împărțit în patru părți, câte una pentru fiecare din aceste zile
- în miercurea săptămânii a cincea din Postul Mare, când se cântă întreg canonul.
În
prima săptămână a Postului Mare canonul se cântă ca slujba Pavecerniței
celei Mari, iar în săptămâna a cincea la slujba utreniei sub formă de
denie, numită Denia Canonului celui Mare.
Fiecare din strofe este
urmată de refrenul ”Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă”, de
Slavă..., Și acum...” și către sfârșit: ”Cuvioasă Maică Marie roagă-te
pentru noi, păcătoșii” și ”Cuvioase părinte Andrei, roagă-te pentru noi
păcătoșii”.
Prin conținutul său și prin momentul în care se citește, Canonul cel Mare rămâne una dintre cele mai frumoase, mai profunde și mai de efect piese ale culturii ortodoxe, care urmărește transformarea și îndreptarea sufletului nostru.
Pr. Prof. Dr. Nicolae D. Necula
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Dorim ca acest blog să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ. Nerespectarea acestei minime rugăminţi va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Vă mulţumim anticipat!